Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag har kört ca 20% fosforsyra tills rosten är borta, därefter ev bad i 2% fosforsyra för att få ett skyddande lager järnsulfat vid behov. Finns en lång utläggning här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23828

Saltsyra är mycket elakare mot hud, ögon, luftvägar och delarna man vill renovera. Dessutom avger det ångor som gör att järn i närheten rostar snabbare så det undviker jag.

Ok då kan man m.a.o. spä saltsyran en aning ;) Läste vidare att s.k. murtvätt kan funka, läste innehållet på webers och; fosforsyra %, ortofosforsyra % 10-20%, saltsyra 2-5%, etanol 1-2% och Alcohol C10, ethoxylated, propoxylated;polymer 8EO 1-2%.. verkar vara väldigt exakt recept :va Lätt att få tag på i.a.f..

Det jag tycker är ballt med saltsyran är att det går fort, elektrolys är kanske inte enklare men skonsammare. Först är det lite trial & error och jag avser inte att syra ner finmekanik men det är kul när man får resultat snabbt och som skydd har jag tidigare kört värmeblånering med lite olika resultat.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Någon som testat Biltemas halvmjuka 3-dels packväskor?

( https://www.biltema.se/bil---mc/mc/packutrustning/packvaskor/sadelvaska-3-delar-2000041174 )

Bra eller piss? :va
Självklart inte att jämföra med några som kostar 10ggr så mycket. Men dessa passar budgeten bättre. Funderar på något man kan spänna på bönpallen för lite extra lastbarhet när ryggan blir för tung.

Tankväskan har varit med i ur och skur i ett år utan några problem med dragkedjor eller att allting är vått
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Äh.. 19:50 på krauta visa sig webers var färgad vilket känns obra i sammanhanget, tänkte man kunde köra en showdown mellan murtvätt/fosfor och saltsyra 30% =) Finjas ser transparent ut på bild iaf så får se om jag får tag på deras murtvätt imorrn då.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är Honda skälva esansen av orden japansk kvalitet?

Fick 2 st bly tunga honda elverk från säkert 70 talet som enligt ägaren stått minst 20 år i ett uthus utan att varit startade.

Ett 1000 watts o ett 3000 watts enfas, 1000 watt vägde dryga 50 kg o det andra ca 80kg sjukt tunga grejor.

Släpade in dessa i garaget för ett par timmar sedan o började med att byta olja, smörja upp start apparaterna som satt fast (snörstart).

Rev av bensin tankarna o gjorde rent från gravrost, rev isär bränsle kranarna o rengjorde, rev isär förgasarna och rengjorde dessa från något som liknade sirap men luktar as o går ej att tvätta bort doften:).

Fyller på ny soppa och 1 Ett ryck i startsnöret på båda två honda elageregaten. Bägge startar direkt o går klockrent.

Som sagt är detta definitionen av japansk kvalitet eller är det definitionen högre. Honda kvalitet??
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad är det här för små äckel? Fristående kallförråd ännu, ingen mat eller ens en godisbit som ligger o skräpar så vad fan vill dom?

Googlat lite men inte hittat på dom än, löser den här patrullen med Radar eller så men vill naturligtvis utrota dom innan verktyg och annat springer iväg här..

20201001-160821.jpg


20201001-160857.jpg


20201001-160922.jpg


20201001-161101.jpg


Bananfluga är det iaf inte.

250px-Fruit_flies.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Va du än skall utrota så är flerstegsbehandling nödvändigt - Blå Raid är ett bra val.
Spray med intervall på halvdygn/dygn beroende på kryp för giftet kanske inte dödar ägg.

Annars kan dom hinna kläckas och föröka sig , typ samma behqndling man kör mot löss.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad är det här för små äckel? Fristående kallförråd ännu, ingen mat eller ens en godisbit som ligger o skräpar så vad fan vill dom?

Googlat lite men inte hittat på dom än, löser den här patrullen med Radar eller så men vill naturligtvis utrota dom innan verktyg och annat springer iväg här..

20201001-160821.jpg


20201001-160857.jpg


20201001-160922.jpg


20201001-161101.jpg


Bananfluga är det iaf inte.

250px-Fruit_flies.jpg

I din husförsäkring så ingår oftast ett litet hängavtal med Anticimex :hej
Du kan maila några bilder till dom ändå för att få veta vad det är, de svarar oftast på sånt bara för de kan (show off typ).
Fråga om de är ätliga :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Finns det något vettigt mellanting mellan ett multiverktyg med sågblad och en 3,5 kg tigersåg? Jag försöker såga lite djupare än den lilla når och stora tigersågen känns mer lämplig när jag inte står på ett ben högst upp på en stege.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Batterier är dyrt som fn.
Bosch har nåt liknande för 1100 12V eller 1500 18V (utan batterier).
Men då har jag redan batterier för bosch.
Jag valde en serie att "samla på" just för att kunna komplettera maskiner utan att få en laddare per maskin.

Edit: 12V varianten kostar runt 2800 med 2 batterier å laddare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3349346
Dock ingen aning om den är bra.

Men blev, precis som Irish sugen på en, så satte en bevakning på 18V'aren. :D
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top