Frågor man vågar ställa

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hur långt kan man dra isär 1 meter isblock innan molekylerna släpper från varandra och isen går sönder?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hur långt kan man dra isär 1 meter isblock innan molekylerna släpper från varandra och isen går sönder?

Tänker du om man lyckas fördela dragkraften över hela blocket så att samtliga molekyler sträcks lika mycket, eller att sträckningen är koncentrerad på ett tvärsnitt i mitten?



(Som om jag skulle ha ett svar oavsett hur du menar.:rolleyes:)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror att man påverkar resultatet ganska mycket med hur man applicerar krafterna som sliter isär det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur långt kan man dra isär 1 meter isblock innan molekylerna släpper från varandra och isen går sönder?

1024px-Phase_diagram_of_water.svg.png
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tänker du om man lyckas fördela dragkraften över hela blocket så att samtliga molekyler sträcks lika mycket, eller att sträckningen är koncentrerad på ett tvärsnitt i mitten?



(Som om jag skulle ha ett svar oavsett hur du menar.:rolleyes:)

Jag tror att man påverkar resultatet ganska mycket med hur man applicerar krafterna som sliter isär det.

Man kan se det såhär; Hur mycket kan en bindning mellan molekylerna flexa, och sedan får man multiplicera det med längden på alla molekyler upp till en meters längd :)
Jag tänker att alla ämnen måste fungera som ett gummiband. Vissa flexar mer, andra flexar mindre. Sen kanske jag har fel och kanske är det bara så att bindningarna inte rör sig alls utan bara kan hålla emot en viss kraft för att sedan bara släppa helt.



Den där bilden, om än intressant, visar i vilket tillstånd vatten befinner sig i vid en viss temperatur och tryck. Trippelpunkten är cool :rock
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Prexis! Din fråga är till synes väldigt enkel men något korrekt svar lär du inte få förrän DU har definierat begreppet "is". :näsblod

273k vid 1 atmosfärs tryck? :D
Blir bindningen starkare eller svagare ju kallare det blir? Och varför påverkar det i så fall? Eller hur kommer det sig att bindningen påverkar beroende på hur snabbt eller långt en atom vibrerar?

Jag är ute på djupt vatten eller tunn is nu känner jag :glömdet

Svaret är 42, eftersom det är svaret på livet,Universum och allting.
och som av en händelse så finns det en asteroid som heter 42 Isis:)

Kunde de inte ha valt siffran 72 istället :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det beror nog på temperatur samt hur hur snabbt det utförs, jag tror att även massiv is är en aning visköst.

Vet inte om frågan bara är utspottad för att trolla fram en diskussion, men om den har någon praktisk tillämpning kanske det är bättre att specificera önskemålen? Vill man spräcka isen, eller tvärtom vill man separera den utan att knäcka den?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
273k vid 1 atmosfärs tryck? :D
Blir bindningen starkare eller svagare ju kallare det blir? Och varför påverkar det i så fall? Eller hur kommer det sig att bindningen påverkar beroende på hur snabbt eller långt en atom vibrerar?

Jag är ute på djupt vatten eller tunn is nu känner jag :glömdet



Kunde de inte ha valt siffran 72 istället :fakta

Nej. Douglas Adams valde 42 eftersom i det programmeringsspråk som han använde stod 42 för "vad du vill". Grovt förenklat, men jag förstår inte bättre.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
När började Försvarsmakten leja ut förflyttning av pansarvagnar till privata aktörer?
Körde förbi Landskrona på E6'an idag när två helt vanliga transporter för tunga saker körde ner på påfarten med vars en Leopard ovanpå släpet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När började Försvarsmakten leja ut förflyttning av pansarvagnar till privata aktörer?
Körde förbi Landskrona på E6'an idag när två helt vanliga transporter för tunga saker körde ner på påfarten med vars en Leopard ovanpå släpet.

Man hyr in externt vid extra behov - tex när egna tungtransporter är upptagna med långtrp från övning ÖN...


Buy quality, cry once.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Har vi några hundexperter här på SH? Jag sitter här och kliar mig i huvudet efter en incident på den stora hundrastplatsen i Malmö. Min hund gick lugnt fram till en Berner Sennen på fältet, båda lösa såklart, luktade på honom i 5 sekunder sen var det bara ett stort jävla virrvarr av päls och tänder. Jag delar på asen medans kärringen står och skriker. Kollar skador, allt ok. Hon står och skriker, undrar om min hund är en hane. "Ja det är en hane, hur gick det med din hund?" Allt ok. "Han gör aldrig såhär". Nähä, vad var detta då? Jag känner ju min egen hund, han är ofta på fältet utan problem. Jag såg ju inte exakt alla detaljer men jag såg ingen oprovocerad attack från min hund, bara att han luktade på 65 kg päls som direkt försöker klippa honom över nacken.

Men det fick mig att fundera lite. Ibland blir hundar rent skogstokiga bara av att se honom. Ägarna blir alltid lika chockade, "han gör aldrig såhär!". Nähä. Finns det något som kan göra att min hund faktiskt provocerar skiten ur vissa hundar? Luktar han illa? Har han motsvarande American History X-tatuering i pannan? Eller är hundägare (mig själv inkluderat) bara så jävla efterblivna som jag tror att de inte känner sina hundar alls?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vissa hundar går bara inte ihop. Oftast är det extremt svårt att urskilja vilken hund som är skyldig till vad.
T.ex om en hund gör något som betraktas (i hundvärlden) som aggressivt och den andra hunden svarar på tal.
Vilken hund har skulden?

Själv råkade vi för ett par år sen ut för att en hund som vi haft sällskap med någon gång tidigare, båda lösa, inga problem, plötsligt kom i bråk med vår hund. Vår hund gick löst när den andra hunden tvärt satte full karriär mot frun och nyfödd bebis i barnvagn. Vår hund gick direkt till försvar och den andra hunden blev biten. Slutnotan från djursjukhuset hamnade såklart på oss, för den andra hunden "var ju avlad champion, så den kan minsann inte göra något fel".
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Råkade visst radera mitt inlägg,klurigt att posta på telefonen.

Vem är din hund då?
Min hund är 23kg eurasier, 3 år gammal. Lite osäker på nya människor, går i regel bra ihop med hundar, mycket fart. Går på dagis om dagarna med 25-30 andra hundar. Funkar bra enligt personalen så jag får väl tro de.

Vissa hundar går bara inte ihop. Oftast är det extremt svårt att urskilja vilken hund som är skyldig till vad.
T.ex om en hund gör något som betraktas (i hundvärlden) som aggressivt och den andra hunden svarar på tal.
Vilken hund har skulden?

Själv råkade vi för ett par år sen ut för att en hund som vi haft sällskap med någon gång tidigare, båda lösa, inga problem, plötsligt kom i bråk med vår hund. Vår hund gick löst när den andra hunden tvärt satte full karriär mot frun och nyfödd bebis i barnvagn. Vår hund gick direkt till försvar och den andra hunden blev biten. Slutnotan från djursjukhuset hamnade såklart på oss, för den andra hunden "var ju avlad champion, så den kan minsann inte göra något fel".
Ja jag önskar att jag 100% kunde säga vilken hunds fel det var. Är det min hund så fine, det gör inget, jag vill bara försöka klura ut vafan det var så jag kan hantera det. Det jag vet är att han backar inte, smäller det så är han inte sen att försvara sig.

Din upplevelse låter för övrigt fruktansvärd och extremt oturlig. Hoppas din hund klarade sig bra iallafall.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top