Nyhetsstoff

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Jag vet att SSEMSE inte arrangerar tävlingar eller träningsdagar. Men är det en "bandag" 1 vecka innan ett race då är det väl självklart att det kommer tävlingsåkare !?
På årsmötet förra året verkade ni glada och nöjda över att ni såg en ökning på licensförare för SSEMSE. Det är nog en del som inte vill fortsätta köra för föreningen om dom det är såhär dom stöttar racing Sverige.
Reglerna tycker jag ska följas ! MEN när det kommer till detta fallet då PSBK förare verkligen behöver en träningsdag för att se om man kan ställa upp i finalen helgen efter tycker jag inte det är något att snacka om! Fram med en slant och ut och kör! Och där var ju 1 plats ledig eftersom Roger inte körde !
Vi står och gnäller över att där inte finns någon publik när vi tävlar...och nu ses det till så förarna inte ens ges möjlighet att ställa upp !
Som SVEMO ansluten klubb är det bara att skämmas för SSEMSE.

Det som har hänt har hänt. Nu är det på sin plats att SSEMSE agerar för att bli en bättre förening och inte fortsätter i samma fotspår.. 10 års erfarenhet... Ser allt likadant ut idag som för 10 år sen? Skärp er.
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Nu är det så att min "räckmacka" har inte börjat och ska man kan se det på olika perspektiv och inte varit med ifrån början med Ullman & Co var där och ide var att börja utvekla klubben med en racing sektion.
Jag har gjort mycke för Mc sektionen och den som säger annat bör tänka om...Jag har inte mycket med detta att göra mer än brutet nyckelben.

Kan nämnas att jag betalar samma som alla andra, för att bidra pengar till föreningen.

Bild är med SMC där min racing var uppskatad och sydskenes klubb var ju reprensenterad samt när man fick 2st första platser i stcc pro sbk där sydskanes klubben var reprenseterad
150764_10150844489782379_1232895510_n.jpg

Knudan kostar 75.000kr per dag ink ambulans.
Det är väl inget att haka upp sig att man inte får köra. Byt sport till Cross finns det 25 banor på lika avståd som 1 RR bana.
Att Roger skulle få köra är ju hans deal troligtvis å kontakter....jag tror att här rök hans chanser å få lite rääkmacka i framtiden med sydskånes mc.
 

Bifogat

  • IMG_1381.jpg
    IMG_1381.jpg
    237.6 KB · Visningar: 107
Last edited:

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Men helt jävla kuk-seriöst.. Vad är det för fel på folk? Vad är det som inte går in i huvudet?
Lång text.

Jag var inte med igår när hela händelsen med Björn inträffade så den diskussionen håller jag mig utanför.
Däremot vill jag (som personen Daniel med insyn i styrelsens arbete) påtala visa saker som ständigt dyker upp.

Vårt stora problem med bokning på plats är att det ska vara någon på plats varje gång som hanterar betalning, kösystem eller vad man nu ska ha, ansvarsbiten (som är förb*nnat viktig) samt i slutändan någon som ska hantera ekonomin (kassören).
Att lösa det på banan är väl helt OK (kassaskrin e.t.c.) men det som inte syns här är allt efterarbete som kassören måste lägga ned. Vad jag har förstått hänger detta till viss del ihop med det något invecklade interfacet mellan hemsida/ekonomisystem men det låter jag vara osagt för jag är inte insatt. Dock vet jag att det är mycket manuellt arbete som tar tid (och i en ideell förening är detta obetald fritid).
Vi har fått frågan på varje årsmöte om varför vi inte har det, ställt frågan vem som kan tänka sig ta denna roll och då hört "dåligt med tid", "hinner nog inte", "du vet det är svårt med......" Den där "någon annan" ska fixa mycket men han/hon har vi inte hittat än. INGEN har någonsin ställt sig upp och sagt att man tar på sig den rollen.

Att vårt bokningssystem är stelbent beror på sammankopplingen mellan hemsida, DIBS, ekonomisystem e.t.c.. Detta har styrelsen velat ändra under lång tid men allt kostar pengar, något vi då och då haft lite knapert med.
Hemsidan som den ser ut idag är vi av upphovsrättsliga skäl förbjudna att ändra mer än texten på sidan d.v.s. innan vi har bytt ut hela sidan (källkoden) så är vi väldigt låsta.

Ang. om det kan bli för mycket pengar eller inte så kan det i en ideell förening bli för mycket. Enligt visa lagar får vi inte ha mer pengar än vad som krävs för att få verksamheten att gå runt. Väldigt luddig formulering så inte helt enkelt att veta vilken summa som är OK men vi vill slippa skatteverket p.g.a. att det blir betydligt mycket mer arbete om de inte tycker vi är en ideell förening.

Ang. att PSBK-förare skulle ha en gräddfil in tycker jag (personligen, ej som styrelsemedlem) är helt fel. Visst ska vi värna om motorsporten men om jag hade varit Pelle som missat boka mig, frågat om det fanns plats, fått nej och sen ser en PSBK gå ut på en "ledig" plats hade jag blivit sketsur. Är Pelle då dessutom medlem (vilket föreningen bygger på) hade jag blivit sketsur x 2 + lite till.
I just detta fallet hade Roger och Björn kunnat lösa det sinsemellan eftersom Roger kraschade och visste att han inte skulle kunna köra när bokningen var öppen och jag gissar att Björn redan då hade koll på att han ville testa sin hand. Samtidigt som Roger släpper sin plats är Björn inne på sidan och köper den. Med lite framförhållning hade de kunnat lösa det på ca 10 minuter över telefon, allt hade varit klart och Björn hade utan risk kunnat köra ner och veta att han hade en plats.

1: Sen kan man ju fundera lite på vad man ska med regler och stadgar till om man lite då och då ska titta förbi dom när det passar. Vem bestämmer när det passar och vem tar ansvar för om något går åt helvete? Vem tar på sig att stå som klagomålsansvarig för alla de som ville köra men inte fick p.g.a. att det var fullt när de inser att vissa andra fick köra som frågade senare.
2: Att ställa frågan varför föreningen behöver ta 1400.- för en plats. Bara för vi är en ideell förening innebär det inte att vi "lånar" bana, ambulans och flaggisar gratis. Vi har fortfarande stora omkostnader men dock ingen personalkostnad utöver flaggisarna som vi hyr av HMS.

Allt detta här är mina personliga åsikter och inget som har med SSEMSE ställningstagande att göra. Jag har som suppleant under ett antal år en insyn i föreningen och vet hur många timmar som ligger bakom för att få hela cirkusen att rulla på.
Vi håller inte på med detta 8 timmar varje dag och får betalt utan vi gör detta för vi brinner för banåkning samt SSEMSE. Vi kan bli stelbenta, det kan jag erkänna, men allt som oftast beror detta på att vi (för att överhuvudtaget orka med) faller tillbaka på stadgarna och reglerna för att alltid kunna påvisa att det är lika för alla.
Börjar vi göra undantag lite då och då så kommer alltid frågan "varför fick han/hon/hen och inte jag" "då gjorde ni så" e.t.c. och det kommer till sist bli ohållbart.
Vi vill också mycket men som så mycket annat så kräver det tid, något man inte alltid har så mycket som man vill av.

Jag vet också att det inte är någon Räkmacka för Roger (eller någon som tävlar för SSEMSE) utan alla ni gör ett fantastiskt jobb när ni är ute och gör reklam för SSEMSE.

Jag hoppas det besvarade vissa frågor, är medveten om att det antagligen skapar några nya men vi gör vad vi kan/orkar/hinner med för att SSEMSE ska erbjuda alla en trevlig upplevelse.

Mangge hilsen
Daniel
Suppleant SSEMSE
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Frågan är: Varför fick inte Björn köra när han hade en plats som var ledig, vars "ägare" både skriftligt och muntligt hade möjlighet att avsäga sig platsen, så att Björn kunde fått testat, eventuellt fått allting och funka och kunnat stå på startlinjen nästa helg.
Därför att andra, bland annat du själv, sökt plats i vit grupp under veckan och inte fått tillgång till den för att det varit fullbokat. Om du hade visst att det funnits en chans att få köra i fredags, hade inte du då lastat släpet och chansat?
Det finns en rättviseaspekt i detta, om man har regler så är det dessa som gäller och det gäller då alla, oavsett om de är konstiga eller ej. Jag försvarar styrelsens beslut bland annat för din skull för hade jag varit i din situation hade jag blivit skitförbannad om någon annan fått en gräddfil till en körning. Därmed är det inte sagt att jag gillar de regler eller system vi har.

Hur svårt ska det vara, att lägga till en liten ruta i anmälan på internet där man fyller i sitt telefonnummer. Eller skaffar en jourtelefon till DC eller anmälningsansvarig vid varje körning där man kollar med de personer som inte dyker upp hur det ligger till.

"Pelle dyker inte upp på förarmötet. Han ska köra röd grupp på sturup.
Nisse har inte bokat sig till sturup, han har kört ner på vinst eller förlust för att testa om hans fälg håller tätt efter förra vurpan.
Som sagt, Pelle dyker inte upp - DC eller anmälningsansvarig kollar upp pelles nummer och ringer och kollar med honom om han dyker upp.
Dessvärre har pelle fått punktering som slagit sönder hela hjulhuset och inte bara det, han har krökt diverse stag på bilen med. Han kan inte komma och köra idag. "
Då ställer jag en motfråga, är du villig att ta på dig den rollen som anmälningsansvarig och jourtelefonmottagare? Tänk på att detta är en ideell förening och att alla som är engagerade gör detta på sin fritid. Hur mycket körning / mektid eller familjetid är du villig att offra?
Det fanns en tråd om att vi sökte folk som ville vara med och marknadsföra Sydskanes Emse. Vi fick en (1) anmälan. Jag sökte en ny bullergrupp/skamkärremedlem, jag fick en (1) ansökan.

Vi kan inte begära att en styrelse med sju man tar på sig hur mycket jobb som helst och jag kan garantera dig att våra DC's har nog med uppgifter både före och efter en körning.

Förra året tog ni er vatten över huvudet och ekonomin var kass. Detta året är det bättre. Men helt ärligt, kan det någonsin bli för mycket pengar i en förening? Ideell eller inte..
Jo, tyvärr, en ideell förening får inte gå med vinst.
Nästa sak jag vill nämna är kvalitén på instruktörerna. Den har varit minst sagt ojämn.
Dessutom har det varit så fruktansvärt konstiga händelser som skett under säsongen. Jag har varit förskonad i allra högsta grad, men det var ju varit ett jäkla gnäll om instruktörer som kör för snabbt på uppvärningsvarvet med kalla däck så folk åkt i backen, oklara regler vad det gäller målflagg, gulflagg och rödflagg med arga dispyter som följd.
Det här är nåt jag redan tagit åt mig och vi kommer att diskutera reglerna ihop med instruktörsansvarig och styrelsen inför nästa säsong, vi hade en incident igår till följd av detta.

Säger inte att allt vi gör är rätt eller bra men jag kan lova dig att alla gör så gott vi kan och det är det enda man kan begära av en organisation med frivilliga.

Ser fram emot massor av motioner, nomineringar till lediga poster i styrelsen och massor av deltagare på nästa årsmöte! :tummenupp
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja hemsidan MÅSTE bytas ut....

Det är helt galet att vissa förändringar faller pga att hemsidan är totalt värdekass...
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Du, jag ville oxå köra, och mig hade det tagit exakt 12 minuter ut med gathojen, så hade jag kunnat vara på plats.


De som känner mig vet att jag är den sista som skulle kräva/förvänta mig att komma in på en räkmacka. Jag åkte ner på vinst och förlust och jag riskerade som sagt att inte kunna köra. Om X antal får åka ut på banan och X antal är ute på banan har jag full respekt för att jag inte får köra. Inget man kan göra någonting åt! Men när man uppenbarligen inte kommit upp i X antal på träningen och jag fortfarande inte får köra...!? Dom sa att det inte handlar om pengar för att det är en förening. Varför tar dom då 1400 kr för en bandag? Vad gör dom med överskottet? Skänker bort det? Dom pratade om att andra hade ringt och försökt anmäla sig och att det då var fullt så dom hade sagt nej till dom. Då var de rädda för att få skit för det om jag fick köra. Har full respekt för att dom säger nej till dom och dom inte rekommenderar folk att åka dit och chansa på att få plats. Men när man/jag väl är där och alla möjligheter finns för att släppa ut fler på banan har jag 0 förståelse! Om dom någonsin kommer klaga på få anmälningar då j-ar ska dom få höra detta. Långsiktigt har dom en kund som aldrig kommer tillbaka. Mig personligen drabbar det hårt då jag inte vill köra Knutstorp utan att ha testa innan. Stor risk att jag inte får upp farten och att jag tar i för mycket och kraschar. Alt blir varvad eller att handleden ger upp. Hade kunnat fått svar på detta idag om dom inte varit så j-a stelbenta!!!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Som representant för SVEMO Södra så undrar jag på vilket sätt detta gynnar Svensk Road Racing, SSEMSE är anslutet till SVEMO och bör därmed värna om sporten.

/MVH Micke Sundgren SVEMO Södra RR.

Hmmmmm..... hur tänkte du nu Micke??? Ska verkligen SVEMO ha en åsikt i detta? Att Du har har en åsikt säger jag inget om, men att du uttalar dig å SVEMO:s vägnar.... Hmmmmmmm
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Hmmmmm..... hur tänkte du nu Micke??? Ska verkligen SVEMO ha en åsikt i detta? Att Du har har en åsikt säger jag inget om, men att du uttalar dig å SVEMO:s vägnar.... Hmmmmmmm

Misstänker att han menar just det han skriver! Är man med i Svemo skall man värna om RR och inte motarbeta!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kan någon vänligt moderator slå ihop dessa 2 trådar:Bugar
Fan vad rörigt det blir när det länkas .
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Ena sekunden behövs det pengar nästa sekund är det totalt ointressant...
Om SSEMC hade haft någon som kunde argumentera och inte bara säga nej borde du veta att det är ganska lugnt med ett överskott så länge man kan hävda att det är för div ex Sänkta medlemspriser, hyra in mig som konsult :) etc.
Jag visste INTE om att Roger inte skulle köra förren kvällen innan! Då hade eran knivskarpa dedline gått ut!
Texten på sidan skulle löst problematiken till 100% i detta fall. Detta skulle kunnat finansieras om ni tar emot eftersläntare som kommer ner på chans om någon inte dyker upp/skadar sig. Alt någon som inte läser stadgarna som en fundamentalist utan kan se lite nyanser och tolkningar i det som står. Ingenstans står det att ni på plats inte får överlåta en plats om personen inte kommer. Står mycket som antyder detta men inte 100 % klargjort!
Jag vill inte lösa alla problem för er men det är ju så j-a enkelt så ett barn kan räkna ut det!
Roger är ju den som gjort att vi ville åka dit och träna! Ingen skugga över honom! Om någon skulle få en gräddfil är det han!Ni har ett sjukt dåligt rykte pga att ni är så extremt oflexibla men jag trodde aldrig att det var så extremt!
Jag var inte med igår när hela händelsen med Björn inträffade så den diskussionen håller jag mig utanför.
Däremot vill jag (som personen Daniel med insyn i styrelsens arbete) påtala visa saker som ständigt dyker upp.

Vårt stora problem med bokning på plats är att det ska vara någon på plats varje gång som hanterar betalning, kösystem eller vad man nu ska ha, ansvarsbiten (som är förb*nnat viktig) samt i slutändan någon som ska hantera ekonomin (kassören).
Att lösa det på banan är väl helt OK (kassaskrin e.t.c.) men det som inte syns här är allt efterarbete som kassören måste lägga ned. Vad jag har förstått hänger detta till viss del ihop med det något invecklade interfacet mellan hemsida/ekonomisystem men det låter jag vara osagt för jag är inte insatt. Dock vet jag att det är mycket manuellt arbete som tar tid (och i en ideell förening är detta obetald fritid).
Vi har fått frågan på varje årsmöte om varför vi inte har det, ställt frågan vem som kan tänka sig ta denna roll och då hört "dåligt med tid", "hinner nog inte", "du vet det är svårt med......" Den där "någon annan" ska fixa mycket men han/hon har vi inte hittat än. INGEN har någonsin ställt sig upp och sagt att man tar på sig den rollen.

Att vårt bokningssystem är stelbent beror på sammankopplingen mellan hemsida, DIBS, ekonomisystem e.t.c.. Detta har styrelsen velat ändra under lång tid men allt kostar pengar, något vi då och då haft lite knapert med.
Hemsidan som den ser ut idag är vi av upphovsrättsliga skäl förbjudna att ändra mer än texten på sidan d.v.s. innan vi har bytt ut hela sidan (källkoden) så är vi väldigt låsta.

Ang. om det kan bli för mycket pengar eller inte så kan det i en ideell förening bli för mycket. Enligt visa lagar får vi inte ha mer pengar än vad som krävs för att få verksamheten att gå runt. Väldigt luddig formulering så inte helt enkelt att veta vilken summa som är OK men vi vill slippa skatteverket p.g.a. att det blir betydligt mycket mer arbete om de inte tycker vi är en ideell förening.

Ang. att PSBK-förare skulle ha en gräddfil in tycker jag (personligen, ej som styrelsemedlem) är helt fel. Visst ska vi värna om motorsporten men om jag hade varit Pelle som missat boka mig, frågat om det fanns plats, fått nej och sen ser en PSBK gå ut på en "ledig" plats hade jag blivit sketsur. Är Pelle då dessutom medlem (vilket föreningen bygger på) hade jag blivit sketsur x 2 + lite till.
I just detta fallet hade Roger och Björn kunnat lösa det sinsemellan eftersom Roger kraschade och visste att han inte skulle kunna köra när bokningen var öppen och jag gissar att Björn redan då hade koll på att han ville testa sin hand. Samtidigt som Roger släpper sin plats är Björn inne på sidan och köper den. Med lite framförhållning hade de kunnat lösa det på ca 10 minuter över telefon, allt hade varit klart och Björn hade utan risk kunnat köra ner och veta att han hade en plats.

1: Sen kan man ju fundera lite på vad man ska med regler och stadgar till om man lite då och då ska titta förbi dom när det passar. Vem bestämmer när det passar och vem tar ansvar för om något går åt helvete? Vem tar på sig att stå som klagomålsansvarig för alla de som ville köra men inte fick p.g.a. att det var fullt när de inser att vissa andra fick köra som frågade senare.
2: Att ställa frågan varför föreningen behöver ta 1400.- för en plats. Bara för vi är en ideell förening innebär det inte att vi "lånar" bana, ambulans och flaggisar gratis. Vi har fortfarande stora omkostnader men dock ingen personalkostnad utöver flaggisarna som vi hyr av HMS.

Allt detta här är mina personliga åsikter och inget som har med SSEMSE ställningstagande att göra. Jag har som suppleant under ett antal år en insyn i föreningen och vet hur många timmar som ligger bakom för att få hela cirkusen att rulla på.
Vi håller inte på med detta 8 timmar varje dag och får betalt utan vi gör detta för vi brinner för banåkning samt SSEMSE. Vi kan bli stelbenta, det kan jag erkänna, men allt som oftast beror detta på att vi (för att överhuvudtaget orka med) faller tillbaka på stadgarna och reglerna för att alltid kunna påvisa att det är lika för alla.
Börjar vi göra undantag lite då och då så kommer alltid frågan "varför fick han/hon/hen och inte jag" "då gjorde ni så" e.t.c. och det kommer till sist bli ohållbart.
Vi vill också mycket men som så mycket annat så kräver det tid, något man inte alltid har så mycket som man vill av.

Jag vet också att det inte är någon Räkmacka för Roger (eller någon som tävlar för SSEMSE) utan alla ni gör ett fantastiskt jobb när ni är ute och gör reklam för SSEMSE.

Jag hoppas det besvarade vissa frågor, är medveten om att det antagligen skapar några nya men vi gör vad vi kan/orkar/hinner med för att SSEMSE ska erbjuda alla en trevlig upplevelse.

Mangge hilsen
Daniel
Suppleant SSEMSE
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag visste INTE om att Roger inte skulle köra förren kvällen innan! Då hade eran knivskarpa dedline gått ut!
Texten på sidan skulle löst problematiken till 100% i detta fall. Detta skulle kunnat finansieras om ni tar emot eftersläntare som kommer ner på chans om någon inte dyker upp/skadar sig. Alt någon som inte läser stadgarna som en fundamentalist utan kan se lite nyanser och tolkningar i det som står. Ingenstans står det att ni på plats inte får överlåta en plats om personen inte kommer. Står mycket som antyder detta men inte 100 % klargjort!
Jag vill inte lösa alla problem för er men det är ju så j-a enkelt så ett barn kan räkna ut det!
Roger är ju den som gjort att vi ville åka dit och träna! Ingen skugga över honom! Om någon skulle få en gräddfil är det han!Ni har ett sjukt dåligt rykte pga att ni är så extremt oflexibla men jag trodde aldrig att det var så extremt!
Du vet redan att jag inte tycker att våra regler är optimala och det är något som föreningen lider av och behöver jobba på men att säga att det inte är 100% klart vilka regler som gäller är lögn.

På fliken "Regler" står det så här:

Marknadsplatsen
Om du vill sälja din plats, är detta endast tillåtet via marknadsplatsen och då till en kostnad av 50 SEK/poäng. Då du lägger ut din plats till försäljning är turordningen så att först efter det att körningen är fullbokad så kommer din plats att kunna väljas av annan part. Du har möjlighet att sälja din plats fram till dess bokningen stänger för körningen.

http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24

Hur man kan tolka detta på mer än ett sätt övergår mitt förstånd.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Alt kan man (också) tycka att det är ok att Roger hade godkänt att jag tagit hans plats. Dvs som jag sa till dom. Jag kan betala er alt Roger bara jag får köra! Då sa den äldre herren att det gick bra om han fick en underskrift på det från Roger på mailen. Men han hade ingen dator med sig så det gick inte. Då fick han 3 förslag från mig. Antingen ett SMS från Roger, ett telefonsamtal från Roger alt låna min tel för att ta emot mailet. Men ingenting godtogs. De flesta som arrangerar bandagar har personliga platser men jag har aldrig upplevt något liknande vad gäller att vara stelbent i hela mitt liv! Då jobbar jag ändå inom branscher som är sjukt stelbenta på många sätt. Hatar när folk bara säger nej för att säga nej utan att reflektera/tänka efter vad gäller möjligheter/alternativ/lösningar!

Jag kan hålla med dig om att man skulle kunnat ta emot ett telefonsamtal och i smidihetens namn sett till att du fick testa eftersom det fanns "ledig plats"

Men eftersom det står i reglerna som det gör:
Marknadsplatsen
Om du vill sälja din plats, är detta endast tillåtet via marknadsplatsen och då till en kostnad av 50 SEK/poäng. Då du lägger ut din plats till försäljning är turordningen så att först efter det att körningen är fullbokad så kommer din plats att kunna väljas av annan part. Du har möjlighet att sälja din plats fram till dess bokningen stänger för körningen.

Som tidigare nämnt, om du nu skulle ta över specifikt Rogers plats eftersom han är skadad.
Per telefon kunde ni ha samarbetat, Roger släpper platsen och du tar den. inom tidsramen för bokningen såklart.



Jag tycker också att vi borde ordna så att det går att sälja dem platser där folk ej dykt upp, men vi kan inte göra det innan vi får in det i våra regler / stadgar. så att folk vet om att det kan ske om man inte dyker upp.
Och medans vi har nuvarande bokningssystem så kan vi nog "endast" göra en sådan handel "på plats" medelst poäng.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hmmmmm..... hur tänkte du nu Micke??? Ska verkligen SVEMO ha en åsikt i detta? Att Du har har en åsikt säger jag inget om, men att du uttalar dig å SVEMO:s vägnar.... Hmmmmmmm
Tvärtom! För en gångs skull deltar någon från Svemo i en diskussion och skriver vad de tycker. Härligt! :tummenupp
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har ifrågasatt vad som egentligen är omöjligt med den regeln i den andra tråden. Orkar inte skriva det här också.
Men bra synpunkter i övrigt!
Som tidigare nämnt, om du nu skulle ta över specifikt Rogers plats eftersom han är skadad.
Per telefon kunde ni ha samarbetat, Roger släpper platsen och du tar den. inom tidsramen för bokningen såklart

Jag kan hålla med dig om att man skulle kunnat ta emot ett telefonsamtal och i smidihetens namn sett till att du fick testa eftersom det fanns "ledig plats"

Men eftersom det står i reglerna som det gör:

.



Jag tycker också att vi borde ordna så att det går att sälja dem platser där folk ej dykt upp, men vi kan inte göra det innan vi får in det i våra regler / stadgar. så att folk vet om att det kan ske om man inte dyker upp.
Och medans vi har nuvarande bokningssystem så kan vi nog "endast" göra en sådan handel "på plats" medelst poäng.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hmmmmm..... hur tänkte du nu Micke??? Ska verkligen SVEMO ha en åsikt i detta? Att Du har har en åsikt säger jag inget om, men att du uttalar dig å SVEMO:s vägnar.... Hmmmmmmm

Hur kan min fråga förvandlas till en åsikt?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Eftersom det står i stadgarna nu (sedan starten vad jag vet) att platsen är personlig så kan vi ju inte sälja den, med dagens regler.

Om vi däremot för in ett tillägg där man specificerar att man måste infinna sig senast 1 timme efter första utsläpp eller liknande , därefter går platsen till försäljning på plats så hade vi suttit i en annan sits.

Alt kan man (också) tycka att det är ok att Roger hade godkänt att jag tagit hans plats. Dvs som jag sa till dom. Jag kan betala er alt Roger bara jag får köra! Då sa den äldre herren att det gick bra om han fick en underskrift på det från Roger på mailen. Men han hade ingen dator med sig så det gick inte. Då fick han 3 förslag från mig. Antingen ett SMS från Roger, ett telefonsamtal från Roger alt låna min tel för att ta emot mailet. Men ingenting godtogs. De flesta som arrangerar bandagar har personliga platser men jag har aldrig upplevt något liknande vad gäller att vara stelbent i hela mitt liv! Då jobbar jag ändå inom branscher som är sjukt stelbenta på många sätt. Hatar när folk bara säger nej för att säga nej utan att reflektera/tänka efter vad gäller möjligheter/alternativ/lösningar!

Hur skulle 1 h regeln funka tycker du?
Om man är där på morgonen men sen kör hem och återvänder till sista passet?
vad är gilltliga anledningar att trots allt komma försent?
Bränner pengarna inne?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Som representant för SVEMO Södra så undrar jag på vilket sätt detta gynnar Svensk Road Racing, SSEMSE är anslutet till SVEMO och bör därmed värna om sporten.

/MVH Micke Sundgren SVEMO Södra RR.

Det var ett märkligt inlägg micke
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Men helt jävla kuk-seriöst.. Vad är det för fel på folk? Vad är det som inte går in i huvudet?


För det första.. så svarar inte ordföranden Thomas Christiansson på frågan som är ställd utan som vanligt är det bara massa svammel som förvirrar mer än det underlättar, precis som det brukar vara när det kommer svar från högre instanser.

Frågan är inte varför Sydskånes EMSE inte anordnar tävlingar, eller varför bokningen är stängd kl 13.00 dagen innan. Frågan är: Varför fick inte Björn köra när han hade en plats som var ledig, vars "ägare" både skriftligt och muntligt hade möjlighet att avsäga sig platsen, så att Björn kunde fått testat, eventuellt fått allting och funka och kunnat stå på startlinjen nästa helg.

Jag gillar Sydskånes Emse, det står jag för. Men på sistone har det varit "lite för mycket" av alla konstiga ingredienser från alla håll och kanter.

Om vi börjar med bokningssystemet.
Ni vill inte ha drop-in för att då kommer folk väderboka sig - FINE! Kör inte med drop in då. Fortsätt med bokningssystemet som ni har just nu. Det fungerar ju uppenbarligen då det har varit fullt på körningarna många gånger.

MEN!
Det är inte sällan som det saknas en eller två man i varje grupp. Jag kan verkligen inte, med hela min fantasi förstå varför man inte använder dessa platser och ger ekonomin i klubben en liten extra skjuts.

"Ja, men våra platser är personliga.."

Ja det är ett jävla gnäll om det! Jag har uppfattat Sydskånes EMSE som en klubb med ordning och reda. Allting är strukturerat, ordningssamt och regler följs till punkt och pricka. Man vet vad som ska göras.

VARFÖR!?!?!? är det då inte möjligt att kunna ha samma ordning på bokningssystemet. Varför?!"?!? är det inte möjligt att kunna köpa de platser som är lediga, om folk inte dyker upp.

Hur svårt ska det vara, att lägga till en liten ruta i anmälan på internet där man fyller i sitt telefonnummer. Eller skaffar en jourtelefon till DC eller anmälningsansvarig vid varje körning där man kollar med de personer som inte dyker upp hur det ligger till.

"Pelle dyker inte upp på förarmötet. Han ska köra röd grupp på sturup.
Nisse har inte bokat sig till sturup, han har kört ner på vinst eller förlust för att testa om hans fälg håller tätt efter förra vurpan.
Som sagt, Pelle dyker inte upp - DC eller anmälningsansvarig kollar upp pelles nummer och ringer och kollar med honom om han dyker upp.
Dessvärre har pelle fått punktering som slagit sönder hela hjulhuset och inte bara det, han har krökt diverse stag på bilen med. Han kan inte komma och köra idag. "

Bra, då vet vi det och vi har möjlighet att kunna sälja platsen till Nisse, Nisse får köra och är nöjd och klubben får in extra pengar, vilket kanske leder till en extra körning och deras medlermmar blir nöjda.

Förra året tog ni er vatten över huvudet och ekonomin var kass. Detta året är det bättre. Men helt ärligt, kan det någonsin bli för mycket pengar i en förening? Ideell eller inte..

Om det är så att Pelle hade fastnat i en bilkö och bara hade 10 minuter kvar till banan, eller någonting annat så att han missade första passet men kommer och kör pass 2-3-4, då hade det ju inte varit några problem.

KOMMUNIKATION MINA VÄNNER. Det är någonting som är oerhört viktigt.
Det borde inte vara några som helst problem att ställa krav på sina medlemmar.
Man SKA infinna sig på förarmötet som är en halvtimme innan första gruppen rullar ut. Är det någonting som är omöljigt att begära av sina medlemmar? Jag tycker då inte det.
Är det så att du inte är med på förarmötet för att du inte har kommit på plats än SKA du ringa till en "jourtelefon" som DC eller anmälningsansvarig har.
Är det så att du inte ringer och du inte dyker upp till slutet av första passet i din grupp kan platsen beaktas som ledig. Eller någonting liknande, det går ju att finslipa - hela processen så att säga.,

"Men då måste vi ju ha betalningsmöjligheter direkt på banan, vilket ansvar, vad jobbigt, hur ska man lösa det?"

Ni är väl för helvete vuxna män och kvinnor?! Hur svårt ska det vara med att man utser en person som är betalningsansvarig vid varje körning. Det behöver inte vara samma, det kan hör och häpna till och med vara olika människor! Köp en sån liten kassalåda hos biltema med nyckel, stripa nyckeln runt halsen och så är biffen kirrad. Eller om ni känner för att ha en sån här mag-väska funkar det för mig.
Huvudsaken är att det INTE kan vara så svårt att ha en betalningsansvarig som sköter betalningarna för dem som vill köra samma dag. Endast kontant betalning - priset bestämmer ni själva. Vill ni ha 3500:- för platserna gör ni det - men för helvete. Det är en möjlighet, inte någonting som kommer att dräpa klubben.

Man undrar ju hur många som är under 50 år i ledningen när man hör dessa sakerna. Ni har principer och det är bra! Men man behöver inte stelbensoperera hela klubben - det kan finnas möjlighet för lite flexibilitet.
När det dessutom kommer en PRO SBK-förare och behöver testa för att se om hans handled håller - då kan jag fan ta mig tycka att man fixar den platsen. Visst kan det kännas orättvist, men vem är ni att hålla tillbaka de som faktiskt kan köra och som representerar MOTORSVERIGE?

Nästa sak jag vill nämna är kvalitén på instruktörerna. Den har varit minst sagt ojämn.
Dessutom har det varit så fruktansvärt konstiga händelser som skett under säsongen. Jag har varit förskonad i allra högsta grad, men det var ju varit ett jäkla gnäll om instruktörer som kör för snabbt på uppvärningsvarvet med kalla däck så folk åkt i backen, oklara regler vad det gäller målflagg, gulflagg och rödflagg med arga dispyter som följd.

Vid ett tillfälle var jag bokad i röd grupp. Jag hade tidigare kört vit 2 gånger men fick acceptans av en VIP att jag kunde boka mig i röd den här gången.
Röd grupp - inte race men ändå rätt snabb eller hur..?

Märk av min förvåning när första varvet jag registrerat på laptimern är 2.30.14..
Då har vi alltså gått in på varv nummer 2, eftersom att jag gått förbi sändaren en gång så att tiden börjat ticka.
Jag har svårt att tro att de absolut nyaste i gul grupp kör 2.30.14

Alla som jobbar som instruktörer gör ett kanonjobb, det är frivilligt och ditter och datten. Men ni får nog se till att kolla igenom dem lite, för denna säsongen har det varit minst sagt undermålig kvalité.

Som jag sa tidigare, jag gillar Sydskånes EMSE, men fortsätter det i den här stilen blir det kanske inte lika många körningar med er nästa år.
Om man inte infinner sig på förarmötet hur tycker du då att det ska funka med betalningen från denna person ska den återbetalas eller ska den bränna inne?
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Eftersom det verkar vara så många åsikter i den här frågan hoppas jag att många dyker upp på årsmötet. Dyker man inte upp där å röstar i en fråga har man fan ingen rätt att gnälla efteråt. Jag personligen drabbas inte av att bokningssystemet ser ut som det gör just nu så jag känner ingen större vilja att lägga ner tid på en motion. Men om en medlem anser att bokningsystemet/ reglerna är knas är den mer än välkommen att lämna en motion som behandlas på årsmötet där jag med glädje röstar för ett drop-in system eller möjligheten att släppa sin egen plats.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top