Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en 240V eldriven kedjesåg, nu är väl kedjan IOFS tokslut på den, men den äter sig igenom stockar den med, vi hade den faktiskt I vedrummet i källaren när jag var barn och hade fått ett enormt vedlass metersved gratis.

Pannan klarade dock inte längden, så vi fick kapa varje klabb på mitten, men vad gör man inte för gratis ved...

Som barn provade jag nog alla varianter på vedhanteringsutrustning, yxhjul, skruvklyvar, hydraulklyvar, och ibland handklöv jag en årsförbrukning ved på sommaren.
Inget gymkort nödvändigt där inte...

Yxhjulet var ett helvete att jobba med, ibland skjöt klabbarna tillbaka ut, och man fick den rakt i magen.
Skruvklyven kunde slå fingrarna av en om klabben tippade.
Hydraulklyvarna var oftast bra, speciellt när jag modifierade autoreturen att gå åt båda hållen, så kolven gick fram och tillbaka hela tiden av sig själv, men det hände ju att man klämde fast handsken och följde med när man la i en klabb.

Det är nog ett mindre under att jag har alla fingrar kvar.

Nuförtiden hyr vi in en kille med en Hakkapilki kap/klyv, man gör klart en årsved på en dag om man är ett par stycken, sedan ska det ju så klart köras hem och staplas också, men det är ändå en helgs jobb nuförtiden
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har en 240V eldriven kedjesåg, nu är väl kedjan IOFS tokslut på den, men den äter sig igenom stockar den med, vi hade den faktiskt I vedrummet i källaren när jag var barn och hade fått ett enormt vedlass metersved gratis.

Pannan klarade dock inte längden, så vi fick kapa varje klabb på mitten, men vad gör man inte för gratis ved...

Som barn provade jag nog alla varianter på vedhanteringsutrustning, yxhjul, skruvklyvar, hydraulklyvar, och ibland handklöv jag en årsförbrukning ved på sommaren.
Inget gymkort nödvändigt där inte...

Yxhjulet var ett helvete att jobba med, ibland skjöt klabbarna tillbaka ut, och man fick den rakt i magen.
Skruvklyven kunde slå fingrarna av en om klabben tippade.
Hydraulklyvarna var oftast bra, speciellt när jag modifierade autoreturen att gå åt båda hållen, så kolven gick fram och tillbaka hela tiden av sig själv, men det hände ju att man klämde fast handsken och följde med när man la i en klabb.

Det är nog ett mindre under att jag har alla fingrar kvar.

Nuförtiden hyr vi in en kille med en Hakkapilki kap/klyv, man gör klart en årsved på en dag om man är ett par stycken, sedan ska det ju så klart köras hem och staplas också, men det är ändå en helgs jobb nuförtiden

Halkoholist! :D

Mannen (som nu med glädje bekänner att han är halkoholist, vilket jag med djup suck kan bekräfta hahaa), har jobbat i skogen och vedabacken hela dagen lång.
http://www.tarjajakobsen.com/blogi/
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Spelar "Discovery Weekly" på spåttan nu i aprilsolen. Helt ny, hyfsad låt, kommer upp som jag aldrig hört innan.
Vad svarar man sin dotter, 5 år gammal, när hon frågar:
- Pappa, det här var en jättebra låt, vad heter den?

https://open.spotify.com/track/7dMBwttchjuCfVSpLv96Q9?si=vO5fX_iERX67bsYhwlmJ3Q

Edit: Som lök på laxen vill hon alltid veta vad översättning är, om det är en låt på engelska (som det oftast är).
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ska åka en dagsrunda ca 6-7 timmar i påsk och tänkte överraska damen med en flaska vin eller bubbel då. Till frågan: Hur blir det med vin å bubbel efter att det skakat runt på en hoj flera timmar? Blir lite offroad, grus, landsväg och motorväg så det blir varierad körning. :dricka
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska åka en dagsrunda ca 6-7 timmar i påsk och tänkte överraska damen med en flaska vin eller bubbel då. Till frågan: Hur blir det med vin å bubbel efter att det skakat runt på en hoj flera timmar? Blir lite offroad, grus, landsväg och motorväg så det blir varierad körning. :dricka

Vin är ok men bubbel kan vara mer tveksamt. Se till att flaskan är så kall som möjligt innan du åker, förvara den inlindad i lite isolerande material ståendes i ryggsäck och kyl den ordentligt igen innan öppnandet så ska det gå bra.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Troligtvis "den nyare" eftersom den verkar ha en höjd på sig, i samma "höjd" som.. ryttaren? Är det så den heter på svenska?

Kallas ryttare, men jag har läst underställningsklackar. Men har bara läst det någon gång så jag är inte säker på att det är ett vedertaget begrepp.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lugnt, kör full mundering :mattias

20200407-204049.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den nya ska ha mer skydd mot kickback. Men låt ändå bli att såga med spetsen på svärdet så slipper du riskera att få kedjan i nyllet.

En kompis till mig hjälpte sin morsa att kapa ved med motorsåg, han stod mitt emot henne när kedjan gick av och han fick kedjan snett över ansiktet.

Det blev inget vackert sår...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En kompis till mig hjälpte sin morsa att kapa ved med motorsåg, han stod mitt emot henne när kedjan gick av och han fick kedjan snett över ansiktet.

Det blev inget vackert sår...

Ja, man bör läsa på ordentligt och ta säkerheten på allvar innan man kör motorsåg. Det kan gå fel sjukt fort.
Den enda maskin jag kör som känns farligare är min skruvklyv som lätt trasar sönder en hand eller hel arm om man gör fel.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har en ny gummiventilkåpspacknng/list som är lite vind o vriden men i övrigt hel.
Eftersom den är vriden, kan jag inte bara trycka på ventilkåpan, eftersom den riskerar att klämma delar av packningen som inte ligger där den ska.

Vad för lim eller klister använder man för att få en busig packnng/list sitta på plats innan man monterar något på den?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har en ny gummiventilkåpspacknng/list som är lite vind o vriden men i övrigt hel.
Eftersom den är vriden, kan jag inte bara trycka på ventilkåpan, eftersom den riskerar att klämma delar av packningen som inte ligger där den ska.

Vad för lim eller klister använder man för att få en busig packnng/list sitta på plats innan man monterar något på den?

Permatex, eller någon annan packninggegga, i o m att du har riktig packning så är ju enda kravet att det är kletigt och inte fyller ut så det skapar ett läckage.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Permatex, eller någon annan packninggegga, i o m att du har riktig packning så är ju enda kravet att det är kletigt och inte fyller ut så det skapar ett läckage.

- Tackar o niger vackert. Men det är alltså egentligen en värmebeständig genomskinlig silicon. Eftersom den bara ska kleta fast gummilisten mot metallen under, borde det väl fungera med vilken värmebeständig silicon somhelst då...eller är den speciell på något sätt?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finn ett fel..

20200417-102702.jpg


..sökt allt som går att se på komponenten utan resultat = vad är korrekt nomenklatur? Om jag tar bort limmet kanske text finns kvar och jag skall finna, borde inte vara raketforskning att löda dit en ny så länge jag inte bränner upp kretskortet som en frasse med för hög temp :smasha

Om någon råkar veta så..?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Finn ett fel..

20200417-102702.jpg


..sökt allt som går att se på komponenten utan resultat = vad är korrekt nomenklatur? Om jag tar bort limmet kanske text finns kvar och jag skall finna, borde inte vara raketforskning att löda dit en ny så länge jag inte bränner upp kretskortet som en frasse med för hög temp :smasha

Om någon råkar veta så..?
Förstår inte vilken komponent det är du frågar om?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top