Frågor man vågar ställa

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är väl också stöld?

Det beror ju på.
Om du låter din arbetsgivare köpa utrustning som du sedan säljer på blocket utan att arbetsgivaren godkänt det så kan det ju vara stöld. Alternativt bedrägeri i någon form.
Om du har en egen firma som du låter köpa utrustning och sedan säljer privat så är det ju snarare att betrakta som att firman har gett dig prylarna att göra vad du vill med så är det nog inte att betrakta som stöld. Då lär det snarare vara skattefusk om man inte uppger utrustningens marknadsvärde som löneförmån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En kompis till mig får ut nya Peltor Blåtandslurar, nya elverktyg, arbetskläder, jobbmobil och annat med jämna mellanrum, han tar hem dom nya grejorna, kör vidare på dom gamla, nästa gång han får nytt säljer han det som har legat hemma, tar hem det nya igen och kör vidare på det gamla.

Om något går sönder så tar han givetvis det som ligger hemma, om det kommer en ny bra funktion på dom nya grejorna så byter han givetvis ut det gamla, osv

Det brukar bli en bra bunt med julklapps/semesterpengar varje år.
Det var hans chef som tipsade om att göra så.

Jag hoppas han får över ett par Peltor Blåtandshörlurar åt mig snart, men dom går åt som smör.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Får ut”?

Har alltid undrat hur sant det där är. Egentligen.


Buy quality, cry once
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
”Får ut”?

Har alltid undrat hur sant det där är. Egentligen.


Buy quality, cry once

Man "får ut" den utrustning man behöver när man börjar på jobbet, tex hammare, hörselskydd, skyddsskor.
Utrustningen slits, så man "får ut" nya skor varje år, nya hörselskydd vartannat och ny hammare vart tionde år.
Sen kan man begära ut nya grejor tidigare om dom går sönder.
Ingen vill få tillbaka begagnade skyddsskor eller hörselskydd eftersom ingen som börjar på jobbet vill ha dom i sin tur.

Sen att bra firmor delar ut bättre/dyrare grejor oftare och dåliga firmor mera sällan är en sak.

Likväl som att det skulle duga med vanliga dumma (men bullermässigt godkända) hörselskydd, men att det kan vara praktiskt att kunna svara i telefonen med dom på, och lite lyxigt att kunna lyssna på musik/ljudbok medan man arbetar.

Elverktyg som är slitna och krånglar gör att arbetet tar längre tid, varför det är lönsamt att dom byts ut.

Det kostar inte ett företag mycket att hålla sina anställda med bra prylar
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har jobbat 30år på byggen. Har inte varit med om att firmor delar ut nya maskiner och verktyg.

Man plockar ut det man behöver och blir något slitet eller försvinner så beställer man ut nytt.
Vet om vissa industrier där kontroll mätverktyg byts ut någon gång per år.

Firman som jag är på nu där får vi en summa på ett konto på blåkläder så vi beställer när man vill ha kläder.
Elmaskiner är på avtal så dom byts ut mot nya med jämna mellanrum. Men det går inte att ta hem den gamla då hilti kräver det gamla i retur när bytet sker.

Förr vet jag att vissa småföretagare köpte en massa maskiner/verktyg när det närmar sig bokslutet om det var mycket vinst så inte skulle få skatta för mycket
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hrm etikettskrivare? Om man vill ha en som står sig, tejp som finns att tillgå framöver med bra funktion och etiketter naturligtvis, vilken är att föredra och varför? Tejpbredd räcker till för båda.

Brother PT 550

brother_labelling_machine_pt-550_1.jpg


Dymo Rhino 6000

dymo-rhino-6000-box.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag röstar på brother.

Partisk då jag har en skrivare som är 15+ år gammal och tuffar på som tåget. Misshandlad i en servicebil utan skydd runt merparten av sitt liv.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mm orange är tuffare än gult helt klart ;)

Hittat ett paket som det är något lurt med, en åf som säljer både ett egenkomponerat och original = egna paketet medföljer 4 tejp och original 2 + senilrem och usb-sladd där det egna kostar 300 färre pengar (tredjepirat?).

Får se om det går att chattra med dom imorrn för att se what's what.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Tänkte byta bromsbelägg själv på bilen, men vart köper man ifrån? Biltema, bildelaronline, osv, finns mycket att välja på?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hörde ett ryckte att furstnhoff skulle köra ilselofman (satand dyslexid) och att dom försöker få till en dispens att han skall slippa kvala utan få köra direkt.

Kan detta verkligen vara riktigt???
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hörde ett ryckte att furstnhoff skulle köra ilselofman (satand dyslexid) och att dom försöker få till en dispens att han skall slippa kvala utan få köra direkt.

Kan detta verkligen vara riktigt???

Det är säkert Fürsten själv som startat ryktet. :rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top