Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När vi ändå är inne på fastspänning av saker, jag försökte få någon av mina bekanta som har en sån där CNC styrd limpistol (3D skrivare) att skriva ut några dussin remfästen att skruva fast runt hela flaket på pickisen så att man kan fästa lättare grejur med remmar, men ingen har haft tid/ork att göra det.

Typ den klassiska "Footman loop" som militären gödslade sina fordon med för att ha fästpunkter, fast i plast dårå

Jag gjorde till och med en enkel principskiss åt en som lovade att skriva ut dom:
View attachment 456939

Jag ändrade sedan ritningen till att vara "L" formad så att man kunde sätta en horisontell och en vertikal rem i varje fäste.

Jag får nog fan köpa en sån där CNC styrd smältplastspruta själv om jag ska få fast några remmar...

Bandbygel finns det väl ett skapligt färdigt sortiment av i olika material, rostfritt? Sluta snåla.

2850-12525.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bandbygel finns det väl ett skapligt färdigt sortiment av i olika material, rostfritt? Sluta snåla.

2850-12525.jpg

Jag sökte, och dom finns inte att köpa lokalt, och ska man beställa går frakten på mer än byglarna, IOFS finns ju dom du la upp bild på för $10/st och då blir byglarna dyrare än frakten. (EDIT: Jag kollade, den du la upp kostar ju "bara" 60kr/st + frakt)
Jag vill inte betala extra för att dom ska vara snygga, det är 100% funktion som räknas, och då behöver dom inte kosta många ören/st, och jag har hellre 20st billiga jämt placerade, än 4st snygga kromade för samma pris.


Nån jävla nyttoprint ska väl dom som har en 3D skrivare göra, men det verkar mest gå ut på att tillveka "Benchys" och kalibreringskuber.... :va
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rätt säker på att jag hållt i någon såndär bland metallskrotet på varuhusen men kan inte komma på vad den skulle ha hetat, jag menar något enklare järn bland beslagen med typ guldfärgad ytbehandling vad det nu heter. Känns som att det borde gå att komma billigt undan från dom hyllorna, ska säga till om jag ser den.

Annars plattjärn med lämpligt mothåll och två slag med släggan :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sitter och tittar på olika sms lösningar till att slå på el i stugan så småningom, tycker bara inte om alla typ standard extra allt som ingår+ att många sms lösningar innebär att huvudenheten skall programmeras med speciell programvara och dator.

Borde det inte gå med typ en gammal nockia 3310 och sno högtalare utgången så att när tel ringer så aktiveras ett elektronik relä,
Detta aktiverar i sin tur en kraftigare 3 fas kontakter med hållkrets då elektronik relät släpper när ringsignalen upphör.

Manuell avaktivering när man lämnar stugan.

Eller går jag över ån efter vatten som vanligt:va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sitter och tittar på olika sms lösningar till att slå på el i stugan så småningom, tycker bara inte om alla typ standard extra allt som ingår+ att många sms lösningar innebär att huvudenheten skall programmeras med speciell programvara och dator.

Borde det inte gå med typ en gammal nockia 3310 och sno högtalare utgången så att när tel ringer så aktiveras ett elektronik relä,
Detta aktiverar i sin tur en kraftigare 3 fas kontakter med hållkrets då elektronik relät släpper när ringsignalen upphör.

Manuell avaktivering när man lämnar stugan.

Eller går jag över ån efter vatten som vanligt:va
Är det värt besväret att bygga när en färdig lösning är så pass billig?
https://www.kjell.com/se/produkter/...feYtbFITS1vk7WtiIChoCXrsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det värt besväret att bygga när en färdig lösning är så pass billig?
https://www.kjell.com/se/produkter/...feYtbFITS1vk7WtiIChoCXrsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den har jag missat:tummenupp och den klarar ju av att styra en 3fas kontaktor.

Tanken är att stugan skall vara helt strömlös från mätarskåpet när ingen är på plats.

kontaktorn är tänkt att sitta mellan huvudbrytaren/säkringarna i mätarskåpet så att det lilla som skall aktiveras gör så vid sms.

Annars var det denna jag fastnade lite för.
https://gsm-start.se/sv/fjarrstyrda-relaer/app-sms-relastyrning
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Att skaffa en stor och reslig offroad hoj, för att sedan montera sänkningssats - för "den är ju så hög". Är inte det lite som att beställa en Hawaii och sitta och pilla bort ananasen? :va

Överlag lite fundersam till vad sänkningssatser riktigt gör åt geometrin på andra hojar? :va Kan ju inte vara en bra grej? :va Sen kanske det är av akademisk betydelse på en ER5'a, men lite måste det ju spöka?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att skaffa en stor och reslig offroad hoj, för att sedan montera sänkningssats - för "den är ju så hög". Är inte det lite som att beställa en Hawaii och sitta och pilla bort ananasen? :va

Överlag lite fundersam till vad sänkningssatser riktigt gör åt geometrin på andra hojar? :va Kan ju inte vara en bra grej? :va Sen kanske det är av akademisk betydelse på en ER5'a, men lite måste det ju spöka?

Jag tror man köper den hoj man vill ha, sen anpassar man den så att man kan köra den.

Att det inte är bra för geometrin kan man nog vara ganska säker på, hojtillverkarna tillverkar ju inte en hoj med 10" slag på fjädringen men oprimerar den med 5"...

Men det är väl lite som med "bilstyling", där man sänker bilarna så att dom inte kan köra över en liggande snusdosa, och bryter ut cambern så att både däck och drivaxlar är sopslut efter 1000mil.
Sen köper man dom bredaste fälgarna man kan hitta, och lägger på för smala däck för att få "stretch"

Inte fan har man förbättrat bilen på något sätt, tvärtom har man nog förstört det mesta av köregenskaperna....

Men den dummaste trenden bland motorcyklar måste ändå vara långsving på gathojar, visst kör man dragracing eller hillclimb kan det vara bra med långsving, men alla andra köregenskaper blir bajs.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror man köper den hoj man vill ha, sen anpassar man den så att man kan köra den.

Att det inte är bra för geometrin kan man nog vara ganska säker på, hojtillverkarna tillverkar ju inte en hoj med 10" slag på fjädringen men oprimerar den med 5"...

Men det är väl lite som med "bilstyling", där man sänker bilarna så att dom inte kan köra över en liggande snusdosa, och bryter ut cambern så att både däck och drivaxlar är sopslut efter 1000mil.
Sen köper man dom bredaste fälgarna man kan hitta, och lägger på för smala däck för att få "stretch"

Inte fan har man förbättrat bilen på något sätt, tvärtom har man nog förstört det mesta av köregenskaperna....

Men den dummaste trenden bland motorcyklar måste ändå vara långsving på gathojar, visst kör man dragracing eller hillclimb kan det vara bra med långsving, men alla andra köregenskaper blir bajs.

Men varför vill man ha en offroadhoj utan markfrigång för? Eller varför vill man ha "S" modellen av ducces superbike för att få bästa fjädringen om man sedan byter länkaget till ett med helt annan utväxling så att fördelarna med denna åker åt fanders? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men varför vill man ha en offroadhoj utan markfrigång för? Eller varför vill man ha "S" modellen av ducces superbike för att få bästa fjädringen om man sedan byter länkaget till ett med helt annan utväxling så att fördelarna med denna åker åt fanders? :va

Vem vill inte ha en hoj som låter som en flodhäst med diarré och vibrerar som en dildo på trefas vid den hissnande topphastigheten av 150?
Och dessutom extrautrusta den med sänkt fjädring och försämrade egenskaper?

Varför köper man en Mercedes Geländewagen och utrustar den med lågprofildäck om man bor i storstad?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Varför köper man en Mercedes Geländewagen och utrustar den med lågprofildäck om man bor i storstad?

Varför finns det folk som återställer den sänka fjädringen på en Pontiac Firebird och sen byter ut originaldäcken med 55 höjd till 65 höjd? Kejrå, jag erkänner - jag blir snart pensionär - men har en bil som visar exakt rätt hastighet på hastighetsmätaren - och glider fram lite mer bekvämt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför finns det folk som återställer den sänka fjädringen på en Pontiac Firebird och sen byter ut originaldäcken med 55 höjd till 65 höjd? Kejrå, jag erkänner - jag blir snart pensionär - men har en bil som visar exakt rätt hastighet på hastighetsmätaren - och glider fram lite mer bekvämt.

För att återställa en bil till orginal fjädring ökar värdet på den?
För att montera högre profil på däcken ger bekvämare fjädring?

Jag skulle gärna åka omkring i en orginal Geländewagen, men med höjd fjädring och större däck blir den ju bättre på det den var tänkt för, körning offroad, så det ser jag som en förbättring (tills någonstans innan den blir dålig på vägen istället)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Försöker luska fram en eller trefas från Ikea, svårt minst sagt.. någon som vet hur man vet? Chattat och pratat med kundtjänst men det enda dom får fram är:

Ugn 13A 220V

Häll 2x16A eller 32A 220V

Disk stickpropp = Då vet jag

Fläkt stickpropp = Då vet jag

Sista utvägen är väl att åka dit men gissar på att dom kanske inte är helt pigga på att slita ut demoexen, kanske.

Går det att veta, manualerna säger inte något om detta.

Har anlitat elektriker till dagen D men har bara enfas in i lägenheten.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Försöker luska fram en eller trefas från Ikea, svårt minst sagt.. någon som vet hur man vet? Chattat och pratat med kundtjänst men det enda dom får fram är:

Ugn 13A 220V

Häll 2x16A eller 32A 220V

Disk stickpropp = Då vet jag

Fläkt stickpropp = Då vet jag

Sista utvägen är väl att åka dit men gissar på att dom kanske inte är helt pigga på att slita ut demoexen, kanske.

Går det att veta, manualerna säger inte något om detta.

Har anlitat elektriker till dagen D men har bara enfas in i lägenheten.

220V=enfas så ugnen är enfas och hällen går att välja att koppla på en eller två faser. Dock tror jag knappast du har 32A att tillgå i lägenheten. Det funkar på 20A om du låter bli att belasta fullt men det är ju en fullösning. Annars går det säkert att hitta en klenare häll men hur kul är det att laga mat på?
Dra in 3-fas är det enda rätta om du inte har gas förstås.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Korrekt, 20A är det i plåtlådan och det är renovering inför försäljning så.. Grejjen är att det även informerats om stambyte nästa höst där dom även kommer dra om elen i hela kåken som jag förstod det = gör inte mer än vad som behövs och ser bra ut.. typ :)

Tack för info får se vad elektrikern kan trolla till då, stod klart redan när han var o kolla att en eller två nya dragningar kommer vara nödvändigt oavsett.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Korrekt, 20A är det i plåtlådan och det är renovering inför försäljning så.. Grejjen är att det även informerats om stambyte nästa höst där dom även kommer dra om elen i hela kåken som jag förstod det = gör inte mer än vad som behövs och ser bra ut.. typ :)

Tack för info får se vad elektrikern kan trolla till då, stod klart redan när han var o kolla att en eller två nya dragningar kommer vara nödvändigt oavsett.

Vad finns framdraget idag?
Vilken häll tänkte du dig?

Det verkar som iaf en del av IKEAs hällar numera har en justerbar strömbegränsningsfunktion så då går det att köra enfas utan att säkringen löser. Sen när elen ändå dras om drar man förstås in 3-fas så maten faktiskt blir varm också.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tror det bara är en ledning in i köket idag och antar att att de uttag som funnits från början är; Ett enkelt 220V uttag för kyl/frys, ett dubbelt 220V uttag ovanför diskbänken samt äldre uttag = sladdar in i väggen för spis/ugn. Sen har någon kopplat in ett dubbelt 220V uttag via taklampan, ser dock fackmannamässigt ut.

Denna är vad jag tittat på men kanske får leta vidare :)

https://www.ikea.com/se/sv/p/matmaessig-induktionshaell-svart-ikea-300-svart-10467093/
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top