Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det svårt att byta kamaxlar om man är en hobbymekare?

Det beror på, är du en blåst hobbymekare?
thinking-face_1f914.png

Normalt sett, inte så värst....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Svårt byta kamaxlar vette sjutton men jag vet doktorander i förbränningsmotorer som instruerade blivande ingenjörer hur man monterar isär och ihop en bilmotor utan att kugga kamaxeln rätt. Varvid en av dessa ändå testsnurrade motorn med lite lagom mängd våld med ett gäng mosade ventiler som följd.

Lärdom av det, är att glöm inte att kugga kamaxeln rätt.

En annan detalj är ju att dra åt överfallen med rätt moment och inte blanda ihop deras inbördes placering. Jo, det är inte heller en helt gängse kunskap hos vissa blivande motorforskare. :3freak
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En annan detalj är ju att dra åt överfallen med rätt moment och inte blanda ihop deras inbördes placering. Jo, det är inte heller en helt gängse kunskap hos vissa blivande motorforskare. :3freak

Man tackar, har just renoverat en topp där två av fem överfall satt med en av fyra skruvar, resten var det gängpaj på. :gnissla som tur är så går det att rädda ändå. :näsblod
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag och frun är handledare åt dottern som ska ta bilkort och juridiskt är det då vi som framför fordonet. Då vi övningskör med lätt lastbil så kan vi ibland sitta alla tre fram.
Hur blir det då om det t.ex går för fort i en kontroll....Kan jag och frun skylla på varandra att det var den andra som "körde" och slippa böter? :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Japp, naturligtvis får ni skylla på varann :tummenupp Sen får ni båda varsin bot efter genidraget där ni självmant förklarat att ni är två handledare i samma fordon som inte lyckats uppmana eleven att hålla hastighetsbegränsningen. Sen blir ni båda ev. av med handledartillståndet, jämlikt du vet och dottern förblir utan körkort.

Ungefär så.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Japp, naturligtvis får ni skylla på varann :tummenupp Sen får ni båda varsin bot efter genidraget där ni självmant förklarat att ni är två handledare i samma fordon som inte lyckats uppmana eleven att hålla hastighetsbegränsningen. Sen blir ni båda ev. av med handledartillståndet, jämlikt du vet och dottern förblir utan körkort.

Ungefär så.


:tummenupp:tummenupp:tummenupp:D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Oklart men tjänstevikt/totalvikt på mc är ungefär lika kass som för husvagn/bil och då inte minst eftersom förare inte är medräknad i tjänstevikten.

Ta en GuldHonda som säga vad man vill är en stadig pjäs (exkl. rörramarna) med en totalvikt över 600 kg. Det ger en lastvikt på 225 kg.

Förare och en passagerare med mc utstyrsel - 180 kg

Magväska och handväska - 7 kg

Obligatorisk standardutrustning ett flak öl och eftermonterad dragkrok - 22 kg

Lastvikt kvar - 16 kg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Oavgjort i första kvarten för Vetlanda
I kväll avgjordes de första kvartsfinalerna i Elitserien i Speedway. Vetlanda som körde på hemmaplan fick med sig ett oavgjort resultat.

Det blev en dramatisk kväll för hemmalaget Vetlanda som flera gånger under kvällen låg under. Som mest låg de under med fyra poäng men hela tiden kom de i kapp. Matchen slutade senare 45-45.

Det vill säga att inget av lagen har något försprång inför nästa match som körs på tisdag. Den som vinner den går vidare till semifinal.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/oavgjort-i-forsta-kvarten-for-vetlanda

Vilka tävlade Vetlanda emot? :)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad ska jag köpa för motorcykel? :va
Min eländiga kawasaki har blåst en topplockspackning, igen, och nu har jag lite gett upp, åtminstone för nu.
Har alltid velat ha en mille factory, ända sedan jag tog hojkort 07, och nu skulle jag faktiskt ha möjligheten att köpa en gen 2 factory i schysst skick. Knappt.

Men av någon anledning så har jag börjat övertala mig själv att jag behöver köpa en varadero. :3freak
Mest för att det finns en till salu i min närhet, med rätt utrustning (orginalväskor, osv) rätt billigt. Saken är den att en sådan hoj skulle passa mina behov rätt bra, då jag mest använder hojen till pendling, har drömmar om att semestra på hoj, och till på köpet har jag blivit med sambo som gärna vill åka mycket på bönepallen.
Dessutom kostar den ungefär en tredjedel av aprilian, och jag _borde_ sätta pengarna på kåken istället.

Frågan är, kommer jag att kunna ha roligt med den, kawan har jag ju kvar i så fall, dock kommer jag inte att lägga många kilometer där, har det visat sig.
Ett annat problem med aprilian är att inte "rätt" hoj egentligen finns till salu just nu.

Beslutsvånda. :gnissla
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En Varadero med insprut e grym semesterhoj med packning - soppasnål och har ändå nästan 100 pållar med gött vrid till bra pris - ensam är det nästan lite sporttourer med lite markfrigång.

Man kan cruisa i 140 iaf utan att den känns stressad.

Tung hoj annars så det är ingen ökenracer som man tar ut i lerhål.
Fin dock på grusvägar som inte är leriga
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En Varadero med insprut e grym semesterhoj med packning - soppasnål och har ändå nästan 100 pållar med gött vrid till bra pris - ensam är det nästan lite sporttourer med lite markfrigång.

Man kan cruisa i 140 iaf utan att den känns stressad.

Tung hoj annars så det är ingen ökenracer som man tar ut i lerhål.
Fin dock på grusvägar som inte är leriga

Osäkert, jag svarade på min egen fråga genom en provkörning på varaderon. Fin hoj, mycket skick och riktigt bra pris, om man vill ha en varadero, men det är nog inget för mig.
Nu var ju denna en förgasarmodell, men det hade jag kunnat leva med. Det jag blev förvånad över var hur lätt den kändes, åtminstone på asfalt, skitfin att manövrera i lägre fart. Trots kritik för krångliga växellådor har jag aldrig kört en så len och smidig hojlåda förut. Men den inbjuder verkligen inte till någon aktiv körning, vinglig, gungig och omständig. Även i rätt låg fart på rätt stora vägar. Bromsarna var vaga i bästa fall, och egentligen var det i inbromsningar som vikten märktes, men det är klart att där hade en service kunnat göra under.
Motorn var schysst, om lite oförfinad, och helt trött var den inte egentligen, mätaren rusade på ganska bra. Men den var helt enkelt inte rolig att gasa runt med.
Till på fann jag körställningen relativt jobbig.

Framförallt tror jag helt enkelt inte att jag är tillräckligt gubbe än för en varadero.

Edit: Säkert bra hoj att nöta 2+1 vägar, men det är inte det jag vill göra.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha ja den äter bromskivor om man är lite aktiv på gasen...Ska ni tjöpa er en så ta insprutaren i iaf.
6 växlad låda och 0.2 lägre förbrukning - stor skillnad på långsemestern eller långpendlingen
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vad ska jag köpa för motorcykel? :va
Min eländiga kawasaki har blåst en topplockspackning, igen, och nu har jag lite gett upp, åtminstone för nu.
Har alltid velat ha en mille factory, ända sedan jag tog hojkort 07, och nu skulle jag faktiskt ha möjligheten att köpa en gen 2 factory i schysst skick. Knappt.

Men av någon anledning så har jag börjat övertala mig själv att jag behöver köpa en varadero. :3freak
Mest för att det finns en till salu i min närhet, med rätt utrustning (orginalväskor, osv) rätt billigt. Saken är den att en sådan hoj skulle passa mina behov rätt bra, då jag mest använder hojen till pendling, har drömmar om att semestra på hoj, och till på köpet har jag blivit med sambo som gärna vill åka mycket på bönepallen.
Dessutom kostar den ungefär en tredjedel av aprilian, och jag _borde_ sätta pengarna på kåken istället.

Frågan är, kommer jag att kunna ha roligt med den, kawan har jag ju kvar i så fall, dock kommer jag inte att lägga många kilometer där, har det visat sig.
Ett annat problem med aprilian är att inte "rätt" hoj egentligen finns till salu just nu.

Beslutsvånda. :gnissla

Köp den hoj du verkligen vill ha och vänta med gubbhojen tills du blir gubbe.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om man nu parkerat sin bil så att den blockerar en räddningsväg, varför ger man sig in i handgemäng med bötfällande polisman?

Som jag ser det så blir inte livet mer harmoniskt av att gå från felparkering till våld mot tjänsteman... Är man så lättkränkt att man för en parkeringsbot måste börja veva näve borde man reflektera över sitt sinne och överväga att söka vård.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top