Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Var hittar man lagerhyllor av den här sorten? Jag tycker att de flesta andra känns rangliga.
hylla.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Där jag har tittat har de varianter med flikar som är trekantiga och de känns lättare att montera, men samtidigt rangligare.
Pallställage känns lite klumpigt i mitt lilla garage, 55 kvadrat.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Där jag har tittat har de varianter med flikar som är trekantiga och de känns lättare att montera, men samtidigt rangligare.
Pallställage känns lite klumpigt i mitt lilla garage, 55 kvadrat.

Jag kanske använder fel nomenklatur men dom finns med olika djup, hade två olika i gamla garaget och använde det även som arbetsbench men då med fler skivor på varann så det blev stabilt satan.

Ska se om jag hittar någon bild..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Varför är kebaben så dålig i Stockholm? Läste detta idag och får tyvärr hålla med.

Håller även med om att Småland och Dalarna leverade kebab av klass!


https://www.cafe.se/nisse-hallberg-varfor-har-stockholm-samst-kebab-i-hela-landet/



Nisse Hallberg: ”Varför har Stockholm sämst kebab i hela landet?”


Nu är det tamejfan dags. Jag bor i Sveriges största stad tillika huvudstad, som är berikad med fantastisk mångkultur och ett blomstrande krogliv, men, MEN!

Nu sätter jag ner fotjäveln, någon måste göra det och lyfta frågan.

Varför har Stockholm sämst kebab i hela landet?

Jag vet att det inte finns något mer tröttsamt än skåningar som envisas med att försöka sig på rullande R samtidigt som dom skryter om sitt breda kebab- och falafelutbud som smakar himmel och endast kostar en guldpeng alternativt en halv dreadlock någon ryckt från skallen på Fredrik Boltes under Öland Roots. MEN, dom har ju rätt.

Du kan åka exakt var du vill i hela Sverige och få en mycket, mycket godare kebab än vad vi 08:eek:r kan erbjuda.

Till att börja med: såserna, har vi inte lärt oss någonting? Är det ingen som varit i kebabsåsbältet? Västergötlands sås är blandad och svingod, likaså Smålands. Det ska vara blandad majonnäsbaserad sås vars tillredning avslutas med sötman från en avslagen Fanta.

Men så gör vi tydligen inte i Stockholm, där är det en tomatsås som påminner om nedkokad krosstomat och en yoghurtsås som närmast går att likna vid en döende mans sista utlösning. Dessa två vidriga ”vätskor” toppar sedan en stackars ko som man valt att tillaga så länge att det enda som kan släcka törsten är att slicka på en MDF-skiva.


Avslagen Fanta är en viktig kompenent i det perfekta lagda kebabpusslet.
Pommesen, POMMESEN? Är dom frasiga, smala, gyllenbruna, precis lyfta ur fritösen, droppar dom nästan i slowmotion där dom ligger i sin korg, skriker ditt inre:

– MEN KOM IGEN! SALTA SKITEN, UPP MED DOM PÅ TALLRIKEN SÅ ATT MIN GOM FÅR HA SEX MED DE FRANSKA SMÅ UNDERVERKEN!

Enligt Kebabrådet i Stockholm får en pommes inte vara smalare än 24 millimeter, den får vara i fritösen i max 45 sekunder, därefter ska den ner i en låda utan ventilation så att risken för krisp är lika med noll.

Pommesen ska se ett som en hög med sjölik, bredvid dom en ”sallad” bestående att ett boxat isbergshuvud, mosad tomat och rödlök skuren med yxa.

På med kebabkött à la viltchips som värms i micron och krön till sist denna tågolycka med grekiska flytningar och tomatpölsa.

Som sagt, blomstrande krogliv med otroligt duktiga entreprenörer och innovatörer. Folk från hela världen, bland dom väldigt många från Turkiet och Mellanöstern, från länder där en kebab kan komma att vara det godaste du ätit.

Jag hoppas och tror att det finns ett gott gäng i vår skitnödiga stad med omnejd som sitter inne på guld när det kommer till denna ädla anrättning. Det finns folk som sitter på kunskap som skulle kunna få 08-kebaben att bli världskänd, folk som kanske inte vill något annat än att göra just precis det – sin kebab, från sin hemstad Långtbortistan.

Men då måste någon öppna dörren, det behövs en kebabens Daniel Crespi och den enda jag kan komma att tänka på nu är Daniel Crespi. Jag utmanar er fyllekäksälskande entrepenörer i Stockholmsregionen, lufta lädret, ut och scouta och gör sen slag i saken. Vi ligger efter likt mitt älskade Hammarby gör i allsvenskan, men i kebabligan finns det inget som heter ”skit i tabellen Bajen/Stockholmskebaben är bäst ändå”. Här gäller det att spänna musklerna. Och det är dags att vi gör det nu.

Jag sitter inte i Stockholm och skriver denna text utan i Åbo, Finland. Mitt skrivande störs dels av stereotypiska finska män i för långa shorts, vita linnen och rödknottriga överarmar men dom kan jag ignorera. Svårare är det förbi se det störande inslaget i form av min kollega och vän Isak Jansson som sitter mitt emot mig och bara inte kan sluta prata om att Falun har Sveriges bästa kebab.

Tonys pizzeria på Slaggatan 10 i Falun, gå dit och beställ en kebabrulle med nybakat bröd och blandad sås som serveras direkt ur Stadiumflaska.

Denna ljuvliga kreation väger in på 8 60O gram och kommer nuppa dig själsligt och trösta dig på samma gång. Enligt denna glada dalmas servas detta kebabmonster av Tony själv i egen hög person, som likt en ballerina dansar ut med helvetesrullen på en pizzaspade så stor att den knappt kommer igenom köksdörren.

Sedan ska Tony (enligt min kompis Isak) släppa köttsovsäcken ner på tallriken från en höjd på drygt 80-90 centimeter. DÅNET SKA VARA BEDÖVANDE VID NEDSLAG. Sägnen säger att vid ett tillfälle ska det vänstra skyltfönstret (från gatan sett) spruckit då Isaks pappa Kent tidigt 00-tal beställt en jävel med extra kött.

Stockholm, här har vi mallen!

Och en sak till. Säger Tony: ”Smaklig måltid?”.

Nej nej, han behöver inte det. Han säger kaxigt och självsäker som han är:

– Lycka till!

Och det säger även jag för det behöver vi. Lycka till Stockholm, lycka till.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Är det ok för besiktningen att ändra bredden på bildäck. Från 205 till 210 eller 215. Vill bara ändra bak för dom är slitna?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det ok för besiktningen att ändra bredden på bildäck. Från 205 till 210 eller 215. Vill bara ändra bak för dom är slitna?

Köp även en trisslott. Besiktningen kan gnälla. Trafikpolisen kan gnälla. Min S60 gnäller när däcken tar emot innerskärmsplasten vid fullt styrutslag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför är kebaben så dålig i Stockholm?

Jag vet inte, men jag håller med.

Jag åt Tysklands bästa kebab i Berlin, ett ställe som tydligen är vida berömt och där man får köa utanför för att få komma in och beställa.

Den kebaben var varken bättre eller sämre än den man får i dom flesta svenska städer, men den är ljusår bättre än en stockholmskebab

Turister som åker till Sverige åker ofta till stockholm, äter dom en kebab där tror dom att vi är ett U-land, det kanske är ett sätt att få övriga EU att gå med på att sända bidrag och nödhjälp till Sverige?

Tidigare åt man Umeås bästa kebab på Kebabnekajse, men dom har bytt ägare nu, så jag vet inte.

Det finns IOFS en annan kebaberia, men där går man bara in när man är så onykter att man tappat omdömet, dom skulle kunna skriva menyn i flottet på bord och väggar, men kebaberna smakar underbart
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Förutom såsen som jag gissar respektive pizzeria blandar själv så finns det olika kebabtillverkare, de lär väl krydda köttet olika osv. Järvsö Kebab och Eskilstuna Kebabfabrik känns relativt stora på marknaden som en gissning.

Finns det någon leverantör som stockholmarna använder sig av i större utsträckning?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Vad har ni alltid med er när ni kör, typ dägglagnings-kit, first aid kit etc och vad rekommenderar ni?

Länka från var ni köpte det också.

Tack! :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Typ originaltools, mobil och plånbok.

Ska jag åka längre brukar det bli annan arsenal men den varierar. Biltemas däcklagningskit (slanglöst) har räddat mig en gång men kolsyran orka inte med mer än absolut minimum för att hanka sig fram till närmsta pump utan att skrota bakdäcket.

___________________________________

Hur o vem ända in i flåklypa kommer på sånt här? Av någon anledning dök vm i tetris upp på tuben vilket man får infarkt av att titta på. Ja o då dök det väl upp en massa gammalt och på den vägen blev det..:

https://youtu.be/_FQJEzJ_cQw

Hypotetisk fråga men man undrar ju hur det är möjligt :va
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Förutom såsen som jag gissar respektive pizzeria blandar själv så finns det olika kebabtillverkare, de lär väl krydda köttet olika osv. Järvsö Kebab och Eskilstuna Kebabfabrik känns relativt stora på marknaden som en gissning.

Finns det någon leverantör som stockholmarna använder sig av i större utsträckning?

Det stämmer nog. Vissa verkar använda en pressad bit som skärs med en eldriven ”strimlare” (urk), medans guldställena har riktigt kött som skärs i bitar med en meterlång filékniv.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag vet inte, men jag håller med.

Jag åt Tysklands bästa kebab i Berlin, ett ställe som tydligen är vida berömt och där man får köa utanför för att få komma in och beställa.

Den kebaben var varken bättre eller sämre än den man får i dom flesta svenska städer, men den är ljusår bättre än en stockholmskebab

Turister som åker till Sverige åker ofta till stockholm, äter dom en kebab där tror dom att vi är ett U-land, det kanske är ett sätt att få övriga EU att gå med på att sända bidrag och nödhjälp till Sverige?

Tidigare åt man Umeås bästa kebab på Kebabnekajse, men dom har bytt ägare nu, så jag vet inte.

Det finns IOFS en annan kebaberia, men där går man bara in när man är så onykter att man tappat omdömet, dom skulle kunna skriva menyn i flottet på bord och väggar, men kebaberna smakar underbart

Exakt. Utländska bekanta som ska till Sverige på besök får alltid tipset att prova svenska pizza. När man sen får veta att de enbart ska vara i Stockholm får man börja förklara hur upplevelsen inte är representativ för resten av landets kebaberior.

Minns iofs från lumpartiden att Blekinge inte var någon höjdare heller. Men nu är det Stockholm vi hackar på
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag åt Tysklands bästa kebab i Berlin, ett ställe som tydligen är vida berömt och där man får köa utanför för att få komma in och beställa.

Första gången jag skulle äta kebab i Tyskland mötte jag ambulanspersonal i dörren. De bar en bår med en kropp under en filt.
Jag valde en annan restaurang.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top