Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kastar man om plus och minus så vänder man riktning även på spänningen över tändstiftet men tändstiftet är redan jordat i toppen. Så jag är tveksam till att det skulle fungera.

Men det brukar vara ganska tydligt vilken kabel som är jord på tändspolen så jag har nog aldrig testat i praktiken.

ignitran.png
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det någon som har testat olika oljor till hardwood typ teak?

Tänker att båtfolk som gillar trä båtar kanske vet om det finns en olja som vetkligen tar fram det röda i teaken.

Har demonterat en teak trädgårds grupp med bord stolar o soffa in i minsta beståndsdel o slipat ned limmat om o pluggat istället för rostiga skruvar.

Men som sagt hittar inte någon olja som ger det där sista lyftet i färgton.

Mvh
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag satte mig på motorcykeln utanför en pizzeria häromdagen kom pizzabagare ut och sa "Kör ordentligt!".
Hur ska man tolka det? Ska jag ta i som satan så det blir ordentligt gjort?
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Är det någon som har testat olika oljor till hardwood typ teak?

Tänker att båtfolk som gillar trä båtar kanske vet om det finns en olja som vetkligen tar fram det röda i teaken.

Har demonterat en teak trädgårds grupp med bord stolar o soffa in i minsta beståndsdel o slipat ned limmat om o pluggat istället för rostiga skruvar.

Men som sagt hittar inte någon olja som ger det där sista lyftet i färgton.

Mvh

När jag höll på med en skärgårdskryssare, byggd i mahogny så renskrapade vi båten en säsong. För att få den mörkröda färgen som vi ville ha så laserade vi med bets först, sen linoljade vi träet och sen på med fernissa. Helst ska man få dit 7 lager eller så men det fixade vi inte. Varefter åren går så bleker ju solen mahognyn. Teak behöver ju inte fernissas men jag har sett enstaka båtar i teak som blivit fernissade. Ovanligt. Kanske kan man blanda bets i teakoljan för att få en rödare ton.... Själv har jag använt olika teakoljor på tofterna (sittbänk) på min nuvarande båt, men det har aldrig blivt särskilt rött, brunt först och sen grått förstås efter något år
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det någon som har testat olika oljor till hardwood typ teak?

Tänker att båtfolk som gillar trä båtar kanske vet om det finns en olja som vetkligen tar fram det röda i teaken.

Har demonterat en teak trädgårds grupp med bord stolar o soffa in i minsta beståndsdel o slipat ned limmat om o pluggat istället för rostiga skruvar.

Men som sagt hittar inte någon olja som ger det där sista lyftet i färgton.

Mvh

Får väl svara själv då. Talade med en båt byggare o det blev en olja som heter Acacia oil. Jävlars vad den tog fram färgen o teaken det blev verkligen rött.

Kanon produkt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I morgon åker jag på bandag.
Jag har två alternativa hojar.
#1: Normalt kör jag med min Ducati 900 SSie som är rensad på allt värdefullt (coolfiber mm), är bankittad och är ekonomiskt avskriven.
#2: Min Ducati gammelmulti 1000 S DS som har touringdäck och trots elaka kommentarer har ett visst värde.
Men nu har multin inte gått mycket i år och jag tycker synd om den.

Vilken ska jag lasta i morgon?

Vi kör inte i de snabba grupperna men med multin kan jag damma av några fler tror jag. :rock
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Var hittar jag en sån här som är mer cylindrisk? Den glider inte som den ska i handtaget.
IMG_20200813_192824__01.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Svärödlans Micra K11 2000 1.3 med servo utan AC haverera lite häromsistens, är den yngre generationen som fått ta över den och dom tankar.. endast. Visa sig vara vattenpumpen som skurit, typ lite ovanligt med spårremsdriven vattenpump och kanske ännu ovanligare att den haverera sig tvärstum.. Kunde inte rubba den för hand då men ikväll när jag förberedde lite drog jag i.a.f. runt den när jag lossa remhjulet.

Tror ni typ biltemas packningssilikon står pall som enda packning för en vattenpump? Temp etc. är jag inte fundersam över men tror det är plant/utan fläns så mest om det funkar ändå? Om inte, vad använda förutom skuren packning? Verkar krångligt att få tag på original, pumpen hitta jag för 260 spänn så investeringsintresset är inte högt men vill samtidigt inte slabba med läckage i efterhand.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Svärödlans Micra K11 2000 1.3 med servo utan AC haverera lite häromsistens, är den yngre generationen som fått ta över den och dom tankar.. endast. Visa sig vara vattenpumpen som skurit, typ lite ovanligt med spårremsdriven vattenpump och kanske ännu ovanligare att den haverera sig tvärstum.. Kunde inte rubba den för hand då men ikväll när jag förberedde lite drog jag i.a.f. runt den när jag lossa remhjulet.

Tror ni typ biltemas packningssilikon står pall som enda packning för en vattenpump? Temp etc. är jag inte fundersam över men tror det är plant/utan fläns så mest om det funkar ändå? Om inte, vad använda förutom skuren packning? Verkar krångligt att få tag på original, pumpen hitta jag för 260 spänn så investeringsintresset är inte högt men vill samtidigt inte slabba med läckage i efterhand.
Sniklösningen att göra packning av en gammal mjölkkartong är en klassiker.
Funkat för mej och hållit tätt när jag prövat, även i kylsystem.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det bara jag som tycker att Biltemas depåstöd känns för vingligt för att lyfta av bakhjulet på hojen? Till Husabergaren har jag en platta att lyfta med, men på Ducatin funkar det inte.
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Är det bara jag som tycker att Biltemas depåstöd känns för vingligt för att lyfta av bakhjulet på hojen? Till Husabergaren har jag en platta att lyfta med, men på Ducatin funkar det inte.

Jag la en svets i skarven så blev det betydligt stadigare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Göra rent/ta bort rost med saltsyra, typ verktyg, skruv & mutter? Köpte mig en flaska 30% men finns det någon med erfarenhet av häxbryggd av detta, ska man använda á 30% direkt ur flaskan eller bör den i sin tur spädas med vatten/tidsåtgång?

Sett lite på nätet men mest att det funkar och inte kunskapen bakom, skyddsutrustning är jag med på.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Göra rent/ta bort rost med saltsyra, typ verktyg, skruv & mutter? Köpte mig en flaska 30% men finns det någon med erfarenhet av häxbryggd av detta, ska man använda á 30% direkt ur flaskan eller bör den i sin tur spädas med vatten/tidsåtgång?

Sett lite på nätet men mest att det funkar och inte kunskapen bakom, skyddsutrustning är jag med på.

Jag har kört ca 20% fosforsyra tills rosten är borta, därefter ev bad i 2% fosforsyra för att få ett skyddande lager järnsulfat vid behov. Finns en lång utläggning här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23828

Saltsyra är mycket elakare mot hud, ögon, luftvägar och delarna man vill renovera. Dessutom avger det ångor som gör att järn i närheten rostar snabbare så det undviker jag.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top