Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja exakt, säg att jag vill bo i Italien eller Finland. Blir det 25% här och >30% där? Det låter märkligt att Sverige skulle kunna låsa in sina medborgare så.
Utanför EU? Vad gäller i Norge, USA, Canada, Australien, Argentina?

Snälla hjälp mig med lite hopp om framtiden.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Sinkskatten har väl främst gällt just utanför EU fram tills Maggan nu även vill bestämma över vilken skatt svenskar betalar utomlands.

Vet inte om du är tvungen skatta ytterligare en gång i det nya landet vet jag inte. Kanske beror på i vilket land pengarna genereras.

Som egenföretagare har man ju möjlighet att behålla pengarna i bolaget istället för att ta ut lön och hoppas på pension. Fast sossar kan ju beskatta bolag också...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja exakt, säg att jag vill bo i Italien eller Finland. Blir det 25% här och >30% där? Det låter märkligt att Sverige skulle kunna låsa in sina medborgare så.
Utanför EU? Vad gäller i Norge, USA, Canada, Australien, Argentina?

Snälla hjälp mig med lite hopp om framtiden.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Kolla skatteavtalen med de länder du är intresserad av. Det är tyvärr oftast mer komplicerat än man skulle önska. Ffa när det gäller statliga pensioner.

Det bästa är givetvis om inkomsten / kapitalvinsten finns utanför landet. Pensionsplaceringar är svåra att adressera, men andra investeringar kan man hålla utomlands. Bolag kan även med fördel placeras i länder med mindre restriktiva regler.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kolla skatteavtalen med de länder du är intresserad av. Det är tyvärr oftast mer komplicerat än man skulle önska. Ffa när det gäller statliga pensioner.

Det bästa är givetvis om inkomsten / kapitalvinsten finns utanför landet. Pensionsplaceringar är svåra att adressera, men andra investeringar kan man hålla utomlands. Bolag kan även med fördel placeras i länder med mindre restriktiva regler.
Tack.

I det här fallet är det främst en privat ej kollektivavtalad tjänstepension som ser ut att växa till sig rätt bra.

Skall just till att flytta den från ett svenskt institut till ett annat. Frågan är om den i framtiden skulle gå att flytta, överlåta, sälja till ett utländskt bolag alternativt till ett utländskt institut, om nu något av det skulle göra någon nytta.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Går det att få reda på var en person jobbar, om man känner till namn, telefonnummer, hemadress och personnumret utom de sista fyra siffrorna?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hur funkar det att koppla en extern varmvattenberedare till en panna med accumulaturtank? Två värmekällor för två olika vattenbehållare..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur funkar det att koppla en extern varmvattenberedare till en panna med accumulaturtank? Två värmekällor för två olika vattenbehållare..

Mina föräldrar hade ett system med gigantiska acc tankar och från dom gick det värmeslingor in i varmvattenberedaren, dessutom hade beredaren en elpatron som värmde varmvattnet när acctankarna var kalla.

Det finns beredare med flera olika värmeslingor där en kopplas till solfångare, en till vedpannan, och dessutom kan dom även ha elpatron.

Man shuntar helt enkelt bort dom slingor som inte tillför värme för stunden.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur funkar det att koppla en extern varmvattenberedare till en panna med accumulaturtank? Två värmekällor för två olika vattenbehållare..

Det går alldeles utmärkt att serie koppla. Att leda in kallvatten i acktanken sen ta utgående varmvatten från tanken sen mata det genom vvb.
Har gjort så många gånger då behöver bara beredaren spets värma vid behov.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja exakt, säg att jag vill bo i Italien eller Finland. Blir det 25% här och >30% där? Det låter märkligt att Sverige skulle kunna låsa in sina medborgare så.
Utanför EU? Vad gäller i Norge, USA, Canada, Australien, Argentina?

Snälla hjälp mig med lite hopp om framtiden.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Snubblade precis över den här beräkningen på ifall man ska stanna som inskriven eller skriva ut sig och istället betala SINK.

Jag tar inte ansvar för att den är korrekt och ser att dom inte tagit hänsyn till behov av sjukvårdsförsäkringar.

Och den förutsätter noll skatt i den nya landet vilket kanske inte alltid gäller?

Men det ger väl någon slags bild i alla fall.
 

Bifogat

  • SINK.png
    SINK.png
    120.3 KB · Visningar: 68

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Snubblade precis över den här beräkningen på ifall man ska stanna som inskriven eller skriva ut sig och istället betala SINK.

Jag tar inte ansvar för att den är korrekt och ser att dom inte tagit hänsyn till behov av sjukvårdsförsäkringar.

Och den förutsätter noll skatt i den nya landet vilket kanske inte alltid gäller?

Men det ger väl någon slags bild i alla fall.
Grymt, tack.

Fortsätter tabellen? Eller såg du formeln så kan jag sno den rakt av.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Yes, Tack.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Efter att ha funderat någon minut på din fråga så inser jag att den som gjort den där har antagligen gått in i skattetabellen och räknat manuellt för varje nivå.
Och eftersom det är olika kommunalskatter i hela landet så borde den bara gälla exakt i den svenska kommun han tänkt sig vara skriven i.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tjöpa dator, barbara naturligtvis en pc/windows = vad är bäst billigast?

Använt Mac senaste 10 åren och kommer så fortsätta men Windows kommer jag inte ifrån i arbete till hobbyutrustning som inte tagit fram program etc. för annat.

Gav sambon en Asus för några år sen, gör det den ska men musplattan navigeras bakvänt upp/ner så man blir åksjuk utan möjlighet att ställa om :zpy I övrigt populära datorer men vad titta på istället för en billig peng?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tjöpa dator, barbara naturligtvis en pc/windows = vad är bäst billigast?

Uppblåsbara barbara? <tm robban broberg>

Att köpa någon klenare än en Intel i5 eller i7 kommer bara att göra dig frustrerad. ssd på minst 256GB och 8 GB internminne är ett måste. Kika även på AMD-baserade laptops - de med nya ryzen generationen monterad. Googla på processorns beteckning och passmark och se efter att processorn fått ett passmark på minst 7000.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Var i landet finns ett bra utbud av Revit's jackor och byxor? Hittar knappt nått och vill helst slippa returnera fel storlekar vid internetköp "all that hassle".

är på jakt efter antingen Offtrack eller Sand 3.

Tack på förhand!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tjöpa dator, barbara naturligtvis en pc/windows = vad är bäst billigast?

Använt Mac senaste 10 åren och kommer så fortsätta men Windows kommer jag inte ifrån i arbete till hobbyutrustning som inte tagit fram program etc. för annat.

Gav sambon en Asus för några år sen, gör det den ska men musplattan navigeras bakvänt upp/ner så man blir åksjuk utan möjlighet att ställa om :zpy I övrigt populära datorer men vad titta på istället för en billig peng?

Inrego har begagnat med garanti ,mycket från storföretag och myndigheter - dom kan ha ganska vassa prylar ibland.

Dom har nallar oxå :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top