Frågor man vågar ställa

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hur kan ett s.k. "svart hål" väga något? Är det i själva verket en "svart behållare"?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Hur kan ett s.k. "svart hål" väga något? Är det i själva verket en "svart behållare"?

Ja, eller stor svart hög.
Ett svart hål väger faktiskt så mycket att dess dragningskraft drar åt sig allt ljus. Därav "svart".
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ja, eller stor svart hög.
Ett svart hål väger faktiskt så mycket att dess dragningskraft drar åt sig allt ljus. Därav "svart".

- Ja, jag blandade ihop det hela med antimateria. My bad.


De svarta hålen är as-tunga (ungefär som originalhjulet bak på en ZX7r):

"Ett svart som har en diameter på en centimeter väger 3 370 000 000 000 000 000 000 000 kilo"
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur blev det så?

deeb81f3422429a6b97137e0767997e4.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Du har fel...

50/50=ojämställt alt diskriminering

100% kvinnor=100% jämställt
Isabella Lövin framför sin förra perfekt jämställda team på utrikesdepartementet. Hoppas det är ännu fler kvinnor i det nya.

Tyvärr är bilden tagen av en man, så riktigt jämställd blev den inte ändå:mad:

Någon som vet varför hon ser så arg ut? Och varför personalen tittar ner, rädda att drabbas av vreden?

IMG_20191003_223213 - kopia.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Isabella Lövin framför sin förra perfekt jämställda team på utrikesdepartementet. Hoppas det är ännu fler kvinnor i det nya.

Tyvärr är bilden tagen av en man, så riktigt jämställd blev den inte ändå:mad:

Någon som vet varför hon ser så arg ut? Och varför personalen tittar ner, rädda att drabbas av vreden?

View attachment 450891

Fast just den där bilden är väl arrangerad som respons på bilden av Trump när han skrev på pappren som inskränkte på rätten till abort i USA?

Trump.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fast just den där bilden är väl arrangerad som respons på bilden av Trump när han skrev på pappren som inskränkte på rätten till abort i USA?

View attachment 450893

Ah, ok, då är den väl lite mer logisk. Det märkliga är att dom skickade ut den i sin propaganda häromdagen, utan någon förklaring om att det var en referens till något Trump gjorde för några år sedan.

Edit: står ju också att det är hennes dåvarande team, vilket jag tolkar som hela teamet. Alltså ville hon göra en poäng av att hon minsann var lika dålig på jämställdhet som Trump? Vilken bedrift i sådana fall...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför är det lag på att cyklar ska ha ringklocka när den aldrig används? :va

Du kan få böter för att ringklocka saknas men om du inte använder den blir ju resultatet ändå samma... :va

Varför använda cykelhjälm om man färdas som om det inte fanns något innanför att skydda? :va
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag råkade ut för att en cyklist använde ringklockan när han närmade sig mig häromdagen. Varför i helvete han cyklade på trottoaren vet jag inte.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ah, ok, då är den väl lite mer logisk. Det märkliga är att dom skickade ut den i sin propaganda häromdagen, utan någon förklaring om att det var en referens till något Trump gjorde för några år sedan.

Edit: står ju också att det är hennes dåvarande team, vilket jag tolkar som hela teamet. Alltså ville hon göra en poäng av att hon minsann var lika dålig på jämställdhet som Trump? Vilken bedrift i sådana fall...

Ja, det känns lite märkligt att de använder bilden på det viset. Det fick mig att tveka lite, men jag hittade en artikel från tiden då bilden var aktuell.
https://www.expressen.se/nyheter/hela-varlden-skrattar-efter-lovins-trumphan/
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Varför är det lag på att cyklar ska ha ringklocka när den aldrig används? :va

Du kan få böter för att ringklocka saknas men om du inte använder den blir ju resultatet ändå samma... :va

Varför använda cykelhjälm om man färdas som om det inte fanns något innanför att skydda? :va

Jag råkade ut för att en cyklist använde ringklockan när han närmade sig mig häromdagen. Varför i helvete han cyklade på trottoaren vet jag inte.

Jag hade ingen ringklocka på min cykel förrän jag tröttnade på alla halvsovande gående idioter som irrar runt på cykelbanan. Att man ofta bemöts med arga blickar de gånger man använder klockan är dock för mig helt obegripligt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag hade ingen ringklocka på min cykel förrän jag tröttnade på alla halvsovande gående idioter som irrar runt på cykelbanan. Att man ofta bemöts med arga blickar de gånger man använder klockan är dock för mig helt obegripligt.

Beror på hur nära du plingar på uppmärksamhet..... :7peta

Sätt en "smatter" i hjulet (som man gjorde när man var liten) så hörs du konstant och fotgängare/mobilzombier (förutom de med hörlurar) hör att du kommer. Själv har jag brunfärgat flera ggr när det plingar 2m bakom ryggen och uppmärksamheten är på jyckarna, viskande döden är lite jobbig i delad trafikmiljö. :hej
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Beror på hur nära du plingar på uppmärksamhet..... :7peta

Sätt en "smatter" i hjulet (som man gjorde när man var liten) så hörs du konstant och fotgängare/mobilzombier (förutom de med hörlurar) hör att du kommer. Själv har jag brunfärgat flera ggr när det plingar 2m bakom ryggen och uppmärksamheten är på jyckarna, viskande döden är lite jobbig i delad trafikmiljö. :hej

Nu har vi iofs haft regel om 'tyst trafik' sedan 1935, och om gående resp. cyklister håller resp. vänster och höger sida brukar det finnas hyfsade marginaler för brunfri passage utan att det skall okynnesplingas i tid och otid. Med det sagt brukar jag ofta låta ett högljutt frihjul varna gångare och spara 120dB-tutan till de som på riktigt är i vägen i onödan.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Beror på hur nära du plingar på uppmärksamhet..... :7peta

Sätt en "smatter" i hjulet (som man gjorde när man var liten) så hörs du konstant och fotgängare/mobilzombier (förutom de med hörlurar) hör att du kommer. Själv har jag brunfärgat flera ggr när det plingar 2m bakom ryggen och uppmärksamheten är på jyckarna, viskande döden är lite jobbig i delad trafikmiljö. :hej

På det skulle jag vilja svara "Nej". Jag försöker alltid plinga i god tid, men jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad i bemötande oavsett hur tidigt jag plingar. Det har även hänt ett par gånger att folk vänt sig om och tittat på mig och sedan gått vidare mitt i cykelbanan, helt obrydda om att de är i vägen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Varför är det lag på att cyklar ska ha ringklocka när den aldrig används? :va

Du kan få böter för att ringklocka saknas men om du inte använder den blir ju resultatet ändå samma... :va

Varför använda cykelhjälm om man färdas som om det inte fanns något innanför att skydda? :va

Lokala hippiekollektivet verkar tycka att cykelbanor kan användas till allt annat än att cykla på och verkar inte höra en vanlig ringklocka. Frugans elcykel har 36V batteridrift. Fungerar det att seriekoppla tre bilhorn a' 12V över 36V om dom är någorlunda likartade, typ billigaste skiten på Biltema? Lastbilshornen kräver väl en tung kompressor som man kanske inte vill ha på cykeln..

Målet är alltså att dom ska skrämmas bort från cykelbanan, mer än att dom ska uppfatta signal och självmant flytta på sig, vilket dom ju inte gör för det är själva problemet.... :tråkad
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Lokala hippiekollektivet verkar tycka att cykelbanor kan användas till allt annat än att cykla på och verkar inte höra en vanlig ringklocka. Frugans elcykel har 36V batteridrift. Fungerar det att seriekoppla tre bilhorn a' 12V över 36V om dom är någorlunda likartade, typ billigaste skiten på Biltema? Lastbilshornen kräver väl en tung kompressor som man kanske inte vill ha på cykeln..

Målet är alltså att dom ska skrämmas bort från cykelbanan, mer än att dom ska uppfatta signal och självmant flytta på sig, vilket dom ju inte gör för det är själva problemet.... :tråkad

Ha! Ja det skall funka , skruva på dom så det är olika ljud för maximal plåga för dom döva zoombisarna...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top