Yamaha R6 låter som ett tröskverk [Video]

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Fick hämta brorsans skramlaha :rolleyes: r6a med släpkärra i onsdags eftersom motorn dog under en omkörning...

Händelseförlopp: Växlar ner för att göra en omkörning, mitt under omkörningen så dör motorn vid ca14000rpm. Lyckas rulla till en parkeringsficka där han startar motorn igen och när han ska åka iväg så dör cykeln. Andra gången så kom han iväg 10m men cykeln var helt orkeslös samt att låter som ett tröskverk...

Idag så provade vi att starta motorn :3freak Som sagt den låter inte frisk :gnissla
Någon som kan svara på vad som hänt? :confused:

http://www.youtube.com/watch?v=ByLPmSnv4UM&feature=youtu.be
Vågade inte filma längre, men det låter som motorn spikar kraftigt?
Har inte tömt ur oljan än för att se hur den ser ut... Ska försöka hinna med det imorgon...

Yamaha R6 -99 som gått ca2000mil

Edit: 2600mil har den gått, skrev fel!
 
Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Det låter ju lite smådyrt iaf. Komprov kan ju vara en enkel första åtgärd. Sen skulle jag lyft på ventilkåpan. Låter som ett ventilspel på 5mm typ
 
Last edited:

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Linköping
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Är det verkligen olja i hojen? Isch :gnissla

Har inget tips men lycka till! Det suger hästpung när saker strular men ligg i bara!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det kan vara ett ventilknaster som har lossat så att en ventil har hälsat på en kolv sedan. Hoppas förstås det är ett billigare fel men ljudet ihop med höga varv när det hände är olycksbådande.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu är det ju alltid svårt att höra varifrån ljudet kommer på en på en film, men frågar du mig så låter det som ljudet av en motor som behöver bytas ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att döma av den låga frekvensen skulle jag gissa att det är ngt i ventilmekanismen som loggat ut, bara börja plocka isär. Börja med att lyfta på ventilkåpan, om du har servicemanual och kunskap. Om den har spottat shims märks det när du kollar ventilspelet. Det kan därför vara bra att kolla först.
Men ska jag vara helt frank så låter det som ngt värre.
 
Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Det låter ju lite smådyrt iaf. Komprov kan ju vara en enkel första åtgärd. Sen skulle jag lyft på ventilkåpan. Låter som ett ventilspel på 5mm typ
Japp tyvärr så låter det hyfsat dyrt :gnissla Ska prova imorgon med ett komptest, är dock osäker på om min mätare passar i r6ans lååånga tändstiftshål....
Kanske kamkejdesträckaren?
Har läst lite om r6an problem med kedjesträckaren, men då brukar dom inte låta så här extremt?
Är det verkligen olja i hojen? Isch :gnissla

Har inget tips men lycka till! Det suger hästpung när saker strular men ligg i bara!
Det är olja i motorn! Iaf om man kollar på stickan. Men jag håller med, det låter nästan som att det inte är någon olja i :confused:
Det kan vara ett ventilknaster som har lossat så att en ventil har hälsat på en kolv sedan. Hoppas förstås det är ett billigare fel men ljudet ihop med höga varv när det hände är olycksbådande.
Något liknande jag är rädd för :( Det är ju svårt att höra exakt vart ljudet kommer ifrån men jag tycker det låter som 3-4ans(?) cylinder (längst till höger)

Nu är det ju alltid svårt att höra varifrån ljudet kommer på en på en film, men frågar du mig så låter det som ljudet av en motor som behöver bytas ut.
Det "roliga" är att motorn är helt nyrenoverad för över 20000kr i bara delar av föregånde ägare för ca 200-300mil sedan... Finns kvitto från Yamaha.

Vet inte exakt vad som hände förra gången motorn rasa men misstänker att en vevstake ville ut och sola sig lite :rolleyes:

Det är brorsans hoj så jag är inte jätte insatt i vad som är nytt/bytt!

Sen äre väl ganska troligt att hojen har gått längre än 2000 mil på 13 år.
Lite fel av mig, 2600mil står det på mätaren! Men motorn ska som sagt vara nyrenoverad för 200-300 mil sedan! Motorn är renoverad vintern 2011-2012.


En trolig orsak kan kanske vara en skruv/mutter som inte varit dragen med rätt moment? En annan sak som hände för 30mil sedan är att oljelampan tände sig i 1sekund under acceleration men slocknade sedan och har inte tänt sig igen :va Vet inte varför den tändes :confused: Olja fanns/finns iaf i motorn! Om detta hänger ihop med "raset" som hände i onsdags vet jag inte... Cykeln har annars gått felfritt under dom 200-300 milen brorsan ägt den!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Utan att ha lyssnat på filmen utan att bara tala av egna erfarenheter så gissar jag följande:

Motorn har knackat/rasslat lite tidigare, troligen pga dålig kamkedjesträckare. Tillslut har den blivit så dålig att kamkedjan har kuggat över med ventilsallad m.m. som följd.
Som första steg bör man riva motorn och se vad som hänt. Det bör vara ganska uppenbart om hojen är okörbar.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Att döma av den låga frekvensen skulle jag gissa att det är ngt i ventilmekanismen som loggat ut, bara börja plocka isär. Börja med att lyfta på ventilkåpan, om du har servicemanual och kunskap. Om den har spottat shims märks det när du kollar ventilspelet. Det kan därför vara bra att kolla först.
Men ska jag vara helt frank så låter det som ngt värre.

Har aldrig ställt ventiler på en rad4a, dock har jag gjort det ett antal gånger på husabergen...
Får ta och ladda ner servicemanualen och försöka mig på att kolla ventilspelet. Så stor skillnad kan det väl inte vara jämfört med en encylindrig?

Tack för alla svar än så länge :tummenupp
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Varför helrenovera en motor efter 2300 mil? Min hoj har gått 4100 mil och den spinner så fint så utan att ha renoverats. Inte ens en ventiljustering har behövts.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Varför helrenovera en motor efter 2300 mil? Min hoj har gått 4100 mil och den spinner så fint så utan att ha renoverats. Inte ens en ventiljustering har behövts.

Pga ras... Det finns ju en alltid en risk med cyklar som varvas 14-16000rpm och körs hårt på bana... Detta är helt OT men min Xrv750 har gått 12800mil och motorn är inte rörd än! Men då körs ju den cykeln helt annorlunda också...

EBS skrev:
Utan att ha lyssnat på filmen utan att bara tala av egna erfarenheter så gissar jag följande:

Motorn har knackat/rasslat lite tidigare, troligen pga dålig kamkedjesträckare. Tillslut har den blivit så dålig att kamkedjan har kuggat över med ventilsallad m.m. som följd.
Som första steg bör man riva motorn och se vad som hänt. Det bör vara ganska uppenbart om hojen är okörbar.

kedja+stäckare ska vara utbytt och endast gått 300mil.

Nej jag förstår att det bara är att riva motorn :( Får ta min 4takts oskuld till vintern och plocka isär skrotet.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Sen äre väl ganska troligt att hojen har gått längre än 2000 mil på 13 år.

Word! vad du tillförde till debatten:huvet:huvet 2000, 2600 eller 3200 , 4600 mil, bra att sänka TS med att indirekt påstå att han är naiv som tror på miltalen på hojen ? Det kan vara så att miltalet stämmer mycket väl också.

Motorn låter inte bra alls, mekaniskt hårt klapper är aldrig kul...även kopplingskorgar kan klappra och låta, men inte så högt och hårt, samt just att hojen men är orkeslös.

Mina 5 cent är att motorn är totalkörd iaf..med klapper hårt, och även något annat "vasst" metalljud på gasavslag, töm ut motoroljan så kommer den säkert avslöja något..

Motorrenoveringar är dyra, ersättningsmotorer billigare då.

Du kan ju starta upp motorn för van motormek.

Du kan alltid testa hos Spinnin wheel
http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_motorer_38929125.htm?ca=9&w=1
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Sen äre väl ganska troligt att hojen har gått längre än 2000 mil på 13 år.

Inte nödvändigtvis, min R6 -00 hade gått 2400 ärliga mil när jag sålde den i våras. Hur vet jag att de var ärliga? Jo för att jag köpte hojen ny och plöjde milen själv.

Visst finns det 13år gamla hojar med skruvade mätare som du insinuerar, men det finns även de med ärliga mil. Var inte för snabb med att döma. :)

@TS Börja med att tömma ur oljan och kolla statusen på denna, kolla även kamkedjesträckaren. När servades hojen senast?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den lät ju inte kul, låter som om den kvittrar från ventilläck oxå.

Jag gissar som övriga på kamkedjehopp.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
om den nu är renoverad för 20 lappar på en yamaha verkstad, finns det ingen garanti för jobbet som gjorts ?
åk till verkstaden & be dom lyssna, visa kvittot på reparationerna
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
om den nu är renoverad för 20 lappar på en yamaha verkstad, finns det ingen garanti för jobbet som gjorts ?
åk till verkstaden & be dom lyssna, visa kvittot på reparationerna

Fast det var väl kvitton på delar för tjugo? Vilket säkert innebär att förre ägaren gjort det själv.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
jag tycker det låter som skuret ram eller vevlager.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top