Diskmaskin som motor/smådelstvätt?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nån som har erfarenhet av å använda en gammal diskmaskin för å tvätta skitiga prylar? Har en nerplockad motor från en Ural å blocket har så mycke skrymslen så de e enklast å köra nåra varv i en tvätt å hoppas på de bästa... En beg diskmaskin e ju mycke billigare än en redig tvätt så ja tänkte testa :yoparty...
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
funkar perfekt, dock får du en grå/blekare yta på aluminium, glans försvinner.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Oavsett så ska den stå ute, bor ju mitt i skogen :tungan... Frågan e hur aggressivt maskindiskmedel e mot metaller, blir ju ingen långvarig exponering men man vill ju inte ha frätta lagerlägen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ganska vanlig garagelösning. Sök på tex "Dishwasher as parts washer" så hittar du tips på olika medel för olika metaller/delar som ska rengöras. Som vanligt är det Ph-värdet som är viktigt på lättmetallegeringar, eloxerade delar etc.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Bara lagerlägen klarar sej å de blir rent så e ja nöjd... Tänkte först glasblästra blocket utvändigt men de kostar cash å om ja blir klar blir de ändå en råtthoj... Nu e de alltså gammal oljesörja innuti blocket ja vill bli av me, har kört me diesel å borste å de funkar men ja kommer inte åt, därav min tanke...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skäggo och VBK
Teknikforumet: Endera skriver ni konstruktiva bidragande inlägg... eller så skriver ni inte alls. Jag känner att det är tjafs på gång. Jag orkar inte sitta och plocka bort inlägg.

Jag vill påminna om att pumphuset i iaf äldre diskmaskiner ofta är/var av silumin. Så överdrivna tolkningar av maskindiskmedels aggressivitet är ett helt onödigt villospår att dra iväg tråden på. Det är snarare missfärgningar och dylikt (på lättmetaller) som kan uppstå med vissa maskindiskmedel.
Man kan förutom maskindiskmedel även använda olika typer av vattenbaserad avfettning.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Endera skriver ni konstruktiva bidragande inlägg, eller så skriver ni inte alls.

Jag vill påminna om att pumphuset i diskmaskiner ofta är av silumin. Så överdrivna tolkningar av maskindiskmedels aggressivitet är ett helt onödigt villospår att dra iväg tråden på. Det är snarare missfärgningar och dylikt (på lättmetaller) som kan uppstå med vissa maskindiskmedel.
Lusthuset är av plast och jag har provat att köra i diskmaskin, allt oxiderar utav h-e.

Så om inte medlet är aggressivt är mitt vatten otjänligt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lusthuset är av plast och jag har provat att köra i diskmaskin, allt oxiderar utav h-e.

Så om inte medlet är aggressivt är mitt vatten otjänligt.

Lusthus?

Skriv nu bara sakliga inlägg, alltså tips till TS osv. Inget "allt oxiderar", utan vilka metaller såg ut hur, och med vilket maskindiskmedel. Information som kan användas.
Annars är det inte teknikforummaterial, simple as that.
Jag vet vartåt det här barkar annars. Det ska vara nivå här inne.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Lusthuset är av plast och jag har provat att köra i diskmaskin, allt oxiderar utav h-e.

Så om inte medlet är aggressivt är mitt vatten otjänligt.

Men e de djupgående oxid eller bara fult? Som sagt tänker ja bara på ytorna som e bearbetade innom ryska tolleranser -67 :hihi... Sen beror de ju givetvis på vilken legering som avses oxå...
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Lusthus?

Skriv nu bara sakliga inlägg, alltså tips till TS osv. Inget "allt oxiderar", utan vilka metaller såg ut hur, och med vilket maskindiskmedel. Information som kan användas.
Annars är det inte teknikforummaterial, simple as that.
Jag vet vartåt det här barkar annars. Det ska vara nivå här inne.

Fast om ja inte fått i mej en hutt för mycke så postade ja i OT :crash... Däremot så vill ja givetvis ha fakta å inte spekulationer :tummenupp
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
När jag i moppe ålder körde jag lite delar i en diskamaskin, inge större skillnad på moppedelarna.
Dock var det inga större delar, förgasare, top och sånt.

Tvättade för hand, gav bättre resultat

Sen hade vi tur att få låna en ultraljudstvätt och det gjorde skillnad.
Så kolla runt efter nån sån istället är mitt tips.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast om ja inte fått i mej en hutt för mycke så postade ja i OT :crash... Däremot så vill ja givetvis ha fakta å inte spekulationer :tummenupp

Haha! DÅ får jag be alla om ursäkt (speciellt Skäggo och VBK), jag trodde det var i teknikforumet. Får skylla på att jag är trött efter jobbveckan.
Fritt fram för alla att tjafsa ;)

Det är de mest basiska (alkaliska) maskindiskmedlen och vattenbaserade avfettningarna som oxiderar fräter på aluminiumlegeringar. Du ska ha medel som ligger på max Ph 9. En del maskindiskmedel och alkaliska vattenbaserade avfettningar kan ligga på uppåt Ph 12-13. Och då blir det inte snyggt på aludelar och eloxerade dito.
Ett bra, miljövänligt, fettlösande medel med bra Ph för alu är tex vanlig flytande såpa. Dvs du häller det i tvättfacket på garagemaskinen.
 
Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
De bästa vore ju å kunna köra fotogen/diesel i ett kretslopp genom maskinen me ett filter men dels lär inte en diskamaskin va avsedd för petroliumprodukter å sen har ja inte redigt koll på flampunkten för dessa oljor :crash...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Körde en uppsättning navkåpor, krååm, i diskmaskin med gott resultat. De fick sig dock en dos med Yes handdiskmedel och Autosol också men för att få bort den värsta skiten funkade diskmaskin ypperligt.

Skulle ha visat lite före/efter bilder men Pixbox ligger nere tyvärr.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Låter som de blir en diskmaskin på tomten after all...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lusthus?

Skriv nu bara sakliga inlägg, alltså tips till TS osv. Inget "allt oxiderar", utan vilka metaller såg ut hur, och med vilket maskindiskmedel. Information som kan användas.
Annars är det inte teknikforummaterial, simple as that.
Jag vet vartåt det här barkar annars. Det ska vara nivå här inne.

Haha ja jag var nära att falla i fällan också:arsele

Men såg till min förvåning att det var i OT, Teknikdelen är helig för mig.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Haha! DÅ får jag be alla om ursäkt (speciellt Skäggo), jag trodde det var i teknikforumet. Får skylla på att jag är trött efter jobbveckan.
Fritt fram för alla att tjafsa ;)

Det är de mest basiska (alkaliska) maskindiskmedlen och vattenbaserade avfettningarna som oxiderar fräter på aluminiumlegeringar. Du ska ha medel som ligger på max Ph 9. En del maskindiskmedel och alkaliska vattenbaserade avfettningar kan ligga på uppåt Ph 12-13. Och då blir det inte snyggt på aludelar och eloxerade dito.
Ett bra, miljövänligt, fettlösande medel med bra Ph för alu är tex vanlig flytande såpa. Dvs du häller det i tvättfacket på garagemaskinen.

Såpan skall doseras snålt, annars blir det bubbelbad i hela byn.
Underskattat rengöringsmedel, dock.
Särskilt "citronsåpan" är effektiv.
Aluminium går bra att köra med lite Alkosan (heter det väl? Avkalkning för kaffebryggare?).
Löser oxiden, men missfärgar vid långvarig behandling.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top