Nyhetsstoff

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det är naturligtvis olyckligt för Björn, som är en kanonkille, att han missar finalen men jag undrar vad alla de medlemmar som ständigt kollat hemsidan efter ett eventuellt återbud = släppt plats hade tyckt om någon bara hade fått en "tom" plats helt plötsligt? Bara för att den personen skall köra Pro Superbike och behöver testa.

Lider med Björn och förstår att han är bitter / ledsen och önskar att föreningen inte hade blivit det svarta fåret i denna historien
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Nja de som kör superbike ägnar typ all sin tid o sina pengar åt racingen.
Så nog hade väl folk haft föståelse om man hade hjälpt till lite ?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kanske, kanske inte. En förening är till för sina medlemmar först o främst. Vi tycker väl alla (?) rätt illa om politiker eller näringslivstoppar som tar sig genom livet på en räkmacka bara för att de har en viss position.

Som sagt, jag tycker riktigt synd om Björn men har samtidigt full förståelse för styrelsens beslut. Vet ett antal medlemmar som sökt plats i vit men som fått ge upp eftersom ingen plats blivit ledig. Tror inte dessa hade sett mellan fingrarna och gett styrelsen cred om de gett Björn tillåtelse att bara dyka upp och ta en plats..
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Rogers plats var ledig.
Sen är det väl inte så tt det händer varje gång precis ?
Jag tycker iaf att det ör trist att det kanske blir färre förare till start nästa lörd sönd.
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Jag (roger) tycker klubben ska fylla grupperna, och kan man driva in pengar till klubben 2ggr så är väll det bra. Men detta är inte första gång detta sker och inte sista. Vi diskuterade detta på styrelse mötet att ha möjlighet att betala på plats samt var det uppskattat att pro sbk piloter kommer. Tro inte att dom kommit själva, jag har sänt inbjudan/promotat klubben samt pro sbk killar ringt och frågat mig om info ang ssmse till dom att ta möjligheten att testa. Vi måste titta utanför boxen...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tycker det var rätt beslut med nuvarande stadgar, men jag tycker även att nuvarande bokningssystem bör dikuteras igenom igen och kanske ändras på.

Det finns en lösning på detta.
 
Last edited:

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Medlemmarna i styrelsen brinner för föreningen o drar ett stort lass, men ibland är dom lite tjurgubbiga.
Detta verkar lite som att inte släppa in Zlatan på en pojklagsträning. Men det är lätt att sitta på läktaren och ha åsikter.

Håller med Roger om att vi borde sälja alla platser som går att sälja!
Nån som inte dyker upp-sälj platsen
Nån som vurpar vid lunch-sälj halva dagen

Kanske material till några motioner till årsmötet?

Henrik
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
De som känner mig vet att jag är den sista som skulle kräva/förvänta mig att komma in på en räkmacka. Jag åkte ner på vinst och förlust och jag riskerade som sagt att inte kunna köra. Om X antal får åka ut på banan och X antal är ute på banan har jag full respekt för att jag inte får köra. Inget man kan göra någonting åt! Men när man uppenbarligen inte kommit upp i X antal på träningen och jag fortfarande inte får köra...!? Dom sa att det inte handlar om pengar för att det är en förening. Varför tar dom då 1400 kr för en bandag? Vad gör dom med överskottet? Skänker bort det? Dom pratade om att andra hade ringt och försökt anmäla sig och att det då var fullt så dom hade sagt nej till dom. Då var de rädda för att få skit för det om jag fick köra. Har full respekt för att dom säger nej till dom och dom inte rekommenderar folk att åka dit och chansa på att få plats. Men när man/jag väl är där och alla möjligheter finns för att släppa ut fler på banan har jag 0 förståelse! Om dom någonsin kommer klaga på få anmälningar då j-ar ska dom få höra detta. Långsiktigt har dom en kund som aldrig kommer tillbaka. Mig personligen drabbar det hårt då jag inte vill köra Knutstorp utan att ha testa innan. Stor risk att jag inte får upp farten och att jag tar i för mycket och kraschar. Alt blir varvad eller att handleden ger upp. Hade kunnat fått svar på detta idag om dom inte varit så j-a stelbenta!!!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
De som känner mig vet att jag är den sista som skulle kräva/förvänta mig att komma in på en räkmacka. Jag åkte ner på vinst och förlust och jag riskerade som sagt att inte kunna köra. Om X antal får åka ut på banan och X antal är ute på banan har jag full respekt för att jag inte får köra. Inget man kan göra någonting åt! Men när man uppenbarligen inte kommit upp i X antal på träningen och jag fortfarande inte får köra...!? Dom sa att det inte handlar om pengar för att det är en förening. Varför tar dom då 1400 kr för en bandag? Vad gör dom med överskottet? Skänker bort det? Dom pratade om att andra hade ringt och försökt anmäla sig och att det då var fullt så dom hade sagt nej till dom. Då var de rädda för att få skit för det om jag fick köra. Har full respekt för att dom säger nej till dom och dom inte rekommenderar folk att åka dit och chansa på att få plats. Men när man/jag väl är där och alla möjligheter finns för att släppa ut fler på banan har jag 0 förståelse! Om dom någonsin kommer klaga på få anmälningar då j-ar ska dom få höra detta. Långsiktigt har dom en kund som aldrig kommer tillbaka. Mig personligen drabbar det hårt då jag inte vill köra Knutstorp utan att ha testa innan. Stor risk att jag inte får upp farten och att jag tar i för mycket och kraschar. Alt blir varvad eller att handleden ger upp. Hade kunnat fått svar på detta idag om dom inte varit så j-a stelbenta!!!

Kan ju verka lite stelbent, men föreningens medlemmar och andra har suttit och plinkat på F5 tangenten för att kunna hugga en avbokning utan att lyckas få en plats.

Och det står ju klart och tydligt på Sydskånes sida hur det funkar:va
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Medlemmarna i styrelsen brinner för föreningen o drar ett stort lass, men ibland är dom lite tjurgubbiga.
Detta verkar lite som att inte släppa in Zlatan på en pojklagsträning. Men det är lätt att sitta på läktaren och ha åsikter.

Håller med Roger om att vi borde sälja alla platser som går att sälja!
Nån som inte dyker upp-sälj platsen
Nån som vurpar vid lunch-sälj halva dagen

Kanske material till några motioner till årsmötet?

Henrik

De som känner mig vet att jag är den sista som skulle kräva/förvänta mig att komma in på en räkmacka. Jag åkte ner på vinst och förlust och jag riskerade som sagt att inte kunna köra. Om X antal får åka ut på banan och X antal är ute på banan har jag full respekt för att jag inte får köra. Inget man kan göra någonting åt! Men när man uppenbarligen inte kommit upp i X antal på träningen och jag fortfarande inte får köra...!? Dom sa att det inte handlar om pengar för att det är en förening. Varför tar dom då 1400 kr för en bandag? Vad gör dom med överskottet? Skänker bort det? Dom pratade om att andra hade ringt och försökt anmäla sig och att det då var fullt så dom hade sagt nej till dom. Då var de rädda för att få skit för det om jag fick köra. Har full respekt för att dom säger nej till dom och dom inte rekommenderar folk att åka dit och chansa på att få plats. Men när man/jag väl är där och alla möjligheter finns för att släppa ut fler på banan har jag 0 förståelse! Om dom någonsin kommer klaga på få anmälningar då j-ar ska dom få höra detta. Långsiktigt har dom en kund som aldrig kommer tillbaka. Mig personligen drabbar det hårt då jag inte vill köra Knutstorp utan att ha testa innan. Stor risk att jag inte får upp farten och att jag tar i för mycket och kraschar. Alt blir varvad eller att handleden ger upp. Hade kunnat fått svar på detta idag om dom inte varit så j-a stelbenta!!!

Eftersom det står i stadgarna nu (sedan starten vad jag vet) att platsen är personlig så kan vi ju inte sälja den, med dagens regler.

Om vi däremot för in ett tillägg där man specificerar att man måste infinna sig senast 1 timme efter första utsläpp eller liknande , därefter går platsen till försäljning på plats så hade vi suttit i en annan sits.
Dvs att föreningen har rätt att fylla grupper med ej inskrivna men anmälda platser.

då MÅSTE vi dock dra igång betalning på plats, vilket vi inte har idag (nej, elström-pengar går ej till SSMESE)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Eftersom det står i stadgarna nu (sedan starten vad jag vet) att platsen är personlig så kan vi ju inte sälja den, med dagens regler.

Om vi däremot för in ett tillägg där man specificerar att man måste infinna sig senast 1 timme efter första utsläpp eller liknande , därefter går platsen till försäljning på plats så hade vi suttit i en annan sits.
Dvs att föreningen har rätt att fylla grupper med ej inskrivna men anmälda platser.

då MÅSTE vi dock dra igång betalning på plats, vilket vi inte har idag (nej, elström-pengar går ej till SSMESE)


Ja lösningar finns:tummenupp
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Handlar allt inom Sydslånes om stadgar,regler och paragrafer?
Finns inte vilja,ödmjukhet,sunt förnuft?
Jag menar .. Vill man inte hjälpa till och föra fram motorsporten? Vill man inte se att man på sina bandagar har besök ibland av de bästa förarna i Sverige?
Vargör kunde man inte bara varit glada över att man kunde hjälpt till och kanske fått hjälpt Björn att kommit till start i finalerna på Knutan nästa helg?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Eftersom det står i stadgarna nu (sedan starten vad jag vet) att platsen är personlig så kan vi ju inte sälja den, med dagens regler.

Om vi däremot för in ett tillägg där man specificerar att man måste infinna sig senast 1 timme efter första utsläpp eller liknande , därefter går platsen till försäljning på plats så hade vi suttit i en annan sits.

Alt kan man (också) tycka att det är ok att Roger hade godkänt att jag tagit hans plats. Dvs som jag sa till dom. Jag kan betala er alt Roger bara jag får köra! Då sa den äldre herren att det gick bra om han fick en underskrift på det från Roger på mailen. Men han hade ingen dator med sig så det gick inte. Då fick han 3 förslag från mig. Antingen ett SMS från Roger, ett telefonsamtal från Roger alt låna min tel för att ta emot mailet. Men ingenting godtogs. De flesta som arrangerar bandagar har personliga platser men jag har aldrig upplevt något liknande vad gäller att vara stelbent i hela mitt liv! Då jobbar jag ändå inom branscher som är sjukt stelbenta på många sätt. Hatar när folk bara säger nej för att säga nej utan att reflektera/tänka efter vad gäller möjligheter/alternativ/lösningar!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Som representant för SVEMO Södra så undrar jag på vilket sätt detta gynnar Svensk Road Racing, SSEMSE är anslutet till SVEMO och bör därmed värna om sporten.

/MVH Micke Sundgren SVEMO Södra RR.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Ni kan inte sälja platsen men om personen som är bokad godkänner så kan ni ju. Och enligt artikeln var det ju fler som kunde tänka sig att avsäga sig sin plats så Björn kunde få köra. Det gick ju bra om han fick en underskrift av Roger men det gick inte bra med de som gav Björn sin plats på plats?!

Eftersom det står i stadgarna nu (sedan starten vad jag vet) att platsen är personlig så kan vi ju inte sälja den, med dagens regler.

Om vi däremot för in ett tillägg där man specificerar att man måste infinna sig senast 1 timme efter första utsläpp eller liknande , därefter går platsen till försäljning på plats så hade vi suttit i en annan sits.
Dvs att föreningen har rätt att fylla grupper med ej inskrivna men anmälda platser.

då MÅSTE vi dock dra igång betalning på plats, vilket vi inte har idag (nej, elström-pengar går ej till SSMESE)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
http://www.highsider.se/2012-08-31d.aspx

Förklaring av Sydskanes EMSE
Idag blev Björn Ljungquist nekad körning av Sydskanes EMSE på Ring Knutstorp. Historien fortsätter nu då ordförandet för Sydskanes EMSE, Thomas Christiansson, svarar på tal från Björn Ljungquist.

Följande är skrivet av Thomas Christiansson, ordförande Sydskanes EMSE:

Sydskanes Emse är en ideell förening som arrangerar bandagar för sina medlemmar. I mån av plats tar vi även in icke medlemmar. Alla våra funktionärer arbetar på sin fritid för att ge våra medlemmar så många chanser som möjligt att få köra på bana.

Vi har ingen tävlingsverksamhet och arrangerar heller inte träningar/testdagar inför tävling, vi arrangerar bandagar.

All bokning och ändringar av bokningar görs av deltagarna själva på vår hemsida. Sydskanes Emses bandagsschema har legat ute sedan februari.

En deltagare som är bokad till en körning, men som inte vill utnyttja sin plats kan enkelt släppa den så att den blir tillgänglig för någon annan. Förfarandet för detta finns beskrivet på vår hemsida och kan genomföras fram till kl 13.00 dagen innan en körning.

Därefter stängs bokningen och ändringar är inte genomförbara, detta för att vår ideellt arbetande personal ska få en chans att förbereda bandagen.

Av rättviseskäl kan vi inte ändra på dessa regler, vilka baseras på 10 års erfarenhet av bandagsarrangemang.

Det är givetvis olyckligt att Björn inte fick köra sina tester, men inom en ideell förening kan man inte särbehandla någon enskild individ. Det är långt fler än Björn som ställt frågan, alla har fått samma svar.

Mvh
Thomas Christiansson
Ordförande
Sydskanes Emse
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Knudan kostar 75.000kr per dag ink ambulans.
Det är väl inget att haka upp sig att man inte får köra. Byt sport till Cross finns det 25 banor på lika avståd som 1 RR bana.
Att Roger skulle få köra är ju hans deal troligtvis å kontakter....jag tror att här rök hans chanser å få lite rääkmacka i framtiden med sydskånes mc.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Men helt jävla kuk-seriöst.. Vad är det för fel på folk? Vad är det som inte går in i huvudet?


För det första.. så svarar inte ordföranden Thomas Christiansson på frågan som är ställd utan som vanligt är det bara massa svammel som förvirrar mer än det underlättar, precis som det brukar vara när det kommer svar från högre instanser.

Frågan är inte varför Sydskånes EMSE inte anordnar tävlingar, eller varför bokningen är stängd kl 13.00 dagen innan. Frågan är: Varför fick inte Björn köra när han hade en plats som var ledig, vars "ägare" både skriftligt och muntligt hade möjlighet att avsäga sig platsen, så att Björn kunde fått testat, eventuellt fått allting och funka och kunnat stå på startlinjen nästa helg.

Jag gillar Sydskånes Emse, det står jag för. Men på sistone har det varit "lite för mycket" av alla konstiga ingredienser från alla håll och kanter.

Om vi börjar med bokningssystemet.
Ni vill inte ha drop-in för att då kommer folk väderboka sig - FINE! Kör inte med drop in då. Fortsätt med bokningssystemet som ni har just nu. Det fungerar ju uppenbarligen då det har varit fullt på körningarna många gånger.

MEN!
Det är inte sällan som det saknas en eller två man i varje grupp. Jag kan verkligen inte, med hela min fantasi förstå varför man inte använder dessa platser och ger ekonomin i klubben en liten extra skjuts.

"Ja, men våra platser är personliga.."

Ja det är ett jävla gnäll om det! Jag har uppfattat Sydskånes EMSE som en klubb med ordning och reda. Allting är strukturerat, ordningssamt och regler följs till punkt och pricka. Man vet vad som ska göras.

VARFÖR!?!?!? är det då inte möjligt att kunna ha samma ordning på bokningssystemet. Varför?!"?!? är det inte möjligt att kunna köpa de platser som är lediga, om folk inte dyker upp.

Hur svårt ska det vara, att lägga till en liten ruta i anmälan på internet där man fyller i sitt telefonnummer. Eller skaffar en jourtelefon till DC eller anmälningsansvarig vid varje körning där man kollar med de personer som inte dyker upp hur det ligger till.

"Pelle dyker inte upp på förarmötet. Han ska köra röd grupp på sturup.
Nisse har inte bokat sig till sturup, han har kört ner på vinst eller förlust för att testa om hans fälg håller tätt efter förra vurpan.
Som sagt, Pelle dyker inte upp - DC eller anmälningsansvarig kollar upp pelles nummer och ringer och kollar med honom om han dyker upp.
Dessvärre har pelle fått punktering som slagit sönder hela hjulhuset och inte bara det, han har krökt diverse stag på bilen med. Han kan inte komma och köra idag. "

Bra, då vet vi det och vi har möjlighet att kunna sälja platsen till Nisse, Nisse får köra och är nöjd och klubben får in extra pengar, vilket kanske leder till en extra körning och deras medlermmar blir nöjda.

Förra året tog ni er vatten över huvudet och ekonomin var kass. Detta året är det bättre. Men helt ärligt, kan det någonsin bli för mycket pengar i en förening? Ideell eller inte..

Om det är så att Pelle hade fastnat i en bilkö och bara hade 10 minuter kvar till banan, eller någonting annat så att han missade första passet men kommer och kör pass 2-3-4, då hade det ju inte varit några problem.

KOMMUNIKATION MINA VÄNNER. Det är någonting som är oerhört viktigt.
Det borde inte vara några som helst problem att ställa krav på sina medlemmar.
Man SKA infinna sig på förarmötet som är en halvtimme innan första gruppen rullar ut. Är det någonting som är omöljigt att begära av sina medlemmar? Jag tycker då inte det.
Är det så att du inte är med på förarmötet för att du inte har kommit på plats än SKA du ringa till en "jourtelefon" som DC eller anmälningsansvarig har.
Är det så att du inte ringer och du inte dyker upp till slutet av första passet i din grupp kan platsen beaktas som ledig. Eller någonting liknande, det går ju att finslipa - hela processen så att säga.,

"Men då måste vi ju ha betalningsmöjligheter direkt på banan, vilket ansvar, vad jobbigt, hur ska man lösa det?"

Ni är väl för helvete vuxna män och kvinnor?! Hur svårt ska det vara med att man utser en person som är betalningsansvarig vid varje körning. Det behöver inte vara samma, det kan hör och häpna till och med vara olika människor! Köp en sån liten kassalåda hos biltema med nyckel, stripa nyckeln runt halsen och så är biffen kirrad. Eller om ni känner för att ha en sån här mag-väska funkar det för mig.
Huvudsaken är att det INTE kan vara så svårt att ha en betalningsansvarig som sköter betalningarna för dem som vill köra samma dag. Endast kontant betalning - priset bestämmer ni själva. Vill ni ha 3500:- för platserna gör ni det - men för helvete. Det är en möjlighet, inte någonting som kommer att dräpa klubben.

Man undrar ju hur många som är under 50 år i ledningen när man hör dessa sakerna. Ni har principer och det är bra! Men man behöver inte stelbensoperera hela klubben - det kan finnas möjlighet för lite flexibilitet.
När det dessutom kommer en PRO SBK-förare och behöver testa för att se om hans handled håller - då kan jag fan ta mig tycka att man fixar den platsen. Visst kan det kännas orättvist, men vem är ni att hålla tillbaka de som faktiskt kan köra och som representerar MOTORSVERIGE?

Nästa sak jag vill nämna är kvalitén på instruktörerna. Den har varit minst sagt ojämn.
Dessutom har det varit så fruktansvärt konstiga händelser som skett under säsongen. Jag har varit förskonad i allra högsta grad, men det var ju varit ett jäkla gnäll om instruktörer som kör för snabbt på uppvärningsvarvet med kalla däck så folk åkt i backen, oklara regler vad det gäller målflagg, gulflagg och rödflagg med arga dispyter som följd.

Vid ett tillfälle var jag bokad i röd grupp. Jag hade tidigare kört vit 2 gånger men fick acceptans av en VIP att jag kunde boka mig i röd den här gången.
Röd grupp - inte race men ändå rätt snabb eller hur..?

Märk av min förvåning när första varvet jag registrerat på laptimern är 2.30.14..
Då har vi alltså gått in på varv nummer 2, eftersom att jag gått förbi sändaren en gång så att tiden börjat ticka.
Jag har svårt att tro att de absolut nyaste i gul grupp kör 2.30.14

Alla som jobbar som instruktörer gör ett kanonjobb, det är frivilligt och ditter och datten. Men ni får nog se till att kolla igenom dem lite, för denna säsongen har det varit minst sagt undermålig kvalité.

Som jag sa tidigare, jag gillar Sydskånes EMSE, men fortsätter det i den här stilen blir det kanske inte lika många körningar med er nästa år.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top