Vad händer med svensk RR 2013?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vill man ha en billig nybörjarserie så kan nog folkrejs vara av intresse att se på för att få ner priserna. ;) Även om det nog sitter långt inne att vara tvungen att ställa upp hojen för budgivning efter tävlingen och vara tvungen att sälja den för ett minsta acceptpris som gäller jämt över fältet.

Men, jag tror också att det måste bli färre serier som körs på toppnivå.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Mm, jakten på den perfekta lösningen sitter du redan på..?

Yup, det meningslösa tjafsandet om en värld som kanske kan vara aktuell i en (räknat i antal händelser) väldigt avlägsen framtid fortskrider som om det vore kärnfrågan. Ja Eric, både du och Perra förtjänar den skon.

Liksom förslaget med att investera sig ur krisen saknar det relevans i dagsläget. Ingen investerare, ideell förening, arrangörs-företag eller extern finansiär skulle ens tänka tanken på att slänga in de miljoner som krävs för att få ordning på de former av bildskärmar, tidtagning, livesändningar osv vi egentligen alla vill ha. Det vore coolt, men är inte realistiskt.

Vi KAN däremot:
- Synas på stan
- Få biljetter av arrangörerna att sälja vid dessa tillfällen (Mossbergs förslag)
- Ha publikvärdar som kör "gruppturer" i depån och refererar racen
- Städa lite i depån, och faktiskt ta första steget och bara säga "hej" när en nyfiken 11-åring långsamt går förbi tältet utan att våga ta kontakt. Bjuda in "familjen", berätta lite, charma ungjäveln och låta det klättra lite på hojen. Jag lovar, det gör hans/hennes helg!
- Göra om race-formatet så att det blir mer intressant att se på (kortare race, fler starter t.ex)
- Bete oss som EN organisation med olika armar, snarare än en skara konkurrenter som vill ha mest av den lilla lilla kaka vi idag har att leka med.
---------------------------------------
Genomförandet kan fortfarande ske genom klubbarna, de måste bara prata med varandra och komma överens om vad som ska ingå en racehelg (åka-med-lunchtimme, publikvärdar, ståpåstan osv), och påminna/trycka på/delegera förarna om att sköta sin del.

Att tävla inom RR måste börja handla om mer än att köra MC jetefort helt enkelt. Annars gör vi det snart inte alls.


Jo du har säkert inte läst allt vad som gjort el bara värkts fram över tangenbordet,
Men du har en del poänger i att ”Göra något” men det är oftast här du el den som försööker göra nåt kör huvet i stenväggen. Utmaningen med denna sport och främst kanske dess utövare ÄR att de är individualister, vilket sällan el aldrig innebär att de kan, vill eller inser värdet av att samarbeta. Obs detta är inget unikt inom RR utan så fungerar många människor (försök nu att inte lägga värderingar i detta utan läs det som neutralt).

En av mina hörnstenar,
Är defacto att utövarna (dvs de som vill ngt mer än att själva betala för kalaset, jo just de som räcker upp handen när nya förslag kommer på möten/forum) verkar sakna vilja & ambitionen att själv göra ngt. åt sin situation. Detta spec. när det kommer till ekonomi – för detta är den kanske oavkortat viktigaste frågan för att öhvt utöva sporten. Grenen har ett långsiktigt och jag hävdar olösligt problem NÄR många aktivas utgångspunkt för att utöva sporten skall förlita sig på den egna plånbokens storlek.

Och – tycker du har 100% rätt i
”Att tävla inom RR måste börja handla om mer än att köra MC jetefort helt enkelt. Annars gör vi det snart inte alls” . Samtidigt behöver vi alla acceptera att det krävs pengar för att göra detta.



Fy fan vilken depprimerande tråd!

För det första. självklart så ska det vara bättre och enklare för publik. Men det är inte publik som är lösningen på problemet det är förare! Det är alderless för få förare!!!!!!!!!!! Det behövs inte hoppborgar, cirkusar, flygplansuppvinsingar mm. Detta kan man ha när det är några tusen åskådare annars blir detta ytterligare en kosntad som ska betalas av förarana.

Så varför tävlar inte de licensierade förarna?
Jag tror det är till stor del pengar. Däcken har blivit snordyra och håller inget alls längre. För bara 2 år sedan kunde man köra en hel tävlingshelg på ett dunlopframdäck och klara sig med två bakdäck och ändå vara med i mitten på SSTfältet. Nu funkar inte däcken alls lika bra längre bakcäcken håller bra ett pass sedan är det ett träningsdäck.

Sedan så måste lilla rr sverige samordna sig. Helgen som var så körde bott och pro på knutstorp, samtidigt som sm eller so kördes på karlsskoga. samtidigt som det körs dubbla bandagar på anderstorp. Tro fan att det blir dåligt med folk över allt.

Jag förstår att folk tröttnar och väljer en bandag med ett nytt hårt bakdäck samt hittar på något annat kul för de överskjutande 10 000 kr.

// Oskar

Håller delvis med,
Att vi tillåter att tävlingar i vår lilla sport krockar med varandra ÄR en mkt bra medicin för att urholka intresset. Men om vi försöker hitta på en undermedicin till bättre möjligheter att få sporten att växa, ge utövarna den stjärnglans & ekonomi de förtjänar så stavas det PUBLIK - vilket i sig kravställer att sporten och dess utövare och evenemang ÄR intressant att följa och det finns ett el flera MERVÄRDEN att göra det ”live”.

Men det är inte priset på däcken som avgör,
Hur många utövare vi kommer se framöver är INTE baserat på vad däcken kostar. All motosport är ”DYR” det som skiljer är HUR du som utövar VÄLJER att lösa det faktumet (eller problemet) som de flesta tycker. Så på Svenska – försök bortse & att gnälla över att det är dyrt - det visste du redan när du köpte licensen (och dyrare verkar det bli) utan försök koncentra dig/er på VAD du är villig att göra åt det.

Och du som ivrig SH läsare känner säkert till de aktiviteter jag genomfört och förslag som förverkligats. Det är (skriver detta m bestämd röst) inte bristen på förslag eller ideér vi brottas med – det ÄR oviljan el okunskapen om att man faktiskt behöver GÖRA något själv el i grupp för att få något…

/Eric
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det är väl bara ställa sig själv frågan...Hur kan en så sjukt tråkig MC-gren som speedway bli mycket större än RR i sverige? Publiken sitter nära och kan se vad som händer. Det är vad jag tror.
 

Tompa Racing

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000RR
Alx Danielsson tror jag det var som sa,
- Ni har ett problem, Er sport är för billig (!)
Han menade på att RR (till skillnad från bilracing som han sysslar med) är så pass billig att man med lite tur och stöd ifrån sina absolut närmsta kan rodda runt en säsong och i princip tillhöra den Svenska eliten inom sporten om man dessutom har lite tallang.
Sant eller inte men jag är benägen att hålla med, låt säga att det hade kostat en mille att vara med och leka så hade vi varit tvingade till att bli bättre på det här med att jaga pengar.
Nu löser vi det genom att jobba övertid, säljer mammas bil och snylta av nära och kära i allänhet för att få ihop kalalaset och helheten blir knappt halvdann för dom allra flesta vill jag påstå.
Förmodligen hade det varit bättre att lägga (över-) tiden på att ge sig ut bland företagare och jaga samarbetspartners!
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag såg lite speedway i veckan på dumburken, har ingen koll alls mer än att jag vet att han Antonio ska vara vass. Jag tyckte det var spännande nog för att inte byta kanal :)
Min teori är att det krävs fler utövare innan vi kan snacka publik. Oavsett klass/klasser så är stora starfält alltid spektakulärt. Så länge det låter, smäller, ser maffigt ut kan vem som helst fatta tycke. Jag tror att Mike´s koncept med korta intensiva heat kan skänka lite krydda, men då krävs det att många kör! Så länge vi som utövare ska stå för hela kalaset kommer för få att ha råd. Jag tror knappast det är vanligt att skådisarna i en actionrulle själva betalar för att få vara med i filmen??:rolleyes:
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Håller delvis med,
Att vi tillåter att tävlingar i vår lilla sport krockar med varandra ÄR en mkt bra medicin för att urholka intresset. Men om vi försöker hitta på en undermedicin till bättre möjligheter att få sporten att växa, ge utövarna den stjärnglans & ekonomi de förtjänar så stavas det PUBLIK - vilket i sig kravställer att sporten och dess utövare och evenemang ÄR intressant att följa och det finns ett el flera MERVÄRDEN att göra det ”live”.

Men det är inte priset på däcken som avgör,
Hur många utövare vi kommer se framöver är INTE baserat på vad däcken kostar. All motosport är ”DYR” det som skiljer är HUR du som utövar VÄLJER att lösa det faktumet (eller problemet) som de flesta tycker. Så på Svenska – försök bortse & att gnälla över att det är dyrt - det visste du redan när du köpte licensen (och dyrare verkar det bli) utan försök koncentra dig/er på VAD du är villig att göra åt det.

Och du som ivrig SH läsare känner säkert till de aktiviteter jag genomfört och förslag som förverkligats. Det är (skriver detta m bestämd röst) inte bristen på förslag eller ideér vi brottas med – det ÄR oviljan el okunskapen om att man faktiskt behöver GÖRA något själv el i grupp för att få något…

/Eric

Jag är ledsen Eric Jag har förljt dina inlägg i mågna trådar och även ditt arangemang i att starta utbildningar för att skaffa sponsorer. Men jag tror inte på PUBLIK intäknter som kommer till gagn för förarna i detta landet. Det är endast för den lilla klicken i toppen på pro superbike samt några som är jävligt vassa försäljare.


Jag som jobbar 100% och har ett ganska välavlönat arbete har inte tid eller lust att jaga sponsorer utan väljer att betala ur egen ficka. Så även de flesta andra jag känner som kör. Jag tror inte jag känner någon som lyckats få ut en större summa pengar.

Så för 90-95 % av sporthojsåkarna är det låga avgifter och billigare slitagedelar (läs Framför allt dyra jävla däck) som är nyckel till framgång för sporten.

Fler förare = lägre startavgifter.
Däcksbegränsning = lägre däckskostnader
Enhetsdäck = den leverantör som kan sälja det förmånligaste däcken billigast. (ännu lägre däckskostnader)

// Oskar
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Speedway är en arenasport och utförs i storstäder. Vi kan tyvärr aldrig få samma draghjälp och status...

Roadrasing är ju faktsikt en sport som ses bäst på tv om man inte är väldigt insatt.

Tyvärr är det så. Och för att vi ska får gemene man från storstaden och åka till mantorp. ca 50 mil tur och retur från både götet och stockholm då får vi nog bjuda på något bra mycket mer spännande än svensk roadracing.

Då ska det vara storbildsskärmar, snygga brydar, profsiga team, bra speaker, kalla öl i depån, direktbussar som är bokningsbara via ticknet. mm mm... Kanske kommer vi dit en dag men vi är långt ifrån nu. tyvärr.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Speedway är en arenasport och utförs i storstäder. Vi kan tyvärr aldrig få samma draghjälp och status...

Roadrasing är ju faktsikt en sport som ses bäst på tv om man inte är väldigt insatt.

Tyvärr är det så. Och för att vi ska får gemene man från storstaden och åka till mantorp. ca 50 mil tur och retur från både götet och stockholm då får vi nog bjuda på något bra mycket mer spännande än svensk roadracing.

Då ska det vara storbildsskärmar, snygga brydar, profsiga team, bra speaker, kalla öl i depån, direktbussar som är bokningsbara via ticknet. mm mm... Kanske kommer vi dit en dag men vi är långt ifrån nu. tyvärr.

Nu spelar det ju iofs inte så stor roll om publiken tittar via TV eller på plats för sponsorerna... Möjligtvis biljettpriserna, men det kan man kanske väga upp med att ha en fungerande vdeoströmning i stil med MotoGP på nätet där man kan betala för att se.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tyvärr är det så. Och för att vi ska får gemene man från storstaden och åka till mantorp. ca 50 mil tur och retur från både götet och stockholm då får vi nog bjuda på något bra mycket mer spännande än svensk roadracing.

Ni borde vara nöjda om 1000 personer från lokala byarna kommer..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Så vi kan konstatera att alla är överens om att för sporten att växa krävs det att sporten är attraktiv för både utövare och publik. Och synonymt för en attraktiv sport är fulla startfält! Med detta kommer per automatik möjlighet för att synas i press för med fulla startfält så sprids ordet fort att en tävling pågår, anhöriga till anhöriga osv.

Men att idag ens fråga press att komma till vad RR-sporten är just nu, är som att gräva sin egen grav. Ingen vill se den RR vi idag har i Sverige. Det finns ingen tyngd i det, mer än i Pro Superbike, fast där faller det oxå på att det är så lite profiler och att startfältet är tunt.

Hade vi haft 200-300 aktivt tävlande varje år så hade vi haft 10-15 förare / team som är riktigt bra på allt. Idag har vi under 100, och därmed bara max 5 st som vet vad de gör och håller professionell nivå.

Jag tror själv inte på Mike Luff's klubbrace / sprintrace. Det är inget som lockar mig ö.h.t. Det är inget upplägg för TV heller tror jag. Mike har väl i varje år nu sagt att TV är runt hörnet. Jag är annars med på minskat antal varv, men iaf minst 15 varv eller så, men det här med 25-30 varv osv är bara meningslöst. Gäspar ju bara man tänker på det. Blir som MotoGP, roligt första varven för att sen kunna gå och lägga sig.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
En fråga seriöst ställd fråga!

Jag kan skapa en undersökning där jag omber alla som besöker SH, som kör eller kört roadracing, att svara på frågor om hur man man vill att RR tävlingar ska utformas för att vara attraktivt att fortsätta köra eller börja köra.

Jag skapar samtidigt en undersökning riktad till potentiell publik, för att se vad man faktiskt vill ha som publik. Så slipper vi fantisera (som Aschberg så fint avslutar sina meningar).

Med dessa svarsunderlag bör vi kunna få en klar bild på vad det är som orsakar att RR är på väg så skarpt neråt och att framtiden ser väldigt dålig ut.

Senare kan jag även skapa ett forum dedikerat för att diskutera hur sporten ser ut idag, och vad som bör ändras etc.
Och detta forum SKA (okej, bör) bannemig Mike Luff och diverse andra arrangörer läsa och ta del av och LYSSNA på!

Vad sägs? Plussa / gilla detta inlägg om ni vill att jag gör det, så jag får en hint av att jag gör rätt. :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag har även startat ett nytt forum redan nu som heter "FAQ / Hur man börjar köra roadracing" (namnet kan ev. justeras senare till något bättre). Här hjälper vi nykomlingar att börja köra roadracing!

(Moderator SÖKES, skicka gärna PM om du känner dig manad. Du bör vara erfaren och vara snabb på att svara och hjälpa när det behövs. Forumet ska vara seriöst, likt teknikforumet. Inget larv!)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
En annan idé som poppade upp i huvudet (segt på jobb idag och är övertygad om att det är nya förare som drar med sig ny publik som gäller)

Varför inte något "mentorprogram" eller liknande. Att de erfarna förare som vill ställa upp får en nybörjare tilldelad att vara mentor till? Om det är någon som vill börja med rr men inte känner någon sen tidigare som tävlar tror jag många hade känt sig tryggare av att ha EN person som de vet att de alltid kan vända sig till med frågor och funderingar.

Några förare i LMS RR har försökt starta nåt liknande, de har dock mött på motstånd både hos sin egna klubb och hos förare (mentorerna orkar/vill/har inte tid)

Att till tävlingar ha ett klubbtält där klubbmedlemmar kan vara med så man kanske slipper köpa ett eget tält, ha "mentorer" med som kan hjälpa tll med diverse frågor, däck, däckstryck, fjädring osv
Att hjälpa varandra när det är dags för race osv, MEN motståndet är hårt, både inom den egna föreningen att få loss pengar till tex tältet och andra småsaker.

"uppifrån" kommer saker som "det är för dyrt" .. "klart ni kan göra det men nåt sorts ekonomisk hjälp får ni inte" osv
Man ville få till det snyggt & prydligt i depån, erbjuda nybörjare plats i klubbtält & hjälp med allsköns grejjer. Initiativet är klockrent men tyvärr vill inte de som bestämmer vara med på tåget.

över till nåt annat...

I år har väl i runda slängar runt 200st tagit licens, det verkar inte vara för att tävla de tar den utan för att kunna åka med sin tävlingshoj på bandagar. Vi (RR kollektivet) får vara glada om 2-3% av dessa licenstagare någonsin kommer att köra en tävling.


Jag tror det har mer med den sociala biten än med "det är dyrt med däck" att göra, enkelt att skylla på dyra däck än att säga att man inte helt enkelt trivs i tävlingsdepån. :3freak

Man skaffar sin kompiskrets på bandagar och det är där man blir kvar helt enkelt.

Vad får jag som förare ut mer av en tävling än en bandag, egentligen? (en lampa som släcks vid starten..typ?)
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Kan säga att jag precis suttit i möte med mitt team och alla som kör båge ska veta att Camaro Cup folket tycker vi alla Mc förare har "ballar" av stål och tycker det var det roligaste dom skådat på länge. Utan STCC/TTA eller vad det nu bli kan vi alla bli amatörer och köra på hobby nivå med 15 min på banan och 45 min vila, detta tröttrnar man snabbt på... Det tar tid att bygga upp något och som Eric nämner allt handlar inte att vara snabbast.

Allt ni pratar om är mycket repris på förra tråd David startade.
Nu tycker jag/andra A-Licens förare samanstrålas och säger sitt, sedan kan dom rätta sig efter vad vi tycker för en banarrngör vill ha lite Pr ifrån Pro SBK när dom hyr ut banan till typ SMC/Polisen. Dom är lika beroende att hålla banan med tävlingar också.

Sedan kan jag tycka att suport grupp för Pro SBK som BOTT är en god ide och bör spinna vidare på.

Nu har jag nämt lite av mitt och ska spåna vidare på nya samarbetspartner inför 2013 :)

Mvh

#85 Pro SBK
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kul att ni gillar mitt förslag att göra en undersökning. Skicka gärna PM eller email för den delen med förslag på frågor ni vill ha med. Jag vill gärna ha en så komplett undersökning som möjligt, dock inte överdriven. Emaila på swedie @ sporthoj .com.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min syn på hela cirkusen är lite som utomstående. Har aldrig rejsat, har ingen banhoj, har ingen licens. Däremot är min plan för tillfället att inom 3 år ha fixat allt det där och börja köra tävlingar (typ ERF Sprint, om den fortfarande finns kvar då). 3 år därför att jag tänkte spara ihop kapitalet som behövs i förväg, samt betala av alla mina nuvarande skulder innan jag tar mig en hobby som äter mer stålar än ett narkotikaberoende. Jag är med andra ord någon med intresse av det hela, men helt ny på det med. (Om man ens kan kalla mig ny på det än...)

Vad som slår mig hela tiden är den totala bristen på information, och den totala splittringen.
Var på knutstorp och tittade i helgen, och kan lugnt säga att det intressantaste jag såg var ProSBK, inte för att det var hojar, utan för att det var ett jävla kämpande om positioner i toppen, iaf tills den ena potentaten ramlade av banan lite. ;)
Så hojar kan nog vara intressant för de flesta. Sålänge grundproblemen med splittringen i flera olika toppserier och den totala bristen av information styrs upp.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nu spelar det ju iofs inte så stor roll om publiken tittar via TV eller på plats för sponsorerna... Möjligtvis biljettpriserna, men det kan man kanske väga upp med att ha en fungerande vdeoströmning i stil med MotoGP på nätet där man kan betala för att se.

Vem vill betala för en klibba på en hoj i svensk roadracing som kans ses via en webbsändning som kostar pengar?
Vem ska betala för inspelningen ?
i stil med moto GP då ser man väll hellre på moto gp?

Önskar det vore så enkelt. Det finns ju inte sponsorer så att det räcker till Pro superbike. Hur ska det då räcka till sst r600 r1000 sbk 125 bott och övriga klasser?

Det måste vara flera som tävlar som har flera vänner och familjemedlemmar som är intresserade av att titta. Det är så det blir mycket publik. Eller som Luff lyckades med förr när det var EM deltävling då var det mycket folk. Kan ju säga att det var inte mycket publik på knutstorp i helgen som va........ Trotts hela stcc cirkusen.

Se till att det blir billig rolig racing så vi får många utövare då löser det sig av sig självt sedan.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ni borde vara nöjda om 1000 personer från lokala byarna kommer..


Exakt vad jag menar.. Det går inte att locka stora folkmassor till en anläggning långt ifrån storstan där man knappt kan köpa en korv med bröd.
Men fortfarande är kärnan i svensk roadracing, roadracingförarna. inte tv sändningen eller korvförsäljaren, programförsäljarnen, eller stuntuppvisningen i pausen. Det måste först och främst finnas förare som bjuder på en show sedan kan arrangören köra lite smågrejer visd sidan av för att behaga publik och tjäna några extra kronor.

Jag lovar att SST skulle bli lika intressant om det var däcksbegränsning både i märke och till antal. Även om varvtiderna skulle skulja någon sekund hit eller dit och om det skulle vara mera viktigt att ställa in hojen riktigt bra. Då kanske man fick välja om man ville kvala eller raca på nya däck. Skulle kunna bli väldigt mycket jämnare roligare racing.

Jag är helt övertygad att receptet lyder, billigare att tävla = fler tävande= mer publik = mer intresse för sponsorer= mer publik= blablablabalablalbllablalblalblabllblalblbalbal
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jo jag har förstått att det är för jobbigt att stanna kvar på möten osv men frågan kvarstår...
Vem skall engagera sig i klubben om inte de aktiva gör det?

Min efarenhet som tävlingsarrangör är visserligen inom ridsport, med där är det INTE de tävlingsryttarna som står för engagemang i klubben. Att driva föreningen och ordna tävlingar gör vi som är glada entusiaster och de som är anhöriga till tävlande. :) De som tävlar har nog ändå...

Vi kan inte:
- Köpa jumbotroner

En lite fundering: Det var lite svårt att se skillnade på förarna på Åsen. Nummer på hojen syns inte alltid så bra. Det hade underlättat om jag haft något med än ett nummer att identifiera föraren med, som vilken färg hojen, skinnstället och hjälmen har. (Det är sånt jag känner igen MotoGP förarna på.)

SVEMO har visserligen många medlemmar, men 75% är cross och enduro. Hur liten del av 140000 medlemmar är engagerade i RR? När vi 'vanliga' förare vill prova bana på kul, så vänder vi oss till SMC, och inte till en SVEMO organiserad klubb. Något är nog fel här... :va
Vi som åker med SMC borde vara gräsrötterna i 'riktiga' klubbar. Vi borde vara den naturliga publiken m.m. Trots att vi motorcyklister är så få, så är vi splittrade mellan olika organisationer. Inte så bra.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Luff och company körde renaste och snyggast teamet i depån och vi vann det första året.
Tyvärr gav det inte så mycket som de nog önskade, vi var ett propert team redan innan.
Lufsarna sket i vilket och det var som vilket tältläger i Uzbekistan eller Sweden Rockcamp ändå.

Men vill man ha företag till att pynta säg 50 lök för att sätta några dekaler på hoj, buss och tygmärken på skinnstället, så ska det fan inte se ut som en tromb dragit fram och sen en gammal rostig Mercabuss där dekalerna knappt sitter kvar när bussen om den lyckas ta sig över 40 kmh för sen lossar färgen.

Nä rent och snyggt i, kring och på er.

Sen Luff och hans gäng borde ärligt talat själva styla till sig, inte fan skulle jag om jag satt på ett produktionsföretag ta honom på allvar när han traskar in på kontoret och ska diskutera TV.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top