Frågor man vågar ställa

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
När ett företag säljer av delar av sin organisation med motivationen att "vi ska fokusera på våra kärnverksamheter", är det då bara en finare omskrivning för att det är skralt i kassan och man behöver få in pengar?

Alternativt; Man klarar inte av det för man suger.

:fakta
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Där jag jobbar sålde de av nåt för några år sen med motiveringen att det inte passade deras affärsinrikting
Med andra ord säljarna klara inte sälja skiten
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ok, vilken är den moderna då? =)

Pansarslang verkar kunna vara en vedertagen nomenklatur men även för något stålomspunnet som inte lever upp till ändamålet. Strulet om man köper från rulle är såklart anslutningarna, kanske går att lösa hos närmsta slangverkstad.

La in en länk men missade citera, kolla strax nedanför frågan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När ett företag säljer av delar av sin organisation med motivationen att "vi ska fokusera på våra kärnverksamheter", är det då bara en finare omskrivning för att det är skralt i kassan och man behöver få in pengar?

Kan även vara en nyrekrytering som skall visa sig duktig.
Säljer man av, så visar det ju ett gott ekonomiskt resultat.
Kortsiktigt.
När man sedan måste betala ett annat företag för att göra det man gjorde själv tidigare, så är det inte så fantastiskt längre.
Jag vet två stora företag i mina trakter som sålde sina lokaler och maskiner för att sedan hyra tillbaka dem.
Båda är nedlagda nu.

Ibland behöver de ens visa någon reell förtjänst - Bara det att man gör en förändring ses som positivt.
Efter några år förändrar man tillbaka till ursprungsläget.
Då ses även det som ett framsteg.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag söker en adapter.
Vill koppla in min bänkdiskmaskin direkt till blandaren.
De har inte samma gänga.
Vad heter adaptern och var hittar jag den?
 

Smagatusk

Guest
Varför ska alla insamlingar på TV kombineras med humor? Jag fattar det inte! Barncancer + humorpris = jättehit?

Det blir bara pinsamt och obekvämt.

Varför ska man envisas med dåliga sketcher och monologer i samband med TV-galor?!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Varför ska alla insamlingar på TV kombineras med humor? Jag fattar det inte! Barncancer + humorpris = jättehit?

Det blir bara pinsamt och obekvämt.

Varför ska man envisas med dåliga sketcher och monologer i samband med TV-galor?!
Troligtvis ger humor av folkkära komiker större publik än vad diktläsning av poeter gör.
Ju större TV-publik, ju fler potentiella givare...
 

Smagatusk

Guest
Troligtvis ger humor av folkkära komiker större publik än vad diktläsning av poeter gör.
Ju större TV-publik, ju fler potentiella givare...

Du har helt klart en poäng. Dock tycker jag att kombinationen lämnar en något besk eftersmak, och jag undrar varför inte producenterna kan hitta en mer logisk samarbetspartner än den svenska "humor"eliten.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Någon som har bra koll på vad som gäller vid vägbyggen? Kommunen håller på att dra om vattenledningar, och byggarbetarna påstår att dom får göra och parkera i princip hur dom vill inom området där dom håller på att bygga. Det här inkluderar tydligen att parkera vid sidan av en korsning så att man ser absolut ingenting om man försöker köra ut där. Dom står alltså inte i själva korsningen, utan i terrängen precis vid sidan av trottoaren där det råkar vara lite död yta. Bilen är bara persontransport till bygget på morgonen samt för att åka hem på eftermiddagen.
Tydligen så tycker dom att det är helt ok att blockera min uppfart med... :huvet
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan även vara en nyrekrytering som skall visa sig duktig.
Säljer man av, så visar det ju ett gott ekonomiskt resultat.
Kortsiktigt.
När man sedan måste betala ett annat företag för att göra det man gjorde själv tidigare, så är det inte så fantastiskt längre.
Jag vet två stora företag i mina trakter som sålde sina lokaler och maskiner för att sedan hyra tillbaka dem.
Båda är nedlagda nu.

Ibland behöver de ens visa någon reell förtjänst - Bara det att man gör en förändring ses som positivt.
Efter några år förändrar man tillbaka till ursprungsläget.
Då ses även det som ett framsteg.

Lite nekroposting men det kan också vara så att ett företag har börjat sprida sig i delar som de inte riktigt är duktiga att sälja eller fixa kunder i. Jag jobbar faktiskt på ett företag som är en avknoppning från ett annat.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Någon som har bra koll på vad som gäller vid vägbyggen? Kommunen håller på att dra om vattenledningar, och byggarbetarna påstår att dom får göra och parkera i princip hur dom vill inom området där dom håller på att bygga. Det här inkluderar tydligen att parkera vid sidan av en korsning så att man ser absolut ingenting om man försöker köra ut där. Dom står alltså inte i själva korsningen, utan i terrängen precis vid sidan av trottoaren där det råkar vara lite död yta. Bilen är bara persontransport till bygget på morgonen samt för att åka hem på eftermiddagen.
Tydligen så tycker dom att det är helt ok att blockera min uppfart med... :huvet


Nja,

Trafikreglernas efterlevande beskrivs ganska väl här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/

Hur man får, och inte får parkera, beskrivs ganska väl här:
https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf

Att parkera så som du beskriver får de sålunda inte. :mattias
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Nja,

Trafikreglernas efterlevande beskrivs ganska väl här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/

Hur man får, och inte får parkera, beskrivs ganska väl här:
https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf

Att parkera så som du beskriver får de sålunda inte. :mattias

Ja, jo, så tänker ju jag med. Att lagen alltid gäller.
Men jag är ju osäker på om dom är undantagna för att dom har en byggplan och antagligen måste kunna stanna där det verkligen krävs inom byggområdet. Dock så kan det ju aldrig vara ok att parkera som ett arsle, och det är det dom gör för det mesta.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja, jo, så tänker ju jag med. Att lagen alltid gäller.
Men jag är ju osäker på om dom är undantagna för att dom har en byggplan och antagligen måste kunna stanna där det verkligen krävs inom byggområdet. Dock så kan det ju aldrig vara ok att parkera som ett arsle, och det är det dom gör för det mesta.
Trafikosäkert får man aldrig parkera.

Ring kommunen och gnäll på dem så kanske, kanske de bättrar sig.
Alternativt ringer du dem som kommunen har lejt tillsynen av parkeringsefterlevnaden till och ber att de kommer och lappar.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Trafikosäkert får man aldrig parkera.

Ring kommunen och gnäll på dem så kanske, kanske de bättrar sig.
Alternativt ringer du dem som kommunen har lejt tillsynen av parkeringsefterlevnaden till och ber att de kommer och lappar.

Tyvärr så har jag redan sporadisk kontakt med kommunen sedan April ungefär om just det här. :mad:
Jag förstår inte hur man ska göra för att dom ska få tummen ur arslet. Det bara fortgår, även med bildbevis.
Har även ringt parkeringsbolaget som sköter parkeringen åt Nacka. Dom tog rapporten/tipset, men sen hände inget. Jag ringde någon slags chef på kommunen senast idag så att åtminstone biljäveln försvann från min uppfart. Då sa han som parkerat i vägen tillika jobbar för kommunen att han gjorde mig en tjänst genom att flytta på bilen... :huvet
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Undrar hur man kan få lån på ca 8 miljoner med bara 30 dagars säker inkomst på en nystartat företag ?
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Var kan jag köpa nya skidor till min Snowracer, naturligtvis ska det vara dom smala skidorna?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad är egentligen Thermia "Lillebror" för något? Och hur tömmer man värmesystemet så man kan koppla loss ett element tillfälligt? Och varför drar man kablar direkt genom väggen till lampor så det blir en fast installation istället för att sätta uttag som en normal människa?

Och vem behöver egentligen 14 eluttag i ett förhållandevis litet vardagsrum?

Bara några av frågorna jag samlat på mig som nybliven husägare :gnissla
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad är egentligen Thermia "Lillebror" för något? Och hur tömmer man värmesystemet så man kan koppla loss ett element tillfälligt? Och varför drar man kablar direkt genom väggen till lampor så det blir en fast installation istället för att sätta uttag som en normal människa?

Och vem behöver egentligen 14 eluttag i ett förhållandevis litet vardagsrum?

Bara några av frågorna jag samlat på mig som nybliven husägare :gnissla

Varför skulle man inte ha 14 eluttag? :va
Asjobbigt i gamla hus när det inte räcker till.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vad är egentligen Thermia "Lillebror" för något? Och hur tömmer man värmesystemet så man kan koppla loss ett element tillfälligt? Och varför drar man kablar direkt genom väggen till lampor så det blir en fast installation istället för att sätta uttag som en normal människa?

Och vem behöver egentligen 14 eluttag i ett förhållandevis litet vardagsrum?

Bara några av frågorna jag samlat på mig som nybliven husägare :gnissla

Grattis , du har köpt en kåk som använts för och odla marjujana.
Har du tur har dom fulkopplat strömmen så inte polisen ser att villan har
1000% högre strömförbrukning än villorna bredvid - gratis el:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top