CRM tvärdör. Hjälp uppskattas!

Necros

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CRM -91
Drar väl mitt första inlägg här på sporthoj med lite frågor :yoparty.

Har en CRM -91 som det vart nå konstigt med när jag skulle åka till skolan imorse.

DEN FUNKADE HUR BRA SOM HELST DAGEN INNAN!

Aja, börjar väll historien om min helvetiska dag (Den långa versionen) :huvet

Så, jag brummar iväg lugnt klockan 8 på morgonen för att börja andra ring, var lite småless och trött.
Körde kanske max 5000 varv och höll en lugn hastighet, inga snabba gasryck, utan en trött och slö körning. Jag drar på lite, inget snabb gasryck, utan upp till ca 7500-8000 varv (och avgasportarna öppnades), och så TVÄRDÖR, med stora bokstäver, den bara "hmmmmmmmmm"'ar ner till 0/varv minuten DIREKT. Tur jag han trycka in kopplingen fortare än satans själv (nu var jag inte längre lika trött, utan nu hade jag panik och var less så in i helvete). Nu var det enda jag tänkte "fan om satcykeln har skurit IGEN(jag bytte kolv/cylinder för ca 180mil sedan). Sedan låter jag den stå 1 minut, och testar kicka igång den. Kicken gick lite trögare än vanligt, och var tvungen att hålla gas för att den skulle starta, för det var 0 tomgång, och den dog annars direkt. Så låste fast den och ringde farsan, för det var 3 minuter kvar innan skolan började, så hann inte fundera nå mer på det. När jag slutade, ca 2 timmar senare så åkte jag till hojen, tog bort tändstiftet och rengjorde, och bytte luftfilter (har 2 st). Då kunde jag iaf köra, men körde nu igen max 5000 varv och då gick det fint. Så när jag kom hem, så skjutsade pappa mig så jag köpte nytt tändstift (det gamla var inge bra), så satt in det, ut och körde, max 4000-6000 varv, i kanske 10 minuter, sedan drar jag ut på 70 väg, gasar segt upp till ca 7500varv (avgasportarna öppnas då igen/ska öppnas), och då SAMMA SAK! Tvärdöd. "hmmmmmm" ner,och var bara att rulla den i 10 minuter hem. Det går fortfarande att starta den efter den dött, men ingen tomgång, och den orkar ungefär bara 3000-4000 varv, och sakta orkar den mindre och mindre tills den dör efter kanske 20 sekunder. Låter den vila ett tag, så kan man köra tills avgasportarna öppnas. Detta händer dock INTE när man står på friläge och gasar hejvilt!!!


(Den korta versionen):
-Kör iväg till skolan på morgonen, ca 5000 varv, drar upp den tills avgasportarna öppnas, den tvärdör ("hmmmmm"ar typ) och tappar ALL tomgång.
-Rengör tändstift och byter luftburk(den var full i bensin på nå sätt (överflödning kanske)).
-Kan köra hem efter rengjort / låtit den vila ett tag, max 5000 varv (vågar inte köra nå snabbare).
-Sätter i ett NYTT tändstift, går bra tills avgasportarna öppnas, då TVÄRDÖR den och samma sak händer som när jag åkte till skolan.
-Det går fortfarande att starta den efter den dött, men ingen tomgång, och den orkar ungefär bara 3000-4000 varv, och sakta orkar den mindre och mindre tills den dör efter kanske 20 sekunder. Låter den vila ett tag, så kan man köra tills avgasportarna öppnas. Detta händer dock INTE när man står på friläge och gasar hejvilt!!!


Så hjälp en stackars CRM ägare, blivit fel på fel varje vecka sen jag fick körkortet!:huvet:huvet
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Skruva ner förgasaren och titta så allt står rätt till, hade liknande bekymmer när mitt nålhus satt löst.
Dock dog inte min men han kom bara upp till 4000-6000 varv, sen börja skitten bara skaka sönder typ.
 

Necros

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CRM -91
Kan det vara så att den blir alldeles för varm, så kolven expanderar och typ värmenyper? För när den stått still ett tag så går det ju igen, så att säga, då den har svalnat?
Såg nu att termostaten inte fungerade, så kanske blir alldeles för varm?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
så länge du har vatten kvar i kyllet så har det inte överhettat, hade du varmnypit så hade det nog inte gått att starta heller, brukar tappa så mycket komp.
 

Necros

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CRM -91
Plockade isär cylinder idag... Hejdå pengar jag inte har :gråta

Ingen aning vilken ordning bilderna kom, men undrar vad alla munstycken är till?
Och öppnas/stängs ventilerna helt som dom ska? Kanske lite svårt att se ^^
Och hela cylindern och kolven var alldeles sotig och oljig, nästan geggig, antagligen därför den skar? Kan det vara den separata oljetanken som har pumpat i för mycket olja? Kan tillägga att den bara gått 180mil med den nya cylindern och kolven.

Cylinder.jpgFörgasare 24.jpgFörgasare 135.jpgKolv.jpgmunstycken.jpgVentil öppen.jpgVentil stängd.jpg
 
Last edited:

ILikeSpeed

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Pietarsaari
Hoj
Aprilia rs 125 2005
Hur såg kolvringarna ut då du tog upp cylindern?, jag TROR inte att kolven och cylindern skulle se ut sådär om olje pumpen skulle ge för mycket olja OM inte kolv ringarna sprack och ''maldes'' ner. Därav hur cyl. och kolv. ser ut
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top