Vad händer med svensk RR 2013?

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
En fråga ang. problemet: Är det föräldrarna som ser det som ett problem eller ungdomarna? I andra ungdomsidrotter och även RR tror jag att ungarna älskar sin idrott men föräldrarna hittar(letar) orättvisor för att deras barn inte vinner direkt. Följde pajkastingstävlingen mellan tvåtakt och fyrtaktsföräldrarna med ett tycke att det blev lite löjligt ur ett idrottsperspektiv. Lite enkelt lär man sin idrott i tio år och leverera i tio- femton år, gäller dom flesta idrotter i vårt land men RR känns som ett undantag. Tävlingsidrott är tyvärr orättvist om man inte är bäst....
Lite sent skriver vidare om behov finns, mvh, Kjell Bornemo

Frågan var inte om orättvisa finns inom sport, det kommer det alltid göra, nya däck varje race VS begagnade är ett exempel.

Frågan var vad händer med Svensk RR 2013, ett beslut som detta tar enligt mig död på en klass.

BTW hitta en annan sport där ett 20% materialövertag i form av längre stav, större racket
eller fenor i simmbasängen anses att vara ok och tillåts.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tillåt tunnare toppackning + KN-filter + ommappning etc. för den gamla lill-ninjan dårå...problem solved lixom:7peta
Istället för att öka kostnaderna för de som kör 250 kanske en enklare (och billigare?) lösning vore att strypa 300:an?

Har inte en susning om man bara kan mappa om utan att riskera motorn på något vis, därav frågan :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Är det något nytt som ryktats eller spikats i helgen?

Är det detta han syftar på? (Highsider.se)

Roadracingkalendern 2013

2013 års kalender börjar falla på plats. Ännu är inte Pro Superbike kalendern färdig då det är oklart om det blir en fortsättning med STCC eller ej. Men i övrigt är kalendern klar, även om premiären kan komma att ändras för att passa in bättre i STCC kalendern.
- Vår utgångspunkt är att köra maximalt två deltävlingar för Pro Superbike med STCC nästa år, säger Rikard Stillhert från Svemo.

Superbike Challenge skrotas helt och SM väljer att fokusera på endast en klass i Superbike; Pro Superbike. Maximalt två tävlingar kan köras ihop med STCC för Pro Superbike, Ring Knutstorp i maj och Anderstorp i september. Dessvärre krockar SM premiären på Anderstorp 4-5 maj med STCC deltävlingen på Ring Knutstorp. SM premiären kan därför komma att flyttas till sista helgen i april.

Styrelsen från STCC har klartgjort att endast Pro Superbike är intressant, därmed dödas alla rykten om att Superstock 600 kan vara på väg in som ny huvudklass.

Svenska Mästerskapen kommer att avgöras över fem helger 2013. Med eventuellt ytterligare två helger för Pro Superbike.

- Det blir svårt för många förare att finansera fler tävlingar än så. Dessutom satsar STCC allt mer på tillfälliga banor som drar mer publik, banor som inte är godkända för roadracing, säger Rikard Stillhert och syftar på stadsbanorna och de mer knixiga banorna med låg säkerhet för motorcykar.

Nordiska Mästerskapen kommer också att avgöras över fyra helger. Med premiär på Anderstorp, deltävling två på Alastaro i Finland och tre på Våler i Norge. Finalen körs på Ring Knutstorp.

Scandinavian Open har sedan tidigare aviserat tre racehelger med premiär i Karlskoga, deltävling två i Falkenberg och final åter i Karlskoga.

Tillägg: Om Pro Superbike ska köras ihop med STCC nästa år vill STCC ha in minst 20 intresseanmälningar. Kontaktperson hos Svemo är Rikard Stillhert som nås på rikard.sthillert@svemo.se
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Tillåt tunnare toppackning + KN-filter + ommappning etc. för den gamla lill-ninjan dårå...problem solved lixom:7peta

http://www.kawasaki.se/Ninja250R/Specifications
http://www.kawasaki.se/Ninja300/Specifications

Edit: 170kg!? OMFG :3freak

Fast i Junior får du inte mappa om, du får inte byta topplockspackning, du får inte en massa.... det är ju hela vitsen med en billig juniorklass. Tror man får byta fotpinnar och ljuddämpare typ, thats it!

Ska 250n bli konkurrenskraftig mot 300 modellen så måste reglementet skrivas om och då öppnar man för egna tolkningar och ännu mer misstankar om fusk mellan föräldrar och team tror jag personligen. Sen är det återigen en kostnad att "uppgradera" 250n, och pengar/budget är väl just problemet.

Jag har inget bra svar på hur dom ska lösa det med reglement m.m. , svår situation. Men tillväxten måste helt klart förbättras men genom nya dyra cyklar är nog inte rätt väg.

//Nitrous
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Det var kul så länge det varade.
Tippar att ca 20 förare slutar nu....[/QUOTE]

Jag har sänt mail att under 3 år har man byggt upp med Camaro Team och sponsorer börjar komma, nu ska allt ändras igen. Kommer inte köra en meter med svensk arrangemang om inte STCC/TTA bli av.

Roger

Ex Pro SBK #85
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
kawasaki 300 2013
har störe bromsar fram och ett bätre bromsok sen har dem fått en slirkopling detta ger ca 1-2 sek pär varv
engrövre framgafel
en efektökning på ca20%
m m
http://www.motorcycle.com/manufacturer/kawasaki/2013-kawasaki-ninja-300-review-91429.html

Om ingen orkar meka, kan eller har en spänn över, då är det väl bara att köra en 250 resp. 300 Ninja-cup med separat poängräkning inom Junior-cupen dårå...big deal, just do it!:7peta

Edit: Hyra/leasa nya hojar hela tiden, är inte det ett mer ekonomiskt o bättre alternativ i längden? Till 2014 kanske "nån" tänkt till på riktigt o då är det CBR500R som gäller i Junior-klassen här hemma, för att dom riktigt vassa lättare ska kunna göra inhopp o steppa upp till EJC
 
Last edited:

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
Vad jag har "hört" är försaget att man ska få ha helsystem och powercomander på 250 för att kompensera
den nya . Jag kan ju tycka att det går tillräckligt fort med 250n när det är barn från 12år som kör.
Jag har viss förståelse för emo också då de vill att det ska gå att köpa en ny hoj och köra , annars har vi ju om ett par år en serie där det bara går gamla hojar som 125jr varit förut där nyaste hojen var från -06.
Men visst borde det vara någon sorts övergång tex strypning av den nya 300an. Är det någon som kan svara på hur mycket ett helsystem p.c och en mappning kan ge i effekt? och hur mycket den kostar?
/ Peter
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En övergång på typ två säsonger kunde vara ett alternativ, inte slå undan fötterna på alla som nu har en hoj.

Tycker du en klass mer enbart en konkurrenskraftig hoj från ett märke är bra ?

Jag menade inte att jag tycker det är ett bra förslag, jag kunde kanske ana en förklaring till att SVEMO agerat som de gör. För någon gång MÅSTE man ju uppgradera hojmaterialet. Men hur det ska fasas in vette tusan!

Sen kan jag dessutom tycka att en 40 procentig ökning av effekten.... är det önskvärt? Har det gått för långsamt? Det är ju faktiskt riktigt unga flickor och pojkar vi snackar om! Är det viktigt att det går 30 km/h fortare i änden på rakan?
 

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
nora/stockholm
Hoj
betald
i år har det varit, tidigare har det varit och i fortsättningen kommer det vara många snabba duktiga juniorer som kör eller börjar med rr. vissa har en hel del med sig från tidigare, från cross, honda 100 osv, andra börjar helt från 0.
vissa skulle förmodligen ganska omgående kunna kliva in i typ r600. MEN hur ska vi kunna erbjuda dom som är helt gröna att få en chans att börja? har under sista åren haft 2st grabbar i jr. när vi började var det bara standard 125 som gällde.
(mina grabbar hade lite cross bakgrund, jag jobbar som mc-lärare och har även fuskat lite som instruktör/föråkare på bankörningar och hade möjlighet att skola dom lite innan det var dags för rr-licens och race. dom hade ändå lite tufft i början)
ändå så var det oftast ganska jämna täta race. SEN öppnades klassen upp för kawasakis 250.... (jag förstår mycket väl att en förnyning av klassen kanske behövs mkt. beroende av att 125 2takt knappt går att få tag på längre) första året fungerade det faktiskt ganska ok, ganska blandade resultat i toppen. (som alltid är det vissa som har mer koll på det tekniska och lyckas få en hoj som kanske går något bättre än andras, vilket resulterade i att det blev inbördeskrig i klassen) sen hände det något...... från att nästan ha haft lite jobbigt att hänga med med kaworna, så blev vissa av dom överlägsna (jodå det är duktiga piloter också!) men som vid ett tillfälle se hur aprilia piloter kryper ihop så mycket det går på en raka blir passerade av en kawa där föraren sitter helt upprätt som ett segel, resulterade i att min grabb som ändå är en av dom snabbaste på aprilia kommer in och bara skakar på huvudet av uppgivenhet..... då har han ändå med samma gamla skrot kapat ett par sekunder/varv varje år.

att nu tungt överväga att släppa in 300an kommer inte göra att det går långsammare... den billiga instegs klassen är närmre och närmre att bli den mellanklass som det pratas om tidigare i tråden! vad händer då med dom gröna som ska bli dom som så småningom ska in i den "mellanklassen" var börjar dom?!?

ett väldigt bryskt otäckt exempel på problemet..... på falkenberg i våras ligger min grabb och jagar en annan, när dom kommer över krönet runt skogsdungen på baksidan, kommer dom ikapp en av dom nya tjejerna som precis börjat (tror att det var hennes första och kanske sista race, har nog inte sett henne på banorna efter det) killen som min son hade rygg på hann precis väja för henne, min grabb hann inte reagera....... enligt dom som stod på kullen och såg smällen hade han ca 50blås mer än henne...... nu gick det hyfsat bra ändå! för henne var det nog mest matreal och en (trolig avslutad racing karriär innan den hunnit börja) min grabb fick förmodligen en lättare hjärnskakning och sopor till hoj...

och OM det sker större förändringar i en klass när det gäller reglementet, vore det inte vettigt att ta upp det till en öppen diskution i god tid innan......?!?

så hur ska vi kunna få nytt blod.... inom racingen??

tror snarare att det skulle vara bättre att backa junior tillbaka till 125cc fast då som 4takt standard hojar, då skulle en ny klass kunna vara aktuell som insteg till större hojar.

en annan tanke för att kunna hålla ner kostnaderna skulle kunna att (det tar emot nu ;) ) titta mer på vad norrbaggarna har i sin nationella klass, har inte riktigt koll på reglementet men tror att dom har en åldersgränns att hojarna inte får vara nyare än .... års modell men annars får man köra på i princip vad som helst..... dom verkar ha hur jäkla skoj som helst och det drar nästan alla norskar från depån till läktaren .....

det diskuterades också tidigare på vart juniorerna går vidare, min äldsta gick till r600 i år och har kört en honda cbr 600rr -08 helt orginal och oftast med däck som andra lämnat som sopor i depån ;) det har ändå funkat ganska bra, pigg i starten, bromsa sent och hålla så mycket fart i svängarna som det gått, sen sakta men säkert trillat neråt i fältet när dom med mer effekt passerat på rakorna och svängarna blivit bredare och bredare ;) slutade 13 av dom 50..... som står med i svemos sammanställning :yoparty och många av dom andra från jr. har ju också lyckats otroligt bra i r600 osv.

något som dom flesta nog är överens om är att det tyvärr är dyrt med racing ! :(
fler tävlande skulle troligen resultera i mer publik och uppmärksamhet....
att bara titta på svemo och arrangörer som syndabockar som roffar åt sig tror jag är helt fel! det kostar pengar även för dom för att kunna ge OSS det VI vill ha!
är det någon som vet om det t.ex jobbas något för att kunna göra det lättare för företag att kunna hjälpa till som sponsorer?
jag själv har mer eller mindre gett upp att försöka förstå regelverket för sånt och det har varit ungefär den reaktionen jag fått av dom företag jag pratat med också, för krångligt för att vara intressant!! det finns ju bevisligen många förare som lyckats bättre.....

finns det andra saker som skulle kunna göra att fler börjar med rr, bankörnigsrävar finns det ju gott om! hur kan man sparka över fler till den riktiga cirkusen?



ursäktar orddiare´n!! ;)

mvh. ola
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Istället för att öka kostnaderna för de som kör 250 kanske en enklare (och billigare?) lösning vore att strypa 300:an?

Har inte en susning om man bara kan mappa om utan att riskera motorn på något vis, därav frågan :)

Enklast och billigast är nog att dom med mer kubik får en straffvikt. Precis som tex Ducati fått ha i wsbk för sitt kubikövertag.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Enklast och billigast är nog att dom med mer kubik får en straffvikt. Precis som tex Ducati fått ha i wsbk för sitt kubikövertag.
Japp det borde fungera, häng på blyvikter tills man har likvärdiga varvtider, en billig övergångslösning.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Om ingen orkar meka, kan eller har en spänn över, då är det väl bara att köra en 250 resp. 300 Ninja-cup med separat poängräkning inom Junior-cupen dårå...big deal, just do it!:7peta

Edit: Hyra/leasa nya hojar hela tiden, är inte det ett mer ekonomiskt o bättre alternativ i längden? Till 2014 kanske "nån" tänkt till på riktigt o då är det CBR500R som gäller i Junior-klassen här hemma, för att dom riktigt vassa lättare ska kunna göra inhopp o steppa upp till EJC

Vilken otrolig tur att aldrig någon lyssnar på din rappakalja....
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag menade inte att jag tycker det är ett bra förslag, jag kunde kanske ana en förklaring till att SVEMO agerat som de gör. För någon gång MÅSTE man ju uppgradera hojmaterialet. Men hur det ska fasas in vette tusan!

Sen kan jag dessutom tycka att en 40 procentig ökning av effekten.... är det önskvärt? Har det gått för långsamt? Det är ju faktiskt riktigt unga flickor och pojkar vi snackar om! Är det viktigt att det går 30 km/h fortare i änden på rakan?

Precis, det ska vara en ingångsklass, farten räcker gott som det är nu.

Har själv på bandagar sett förare med litershojar bli rejält stekta i kurvorna av juniorer på sina småmaskiner.
Riktigt kul att se dom unga löda för allt vad grejerna håller !
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sist jag kollade så fanns där ganska så gott om Ninja 250 kvar i lager osålda så jag förstår inte brådskan med att släppa in 300an. Så många nya cyklar lär inte behövas för den kommande säsongen att det skulle innebära ett problem om SVEMO sa att Ninja300 släpps in 2014 eller 2015....
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
En 12 åring på en 35 hk hoj på runt 100 kg känns inte alls som en bra nivå.
På tok för stort steg från honda gräsklippare 100.

Verkar ju som att det kan bli helt ruggiga fartskillnader i den klassen. En 14-15 åring med tre raceår i bagaget och en ny bambi som vinglar runt, kommer inte sluta väl......
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Verkar ju som att det kan bli helt ruggiga fartskillnader i den klassen. En 14-15 åring med tre raceår i bagaget och en ny bambi som vinglar runt, kommer inte sluta väl......

Stora fartskillnader ÄR läskigt! 115%-regel?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top