Lätt motorcykel?

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Tjena!

Jag har bara några snabba frågor till er som kan lite om MC's!

Jag är 17 år då, har funderat ett tag nu på att skaffa lätt MC, men vill gärna ha en R1'a eller R6'a. Vilket hade blivit bäst att köpa och sen strypa? Det lutar mest åt R6'an då jag finner den stiligare!
Men ville bara vara säker så nu frågar jag er!

MVH Robin.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ingen av dem kan ens bli lätt mc, du får vackert nöja dig med en YZF-R125. En strypt hoj däremot är A2 kort, men där finns lite regler om hur pass hög effekt den får ha haft från början osv (från och med nästa år), leta runt lite på körkortsportalen så kan du läsa mer om detta.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vet inte om du skämtar, men om du med "lätt motorcykel" menar 125:a, så kan du inte "strypa" en R6 för att den skall räknas som lätt mc. Fel cylindervolym från början.

Är det kort för "A begränsad" du tänker ta så småningom borde det vara teoretiskt möjligt, då det är andra regler för cylindervolym, men en effektbegränsning på 35 kW om jag minns rätt. Har dock aldrig hört om att det skulle gå att "strypa" en R6 så den uppfyller reglerna för A Begränsad. Finns även någon restriktion på effekt/kg voll jag minnas. Låter som en bättre idé att fundera igenom valet av hoj några varv till...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inte om du skämtar, men om du med "lätt motorcykel" menar 125:a, så kan du inte "strypa" en R6 för att den skall räknas som lätt mc. Fel cylindervolym från början.

Är det kort för "A begränsad" du tänker ta så småningom borde det vara teoretiskt möjligt, då det är andra regler för cylindervolym, men en effektbegränsning på 35 kW om jag minns rätt. Har dock aldrig hört om att det skulle gå att "strypa" en R6 så den uppfyller reglerna för A Begränsad. Finns även någon restriktion på effekt/kg voll jag minnas. Låter som en bättre idé att fundera igenom valet av hoj några varv till...

35kw och 70 kw som ursprungseffekt om jag inte är alldeles ute och cyklar. R1 och R6 går bet på den med, så han får vackert vänta tills han har A med att köra R1 och R6.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Borde väl inte va svårare än att gå in i ECU:n och ställa ned varvtalsregulatorn till de varv där den inte ger mer än 35 kw!?

En R1a gör väl det på tomgång typ, men en 600 behöver ju rätt mkt varv för att vakna så det borde väl gå alldeles utmärkt eller?

Missar jag nåt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Borde väl inte va svårare än att gå in i ECU:n och ställa ned varvtalsregulatorn till de varv där den inte ger mer än 35 kw!?

En R1a gör väl det på tomgång typ, men en 600 behöver ju rätt mkt varv för att vakna så det borde väl gå alldeles utmärkt eller?

Missar jag nåt?

Hojen får inte ha haft en effekt högre än 70 kw innan man stryper den: http://www.korkortsportalen.se/Uplo...ri 2013/Tabell_motorcykelregler 2012_2013.pdf

Både R1 och R6 har högre effekt från början, och får således inte köras på A2, även om de är strypta till 35 kw.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om du hinner ta kortet i år så kan du strypa vilken hoj som helst (förutsatt att den inte väger för lite) till 25 kW och köra med den :)

Jag skulle inte rekommendera någon av dessa hojar som förstahoj. Troligtvis får du ut mer nöje av motsvarande nakenhoj och dessutom kommer försäkringen att kosta ungefär hojens värde varje år, om du nu bor i Hbg.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Om du hinner ta kortet i år så kan du strypa vilken hoj som helst (förutsatt att den inte väger för lite) till 25 kW och köra med den :)

Jag skulle inte rekommendera någon av dessa hojar som förstahoj. Troligtvis får du ut mer nöje av motsvarande nakenhoj och dessutom kommer försäkringen att kosta ungefär hojens värde varje år, om du nu bor i Hbg.

Han skriver att han vill ha en lätt motorcykel så hjälper det inte ett dugg att hinna ta kortet i år, det du skriver är för A2 och det får han ändå inte ta i år då han skriver att han är 17 år (om han nu inte råkar fylla 18 dom närmsta veckorna vilket han nog hade nämnt i sådana fall).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan funderar jag lite på hur körbar en R1 eller R6 skulle vara om den var strypt till 11 kw, även OM regeln för 125cc inte fanns...
Tar TS kortet i år blir det som sagt någon av de 125orna som finns, bara att ta en billig begagnad isf, eftersom att den ändå ska bytas till något annat nästa år isf, men fortfarande inte R6 eller R1 som får vänta tills han fyllt 20, förutsatt att han tar A2 när han fyller 18.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fan va enkelt Trafikverket gjort det med dom nya reglerna... :3freak :crash :zpy :gnissla
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Mellan menar han nog!
Tänk på att de är bara i år du kan strypa ner R6/R1 Å alla andra sporthojar inom den klassen för sen får du ej strypa ner hojar med mer en 100 hästar!
Men hört att man kan köra dom som är 25kw på 35kw körkortet!
Men vet ej om det stämmer,å ja behöver veta det då man blir 18 nästa år å ska skaffa mellan!
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Här är de nya reglerna svart på vitt!!!

http://www.transportstyrelsen.se/Gl...kant/Korkort/100542_Nya_korkortsregler_mc.pdf

Mellan menar han nog!
Tänk på att de är bara i år du kan strypa ner R6/R1 Å alla andra sporthojar inom den klassen för sen får du ej strypa ner hojar med mer en 100 hästar!
Men hört att man kan köra dom som är 25kw på 35kw körkortet!
Men vet ej om det stämmer,å ja behöver veta det då man blir 18 nästa år å ska skaffa mellan!
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förlåt om man ställer en sån dum fråga men kommer en R6 klara dessa krav?

"Behörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora
motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kw
och som har ett förhållande mellan nettoeffekt
och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kw/kg."

Är sämst på sånt där hihi

väger den mer än 175 kg är det lugnt, vilket jag har för mig att r6 gör. Däremot har en korrekt registrerad R6 mer än 70 kw effekt, vilket gör att den inte får användas oavsett effekt/vikt-förhållandet.

Och sålänge ursprungseffekten inte var mer än 70 kw så får man köra en 25kw-strypt hoj på A2.
 
Last edited:

Bullpop1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Ninja 250R -08
Som sagt. Jag vet inte mycket om motorcyklar ALLS! Därför jag kolla med er grabbar här!

Hur fort kan en lätt mc gå i?

Men har ni några tips på en liknande sport MC som R1/6? :)

/Robin.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top