Frågor man vågar ställa

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det finns prejudikat om risk för varning vid gränsen 20km/h över hastighet, läste det på Lawline och Transportstyrelsen avgör om det blir en varning. Annat gäller om det är vårdslöshet rapporterat, då krävs det å andra sidan att du blivit stoppad av fysisk polis, alltså inte pixelpolis med stolpe uppkörd i mumindalen.

Varför tjafsa om du kört för fort, bara erkänna och gå vidare. Det tar för mycket tid och energi att bråka med byråkratin för ingenting. Kostnadsmässigt för samhället så finns vettigare saker att använda skattepengarna till än att lindra din kränkta gaslust.

Jag skulle slå rekord i soppaförbrukning med 250 hästars bil och låg på 0.53 under en kortsemester me bilen, låg i ekonomiläget o den frikopplade växelådan i en nerförsbacke så motorbromsen fanns inte.Körde endast fort just där på grund av frirullning - därav så jävla surt.:D

Blir en lång resa för staten denna , var ingen buskörning alls
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker att min CBR1000F är extremt känslig för ojämnheter i vägen, främst med bakhjulet. Rent visuellt så är det inte "kantigt", men det är garanterat inte bytt sen Rom brann. Hur ser man ålder på ett mc-däck?
Hur hissar man upp bakänden när man varken har centralstöd eller nånstans att fästa bobbiner till depåstödet? Motorlyften jag är delägare i har jag inte sett på decennier.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tycker att min CBR1000F är extremt känslig för ojämnheter i vägen, främst med bakhjulet. Rent visuellt så är det inte "kantigt", men det är garanterat inte bytt sen Rom brann. Hur ser man ålder på ett mc-däck?
Hur hissar man upp bakänden när man varken har centralstöd eller nånstans att fästa bobbiner till depåstödet? Motorlyften jag är delägare i har jag inte sett på decennier.

Det kan ju bero på lager eller fjädring också, men ett däck som är så gammalt att ingen vet hur gammalt det är, är det troligen dags att byta.

Man _kan_ fästa stroppar och en talja runt en takbjälke, eller också så köper man ett depåstöd med platta från biltema för en spottstyver.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det kan ju bero på lager eller fjädring också, men ett däck som är så gammalt att ingen vet hur gammalt det är, är det troligen dags att byta.

Man _kan_ fästa stroppar och en talja runt en takbjälke, eller också så köper man ett depåstöd med platta från biltema för en spottstyver.

Att jag inte vet hur gammalt däcket är kan bero på att jag inte haft cykeln så länge.
Nu när du säger det så fick jag ju med ett par plattor till depåstödet när jag köpte det. De är nog på ett bra ställe...
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag tycker att min CBR1000F är extremt känslig för ojämnheter i vägen, främst med bakhjulet. Rent visuellt så är det inte "kantigt", men det är garanterat inte bytt sen Rom brann. Hur ser man ålder på ett mc-däck?
Hur hissar man upp bakänden när man varken har centralstöd eller nånstans att fästa bobbiner till depåstödet? Motorlyften jag är delägare i har jag inte sett på decennier.
Datum däck.PNG

Så här ser datum märkning på däck ut. Har det bara tre siffror, då är det tillverkat innan år 2000.....
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det stämmer, dina däck har några år på nacken.... :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Någon med erfarenhet av ozonmakapär för sanering av odör? ..och kanske coronacovidden nr 19 vem vet, vem vet.

Iaf dom är ju inte blodigt dyra numera, dessa skriver mycket men om de nu hyrt ut utrustningen borde dom samtidigt skrapat ihop en del erfarenhet:

https://www.ozonstockholm.se/

Anledningen till att jag fundera på det är för att rensa AC-system i bilarna lite grundligare men det finns säkert något lurt i hus & lägenhet också.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Någon med erfarenhet av ozonmakapär för sanering av odör? ..och kanske coronacovidden nr 19 vem vet, vem vet.

Iaf dom är ju inte blodigt dyra numera, dessa skriver mycket men om de nu hyrt ut utrustningen borde dom samtidigt skrapat ihop en del erfarenhet:

https://www.ozonstockholm.se/

Anledningen till att jag fundera på det är för att rensa AC-system i bilarna lite grundligare men det finns säkert något lurt i hus & lägenhet också.

Jag hade en liten billig som fick gå en dag i husvagnen efter vintervilan och det gjorde stor skillnad. De nya är nogännu bättre.
Verktygsboden säljer väl någon till anständigt pris.
Beträffande a/c i bilen så köpte jag något skum man blåste in i utblåsen o filter o vad det nu var och väntade en liten stund och så fullt blås. Det blev riktigt bra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det stämmer, dina däck har några år på nacken.... :)

Jag besökte min lokala handlare och bad honom ta hem däck till mig. Kanske inte billigaste sättet. Han ville ha 1000 kr för att byta däck om jag kommer med hela cykeln och 800 för lösa hjul.
Han menade att det ger för mycket problem med att folk slarvar bort saker och ställer frågor om de kommer med bara hjulen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag hade valt en annan handlare.
Det där är ockerpriser som man brukar höra om när folk köper däck på nätet och vill få dem pålagda.
Köper jag däck hos en handlare betalar jag max någon hundring för montering och balansering.
De har ju redan tjänat på däcken också.
Helst lämnar jag in bara hjulen, så får jag slarva bort och strula själv hemma i lugn o ro, ingen att skylla på.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Struntsumma i lekbudgeten. Jag lägger hellre nån hundring till för att det ska finnas en handlare lokalt. Han hyr lokalen av en av mina vänner och är med i samma företagarförening som min fru.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Anledningen till att jag fundera på det är för att rensa AC-system i bilarna lite grundligare

Nästan all form av mögel är omögligt (doh!) att få bort med ozon. Det kommer alltid att fnosa mögel om det en gång letat sig in i en bil eller bostad. Har det fått fäste på organiskt material är det pin kiv att få bort. Metallytor däremot går att rengöra. För att inte tala om det mykotoxin som t.ex. svartmögel avsöndrar när det stressas. Hälsovådligt värre. Jag skjutsade in farsan till akuten var fjärde/sjätte vecka i 2-1/2 års tid innan en utomstående sa "hm, luktar det inte lite mögel härna?". Flytt till annan bostad och nu har han varit akut-fri i två år. KOL, sista stadiet sedan ca 8 år men som är hanterbart - utan svartmögel.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Beträffande a/c i bilen så köpte jag något skum man blåste in i utblåsen o filter o vad det nu var och väntade en liten stund och så fullt blås. Det blev riktigt bra.

Nästan all form av mögel är omögligt (doh!) att få bort med ozon.

Spray/skummedel vet jag om men det känns lite som att kasta ner en doftgran om än bakteriemördande, med det sagt kompletterar jag säkert med något skumt ändå :)

Att det inte tar bort allt för evigt är inget jag räknat med men förmodligen bättre än utan ozon, jag kommer inte plocka ut instrumentbrädan så man får väl hitta på det som går. Det framgår för övrigt att rengöring är nr ett och sen kommer ozon till sin rätt samtidigt som det bara kan ta ytskiktet så upprepade operationer är att föredra. Typ kanske.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tänk på att ozon käkar gummi , så gör det rejält en gång isåf

Finns mycket gummi inne i bilar så konstant/återkommand/ozonbehandlig går bort.

Kan vara bättre och fixa källan än att döda lister,inredning och slangar på helt omöjliga ställen att komma in o serva senare
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Åtel, utfodring för vildsvin och andra djur.
Oftast står ett jakttorn i närheten.
Jägare verkar vara lite bekväma av sig :)

Grisarna är så jävla skygga så dom har oftast fått bygga t.o.m små sniperstugor - grisarna är så smarta så dom vet att dom kan bli skjutna vid desss platser då dom sett far,kusinet o så falla tidigare
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top