Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tänkte byta bromsbelägg själv på bilen, men vart köper man ifrån? Biltema, bildelaronline, osv, finns mycket att välja på?

Är det bak så köp de billigaste som finns. Då ökar chansen att de slits tillräckligt snabbt för att inte oken ska rosta ihop.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag var ung åkte alla tvåtakts-125or som gick ganska bra. Sen blev det RD350 eller RD500. Jag själv körde inte mc alls så jag har ingen koll på vad som hände. De moderna 125orna verkar skrattretande trötta. När vände utvecklingen och hur länge tillverkades såna som gick bra?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Farsan var iväg och köpte något från Blocket för en massa år sedan, då stod det en gammal Honda 125'a i vägen för det farsan skulle köpa, så säljaren skojade och frågade om han inte skulle ha en sån på köpet också efttersom den aldrig blev använd, vilket ledde till att jag körde lite 125'a ett tag.

Jag var imponerad av hur bra den pinnade med en fet gubbe som mig på, farsan var ännu mera imponerad, så till den grad att han inte körde den speciellt mycket.

Jag upptäckte att det stod Polini 160cc (eller var det 180cc?) på cylindern, lite snyggt dolt med lite smuts som definitivt var ditkletat manuellt av en 16åring.

(EDIT Det kanske var Malossi? Jag vet bara att det var någon firma som tillverkade trimcylindrar till mopeder)
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hur/varför är vitlökscreme så förbannat gott?
Varför måste man stinka i käften efteråt?

*EDIT* jäkla autocorrect

Skickat från min OnePlus 6T via Tapatalk
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag röstar på brother.

Partisk då jag har en skrivare som är 15+ år gammal och tuffar på som tåget. Misshandlad i en servicebil utan skydd runt merparten av sitt liv.

Jag måste prata med någon..

20200222-153155.jpg

20200222-153321.jpg

20200222-122907.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag måste prata med någon..

Någon har gratis tillgång till skrivartejp på jobbet :D

Nåja, det var ju inte dekaler från "Extra large Dildofactory.com" på hela paketet IAF

En kompis fick en låda klart märkt "Bögporr" på alla sidor hemlevererad och lämnad utanför dörren, det var hans brors finurliga sätt att försäkra sig om att ingen stal skruvdragaren han skickade... :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I vilken webshop kan jag hitta en ljuddämpare till min CBR1000 från 80-talet när jag har önskan att den dämpar ljud och passar på ett rör som är knappt 2,5"?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om en helt okänd bil parkerat på ens tomt, är det då ok att lufta ett däck?

Frågar åt en kompis.

Beroende på hur tomten ser ut kan det till och med vara ok att ta sidavbitaren och nypa av en ventil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beroende på hur tomten ser ut kan det till och med vara ok att ta sidavbitaren och nypa av en ventil.

Tomt vid skogskanten, 150-200 meter till grannarna, 60cm snö och infarten plogad tillräckligt brett för att en personbil skulle kunna passera in och ut på gården trots den felparkerade bilen. Men inte tillräcklig plats för att en varutransport kunde ha levererat varor.

Tillräckligt med plats på tomten för att den skulle kunna parkeras utan att vara i vägen ifall ägaren bara knackat på och frågat.

Till saken hör att man vet ju inte om det är Jehovas, skogsflanörer eller tjuvar som stryker runt.

Kompisen säger att bilen försvann väldigt snabbt utan att däcket byttes först.

Bilen visade sig vara skriven på en 75-årig man boende 140 mil från orten.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En kompis till mig hittade en bil parkerad på uppfarten till huset.
Han ringde polisen som berättade vem som ägde den med telefonnummer o allt.
När ingen svarade tog kompisen fram traktorn och tänkte flytta bilen, då kom den som parkerat med en ryslig fart.
Kompisen undrar hur mycket konstiga människor det finns.
Enl polisen får man inte röra en sådan bil, om den inte är en miljöfara, t ex läcker någon vätska.
Din kompis kan ju ringa länstyrelsen nästa gång och säga ett det är en oljepöl på marken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En kompis till mig hittade en bil parkerad på uppfarten till huset.
Han ringde polisen som berättade vem som ägde den med telefonnummer o allt.
När ingen svarade tog kompisen fram traktorn och tänkte flytta bilen, då kom den som parkerat med en ryslig fart.
Kompisen undrar hur mycket konstiga människor det finns.
Enl polisen får man inte röra en sådan bil, om den inte är en miljöfara, t ex läcker någon vätska.
Din kompis kan ju ringa länstyrelsen nästa gång och säga ett det är en oljepöl på marken.

Ja, det är ganska sjukt att man inte får röra en bil som någon ställer på ens gård eller parkering. Folk som skiter i lagen är lite för bra skyddade av samhället.

När jag bodde i Stockholm hände det att någon pundare tog min parkeringsplats. Två olika bilar och bägge bilarna skrivna på bolag utan telefonnummer. Varken parkeringsbolaget eller polisen sa sig kunna göra nåt åt saken så länge den inte blockerade trafiken. Så jag gick ut mitt i natten, släppte handbromsen och knuffade ut bilen mitt på gatan.

Hjälpte ju inte så jag fick ju gå ut ytterligare ett par nätter när bilen dök upp igen.

Den andra bilen tog förresten inte min plats utan felparkerade bara så att jag knappt tog mig in eller ut.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enl polisen får man inte röra en sådan bil, om den inte är en miljöfara, t ex läcker någon vätska.
Din kompis kan ju ringa länstyrelsen nästa gång och säga ett det är en oljepöl på marken.

I en by här utanför Umeå hade en lokal körkortslös alkis voltat sin bil i diket och lämnat den, han hävdade givetvis att den hade blivit stulen eftersom den var avställd och saknade försäkring, och han själv har ju inte ens körkort så han kan ju minsann inte ha kört den.

Han ville ju givetvis inte betala någon bärgning ur egen ficka, polisen ville inte heller bärga den, och något försäkringsbolag som kunde ta kostnaden fanns ju inte, så bilen blev liggandes i ett år.

Då tröttnade en lokal bonde på skiten och ringde polisen och sa "jag kan bära bort den med traktorn" vilket han absolut inte fick göra enligt polisen, så då ringde han kommunens miljöskydd och sa att den läckte olja i dikesvattnet, då bärgades den samma dag, och mycket riktigt, det fanns en pytteliten oljefläck i gräset, bonden hade knallat dit med en skvätt spillolja....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top