Vad händer med svensk RR 2013?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Att slussa ut dom bästa, ut på dom internationella banorna, måste ju ändå vara målsättningen...

Sen måste vi lösa återväxten här på hemmaplan så vi fyller ut klassen igen och får fram nya profiler...
Det finns ju gott om yngre, lovande förare i andra klasser som kan bli morgondagens (eller t.o.m nästa års) profiler i PRO Superbike. Det gäller bara att man snabbt får ihop en klar produkt som lockar folk att vilja ställa upp i PRO SBK, så vi kan börja bygga upp säsongen 2013 redan nu... :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vet inte om jag var lite otydlig, med tanke på era svar, men jag menade INTE att det var något negativt med att de förare jag nämner har eller ska ge sig ut i Europa. Tvärtom tycker jag att det är kanon! :tummenupp

Visst ska vi fylla på elitklasserna kontinuerligt men det känns som att den nedåtgående trenden fortsätter även 2013. Läste häromdagen att det tagits ut ynka 25 juniorlicenser under 2012 och det är inte många sporter som överlever med en så klen återväxt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu är det inte många elit-förare som satsar storskaligt i landet (som drar in nära 7-siffrigt på sin verksamhet och "lever" på det).

Men kan inte dessa och högavlönade amatörer som kör Rookie eller så tänka på möjligheten att ta en junior under sina vingar lite? Att sponsra med 3-5 tusen kan inte vara en jättestor uppoffring för de som bränner 40k / helg, har extrahojar och byter varje år. Att agera lite mentor och stöd osv tar mest lite tid. Kanske bara vara "kompis" och låna ut nåt verktyg till juniorpappan en tävlingshelg.

"Ni" kan själva nyttja det som goodwill inför era sponsorer, junioren kanske själv mkt lättare får igång sitt eget sponsorjobb om han/hon "samkör" lite med en elit-förare.


Jag hade uppskattat och haft nytta av en sån sak som fan, men jag är 30+ och smygfet så att ingen jävel hjälper mig förstår jag :D.. Men 16-åringen? Eller 22-åringen för den delen som kanske står på egna ben, men de inte riktigt räcker hela vägen.


Jag ser ett litet problem för framtiden i att jag är 30+ och fortfarande känner mig rätt ung i sällskapet. Det är svårt att bli riktigt bra om man börjar för sent, och orsaken till att det ser ut såhär är att ingen har råd innan. De snälla föräldrar som finns behöver nog dock lite hjälp med prioriteringar osv för att kunna ge sina små bästa möjliga förutsättningar.

Tänk GranstedtRacing vs BacklundRacing vs TeamCaWalli vs xxxx på griden i junior 125 :banana Ge dem lite att jobba för!

Ställ krav på nykterhet, betyg och gymbesök och gör något för ungdomen också, för dem kan inte räkna längre :whip

------------------------
Edit: Utanför en kant-lös låda! ;)
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Visst ska vi fylla på elitklasserna kontinuerligt men det känns som att den nedåtgående trenden fortsätter även 2013. Läste häromdagen att det tagits ut ynka 25 juniorlicenser under 2012 och det är inte många sporter som överlever med en så klen återväxt.


Jag säger inte du har fel, håller med om att återväxten med början i Junior måste öka.
Men siffrorna bör vara "något" bättre, då det även går att lösa ungdomslicens & köra Juniorcup.
Vet i alla fall 3st som kört så i år.

Saxat från svemo.se
Ungdom
Förarlicens för denna klass kan utfärdas fr.o.m det kalenderår föraren fyller 12 år t.o.m det kalenderår föraren fyller 16 år.

Junior
Förarlicens för denna klass kan utfärdas fr.o.m det kalenderår föraren fyller 13 år t.o.m det kalenderår föraren fyller 19 år.
 

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Nu är det inte många elit-förare som satsar storskaligt i landet (som drar in nära 7-siffrigt på sin verksamhet och "lever" på det).

Men kan inte dessa och högavlönade amatörer som kör Rookie eller så tänka på möjligheten att ta en junior under sina vingar lite? Att sponsra med 3-5 tusen kan inte vara en jättestor uppoffring för de som bränner 40k / helg, har extrahojar och byter varje år. Att agera lite mentor och stöd osv tar mest lite tid. Kanske bara vara "kompis" och låna ut nåt verktyg till juniorpappan en tävlingshelg.

"Ni" kan själva nyttja det som goodwill inför era sponsorer, junioren kanske själv mkt lättare får igång sitt eget sponsorjobb om han/hon "samkör" lite med en elit-förare.


Jag hade uppskattat och haft nytta av en sån sak som fan, men jag är 30+ och smygfet så att ingen jävel hjälper mig förstår jag :D.. Men 16-åringen? Eller 22-åringen för den delen som kanske står på egna ben, men de inte riktigt räcker hela vägen.


Jag ser ett litet problem för framtiden i att jag är 30+ och fortfarande känner mig rätt ung i sällskapet. Det är svårt att bli riktigt bra om man börjar för sent, och orsaken till att det ser ut såhär är att ingen har råd innan. De snälla föräldrar som finns behöver nog dock lite hjälp med prioriteringar osv för att kunna ge sina små bästa möjliga förutsättningar.

Tänk GranstedtRacing vs BacklundRacing vs TeamCaWalli vs xxxx på griden i junior 125 :banana Ge dem lite att jobba för!

Ställ krav på nykterhet, betyg och gymbesök och gör något för ungdomen också, för dem kan inte räkna längre :whip

------------------------
Edit: Utanför en kant-lös låda! ;)

Pontus Bergsman #88 pro superbike har hjälpt mig samt flera olika förare både förra året och iår.
Både ekonomiskt och ute på banan med cochning:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Pontus Bergsman #88 pro superbike har hjälpt mig samt flera olika förare både förra året och iår.
Både ekonomiskt och ute på banan med cochning:tummenupp

Du ser! :tummenupp

Om den typen av engagemang var vanligare, och gick genom alla led, så hade det säkert gjort skillnad. Inte jättestor, och inte direkt. Men ett steg av många, och i rätt riktning!

Om PSBK-killarna hjälper dig, du kan hjälpa en Rookie, en Rookie kan hjälpa en noob på träning och nooben på träning kan hjälpa en gatåkare.. Då kan vi nog påverka tillväxten lite iaf :)

Jag tror generellt, att vi måste börja agera mer som kollektiv och mindre som individualister. Ja, det är en paradox bara det. Men det finns nog skäl att bollsporter generellt går så bra, och publikintresset ligger förmodligen inte i att innebandy är så mkt roligare att kolla på än RR. Men lagandan är en stark drivkraft, det säljs lotter, ordnas loppisar och allt vad det är. Det kanske inte är nåt för oss, men lite samordnande och kunskapsdelning kan nog göra stor skillnad bara det.


Vem har ett event nästa gång? Bjud in en till!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nu är det inte många elit-förare som satsar storskaligt i landet (som drar in nära 7-siffrigt på sin verksamhet och "lever" på det).

Men kan inte dessa och högavlönade amatörer som kör Rookie eller så tänka på möjligheten att ta en junior under sina vingar lite? Att sponsra med 3-5 tusen kan inte vara en jättestor uppoffring för de som bränner 40k / helg, har extrahojar och byter varje år. Att agera lite mentor och stöd osv tar mest lite tid. Kanske bara vara "kompis" och låna ut nåt verktyg till juniorpappan en tävlingshelg.

"Ni" kan själva nyttja det som goodwill inför era sponsorer, junioren kanske själv mkt lättare får igång sitt eget sponsorjobb om han/hon "samkör" lite med en elit-förare.


Jag hade uppskattat och haft nytta av en sån sak som fan, men jag är 30+ och smygfet så att ingen jävel hjälper mig förstår jag :D.. Men 16-åringen? Eller 22-åringen för den delen som kanske står på egna ben, men de inte riktigt räcker hela vägen.


Jag ser ett litet problem för framtiden i att jag är 30+ och fortfarande känner mig rätt ung i sällskapet. Det är svårt att bli riktigt bra om man börjar för sent, och orsaken till att det ser ut såhär är att ingen har råd innan. De snälla föräldrar som finns behöver nog dock lite hjälp med prioriteringar osv för att kunna ge sina små bästa möjliga förutsättningar.

Tänk GranstedtRacing vs BacklundRacing vs TeamCaWalli vs xxxx på griden i junior 125 :banana Ge dem lite att jobba för!

Ställ krav på nykterhet, betyg och gymbesök och gör något för ungdomen också, för dem kan inte räkna längre :whip

------------------------
Edit: Utanför en kant-lös låda! ;)

För min del så finns det tyvärr inga som helst möjligheter att bidra rent ekonomiskt, tyvärr... Men om det är någon som känner att dom skulle tycka att det kändes bättre av att ta hjälp av mig på andra sätt så ställer jag gärna upp..

Jag försöker göra vad jag kan för att hjälpa till på andra sätt. På bandagar och träningar så brukar jag försöka gå runt och svara på frågor och komma med lite tips till dom som vill ha. Jag har även hjälpt till med lite däckkrängning och lånat ut verktyg och reservdelar. Brukar jobba som instruktör på ett antal bandagar varje sommar...

Finns det något som jag kan lära ut eller bidra med så gör jag det jättegärna. Det tycker jag är roligt, och jag vet själv hur det var när man körde sin första bandag eller licensträning.

Men det tror jag är något som nästan alla förare jag känner till försöker göra...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men det tror jag är något som nästan alla förare jag känner till försöker göra...

Det tror jag också, det är som en del av kulturen.

Vad jag menar är att göra det lite mer uttalat och strukturerat. Inte för att det gör nån direkt skillnad i insats förmodligen. Men det ger juniorpappan mod att ställa frågor han kanske hållt inne på annars om det är ställt till "den där trevliga PSBK-Macke" :) Relationer är värdefulla. Kan relationen frontas utåt mot sponsorer etc så är bara det mycket värt.

Jag har hopp om att börja jaga spons snart. Är egentligen inte alls i "fas" med tempo och erfarenhet för det, men det värsta jag kan få är ett nej. Att kunna säga "jag teamar lite med och får stöd och hjälp av Macke Granstedt som kör Pro Superbike också" skulle ge ytterligare lite vikt för övervägande till den tillfrågade. Junioren som 16 år gammal får samma fras blir helt plötsligt ett framtidshopp i lokala ögon :)

Leta positiva synergier i allt, allt och resten också.. :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag säger inte du har fel, håller med om att återväxten med början i Junior måste öka. Men siffrorna bör vara "något" bättre, då det även går att lösa ungdomslicens & köra Juniorcup.
Vet i alla fall 3st som kört så i år.
Siffrorna är lite bättre men ingen rolig läsning:

Antal licenser i slutet av augusti 2012:
Bas 216
Classic 172
Elit 93
Junior 25
Senior 224
Ungdom 12
Totalt: 742
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Finns det ngn framtid...efter byggmomsen kom blev det mindre svart pengar. .det finns ingen som kan lägga 2000kr om dagen i ett helt år för att ha råd att köra på elitnivå...när man kan åka 3dagars trackday i tyskland för runt 10" med boende. Att åka IDM är billigare Anmälan halva pengen kontra PRO. Däck 2800kr setet.bensinen..
Crashdelar är billigare...det ända är att man behöver vara ledig 1dag extra. Betr delar så höjde de flestA importörer av delar med 20-30 %pga sveriges krona var svag...nu är den inte så svag så att var är sänkningen....Honda Sverige sänkte sina priser med 43% ca...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Finns det ngn framtid...efter byggmomsen kom blev det mindre svart pengar. .det finns ingen som kan lägga 2000kr om dagen i ett helt år för att ha råd att köra på elitnivå...när man kan åka 3dagars trackday i tyskland för runt 10" med boende. Att åka IDM är billigare Anmälan halva pengen kontra PRO. Däck 2800kr setet.bensinen..
Crashdelar är billigare...det ända är att man behöver vara ledig 1dag extra. Betr delar så höjde de flestA importörer av delar med 20-30 %pga sveriges krona var svag...nu är den inte så svag så att var är sänkningen....Honda Sverige sänkte sina priser med 43% ca...

Byggmoms? Svarta pengar? :va

Finns det de som ens överväger att lägga 700k ur egen ficka för att köra hoj?

Det som som galet mkt övertid. Enda möljligheten jag ser att jag skulle kunna göra det vore om man typ vann 180 mille på lotto eller nåt. Men om jag så tjänade en msek så jag hade råd, så hade jag knappast prioriterat så ensidigt ändå.

Backlund drar in några miljoner på spons, Svensken lär inte va långt efter osv.. Att ens tänka på att betala ur egen ficka om man kör över Rookie känns helt främmande för min världsbild :confused:
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Finns det ngn framtid...efter byggmomsen kom blev det mindre svart pengar. .det finns ingen som kan lägga 2000kr om dagen i ett helt år för att ha råd att köra på elitnivå...när man kan åka 3dagars trackday i tyskland för runt 10" med boende. Att åka IDM är billigare Anmälan halva pengen kontra PRO. Däck 2800kr setet.bensinen..
Crashdelar är billigare...det ända är att man behöver vara ledig 1dag extra. Betr delar så höjde de flestA importörer av delar med 20-30 %pga sveriges krona var svag...nu är den inte så svag så att var är sänkningen....Honda Sverige sänkte sina priser med 43% ca...

Håller med dig. Det har blivit mycket dyrare sedan jag började 2007. Anmälningsavgiften har nog ökat med 700-1000 kr / helg.(inkl fredagsträning) och däcken har nog gått från runt 3000 ink moms till över 4000. Samt att däcken håller mycket sämmre. Ett sett kåpor fick man runt 3000 och nu är det över 5000. Arangörerna skyller på svikande marknad men tro fan det när kostnaderna har ökat med 25-50% på 6-7 års period.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Backlund drar in några miljoner på spons, Svensken lär inte va långt efter osv.. Att ens tänka på att betala ur egen ficka om man kör över Rookie känns helt främmande för min världsbild :confused:

Hur vet du det?

Vem ska betala om inte du själv. Det är mycket sponsordekaler i en RR deåp men jag skulle nog tro att de flesta dekalerna är utan kontant betalning. Vissa hjälper nog till med div material eller liknande men rena pengar är nog ganska begränsad. Att Backlund och Andersson drar in några miljoner har jag svårt att tro då tror jag att dom tävlat på en annan arena än den svenska. Har du 2 milj med dig kan du köra i moto2 i något medel team. Eller i stock 1000 ihop med wsbk.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller med dig. Det har blivit mycket dyrare sedan jag började 2007. Anmälningsavgiften har nog ökat med 700-1000 kr / helg.(inkl fredagsträning) och däcken har nog gått från runt 3000 ink moms till över 4000. Samt att däcken håller mycket sämmre. Ett sett kåpor fick man runt 3000 och nu är det över 5000. Arangörerna skyller på svikande marknad men tro fan det när kostnaderna har ökat med 25-50% på 6-7 års period.

Ca 12% av det är genomsnittlig inflation, en del branschmässig i att ex. bilar generellt också ökat ca 50% mer än inflationen, bränsle mer än då osv.. Utvecklingen är sällan jämn. Andra saker har blivit billigare. En annan del är att likna vid den så kallade hysterisiseffekten (http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis_(economics)) vilket man iofs kan gapa lite över, men det är tyvärr vanligt.

I år, när kronan varit så stark kan man faktiskt tycka att delar osv borde ha sjunkit rätt rejält i pris. :(
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur vet du det?

Vem ska betala om inte du själv. Det är mycket sponsordekaler i en RR deåp men jag skulle nog tro att de flesta dekalerna är utan kontant betalning. Vissa hjälper nog till med div material eller liknande men rena pengar är nog ganska begränsad. Att Backlund och Andersson drar in några miljoner har jag svårt att tro då tror jag att dom tävlat på en annan arena än den svenska. Har du 2 milj med dig kan du köra i moto2 i något medel team. Eller i stock 1000 ihop med wsbk.

Vad jobbar Backlund med som skulle betalat om inte sponsorer? ;) (Simple math)

Svensken vet jag inte, men givet kostnadstakten han bör ha med den satsningen och storleken på eventen de kör osv låter det minst sagt rimligt. Den trailern och depån etc. står knappast där för att han är så tät och bekväm att det var värt det ur egen ficka.

CaWalli är ett annat exempel.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vad jobbar Backlund med som skulle betalat om inte sponsorer? ;) (Simple math)

Svensken vet jag inte, men givet kostnadstakten han bör ha med den satsningen och storleken på eventen de kör osv låter det minst sagt rimligt. Den trailern och depån etc. står knappast där för att han är så tät och bekväm att det var värt det ur egen ficka.

CaWalli är ett annat exempel.

Jag har ingen koll på vad pojkarna drar in. Det jag vet är att det gnistrande nylackade i depån oftast inte har en lika glammig baksida. Allt handlar om vad man prioriterar här i livet. Att man har en fet trailer betyder inte att man har miljoner i spons. En trailer behöver inte vara så dyr. Kolla på blocket. Sedan med lite dekaler mm så ser det ofantligt snyggt och proffsigt ut. Vidare så är det klart att en hög inkomst hjälper mycket men frågan är hur mycket av pengarna som kan gå till just Racingen. Dvs hojar däck och tävling och träningsavgifter. Det är ju en hel del andra utgifter runt i kring. Har man betalande sponsorer så skall ju dessa även få något tillbaka och det kostar pengar. Gör man som backlund och jobbar heltid så behöver ju även han ha en del levnadspengar. mm mm. Sedan är det ju en våt dröm att ha ett jobb där man jobbar med det man älskar mest.

Motorsport är väll sådan att det endast är på en absolut toppnivå (vm) som förare får betalt och förhandling kan ske med sponsorer.

Försvinner Pro Från STCC tror jag att det är oerhört svårt för våra toppförare att få med sig pengarna. Även vid en internationell sattsning då flertalet sponsorer är lokala i vårt lilla land.

Att som Rookie förare få sponsring är väll i princip ett skattebrott om det rör sig om mer än någon/några tusenlappar på mediavärldet är typ 0.

//O
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Vad gäller sponsring så är det ingen som drar in 2 milj i Sverige!
Svensken har jag dålig koll på men i övrigt så vet jag att det inte stämmer.
Några i toppskiktet som jag trodde drog in ca 700.000 - 1.000.000 drar in knappt 1/6 av det...
Backlund (o ev Svensken?) är dom bästa av oss vad gäller sponsring men det är mycket mindra pengar än vad man tror (och tycker att dom förtjänar).
Jag själv är ju halv Rookie men får in ca 20000 kr och en del grejer/rabatter men lägger 150-200 ur egen ficka/år...
Bor på 44 kvm med kokrå, sambo och en liten bäbis.
Till nästa säsong räknar jag dock med att få in lite mera pengar men det är fasen inte lätt att hinna med jobbet (som är mer än 40 h/veckan) + familj + racing + sponsorer/samarbetspartners...

Utan Pro Sbk/Stcc lägger jag mfl ned nästa säsong!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Pontus Bergsman #88 pro superbike har hjälpt mig samt flera olika förare både förra året och iår.
Både ekonomiskt och ute på banan med cochning:tummenupp

Pontus har hjälpt mig med!
Det var han som hjälpte mig med en slant så jag hade råd att göra mitt första inhopp i Pro Sbk 2010 på Falkenberg!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top