Vad händer med svensk RR 2013?

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Ännu har inte tillräckligt många lämnat sin intresseanmälan till Rikard Sthillert.

Nu krävs samma snabbhet som när du kör race. In med din intresseanmälan NU! Om du inte anmäler dig NU så försvinner även den teoretiska chansen till deltagande med STCC nästa år.

Om du vill köra STCC/TTA Pro SBK 2013 sänd mail till Rikard.Sthillert@svemo.se

Mvh

Alla Pro SBK förare 2012...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ännu har inte tillräckligt många lämnat sin intresseanmälan till Rikard Sthillert.

Nu krävs samma snabbhet som när du kör race. In med din intresseanmälan NU! Om du inte anmäler dig NU så försvinner även den teoretiska chansen till deltagande med STCC nästa år.

Om du vill köra STCC/TTA Pro SBK 2013 sänd mail till Rikard.Sthillert@svemo.se

Mvh

Alla Pro SBK förare 2012...

Och information ut om detta är bara på sporthoj? Svemo.se gav inte mkt matnyttigt, 2race med stcc, tillomed jag skulle ju kunna ställa upp ;)

Vilka datum är tilltänkta?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
I en juniårklass där vissa kör sin första tävling? Nja det är ju inte ok. Inte heller lämpligtbför dom att träna i en licensgrupp på en bandag. Vi får ju inte döda tillväxten....... Eller?

Tja, jag vet inte det... Är fartskillnader mindre farliga för att det är 13-åringar som utsätts för dem? Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var inlägget från pro :) http://www.sporthoj.com/forum/showt...ensk-RR-2013&p=5681111&viewfull=1#post5681111 som löd:

- "ett väldigt bryskt otäckt exempel på problemet..... på falkenberg i våras ligger min grabb och jagar en annan, när dom kommer över krönet runt skogsdungen på baksidan, kommer dom ikapp en av dom nya tjejerna som precis börjat (tror att det var hennes första och kanske sista race, har nog inte sett henne på banorna efter det) killen som min son hade rygg på hann precis väja för henne, min grabb hann inte reagera....... enligt dom som stod på kullen och såg smällen hade han ca 50blås mer än henne...... nu gick det hyfsat bra ändå! för henne var det nog mest matreal och en (trolig avslutad racing karriär innan den hunnit börja) min grabb fick förmodligen en lättare hjärnskakning och sopor till hoj..."

Läskigt! Och om någon inte kör inom 115% kanske de ska träna ett slag till innan de ger sig ut på ett kval med Hubner och gänget!

Vi får ju inte döda tillväxten....... Eller?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ännu har inte tillräckligt många lämnat sin intresseanmälan till Rikard Sthillert.

Nu krävs samma snabbhet som när du kör race. In med din intresseanmälan NU! Om du inte anmäler dig NU så försvinner även den teoretiska chansen till deltagande med STCC nästa år.

Om du vill köra STCC/TTA Pro SBK 2013 sänd mail till Rikard.Sthillert@svemo.se

Mvh

Alla Pro SBK förare 2012...

jag skickade iväg ett mail till Rikard då, får väl se om man får nåt svar om datum, jag menar, man kanske redan har bokat semester o är borta när räjset går, då vill man ju inte anmäla sig.

Eftersom racekalendrarna är så föbaskat sena med sin publicering så hinner man ju boka upp semester långt innan den är publicerad (racekelndern alltså)
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Svemo.se gav inte mkt matnyttigt, 2race med stcc,

Tror t.o.m. där stod ETT till TVÅ race, så två race är om det lyckas bra (eller det var kanske på Highsider det stod)
Så tyvärr är ju det argumentet borta när man skall prata med sponsorer, att det det TV sänds och körs
ihop med STCC osv... tyvärr.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tror t.o.m. där stod ETT till TVÅ race, så två race är om det lyckas bra (eller det var kanske på Highsider det stod)
Så tyvärr är ju det argumentet borta när man skall prata med sponsorer, att det det TV sänds och körs
ihop med STCC osv... tyvärr.

Ja, som jag förstod det så var det så att vi inte skulle får köra med STCC dom helger som krockar med SM. Och sedan var det SO som satte sig på tvären för att vi skulle få vara med på STCC tävlingarna på Falkenberg och Karlskoga, eftersom SO redan kör MC tävlingar där... :huvet

Då återstod inte så många race efter att man tagit bort dom temporära banorna i GBG, Solvalla, och Östersund. Och ska dom köra Tierp så är ju inte heller den godkänd för MC-tävlingar...

Som vanligt en halvtaskig kompromiss... Fattar allvarligt inte vad fan problemet är.... För mycket prestige och egna viljor som vanligt... :huvet
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag undrar just hur Superbike kommer att se ut nästa år.... Den enkät som jag skickade ut till samtliga som kört, och dom tänkbara jag kunde komma på, så svarade 17st att dom skulle köra PRO Superbike endast om det blir ett vettigt upplägg med STCC. Med tanke på hur startfälten såg ut 2012 så kan jag tänka mig att R1000 och SBK får vänja sig vid att köra tillsammans...
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Spelar ingen roll hur mycket jag försöker se det ur "alla synvinklar".

Jag förstår ändå inte hur en så liten sport i ett så litet land lyckas ställa till det så in i helvete för sig själv så att det blir kollektivt självmord för alla utövare.

Svaret är väl att det är just därför. Det är en liten sport. Då räcker det med 3 viljor för att det ska bli kaos.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Rikard Sthillert (Svemo) skrev:
Hej,

Det var just det här "kan nog" och "alla" som är problemet!
Had det blivit en säsong 2013 så hade vi tagit in en anmälningsavgift och sett anmälan som bindande, annar hade vi stått där som i år med tunna startfält.

Men inget av detta spelar nån roll längre eftersom det inte finns några gemensamma helger med STCC att köra på! och dom banor som har gemensamma möjligheter vill inte köra mc och bil på samma helg!

här kom svaret, det blir alltså inget STCC/Superbike 2013 om jag tolkar mailet rätt.

Det blev lite tunt 2012 kan man väl säga, 4:a startande i Pro Superbike, sen möljligen 10-12st privatcup.

Vi får väl se vad 2013 har att bjuda på :krama
 

bt

# 26 Superbike
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Rimbo
Hoj
Yamaha R1-07
här kom svaret, det blir alltså inget STCC/Superbike 2013 om jag tolkar mailet rätt.

Det blev lite tunt 2012 kan man väl säga, 4:a startande i Pro Superbike, sen möljligen 10-12st privatcup.

Vi får väl se vad 2013 har att bjuda på :krama

Det positiva är väl att det bara blir en Superbike serie 2013. Trist att det inte blev ngt med STCC. Kanske kan bli ngt till 2014 igen?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tja, jag vet inte det... Är fartskillnader mindre farliga för att det är 13-åringar som utsätts för dem? Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var inlägget från pro :) http://www.sporthoj.com/forum/showt...ensk-RR-2013&p=5681111&viewfull=1#post5681111 som löd:

- "ett väldigt bryskt otäckt exempel på problemet..... på falkenberg i våras ligger min grabb och jagar en annan, när dom kommer över krönet runt skogsdungen på baksidan, kommer dom ikapp en av dom nya tjejerna som precis börjat (tror att det var hennes första och kanske sista race, har nog inte sett henne på banorna efter det) killen som min son hade rygg på hann precis väja för henne, min grabb hann inte reagera....... enligt dom som stod på kullen och såg smällen hade han ca 50blås mer än henne...... nu gick det hyfsat bra ändå! för henne var det nog mest matreal och en (trolig avslutad racing karriär innan den hunnit börja) min grabb fick förmodligen en lättare hjärnskakning och sopor till hoj..."

Läskigt! Och om någon inte kör inom 115% kanske de ska träna ett slag till innan de ger sig ut på ett kval med Hubner och gänget!

Vi får ju inte döda tillväxten....... Eller?


Jag stod som posteringschef på 6 an och såg hela olyckan. Skönt att båda klarade sig utan några allvarliga skador, mycket tack vare att nr 3 hann o väja och inte körde på dom liggande hojarna och dess piloter.

Grejen som hände väcker en del frågor kring Svemo sätt att utfärda RR-licenser.
Jag tycker kursplanen kring licenskurser har flera grundläggane brister, speciellt när det gäller ungdomar och personer utan MC-körkort. Nuvarande kurs fokuserar mest på racestarter och tävlingsreglemente. Det är bra för en erfaren MC-förare.
Men för gruppen nybörjare finns det viktigare saker att lära sig för att kunna fungera säkert på en RR-bana.

Jag tycker licensen skall delas upp i två delar: steg 1 är träningslicens och steg 2 är tävlingslicens.

I steg 1 skall man gå igenom grundläggande regler vid bankörning samt ha övningar och teori i körteknik t.ex manöverbana, bromsprov för att sedan följas av körning på banan med övningar i gaskontroll, högfartsbromsning och spårval m.m. (SMC kurs steg 1 o 2).

Steg 2 genomför man när killen /tjejen har tillräcklig körvana att behärska sin hoj i racetempo. Då går man igenom tävlingsreglemte och start procedurer m.m. Det är först då som dom kursmomenten har något värde för eleven.


Dagens utbilding är som att utbilda en pilot i luftstrid med en JAS innan han kan flyga ett flygplan.
Piloten måste nturligtvis vara en välutbildad flygförare innan man kan börja o träna luftstrid och routeflygning m.m.


Varven innan krashen hade det hänt flera tillbud kring den orutinerde tjejen på olika ställen runt banan. Det visar att det kan vara lämpligt med någon form av 120 - 125 procent regel på tävlingshelgerna för juniorerna.
Det är viktigt för säkerheten samt dom andra förarnas möjligtheter att träna inför tävingen utan att "farliga" situationer uppkommer hela tiden.

Gul väst kan vara bra att ha för långsamma nybörjare.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En annan serie som också kan drabbas an många avhopp är Junior 125.
Svensk roadracings plantskola.

I klassen tillåts Aprilia 125 och Kawazaki 250.
Det har visat sig att Kawazakin har ett övertag.

Till nästa år kan det bli tillåtet att köra den nya Kawazaki 300 i klassen.
Det innebär att ALLA som inte har ekonomin att införskaffa en flång ny hoj hamnar rejält på efterkjälken.
Samtidigt så ser man då till att sänka andrahandsvärdet på alla andra hojar till sin vikt som skrot.....
Vem vill köpa en hoj som du redan från början är hopplöst efter på ?

Nu tänker jag öppet när jag funderar på:
Har detta med att en av SVEMOS medarbetare har sin son körandes i klassen och har ett tätt samarbete med Kawazaki eller .....

För mig vore det lika galet som att tillåta gsxr 750 i SS 600 och Rookie 600 med motivationen:
Det är ju samma chassie som sexhundran har.:va

Så innan nu SVEMO har bestämt sig vad som gäller så kan man bara sitta på kammaren och vänta...
Se fram emot nästa säsong eller överväga att kasta in handduken.

Jag tycker klassen ska skonas från elit-tänk och försöka vara en inkörsport för unga inom Svensk RR.

Kawasaki har gjort så här tidigare med sin 636. "överlägsen i 600-kubiks klassen" men diskvalifierad i racing pga att den just inte klassas in i 600-klassen i racing. Borde vara likadant med denna hojen. Platsar den inte in så kan man inte köra med den.

Yamaha ryktas komma med en ny sportig 250cc liknande Kawas och Hondas 250cc till 2014. Så det kommer finnas cyklar till klassen ändå.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top