Frågor man vågar ställa

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns det någon firma som säljer dansk senap och ketchup i Sverige? Alltså någon som skickar.

Eller om ni vet vilket fabrikat man ska söka efter? Typ sån dom har på båten till Tyskland, och jag tror varenda danskt gatukök har samma.

Senap köper man i Haparanda eller på ICA Supermarket Boden (Svartbykorsningen/356).

55e3025d61ee6e9fc8622cfba5e11e05.jpg



Buy quality, cry once
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Senap finns bara en. Tollarps senap!

De har ju snott allt, allt det bästa. Gunilla Marmelad t.ex. och min favorit Old English. Den enda som gäller är den som är kokad av "Gamlan" på Slotts i Uppsala (rip). När det begav sig i början av 80-talet skötte jag tryck&pys och dess automatik på plats. Favvo-senapen är Slotts Skåne - trots att den numera tillverkas i Polen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tror den funka men det känns dyrt jag plockade ihop fem flaskor senap och ketchup, knappt 2.5 kg och det landade på 305 kr inkl frakt. Får suga en stund på karamellen och fundera på om det är värt det.
Kan ju finnas en bekant som bor i närheten av en butik som kan skicka det? Har ingen koll på vad det kostar med postmord inrikes, men 300 spänn kan det väl inte bli? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hmmm, är det så att man måste smaka den också? Senap är ett intressant område att botanisera i.

Den är värd att prova, och även ketchupen dom har passar jäkligt bra till grillad korv.
Jag åt senast på båten till Tyskland och tänkte att jag ska köpa på mig lite men väl på hemvägen var det natt och bråttom till sängen när vi passerade genom Danmark och jag tänkte inte en tanke på senap.

Ja, senap av alla de sorter skulle kunna vara ämne för en helt egen tråd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan ju finnas en bekant som bor i närheten av en butik som kan skicka det? Har ingen koll på vad det kostar med postmord inrikes, men 300 spänn kan det väl inte bli? :va

2kg kostar 95 kr i frakt, och det var ganska nära där på din länk. Sen var dom nog kanske lite dyra på senapen och kectupen också, som grädde på moset. Eller om man ska skriva som ketchup på moset.
Slog mig att om tex ICA har den senapen i sina skånska butiker kanske man kan beställa hos sin närmaste ICA-butik.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
2kg kostar 95 kr i frakt, och det var ganska nära där på din länk. Sen var dom nog kanske lite dyra på senapen och kectupen också, som grädde på moset. Eller om man ska skriva som ketchup på moset.
Slog mig att om tex ICA har den senapen i sina skånska butiker kanske man kan beställa hos sin närmaste ICA-butik.
Är nog inte helt omöjligt!
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
De har ju snott allt, allt det bästa. Gunilla Marmelad t.ex. och min favorit Old English. Den enda som gäller är den som är kokad av "Gamlan" på Slotts i Uppsala (rip). När det begav sig i början av 80-talet skötte jag tryck&pys och dess automatik på plats. Favvo-senapen är Slotts Skåne - trots att den numera tillverkas i Polen.

Blanda inte ihop Tollarps senap med procordia/ önos etc
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Finns den hos Orkla så kan din handlare ta hem den.
Sortimentsmöjligheten ska vara lika i hela landet.

Men, det ska nog mycket till för att få handlaren att ta hem ett kolli på vinst och förlust.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Från senap till BMW,s vinter mc handskar.

Var till Bike i ärende vinter mc handskar men letar efter ett par som är varma men tunna.

Då fick jag prova BMW,s två handskar i en model. Saledes har handsken en sommar underdel och en vinter överdel och flyttar man handen ett fack upp i handsken har man både vinter underdel o vinter överdel.

Att jag letar efter en liknande handstyp beror på att med höst/vinter handskar sommnar händerna för mej detta sker ej med sommar handskar.

Någon som har testad dessa BMW handskar a 1700:-?

Bike hade inte storkek 12-12,5 hemma o dom kändes lite trånga i storleken lit my pengar att bara slanta upp för att dom skall beställa hem ett par..

Mvh
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag ska dra hem min husvagn ca15 mil nästa vecka.
Men givetvis så är det körförbud på den då den inte blivit besiktad.
Någon som vet vad som händer om jag blir stoppad av polisen? Blir det böter och kan köra vidare hem eller måste jag ställa den och ta den på bärgningsbil därifrån?
Kommer att ställa undan den och inte använda den på några år när är hemma. Men kanske lika bra att svänga förbi och besiktiga ändå
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Från senap till BMW,s vinter mc handskar.

Var till Bike i ärende vinter mc handskar men letar efter ett par som är varma men tunna.

Då fick jag prova BMW,s två handskar i en model. Saledes har handsken en sommar underdel och en vinter överdel och flyttar man handen ett fack upp i handsken har man både vinter underdel o vinter överdel.

Att jag letar efter en liknande handstyp beror på att med höst/vinter handskar sommnar händerna för mej detta sker ej med sommar handskar.

Någon som har testad dessa BMW handskar a 1700:-?

Bike hade inte storkek 12-12,5 hemma o dom kändes lite trånga i storleken lit my pengar att bara slanta upp för att dom skall beställa hem ett par..

Mvh

2 in 1, det är Held som gör dem till BMW och de är faktiskt dyrare om det står "Held" på dem.

Jag har ett par. Det är INTE vinterhandskar utan kombinerar snarare halvtunna sommarhandskar med perforerat känguruskinn för bästa känsla med ett par bra gore-texhandskar för allväderstouring. Dvs allt handlar väl om definitionen av vinter... de funkar utmärkt i temperaturområdet +35 till -2, dvs de temperaturer jag har testat. Beroende på om man har handskydd eller inte så upplevs de olika varma men helt klart är det bra handskar som jag idag svårligen skulle klara mig utan. I mina ögon är konceptet väldigt smart och det funkar i praktiken.

Jag skulle utan att blinka köpa likadana när dessa är utslitna. 2 säsonger mars-oktober, ca 2000 mil hittills, märks inte på dem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ska dra hem min husvagn ca15 mil nästa vecka.
Men givetvis så är det körförbud på den då den inte blivit besiktad.
Någon som vet vad som händer om jag blir stoppad av polisen? Blir det böter och kan köra vidare hem eller måste jag ställa den och ta den på bärgningsbil därifrån?
Kommer att ställa undan den och inte använda den på några år när är hemma. Men kanske lika bra att svänga förbi och besiktiga ändå


Beställ besiktningstid, du får ju köra till/från reparation och till/från besiktning. Sedan avbokar du bara besiktningstiden om det är så att du inte tänker besikta den ändå. Men 15 mil är långt, det kan vara klokt att boka en bestid så nära det går och i värsta fall få en ombesiktning.

Händer det något och du har körförbud kan ju försäkringsbolaget också ha åsikter och det kanske du inte tycker är värt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Från senap till BMW,s vinter mc handskar.

Var till Bike i ärende vinter mc handskar men letar efter ett par som är varma men tunna.

Då fick jag prova BMW,s två handskar i en model. Saledes har handsken en sommar underdel och en vinter överdel och flyttar man handen ett fack upp i handsken har man både vinter underdel o vinter överdel.

Att jag letar efter en liknande handstyp beror på att med höst/vinter handskar sommnar händerna för mej detta sker ej med sommar handskar.

Någon som har testad dessa BMW handskar a 1700:-?

Bike hade inte storkek 12-12,5 hemma o dom kändes lite trånga i storleken lit my pengar att bara slanta upp för att dom skall beställa hem ett par..

Mvh

Skoterhandskar använder jag på vintern, fingermodell har räckt för de temperaturer jag vill ut i.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
2 in 1, det är Held som gör dem till BMW och de är faktiskt dyrare om det står "Held" på dem.

Jag har ett par. Det är INTE vinterhandskar utan kombinerar snarare halvtunna sommarhandskar med perforerat känguruskinn för bästa känsla med ett par bra gore-texhandskar för allväderstouring. Dvs allt handlar väl om definitionen av vinter... de funkar utmärkt i temperaturområdet +35 till -2, dvs de temperaturer jag har testat. Beroende på om man har handskydd eller inte så upplevs de olika varma men helt klart är det bra handskar som jag idag svårligen skulle klara mig utan. I mina ögon är konceptet väldigt smart och det funkar i praktiken.

Jag skulle utan att blinka köpa likadana när dessa är utslitna. 2 säsonger mars-oktober, ca 2000 mil hittills, märks inte på dem.

Det låter ju bra o jag har uppfattningen om dej som en korrekt person med sunda åsikter i jämförelsen med vad jag presterar själv då o då.

Jag upplevde 11-11,5 som väldigt trånga mot BMW,s sommar handskar som försäljaren sa var gs åkarnas favorit handske..

Jag använder 12 normalt men är lite fundersam om en halv storlek verkligen skiljer tillräckligt.

Händerna somnar i mina ultra 3 tec eller vad dom nu hette när jag köpte dom, bra är dom men händerna somnar o det gör inte händerna i sommar handskarna.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top