Frågor man vågar ställa

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vilken sporthoj har den bästa konventionella framgaffeln?

Jag har tittat på gamla CBR, ZX9, R6 från sent 90-tal, de verkar vara de sista så jag antar att någon av de är bäst?
Vet att Öhlins har en men tänker alltså på sådana som suttit på massproducerade hojar som man kan hitta begagnade med en nolla mindre på prislappen.
Yamaha r6 fram till 2005 har konventionell gaffel. Finns dessutom lite häftigare interna delar om man vill ha något för racebruk.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Yamaha r6 fram till 2005 har konventionell gaffel. Finns dessutom lite häftigare interna delar om man vill ha något för racebruk.

Finns det inte häftigare delar till alla sport-600or?

Har sett den gaffeln och eftersom det är en RD350 jag tänkte uppdatera så vore det ju enhetligare med en Yamahagaffel men den är "bara" 43mm i motsats till de andra som har 45, och någon, kanske det var Kawan hade rent av 46mm.
Inte för att jag tror jag märker någon skillnad men fetare är ju liksom ballare.

När jag tänker på saken så ska jag nog bara hålla uppe ögonen efter en sliten slaktfärdig billig sporthoj, helst från strax efter millennieskiftet. Men i värsta fall strax före.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har för mig att USD kom 2003 på Hondan.

Nope, inte på 600orna i allafall. Nedan har vi en cbr600rr, en modell som kom som årsmodell 2003.

cbr600rr_bikesocial_002.ashx


2005 fick den, som tidigare nämnts, USD enligt alla källor jag orkar läsa på. "vanliga" Cbr600f såldes väl parallell några år, men säkert med samma gaffel som tidigare.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Nope...

cbr600rr_bikesocial_002.ashx


Edit: ja, som förtydligande så vet väl alla att cbr600rr började säljas just 2003 och har på bild ovan konventionell. 2005 fick den USD enligt alla källor jag orkar läsa på.
Helt rätt!
Hur kan jag blanda ihop årsmodellerna på en hoj jag själv ägt?
Jag är iofs inne på hoj nr 11 och 13 just nu så det kanske inte är så konstigt ändå...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad kan verktyget tänkas heta, säg att man ska göra hål i läder, skumgummi, tyg etc. så har man ett ihåligt dorn med vass kant runtom. Man klappar till och har ett perfekt hål i säg 1cm diameter?

Runt stämjärn, typ kanske.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag letar fyrhjuling lite på och av för att huvudsakligen ploga och köra ved/ris/whatever på gården, lite sånt. Tänker mig att säsongen för en traktorreggad arbetshäst är låg på sensommaren när skatteåterbäringen dimper.

Nåväl.
Frågan gäller prissättningen. En ny kostar ca 110-120 tkr om man kikar på en enklare modell som räcker till, ej kines. 4x4, 5-600 kubik.
En fem år gammal med några timmar på kostar, hälften? typ? 50-60k? Så långt, så som förväntat.

MEN! En 20-25 år gammal med släta däck, urskind plast och rostig metall från 90-tal och tidigt 2000, ligger på, eh, fortfarande runt 40-50 papp? :dummer

What gives? :va

Tänker folk att en 2003'a fortfarande är "nästan ny"? Blir atv'erna inte sämre och mindre värda efter 5 år och 150 timmar? Är en 1996'a lika livskraftig som en 2012'a?
Jag begrip int. :hoppa
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De var bättre förr om vi pratar hållbarhet
Efterfrågan är större på billiga maskiner
Folk fattar inte att däck osv slits
Yamaha är bäst



Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte om det är en fråga, ett påstående. Eller om jag saknar en tråd för dagens betraktelser.

Annonserade på facebook om personal till arbete på festival, och vet inte hur många förfrågningar jag fick från föräldrar. Inget nytt under solen där, det var likadant för 25 år sedan, men offline. Föräldrarna såg min skylt på stan, kom fram och berättade om sitt barn som de sedan skickade till mig för intervju.

Men nu i dagens överbeskyddande och curlande värld var det tre mammor som erbjöd sig att arbeta tillsammans med sina ungdomar. Varav en uttryckte att det skulle vara bra i 14-åringens CV inför framtiden. Föräldrar som redan vid 14 års ålder planerar barnens CV? Jag undrar om barnet ens ville jobba själv eller bara är pressat av mamma.

Jag hade god lust och svara att jag föredrar någon som klippt navelsträngen till mamma.

Möjligen finns ju möjligheten att dom tror jag är en mother fucker.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Two stroke mans funderingar kring CV:t påminde mig om en tweet av Monica Lewinsky häromdagen.

lewi.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet inte om det är en fråga, ett påstående. Eller om jag saknar en tråd för dagens betraktelser.

Jag hade god lust och svara att jag föredrar någon som klippt navelsträngen till mamma.

Möjligen finns ju möjligheten att dom tror jag är en mother fucker.

Jag har haft mammor som kommit in och ansökt om jobb till sina 25 åriga söner.

Jag tror det är den tid vi lever i
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
HJÄLP MEJ SPORTHOJ!

Jag söker en öl.
Fanns under några år i Systemets standardsortiment för ca 15-20 år sedan? Försvann sedan spårlöst.
Något av de större svenska varumärkena. Kanske numera nedlagt?
En röd lager som helt enkelt hette "röd lager".
Röd etikett, klarröd färg på drycken.
Fanns såvitt jag minns bara på glasflaska.
Det var INTE Spendrups röd lager, som vid samma tid sålde en röd lager som också hette "röd lager".

Vilket bryggeri var det?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förstår att det kan skilja sig mellan kommun, område etc. men någon med erfarenhet av container på egen tomt?

Ungefär så brukar det heta 15kvm friggebod och 25kvm attefallare utan bygglov även om bygganmälan ska till, kanske.

För enkelhetens skull tillräckligt nära sanningen:

20 fot = 15kvm
40 fot = 30 kvm

Mest användbart för oss skulle dock vara 2st 20 fotare bredvid varann. Man bibehåller containrarna "flyttbara" om det finns någon att hämta med det.

Någon som kan? Avstånd till granne, väg och annat begriper jag också =)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Förstår att det kan skilja sig mellan kommun, område etc. men någon med erfarenhet av container på egen tomt?

Ungefär så brukar det heta 15kvm friggebod och 25kvm attefallare utan bygglov även om bygganmälan ska till, kanske.

För enkelhetens skull tillräckligt nära sanningen:

20 fot = 15kvm
40 fot = 30 kvm

Mest användbart för oss skulle dock vara 2st 20 fotare bredvid varann. Man bibehåller containrarna "flyttbara" om det finns någon att hämta med det.

Någon som kan? Avstånd till granne, väg och annat begriper jag också =)

Av erfarenhet så gillas inte containrar överstigande kvm oaktat hur flyttbara de än är i Huddinge.

Man kan också behöva lov att såga ner träd på egen mark. Altaner mätes på millimeter.

Men byggnadsnämnden i Huddinge är byråkrater ut i fingerspetsarna utan sunt förnuft. Att maxhöjden på altan från mark skulle höjas inom kort spelade ingen roll.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mm jag vet att det finns en o annan nöt i sammanhanget, kompis som är duktig byggare och har rätt bra koll på läget fick kämpa i 2 månader med en Sthlmskommun för en attefallare. Mor min som inte är mer än streetsmart i ämnet ordnade samma ärende med typ två samtal och en inbetalning i Dalarna, klartt =)

En annan bekant med landställe i norrland och en separat sjötomt fick tag på en flott vinterbonad byggvagn med extra lull lull och så länge hjulen satt kvar fick han ställa den vid vattenlinjen om han så ville.

Ska ringa byggnadsnämnden imorrn om jag kommer fram under dom två timmarna dom svarar vill säga...

Om någon annan har tips o idéer mottages det tacksamt :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top