Smygstart R1 turbo projekt

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
så då kan jag fan inte hålla mig längre:gnissla

Min 2001:a skall få glädjefläkt i vinter , Har tänkt köra standard komp , e85 o skita i ic :rolleyes:

Har sökt en massa på forumet o google men har lite spörsmål till expertisen här på forumet .

Skall börja handla på mig delarna nu o undrar

Oljereturen har jag förstått skall dras tillbaks till bottenpluggen , är det en banjo koppling eller finns det nån koppling som man drar dit o sen får en ny bottenplugg , ehhh förstår ni vad jag menar :näsblod

Turbo hade jag tänkt mig rota fram på skroten , vilka bilar funkar ?

Grenrör o plenum har jag sökt ritningar på , nån som har eller bygger alla på frihand o anpassar efter hand ?

munstycken till knasarna behöver jag , e det mer än ett munstycke per knasare som skall bytas o hur stora tror ni är en bra utgångspunkt på e85 , + 35-40% har man ju hört när man e85 konverterar men på turbo hojar på bensin e det många som får gå ner ett snäpp i munstycke , skall jag gå på + 30% kanske ?

Bränslepump tar jag även den på skroten , har läst att saab 900 og skall funka , fler bud mottages tacksamt .

BTR får jag la köpa ny , tips på prisvärd variant som funkar .

Vill ha användbar effekt , är lite rädd att hojen skall bli svårkörd så effektmålet e inte särskillt högt , 190+ på hjulet o jag e supernöjd .

Priority breather valve - bra eller anus ? Blir hojen lättare eller svårare att köra med en sån ?

Många frågor o det kommer fler så fort hojen börjar rivas , nått jag glömt som skall inhandlas ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vill ha användbar effekt , är lite rädd att hojen skall bli svårkörd så effektmålet e inte särskillt högt , 190+ på hjulet o jag e supernöjd .

Dimensionera för högre än så från början. För som Marklund säger till sina kunder "ni kommer att vilja ladda mera..."
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Grenrör får du bygga själv om du inte ber någon firma göra det.

Td04-16/19t med 7ans avgashus är enligt Marklund dom bästa laddarna. Sitter på typ s60r, 850r.

Btr kan du köpa malpassi av mcxpress till bra pris.

Munstycken hör du med n0c här på forumet.

Sen borde du tänka över att köra med IC då det är bättre för motorn både effekt och hållbarhetsmässigt. Du får lägre tempo i förbränningsrummet och bättre fyllningsgrad.

På min höj kör jag en portar banjo istället för oljepluggen, funkar bra.

Lycka till, du kommer ej ångra dig!
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
Fick tips om bestyckningen av noc , tackar o bugar för tippset :rock , nu e detta tänkt att inte väcka björnen som sover , dvs min :tuttar så det e tänkt o bli billigt det här :glömdet , så har spanat in mig på ett 14t från s/v 40 , måntro detta e ett vettigt val ? hade verkligen inte tänkt ladda så hårt , vill inte ha en hoj som hjular på alla växlarna :gnissla
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
så då e hojen nerskruvad så nu e det no retreat no surrender :rofl
Skall bestycka om knasarna men vet inte var jag kan beställa munstyckena , tips tanke :banana
Bilder kommer när svetsen börjar spraka
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är inte 14t jätte litet? Som jag fattat det så blir det mer okörbart ju mindre turbon är eftersom du bygger upp trycket så tidigt då. Alltså den reser sig i tid och otid. Kopiera någon som fått det att funka klockrent typ Noc så har du ju redan ett recept än att behöva bygga om den.

Orginal wastegate kommer väll att göra så den laddar 0,7 hur du än gör eller hur sänker man trycket? Finns det kanske klenare wg att köpa? Eller kanske kan skruva ut stången så luckan står öppen.

Har du 140hk orginal och laddar 0,7 så får du 140x1,7 i effekt. (238hk)

Om du ska nå dina 190hk så ska du bara ladda 0,4 bar.

Ska bli kul att följa:tummenupp
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
hmm fan nu går det runt i skallen , måntro hojen blir mer svårkörd med den mindre snurran ?? tänkte ju som så att iom jag skulle köra med relativt lågt ladd så skulle jag klara mig med den mindre ( o billigare) snurran
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
Nu ligger turbon hemma , blev en 14t från en s40 t4 , hoppas det blir bra :gnissla
E helt novis på det här med turbo , skulle behöva snurra på den , e det bara att lösa klammret o banka lös den så man kan vrida turbinhuset ?
Behöver sänka laddtrycket , e det bara att förlänga staget till wastegaten ? fanns ca 20 mm gänga att spela med , räcker det i så fall till att sänka från 0,9 som den laddar till 0,3 , tänkte börja tramsigt lågt :rodnar
Den däringa vacum klockan som sitter på turbon , vad gör den :confused:
I morgon skall mina munstycken komma ( tack igen noc ) IMG_0289.jpgIMG_0285.jpg
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu ligger turbon hemma , blev en 14t från en s40 t4 , hoppas det blir bra :gnissla
E helt novis på det här med turbo , skulle behöva snurra på den , e det bara att lösa klammret o banka lös den så man kan vrida turbinhuset ?
Behöver sänka laddtrycket , e det bara att förlänga staget till wastegaten ? fanns ca 20 mm gänga att spela med , räcker det i så fall till att sänka från 0,9 som den laddar till 0,3 , tänkte börja tramsigt lågt :rodnar
Den däringa vacum klockan som sitter på turbon , vad gör den :confused:
I morgon skall mina munstycken komma ( tack igen noc )

Du får nog dra isär den och slipa bort ett stift om jag kommer igår rätt. Klämman måste ju av också.

Du kan nog skruva ut stången så den står öppen. Tar du av avgasböjen och kollar in så ser du wg-tallriken.

Det är en dumpventil som sitter där.
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
IMG_0291.jpgIMG_0292.jpg
Blev lite förgasarmeck i kväll , munstycken bytade o nålarna höjda ett snäpp . Lågfartskruven e det den som sitter på undersidan av spjällhuset ?
Sen den däringa evap dosan på bilden e bara till att rycka o skrota va ?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Hade jag varit dig så hade jag tagit en betydligt större turbo, nu kommer du få en grymt stirrig hoj, större turbo så blir det mycket trevligare gång.....
Men det är väll bara byta till större när du fått prova å tycker den är för vild....
 

Den Preben

ödmjuk vinner
Gick med
8 Mar 2003
Ort
vollsjö
Hoj
säta eks tållv ärr
Hmm ja ,tänker prova o känna mig för med den lilla snurran , tänker ju inte ladda så högt så inbillar mig att det skall bli körbart ändå , men kan ha fel o då blir det större snurra till säsong 2 då det ändå e dags för besiktning o skall ändå rivas ner
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Försök tänka på att du ska dit med en större turbo när du bygger grenrör och prylar runt, så slipper du börja om på ruta 1 när du insett att turbon är för liten. Kanske det räcker med att byta fläns till grenröret och åka igen :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top