Frågor man vågar ställa

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I en by här utanför Umeå hade en lokal körkortslös alkis voltat sin bil i diket och lämnat den, han hävdade givetvis att den hade blivit stulen eftersom den var avställd och saknade försäkring, och han själv har ju inte ens körkort så han kan ju minsann inte ha kört den.

Han ville ju givetvis inte betala någon bärgning ur egen ficka, polisen ville inte heller bärga den, och något försäkringsbolag som kunde ta kostnaden fanns ju inte, så bilen blev liggandes i ett år.

Då tröttnade en lokal bonde på skiten och ringde polisen och sa "jag kan bära bort den med traktorn" vilket han absolut inte fick göra enligt polisen, så då ringde han kommunens miljöskydd och sa att den läckte olja i dikesvattnet, då bärgades den samma dag, och mycket riktigt, det fanns en pytteliten oljefläck i gräset, bonden hade knallat dit med en skvätt spillolja....
Tipsa Lindskrog långtidsparkering på Arlanda. De har en Audi A6 ca 2006 som inte har luft i däcken och mossa på huven.

Jag frågade vad storyn är, tydligen några ryssar som parkerade den för för många år sedan men inte ville betala när det var dags att hämta.

Det konstiga är att bilen är lite för värdefull för en kriminell ryss att inte lösa ut för någon tusenlapp (då) och platsen är absolut för värdefull för att markägaren inte skulle kunna lösa problemet. Jag betalar kanske 600kr/vecka där så efter tio år har de tappat en del intäkter kan man tänka sig.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Högtryckstvätt, typ Kärcher.

Tvätta bil är ju ett skit så att säga men att foama på och av står till o med jag ut med, faktiskt. Visst kan jag putsa någon gång men för "underhållstvätt" vill jag gärna att det ska vara snabbt avklarat utan att behöva skölja med ruttet vatten från automattvätten.

Av gamla serien har jag haft tillgång till K3, K5 och K6.. tror jag det var men jag har bara foamat med just K3 och frågan är då om det blir duktigt bättre resultat med en K7? Förstår att olika medel spelar in men känns som att en starkare stråle borde sopa rent bättre.

Någon med K7 alt. motsvarande 180 bar el. vad den specar som kan uttala sig om resultat med foam? 3 fas och hetvatten är inte aktuellt även om jag fuskar med lite varmvatten från kran ibland.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Har ett obrutet tvåpack i verktygslådan hemma, för bilningsarbeten och annat dammigt. Kostade väl typ 150:- när det begav sig.

På blocket hittade jag två för 599:-

Men tydligen är det FFP3 man ska ha. https://vardgivarguiden.se/kunskapsstod/smittskydd/sjukdomar/mers-cov/
Och ögonskydd, gummihandskar samt vätsketät klädsel. Dags att ta fram C-dräkten och skyddsmasken ur stridsutrustningen? :tungan
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Såna där konstruktionskranar; är det meningen att de ska snurra runt i vinden som en flagga, eller har de helt enkelt bara glömt "låsa fast" den innan byggjobbarna tog helg?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såna där konstruktionskranar; är det meningen att de ska snurra runt i vinden som en flagga, eller har de helt enkelt bara glömt "låsa fast" den innan byggjobbarna tog helg?

Det är olika tror jag, en del kranar automat/fjärrstyrs att ställa sig efter vinden, andra flöjlas för att vrida sig efter vinden, broms så att dom inte fladdrar hejdlöst bör dom ju ha

Vi radioamatörer ställer våra stora riktantenner mot vinden för att få så liten påverkan som möjligt på rotorerna
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Såna där konstruktionskranar; är det meningen att de ska snurra runt i vinden som en flagga, eller har de helt enkelt bara glömt "låsa fast" den innan byggjobbarna tog helg?

Dom vindfriställs på kvällar och helger så att dom ska kunna följa med vinden, blir onödiga påfrestningar på dom annars.
Men om det är NUS du tänker på så står en av dom fastlåst för att dom kranarna står så nära varandra att dom kan slå ihop om man lämnar dom vindfriställda.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är olika tror jag, en del kranar automat/fjärrstyrs att ställa sig efter vinden, andra flöjlas för att vrida sig efter vinden, broms så att dom inte fladdrar hejdlöst bör dom ju ha

Vi radioamatörer ställer våra stora riktantenner mot vinden för att få så liten påverkan som möjligt på rotorerna

Dom vindfriställs på kvällar och helger så att dom ska kunna följa med vinden, blir onödiga påfrestningar på dom annars.
Men om det är NUS du tänker på så står en av dom fastlåst för att dom kranarna står så nära varandra att dom kan slå ihop om man lämnar dom vindfriställda.

Tack, då blir jag lite lugnare.
Trodde dom glömt låsa den. Känns lite riskabelt om en sån där kastar runt lasten helt efter vinden.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Att man får jobba 2 dagar, ledig 3 dagar och i princip få 90% lön fr.o.m nästa vecka, hur länge vågar man hoppas på att det ska funka? Låter för bra för att vara sant. Vad är haken?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Att man får jobba 2 dagar, ledig 3 dagar och i princip få 90% lön fr.o.m nästa vecka, hur länge vågar man hoppas på att det ska funka? Låter för bra för att vara sant. Vad är haken?

Om det värsta har blåst över till sommaren kan du få räkna med att du förväntas arbeta juni, juli augusti osv.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag är nyfiken på när ordet "Absolut" seglade upp på listan över mest använda ord i Sverige.

Vad betyder det, egentligen?
Det verkar användas som ett substitut för väldigt många ord.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Om det värsta har blåst över till sommaren kan du få räkna med att du förväntas arbeta juni, juli augusti osv.

Sån rivstart blir det inte....

Troligt scenario är att

Kortidspermitterade i drabbade industrier på kväll och nattskift sägs upp till semestern.
Efter semestern kommer dagskift ochh börja rulla och sedan under hösten vintern
så börjar det rulla lite mera varpå industrierna taktar upp.

Det är den snabbaste möjliga återhämtningen
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Värmeavskiljande material har i princip alltid en folierad sida, som jag antar är den enda delen som ska reflektera bort värmestrålning.
Men..är det bara själva folien som gör jobbet oavsett vad den sitter på för material? Skulle det bli samma sak om man klistrade vanlig köksfolie på en skumplatta t.ex.?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Sån rivstart blir det inte....

Troligt scenario är att

Kortidspermitterade i drabbade industrier på kväll och nattskift sägs upp till semestern.
Efter semestern kommer dagskift ochh börja rulla och sedan under hösten vintern
så börjar det rulla lite mera varpå industrierna taktar upp.

Det är den snabbaste möjliga återhämtningen

Låter rimligt.
Om så blir fallet, så ska man inte klaga oavsett om man behöver jobba under sommaren.
Särskilt i mitt fall, i februari kom jag hem efter 6 månader semester i Portugal och Spanien...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att man får jobba 2 dagar, ledig 3 dagar och i princip få 90% lön fr.o.m nästa vecka, hur länge vågar man hoppas på att det ska funka? Låter för bra för att vara sant. Vad är haken?

Jag hoppas också det. :tummenupp
Haken är att staten inte kan försörja oss till 50% särskilt länge utan att konkursa.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl kanske det enda positiva gällande ekonimin, att vi alla sitter i samma båt. Alla är lika rökta, och alla har samma behov av att återgå till det normala, att få igång produktion, handel och transport, att få pengarna att rulla helr enkelt. Inte bara så gott som alla branscher utan även nationer emellan så sitter alla i samma skit.
Rimligtvis borde ju då trots att marknaden faller ett tag borde den inte bli snedvriden och kapsejsa på samma sätt som när en bubbla brister, eller vid krig då förlorarna inte har något att erbjuda omvärlden som stått utanför.
Alla fabriker, infrastruktur, och processer skall också finnas kvar, redo.
Så med korrekt hantering från näringsliv respektive myndigheter borde en återhämtning kunna ske relativt snabbt.

Hoppas jag åtminstone.
Om jag sedan vågar tro på det där med "korrekt hantering"...? Det vet inte jag heller. :näsblod
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är väl kanske det enda positiva gällande ekonimin, att vi alla sitter i samma båt. Alla är lika rökta, och alla har samma behov av att återgå till det normala, att få igång produktion, handel och transport, att få pengarna att rulla helr enkelt. Inte bara så gott som alla branscher utan även nationer emellan så sitter alla i samma skit.
Rimligtvis borde ju då trots att marknaden faller ett tag borde den inte bli snedvriden och kapsejsa på samma sätt som när en bubbla brister, eller vid krig då förlorarna inte har något att erbjuda omvärlden som stått utanför.
Alla fabriker, infrastruktur, och processer skall också finnas kvar, redo.
Så med korrekt hantering från näringsliv respektive myndigheter borde en återhämtning kunna ske relativt snabbt.

Hoppas jag åtminstone.
Om jag sedan vågar tro på det där med "korrekt hantering"...? Det vet inte jag heller. :näsblod

Ja mot vintern , sen kommer väl vaccin och eldar på brasan :tummenupp

Annars får du bygga ett kartonghus med lite presseningar , ha ett hål på ena väggen.

Text på skylt
1 för dajmen 2 för blowjob
25kr med gummi ,50 utan gummi

:hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sverige kan nog hållas nerstängt länge.

I Filippinerna är allt nerstängt trots att folk inte kan försörja sig, inga pengar eller mat från staten heller.

Läste om några svenska turister som inte ens fick vara på stranden, avhysta av militär. Och andra sidan har jag rapport från familjen att deras strand är full av folk som söker skaldjur att äta. Större delen av befolkningen lever bara en dag i taget så nästan ingen har något matförråd och få har sparade pengar.

Hört att butiker i Manila blivit plundrade, restaurangägare får sova i restaurangen för att vakta.

Den tidigare väldigt populära presidenten är inte så populär längre.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top