Vad händer med svensk RR 2013?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
P€RRA;5693638 skrev:
Innebär det i praktiken att det är fritt fram för vem som helst att anordna även MC-tävlingar och att folk som är anslutna till Svemo kan delta som utövare och funktionärer?

Om ja så är det ju riktigt bra! :)

Jag körde 3 race i Tjeckiska Mästerskapet i år och där har man till detta året fått ytterligare ett nytt förbund med CAMS eller vad det nu hette. Ett av dom racen jag körde var under flagg av det nya förbundet och jo visst allt funkade bra med ett alternativt förbund och jag märkte inget av helgen mer än att det var extra publicitet att det var första racet för detta förbund och det satt en del av deras förbundsflaggor uppe. Alltså ingen större skillnad på allt annat. Men för publik och utövare blev det ännu rörigare med en serie för ett förbund, en för det andra och sen ytterligaren en där man satte ihop tabellerna från båda förbundens race och osäkerhet på vilken licens som gällde för vilka race så vissa fick skaffa licens i båda förbunden och sen skitsnack med vilken som egentligen är bäst osv.

Så i vårat land som redan har världens rörigaste serier där ingen har koll på vad som är skillnad på SM och SO och flera olika superbikeklasser osv osv så tror jag detta är livsfarligt att skaffa i vårat land..
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5693638 skrev:
Innebär det i praktiken att det är fritt fram för vem som helst att anordna även MC-tävlingar och att folk som är anslutna till Svemo kan delta som utövare och funktionärer?

Om ja så är det ju riktigt bra! :)

Har det inte varit det tidigare?
Jag har läst om kvällsrace på Anderstorp. Det verkar ju inte vara ett SM-arrangemang i alla fall.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har det inte varit det tidigare?
Jag har läst om kvällsrace på Anderstorp. Det verkar ju inte vara ett SM-arrangemang i alla fall.

Jo men tävligen måste vara svemo sanktionerad för att banlicens försäkringar funktionärslicens etc skall gälla. För detta tar svemo ut en ganska häftig avgift...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Risken med flera förbund i förlängningen är att mästerskapen börjar lika boxningen där det finns 9 vm titlar i mellanflugvikt. Vem har koll på vilken av dessa som är värd något?

Men med tanke på hur besvärliga och verklighetsfrånvända SVEMO har varit under hela min aktiva tid så sörjer jag inte att där finns möjlighet till konkurrens.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Den risken är minimal i Sverige, det står vem som helst fritt att göra mc tävling sedan många år.....:tummenupp

Risken med flera förbund i förlängningen är att mästerskapen börjar lika boxningen där det finns 9 vm titlar i mellanflugvikt. Vem har koll på vilken av dessa som är värd något?

Men med tanke på hur besvärliga och verklighetsfrånvända SVEMO har varit under hela min aktiva tid så sörjer jag inte att där finns möjlighet till konkurrens.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Så i vårat land som redan har världens rörigaste serier där ingen har koll på vad som är skillnad på SM och SO och flera olika superbikeklasser osv osv så tror jag detta är livsfarligt att skaffa i vårat land..

det gör nog inget att det blir ett förbund till och rörigare? ja, det lär inte göra speciellt mycket, för ingen fattar nåt ändå i dagsläget, speciellt inte publiken.
superbike, av ~20 deltagare får 9 pris... rörigt?

SM, SO, NM (Både norska och nordiska), DM, BPC osv som körs på svenska banor

allt är rörigt, beroende på hur man presenterar det :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Finns någon sammanställning av svar eller pågår undersökningen fortfarande?

Intresset svalnade så pass att jag inte prioriterat att ta hand om svaren. Men jag ska göra det efter nyår eller så snart jag kan.

Datan måste liksom sammanställas och föras ut i nån typ av diagram eller nått.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Aha, var det för få som svarade för att det ska ge något? Vore ändå kul att se svaren, om inte annat, ger det en indikation på vad "folk" tycker.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Aha, var det för få som svarade för att det ska ge något? Vore ändå kul att se svaren, om inte annat, ger det en indikation på vad "folk" tycker.

Självklart! Det var faktiskt bra med folk som svarade, så inget fel där. Nog oxå min egen lathet vilket jag får ursäkta för, haft fullt upp med jobb (ja, annat än SH ;)).

Ska som sagt försöka få ut det här efter nyår!
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Galet lite körtid om jag förstår rätt? För mig i 125GP är det 20+15 min träning på fredagen, 20 min kval på lördag och sen två race.

För 3200 pengar? Njah va.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Galet lite körtid om jag förstår rätt? För mig i 125GP är det 20+15 min träning på fredagen, 20 min kval på lördag och sen två race.

För 3200 pengar? Njah va.

Riktigt så illa är det ju inte då SM på söndagen ingår i den pengen. Förutom då det bara är SO hela helgen men då kör man väl race även på söndagen också.
 

Marcus_cbr

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
En sån med trampor på..
I normalt fall så brukar man varna och säga till om 1-2 år så kommer vi att tillåta nu i detta fall Kawasaki 300
Så man vet det i god tid men i det verkar inte Svemo behöva göra det .
nu har inte dom på Svemo inte spikat ärendet än
men gör dom det så står jag med 2 st hojar som är värdelösa
Och kommer inte ha råd att köpa 2 st nya till mina barn
Man kan tro att Kawasaki har mutat Svemo för att Kunna få igenom ett sådant här beslut
Man säger att det ska vara en billig ingångs serie men blir det så här så har Svemo blåst alla
Barn / ungdomar som som har spart ihop och köpt sig hojar.


Enligt senaste SVEMO-protokollet verkar det som att 300:an INTE kommer vara tillåten i alle fall..

Om nån missat det :)

punkt: 9.5

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_7091/cf_44/Roadracing_protokoll_nr_10_2012-12-05.PDF
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Hur får man in kvalet i det där då? Kval och race på söndagen? SO Race 2 är också på lördagen ser jag nu så det kanske är så.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
CITAT: " Ursprungligen postat av Den galne målaren

I normalt fall så brukar man varna och säga till om 1-2 år så kommer vi att tillåta nu i detta fall Kawasaki 300
Så man vet det i god tid men i det verkar inte Svemo behöva göra det .
nu har inte dom på Svemo inte spikat ärendet än
men gör dom det så står jag med 2 st hojar som är värdelösa
Och kommer inte ha råd att köpa 2 st nya till mina barn
Man kan tro att Kawasaki har mut"at Svemo för att Kunna få igenom ett sådant här beslut
Man säger att det ska vara en billig ingångs serie men blir det så här så har Svemo blåst alla
Barn / ungdomar som som har spart ihop och köpt sig hojar." SLUT CITAT


Mitt förslag är att basera framtida junior och budget klasser på hojtyper med en stor försäljniong i EU. Dit hör inte hojar på 200 - 300 cc. Deras stora marknad är i Asien.

Ett alternativ kan vara 2 st juniorklasser

1 Från tolv år tävlar man på standard 125 4-takt med max 11 kW t.ex cbr 125 , yzf r 125 alt KTM Duke 125.

2
alt 1: Från 14 år kör man t.ex CBR 500 eller ER6 , Ducati monster 620, 695 alla strypta till max 35 Kw samt max originaleffekt av 70 kW. Kanske även max 2 cylindrar.

alt 2: Från 14 år tillåter man även 600 cc typ CBR600rr eller R 6 som är minst 3 år gamla och strypta till 35 kW. Det medför att junoren kan köra en riktig sporthoj utan att satsa på¨moto 3. Fördelen är att junioeren lätt kan ingå eller samarbeta med ett SST 600 team och få viktig support inför framtiden. Begagnade delar och begagnade däck finns i teamen som hjälper till att hålla budgeten på en vettig nivå. Viktskillnaden mellan Ninja300 och en R6 är liten.

Det gör att man får stabila spelregler som inte beroende av att en tillverkare gör produktförbättringár.
Hojarna är även intressanta på andrahands marknaden utanför racingbanorna. Även junioren kan avända hojen som gathoj när han /hon har uppnått 16 år eller 17,5 år och börjar att övningsköra för MC-körkort (ej alt 2)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top