Frågor man vågar ställa

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Lokala hippiekollektivet verkar tycka att cykelbanor kan användas till allt annat än att cykla på och verkar inte höra en vanlig ringklocka. Frugans elcykel har 36V batteridrift. Fungerar det att seriekoppla tre bilhorn a' 12V över 36V om dom är någorlunda likartade, typ billigaste skiten på Biltema? Lastbilshornen kräver väl en tung kompressor som man kanske inte vill ha på cykeln..

Målet är alltså att dom ska skrämmas bort från cykelbanan, mer än att dom ska uppfatta signal och självmant flytta på sig, vilket dom ju inte gör för det är själva problemet.... :tråkad

https://vimeo.com/201587620
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Går det få ner bränsleförbrukningen genom att byta till mindre däck?
Hur många tum mindre kan man normalt gå innan fälgen möter bromsar och nav?
Hur mycket soppa sparar jag per mil om jag går från nuvarande breeeda 17" till normalstora 15"?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Går det få ner bränsleförbrukningen genom att byta till mindre däck?
Hur många tum mindre kan man normalt gå innan fälgen möter bromsar och nav?
Hur mycket soppa sparar jag per mil om jag går från nuvarande breeeda 17" till normalstora 15"?

Om du byter till fälgar och däck så du får mindre omkrets så ökar varvtalet vid en given hastighet.
Du kan byta till smalare däck för att få lägre rullmotstånd. Det finns även däck som ger lite lägre förbrukning.
Lite högre lufttryck i däcken kan ge lägre rullmotstånd och därmed lägre förbrukning.
Alla ändringar kan påverka bromssträcka, grepp i kurvor och undanmanöver.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Om du byter till fälgar och däck så du får mindre omkrets så ökar varvtalet vid en given hastighet.
Du kan byta till smalare däck för att få lägre rullmotstånd. Det finns även däck som ger lite lägre förbrukning.
Lite högre lufttryck i däcken kan ge lägre rullmotstånd och därmed lägre förbrukning.
Alla ändringar kan påverka bromssträcka, grepp i kurvor och undanmanöver.
Jag är med på att mindre omkrets ger högre varvtal, men å andra sidan minskar man anläggningsytan ganska rejält vilket gör att däcket rullar lättare.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag är med på att mindre omkrets ger högre varvtal, men å andra sidan minskar man anläggningsytan ganska rejält vilket gör att däcket rullar lättare.
Blir mindre skillnad om du väljer däck med högre profil på 15" fälgar också, dessutom billigare däck. Kolla 16" oxå.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Blir mindre skillnad om du väljer däck med högre profil på 15" fälgar också, dessutom billigare däck. Kolla 16" oxå.
Väljer jag högre profil ökar ju anläggningsytan så då är vinsten borta. Jag har 16" som vinterdäck så det vet jag att det passar, men 15" kanske är tveksamt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Väljer jag högre profil ökar ju anläggningsytan så då är vinsten borta. Jag har 16" som vinterdäck så det vet jag att det passar, men 15" kanske är tveksamt.

185 bredd / 70 profil - 15"
Profilen anges i % av bredden.
Så ett 185/80-15" är högre än 185/60-15" men samma bredd på anliggningsytan.
Sen gäller det att fälgbredden är anpassad till däcksbredden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad händer med alla dessa överprisade motorcyklar som annonseras ut på blocket?
Ofta försvinner ju annonsen för att inte komma upp igen. Märks mest på lite äldre mer udda och ovanligare hojar.

Kommer det till slut någon idiot och köper för det höga priset?
Slutar det med att de till slut accepterar skambudet från de där som spammar skambud på alla annonser de ser?
Eller slutar det med att hojen inte säljs och så får den stå kvar längst inne i garaget ytterligare 10 år?
Eller blir dom inbytesobjekt hos någon handlare som låtsas betala så där bra samtidigt som han tar ockerpris på det han själv säljer?

Har själv ibland haft långliggare på blocket, som slutat med att jag satt ut dom igen året efter. Men vissa äldre hojar jag minns och legat och väntat på att säljaren ska sänka priset på har sedan bara försvunnit.
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Vad händer med alla dessa överprisade motorcyklar som annonseras ut på blocket?
Ofta försvinner ju annonsen för att inte komma upp igen. Märks mest på lite äldre mer udda och ovanligare hojar.

Kommer det till slut någon idiot och köper för det höga priset?
Slutar det med att de till slut accepterar skambudet från de där som spammar skambud på alla annonser de ser?
Eller slutar det med att hojen inte säljs och så får den stå kvar längst inne i garaget ytterligare 10 år?
Eller blir dom inbytesobjekt hos någon handlare som låtsas betala så där bra samtidigt som han tar ockerpris på det han själv säljer?

Har själv ibland haft långliggare på blocket, som slutat med att jag satt ut dom igen året efter. Men vissa äldre hojar jag minns och legat och väntat på att säljaren ska sänka priset på har sedan bara försvunnit.

Jag lade ett för mig bra bud på min nuvarande båge. Säljaren ville avvakta en vecka eller två så efter tidsfristen gått ut ringde jag upp igen och han släppte den för mitt bud så de går tids nog ????
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
185 bredd / 70 profil - 15"
Profilen anges i % av bredden.
Så ett 185/80-15" är högre än 185/60-15" men samma bredd på anliggningsytan.
Sen gäller det att fälgbredden är anpassad till däcksbredden.
Större diameter ger större anliggningsyta även om bredden är densamma.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Större diameter ger större anliggningsyta även om bredden är densamma.

Rätt
...men bredden som anges i däckmått är inte anläggningsytans bredd utan däckets.
Slitytan är oftast smalare.
(ju lägre profil desto närmare 100% slityta blir det dock)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det någon firma som säljer dansk senap och ketchup i Sverige? Alltså någon som skickar.

Eller om ni vet vilket fabrikat man ska söka efter? Typ sån dom har på båten till Tyskland, och jag tror varenda danskt gatukök har samma.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Finns det någon firma som säljer dansk senap och ketchup i Sverige? Alltså någon som skickar.

Eller om ni vet vilket fabrikat man ska söka efter? Typ sån dom har på båten till Tyskland, och jag tror varenda danskt gatukök har samma.
Har för mig att jag sett GØL ketchup/senap i en Ica någonstans. Tror det är samma som pölsemannen använder.
Edit: Det är Bähncke jag tänkte på, specifikt deras hotdog ketchup:https://www.orkla.dk/brands/bahncke/
Borde finnas på Netto.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top