Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har gröna Bosch och har inte haft några problem ännu.(Skruvdragare och sticksåg.) Jag använder dom iofs inte professionellt som en snickare gör och sticksågen går inte många minuter om året men min skruvdragare tror jag ändå går mer än hos de flesta hemmapulare.

Beror väl på hur höga krav man har på grejerna, och hur mycket mekanisk sympati man iakttar när man använder dem. Men jag som ändå tycker mig ha en rätt bred erfarenhet av just bosch (säljer dem, och handhar reklamationer, så ser reklamationsstatistiken om inte annat, plus att jag haft en del jag använt själv, plus renoveringar på jobbet, plus att farsgubbens byggfirma provade på att köra grönt bosch i tiden), är alldeles pursäker på att skillnaden i kvalitet mellan gröna och blå är bra mycket större än skillnaden i pris, som när bosch kampanjar sitt blåa sortiment, vilket de gör rätt flitigt, är försumbar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker att min CBR1000F är extremt känslig för ojämnheter i vägen, främst med bakhjulet. Rent visuellt så är det inte "kantigt", men det är garanterat inte bytt sen Rom brann. Hur ser man ålder på ett mc-däck?
Hur hissar man upp bakänden när man varken har centralstöd eller nånstans att fästa bobbiner till depåstödet? Motorlyften jag är delägare i har jag inte sett på decennier.

Nu sitter det färska Mitas MC50 på hojen och den är mycket stabilare på vägen. Tack för alla kommentarer i ärendet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lyssnar på en artist som heter Jonathan Johansson
Noterar han sjunger på skånska
Fråga till er som pratar dialekt:
Gör ni det med flit?
Jag har hört en del som växlar så det talar väl för att det är någon image-grej.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Lyssnar på en artist som heter Jonathan Johansson
Noterar han sjunger på skånska
Fråga till er som pratar dialekt:
Gör ni det med flit?
Jag har hört en del som växlar så det talar väl för att det är någon image-grej.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

- Skånska är inte en dialekt, det är ett talfel :brynad
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Har en fråga som kanske bara en noob ställer (eller "nyb" på svenska). Håller på att ta A-kort, så förra månaden köpte jag en Suzuki GSX750ES av en bekant i syfte att öva på och senare köra upp med. Snäll och allt som han är fick jag den billigt, så klart utan några garantier, han hade själv kört upp med den, och den är ju ingen skönhet men den körde OK.

Så på en av våra övningstrippar häromdagen havererade växellådan och vi var tvugna att frakta hem hojen i bil. Nu står den här och ... står. Det började först med små 'klonk-klang' metalliska oljud i femmans växel som strax övergick i nåt slags rasslande, så jag växlade ner till fyran där den körde några hundra meter tills den började låta där också. Så jag växlade ner till trean, och sen hade vi turen att vara nära Cafe Rosenhill där vi körde in och konstaterade att motorn var varm och svettades olja.

Hur som helst vill/kan jag inte reparera den, utan jag vill sälja den. Är det nån ide att ens begära pengar för den? Eller ska jag slakta den och sälja av den i delar? Vad gör man? Jag måste plugga och öva (köpte en annan hoj) och har ingen tid till mek och felsökning. Tackar för svar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
3000 på blocket. Tiden och pengarna det tar att reparera den är inte värt det - annat för en pensionär med all (kvarvarande) tid i världen att lägga på den.

Kolla först det mest uppenbara. Har muttern för framdrevet lossnat? Har bakdrevet lossnat? Är drivkedjan hel? Har kopplingskorgen lossnat? Ser allt detta okej ut, sälj.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Någon som vet var man köpa Polyetenslang (genomskinlig) a.k.a ändlös plastpåse på metervara? Diameter på ca 400 - 600 mm.
På nätet eller över disk?

Jag skulle behöva få till en slang från den portabla AC:ns utlopp då fönsterplacering och eluttag inte gjort placeringen riktigt optimal. Det är utloppet med den kylda luften från AC:n som behöver flyttas ett par meter.
 
Last edited:

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Grovlek? Om du menar typ den tunna genomskinliga plastslangen man ofta har som bränsleslang på moppar etc så säljer vi på AD Butik sådan på metervara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns som stuprörsutkast i längder om 5 eller 10 m vill jag minnas.

kolla Granngården eller närmaste trädgårdsbutik.

Diameter 600... hmmm ring Munthers och kolla var de får sina plastpåserör ifrån när de monterar upp utsugsfläktar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det inte lättare med en skarvsladd?
Slangen vill man egentligen ha så kort som möjligt då den blir varm och läcker värme ut i rummet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är det inte lättare med en skarvsladd?
Slangen vill man egentligen ha så kort som möjligt då den blir varm och läcker värme ut i rummet.

Han skriver ju att det är kylsidans slang som skall förlängas.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är det inte lättare med en skarvsladd?
Slangen vill man egentligen ha så kort som möjligt då den blir varm och läcker värme ut i rummet.
Det är inte slangen ut ur huset/genom fönstret som är problemet. Om det hade varit det så hade jag fått seriösa problem med att täta genomföringen vid fönstret.

Visserligen blir den varm men det är inte det som är det huvudsakliga problemet med utloppsslangen.
Arean på utblåsslangen måste dimensioneras upp snudd på kvadratiskt med ökande längd och den blir väldigt fort djäkligt stor eller rätt så många mindre via plenum men det blir som sagt rätt kvickt ohanterligt. Detta för att motrycket i utloppsslangen måste hållas på en låg nivå om man vill ha bibehållen funktion.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror jag har sett brandkåren rulla ut såna slangar när dom rökventilerar fastigheter, du kanske känner någon inom räddningstjänsten?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top