Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Är det lågkonjunktur hemma i Sverige? Bor i Portugal sedan i våras och det verkar lite halvdött på folks jobb när man ringer hem. Åker tillbaka om några veckor, ska man anpassa sig till negativt kallprat eller vågar man säga att man levt i solsken i 8 månader utan att folk kollar snett vid fikarasten ? :rolleyes:

Är man rädd för att stöta sig med svenskar så är väl alltid det säkraste att hålla en negativ ton i kallpratet?
Eller det kanske bara stämmer här i Örebro?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jobbar dom med då?

P4 pratade om någon negativ siffra häromdagen men samtidigt att det snarare är en normalkonjunktur.
_______________________________________
Edit

Teknikmagasinet har kånkat i Sverige så där kan det nog vara lite "halvdött".

Industri, tillverkning och produktutveckling, i den stilen. Produktionen verkar gå sakta neråt, produktutveckling verkar inte vara prio liksom. Bygg och liknande håller säkert sig stadigt ett tag
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Är man rädd för att stöta sig med svenskar så är väl alltid det säkraste att hålla en negativ ton i kallpratet?
Eller det kanske bara stämmer här i Örebro?

Kanske inte ska skena iväg och verka alltför positiv, blir nog att säga "det var fint väder men maten var dålig".
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kanske inte ska skena iväg och verka alltför positiv, blir nog att säga "det var fint väder men maten var dålig".

Jo det är nog bäst att säkra upp med lite gnäll. Man ska inte vara för glad om man vill bli omtyckt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sophantering - Hur svårt kan det vara? :va
Eller kanske snarare, Varför är det så jäkla svårt? :va

:näsblod
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Bannemig svår den där transportbranchen.

Sen jag började med import av komponenter har jag insett att det svåraste arbetet som finns är att frakta en kartong mellan två platser. Det kan gå fel på så många sätt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad gäller generellt rörande beskattning av tjänstepension i det fall den betalas från Sverige, baserad på tidigare inkomst i Sverige, men man är bosatt utomlands?

Magdalena täppte ju till en tidigare poppis lösning i Portugal, men vad har man för möjligheter senare i livet?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad gäller generellt rörande beskattning av tjänstepension i det fall den betalas från Sverige, baserad på tidigare inkomst i Sverige, men man är bosatt utomlands?

Magdalena täppte ju till en tidigare poppis lösning i Portugal, men vad har man för möjligheter senare i livet?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Maggan har ju höjt SINK-skatten från 20 till 25% och då har du sagt ifrån dig möjligheten till att få gratis sjukvård i Sverige så jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag skriver ut mig från Sverige.

Flyttar jag utomlands som pensionär så blir det nog och se till att vara minst halva året i Sverige.

Men det gäller ju inte nödvändigtvis för alla. Har man väldigt mycket pensions-pengar/-fonder så kan det ju kanske bli en lönsam affär även inkl sjukvårdsförsäkringar i det nya landet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Maggan har ju höjt SINK-skatten från 20 till 25% och då har du sagt ifrån dig möjligheten till att få gratis sjukvård i Sverige så jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag skriver ut mig från Sverige.

Flyttar jag utomlands som pensionär så blir det nog och se till att vara minst halva året i Sverige.

Men det gäller ju inte nödvändigtvis för alla. Har man väldigt mycket pensions-pengar/-fonder så kan det ju kanske bli en lönsam affär även inkl sjukvårdsförsäkringar i det nya landet.
Enligt mina erfarenheter och övriga iakttagelser så är det väl inget som helst önskemål att få ta del av svensk offentlig sjukvård. Men med det sagt, vad är det man inte får? Varenda invandrare utan medborgarskap har ju tillgång till samma som mig, du menar att jag inte har samma förmån om jag skriver mig i ett annat land och är hemma och hälsar på?

20 till 25, borde ju innebära att Portugal-spåret är fortsatt hett? Vad är sink skatt?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt mina erfarenheter och övriga iakttagelser så är det väl inget som helst önskemål att få ta del av svensk offentlig sjukvård. Men med det sagt, vad är det man inte får? Varenda invandrare utan medborgarskap har ju tillgång till samma som mig, du menar att jag inte har samma förmån om jag skriver mig i ett annat land och är hemma och hälsar på?

20 till 25, borde ju innebära att Portugal-spåret är fortsatt hett? Vad är sink skatt?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Kan så vara men det finns ett visst värde trots sjukvårdens brister och jag skulle nog vilja säga att den värdet överstiger de ca 5% av lönen som är blir mellanskillnaden i skatt. Alltså kommunalskatt 30% minus sinkskatt 25% = 5%. Du har säkert högre marginalskatt men tänk på att räkna på din totala skatt och inte på marginalskatten.

Ja du kan ju möjligen åka till sjukhuset med någon som påstår sig vara din tolk eller gode man och hävda att du är illegal invandrare så kanske du får gratis sjukvård.

Annars gäller nog att du får lätta på lädret ifall du skrivit ut dig.

SINK-skatt är vad du betalar på dina svenska inkkomster ifall du flyttat ut från Sverige. Och då har du som sagt var frånsagt dig alla svenska rättigheter såvida du inte skriver in dig igen och jag tror det krävs en viss tid som du varit inskriven innan du får ta del av den sk välfärden.

Sverige är fantastiskt... :näsblod
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan så vara men det finns ett visst värde trots sjukvårdens brister och jag skulle nog vilja säga att den värdet överstiger de ca 5% av lönen som är blir mellanskillnaden i skatt. Alltså kommunalskatt 30% minus sinkskatt 25% = 5%. Du har säkert högre marginalskatt men tänk på att räkna på din totala skatt och inte på marginalskatten.

Ja du kan ju möjligen åka till sjukhuset med någon som påstår sig vara din tolk eller gode man och hävda att du är illegal invandrare så kanske du får gratis sjukvård.

Annars gäller nog att du får lätta på lädret ifall du skrivit ut dig.

SINK-skatt är vad du betalar på dina svenska inkkomster ifall du flyttat ut från Sverige. Och då har du som sagt var frånsagt dig alla svenska rättigheter såvida du inte skriver in dig igen och jag tror det krävs en viss tid som du varit inskriven innan du får ta del av den sk välfärden.

Sverige är fantastiskt... :näsblod
Men 25% kan inte vara riktigt hela historien för i Portugal var det ca 0-5% om jag inte missminner mig.

Ja man får väl räkna på det helt enkelt.

Full marginalskatt i Sverige är ju runt 60, oklart om moroten fått ner den lite nu dock

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För de flesta av oss som inte har väldigt höga framtida pensioner så är nog den optimala pensionen att man fortsätter vara skriven i Sverige så man kan ta del av skyddsnätet. Sedn kan man ju bo i ett riktigt billigt land 180 dagar per år.

Sedan kommer man tillbaka till Sverige för att vara här 185 dagar officiellt, boende i en liten stuga i skogen.
Men du kan ju under radarn åka till ett billigt land inom schengen och på alla sätt dölja att du befinner sig någon annanstans än i Sverige. dvs inte ta med mobiltelefonen, kreditkort eller liknande som gör dig spårbar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men 25% kan inte vara riktigt hela historien för i Portugal var det ca 0-5% om jag inte missminner mig.

Ja man får väl räkna på det helt enkelt.

Full marginalskatt i Sverige är ju runt 60, oklart om moroten fått ner den lite nu dock

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Ja, just det det var ju nåt om att man inom EU skulle betala skatten i landet där man bor. Men Maggan gick väl in och krävde att länder som Portugal skulle kräva högre skatt av svenskar? Och jag tror det gick igenom, eller minns jag fel?

Som jag sa så ska du ju inte räkna på marginalskatten, för det är den skatt du betalar på din sista krona, din första krona betalar du ju 0% skatt på. Så du måste helt enkelt ta fram din deklaration och räkna på din totala skatt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, just det det var ju nåt om att man inom EU skulle betala skatten i landet där man bor. Men Maggan gick väl in och krävde att länder som Portugal skulle kräva högre skatt av svenskar? Och jag tror det gick igenom, eller minns jag fel?

Som jag sa så ska du ju inte räkna på marginalskatten, för det är den skatt du betalar på din sista krona, din första krona betalar du ju 0% skatt på. Så du måste helt enkelt ta fram din deklaration och räkna på din totala skatt.
Ja exakt, säg att jag vill bo i Italien eller Finland. Blir det 25% här och >30% där? Det låter märkligt att Sverige skulle kunna låsa in sina medborgare så.
Utanför EU? Vad gäller i Norge, USA, Canada, Australien, Argentina?

Snälla hjälp mig med lite hopp om framtiden.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Efter 7-8 månader här i Portugal så skulle jag rekommendera att behålla det du har i Sverige. Fint väder - ja, övrigt fungerande system med allt, jag menar allt - Njaa ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top