Uppkörning i Västerås 21/9

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Halloj!

Har en liten fråga till alla er som kört upp i Västerås. Vad har ni fått kört för runda på trafikdelen? Har hört att man brukar utgå från Max eller MCdonalds på Hälla iaf. Har de nån standardtur de kör? Lurar in en på massa vägar med högerregel osv? Så har man lite koll på vart man kan åka o kolla hur vägar o skyltning o så ser ut. / Andreas
 

Zackiii

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Västerås
Hoj
02 Gsx-r 750 , 03 WR250F
Jag vet ju bara hur min egen uppkörning såg ut. Det blev några rödlysen lite rondell sen största delen landsväg.
Fick inte känslan av att han ville testa mina trafik kunskaper utan bara se om jag kunde köra hoj eller inte!:tummenupp
 

Zackiii

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Västerås
Hoj
02 Gsx-r 750 , 03 WR250F
Ja trafik delen var iallafall jag aldrig orolig över. Men har man suttit på B kortet ett tag så kan man ju trafik regler.
Kon banorna däremot drömde jag fan mardrömmar om :D
 

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Ja så är det ju, men man har ju fått en del ovanor också :D
Får se hur konbanorna går med skolans hoj. Har bokat in 2 lektioner för att känna på deras hoj inför uppkörningen. Har kört de med min ZZR 1100. Högfart går hur bra som helst men lågfart är i stort sett omöjligt. Som att vända en Ålandsfärja vid vändningen, haha! Körde med kompisens Africa Twin o de funka bra, så borde gå rätt bra med skolans Yamaha XJ6 :tummenupp
 

Zackiii

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Västerås
Hoj
02 Gsx-r 750 , 03 WR250F
Haha jag har kört lite ZZR1100 och "Ålandsfärja" är väl nästan understatement :gnissla
Det fixar du nog plätt lätt med skolans hoj!

Lycka till den 21
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Känns som liknande för mig, det enda jag tyckte han ville testa mig på var högerregeln, annars var det bara landsväg mot/runt irsta och sen e18 på väg tillbaka
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag fick åka från Hässlö mot Irsta, grusväg över till Anundshög, via Bjurhovda och Malmaberg ned mot stan, lite motorväg och egen väg till Trafikverket.

Högerregel, bromsberedskap, grus, vänstersväng på 70-väg (reka gärna just möjliga vänstersvängar från vägen mellan Hälla - Irsta, det är en klassiker...finns ett par vid lite blinda ställen) verkar vara lite grejen i V:ås...
 

Speedy Gonzales

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Västerås
Hoj
BMW S1000RR. , Honda CR500R
Irsta svängen brukar vara ett måste, även körning från Hälla över stockholmsvägen till tunbytorp stora rondellen över mot erikslund svänga ner mot vallby, upp på E18 sedan ner vid rocklunda förbi carlforska vänster vid cityringen(norra ringvägen, avslutande tur kring villaområdet Nygårdgatan/norra Allegatan. Även en tur över kaserngatan brukar vara populärt, kommer man körande kaserngatan från björnöhållet är det högerregeln som gäller från Regementsgatan. där missar många detta.
LYCKA TILL
 

isri92

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2016, Yamaha MT07
Ville bara "skina" lite, var precis och gjorde teorin och klarade den! Fick 53 poäng men det räcker ju ;-), nu blir det uppkörning den 12/10.
 

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Grattis isir92!
Tack kai_Blade. Intressant o höra :tummenupp En fråga bara angående Nygårdsgatan/Allegatan. Svänger man in från Cityringen vid Prelaten menar du?
 

bgmate

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Stockholm
Hoj
ER6F
Måste finnas några som kört upp sen 2012 och kan berätta vad ni fick köra för vägar?
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Tog tunga kortet där för 2 år (2015) sen och de körde samma turer då som när jag tog lätta kortet (2007). Så tvivlar på att det ändrat sej sen dess.
 

bgmate

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Stockholm
Hoj
ER6F
Tog tunga kortet där för 2 år (2015) sen och de körde samma turer då som när jag tog lätta kortet (2007). Så tvivlar på att det ändrat sej sen dess.

Aha grymt!
Körde du samma väg som SGM, Speedy Gonzales eller minns du inte exakt?

Hittade lite grusvägar omkring Irsta också. Körde du 1 eller 2?
Grusvägar.jpg
1. Stockholmsvägen, Vänster mot Brunnby
2. Stockholmsvägen, Vänster mot Lista eller Irsta, för att sedan komma till grusvägen
 

flyers90

Medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 900 Rally Pro -20
Aha grymt!
Körde du samma väg som SGM, Speedy Gonzales eller minns du inte exakt?

Hittade lite grusvägar omkring Irsta också. Körde du 1 eller 2?
View attachment 438256
1. Stockholmsvägen, Vänster mot Brunnby
2. Stockholmsvägen, Vänster mot Lista eller Irsta, för att sedan komma till grusvägen

Minns ej exakt hur jag körde, men jag slapp både grusväg och den krångliga vänstersvängen där ute mot irsta.
 

bgmate

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Stockholm
Hoj
ER6F
Körde manöverprovet som siste person vilket innebar att jag fick köra trafik först.
Började alltså Hässlögatan, fick åka mot Irsta, mot Gäddeholm, via Älby tillbaka till Stockholmsvägen.
Förbi Irsta, ut på E18 mot Oslo, Skebo, runt i Malmaberg och till MCDonalds i Hälla där de andra väntade. Tog ca 30min.
Fick det glädjande beskedet att jag klarat mig. Släppte säkert 20kg från mina axlar :)
Väldigt varierande körning: landsväg, små krokvägar, E18, villaområden. Slapp dock "kan du Västerås konstigheter" vilket jag tycker är bra. Det bör ju rimligen vara om jag kan hantera cykeln och är en säker förare (förstår var risker finns) som är det viktiga.

Tänk på högerregeln när svänger av Stockholmvägen in mot köpcentret vid Hälla (när kör åt andra hållet är det skyltat lämna företräde). Många i tråden säger att Västeråsarna inte använder sig av högerregeln (tror det är så överallt). Det kan säkert stämma men just i denna korsning verkar de göra det. En bil vräkte sig iaf fram här.

Några generella tips (som du säkert redan kan)
- Vrid på huvudet och visa att du tittar på riskfyllda saker (cykelbanor, skymda korsningar, parkerad lastbil osv). Överdriv dock inte och bli en vindflöjel vilket ger ett osäkert och fladdrigt intryck.
- Glöm inte dödavinkeln när byter körfält, korsningar, rondeller, påfarter och speciellt när cykelbanor är i närheten.
- Tänd bromsljus alt. sänk farten efter risknivå (skymda korsningar, cykelbanor, parkerad lastbil, villaområden osv). (Nej inte vid varje cykelbana, korsning vid tex god sikt. Visa att du kan högerregeln)

Finns en jävligt skum påfart mot E18 som jag inte tror nämnts tidigare.
Malmabergsgatan söderut. Ta E18 mot Oslo. Där finns skylt 80, lite senare en lämna företrädes skylt strax innan E18. Detta beror troligen på att avfarten från E18 är så kort just här.

Slutligen komihåg att det handlar inte om att bara ta MC-kort. Det handlar om att överleva där ute sen ;)
Mitt råd är att gå på körskola och lär dig ordentligt, men upp till dig. (Jo jag har bilkort sen måååånga år och kört mycket moppe. MC är en annan grej)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top