Frågor man vågar ställa

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Lyssnar på en artist som heter Jonathan Johansson
Noterar han sjunger på skånska
Fråga till er som pratar dialekt:
Gör ni det med flit?
Jag har hört en del som växlar så det talar väl för att det är någon image-grej.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Kan bara tala för mig själv men:
Ja och nej.

Har flyttat runt mycket så jag har tappat mycket av min Norrländska dialekt, bara något enstaka ord och uttal som hänger kvar "till vardags". (Typ svårigheten med plural som min sambo klagar på konstant)
Men om jag hamnar i ett sällskap där någon annan har lite kraftigare dialekt norrifrån så fall i te-bak på't ut-n å ens tänk på't.

Och om det är någon som tycker det är fult med dialekt så händer det att 5åringen inuti vaknar till liv och brer på ordentligt bara för att trotsa.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan bara tala för mig själv men:
Ja och nej.

Har flyttat runt mycket så jag har tappat mycket av min Norrländska dialekt, bara något enstaka ord och uttal som hänger kvar "till vardags". (Typ svårigheten med plural som min sambo klagar på konstant)
Men om jag hamnar i ett sällskap där någon annan har lite kraftigare dialekt norrifrån så fall i te-bak på't ut-n å ens tänk på't.

Och om det är någon som tycker det är fult med dialekt så händer det att 5åringen inuti vaknar till liv och brer på ordentligt bara för att trotsa.
Alltså jag gillar dialekter så det var inte meningen med att ge intryck av något annat om jag gjorde det.
Tack för bra svar!

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det bara jag som inte lyckas hitta effekt och vridmoment på nya Suzuki Vstrom 1050 på Suzukis hemsida?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det bara jag som inte lyckas hitta effekt och vridmoment på nya Suzuki Vstrom 1050 på Suzukis hemsida?

Det är lite Rolls-Royce stuk över deras presentation dvs "tillräckligt". 107.4 PS @ 8500, 100 Nm @ 6000 rpm

Varvtalet för maxvridet säger mig att de vill vara lite av en "sporthoj". En V-twin? Den vore faktiskt intressant även för mig, fast med mer vrid dvs lite mindre effekt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är lite Rolls-Royce stuk över deras presentation dvs "tillräckligt". 107.4 PS @ 8500, 100 Nm @ 6000 rpm

Varvtalet för maxvridet säger mig att de vill vara lite av en "sporthoj". En V-twin? Den vore faktiskt intressant även för mig, fast med mer vrid dvs lite mindre effekt.

100Nm ur 1050cc v-twin?!

Laughs in Rotax.

Vad har Suzuki gjort? Sänkt kompet 7,3 :1 och satt på 38mm enkelspjäll för att lyckas få så låga siffror?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är lite Rolls-Royce stuk över deras presentation dvs "tillräckligt". 107.4 PS @ 8500, 100 Nm @ 6000 rpm

Varvtalet för maxvridet säger mig att de vill vara lite av en "sporthoj". En V-twin? Den vore faktiskt intressant även för mig, fast med mer vrid dvs lite mindre effekt.

Jag har provat äldre versioner av dem och tyckt att de saknat "knorr". Vill minnas att jag sa till säljaren senast att "den där kan man inte skrämma sig själv med".
Siffrorna skiljer sig inte så mycket från Indian FTR1200 och den känns mycket roligare...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hörde någon reklam på radion om vad jag tror var en mma-gala i Sverige, bara ppv och någon svensk skyltades det om samt någon .se sida man förmodligen kunde titta via..?

När jag nu googlar några dagar senare hittar jag inte på det, trodde det skulle vara imorgon nämligen.

Någon som har koll?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det någon som vet var man kan köpa ett dammsugarmunstycke som faktiskt fungerar? Har just nu ett "Twirl" eller vad det heter från den lokala Maxi-affären, men man måste ju byta de f*rb@nnade filtkuddarna oftare än man byter kalsonger..
Jag vill ha ett munstycke som funkar i 5-10 år på klinkers/parkett/trasmatta/ryamatta utan för mycket krångel att byta mellan underlagstyperna och helst utan slitage-delar. Finns det?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det någon som vet var man kan köpa ett dammsugarmunstycke som faktiskt fungerar? Har just nu ett "Twirl" eller vad det heter från den lokala Maxi-affären, men man måste ju byta de f*rb@nnade filtkuddarna oftare än man byter kalsonger..
Jag vill ha ett munstycke som funkar i 5-10 år på klinkers/parkett/trasmatta/ryamatta utan för mycket krångel att byta mellan underlagstyperna och helst utan slitage-delar. Finns det?

Nä!
Nope!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det hänger väl ihop med din textningshistorik. :)
Möjligen även sökhistorik :fakta

Som lite seriös inflikan så luskade jag ut att det inte bara är ens egna sökningar som påverkar resultat/sökningar utan även vad folk i allmänhet söker på inom ens närhet. Kanske brutit ut lokal STD?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top