Min Yamaha RD500LC äntligen på “moderna gummin”

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Gillar att det dokumenteras friskt, då kan jag sno åt mig av dina erfarenheter när du fått ordning på gasarna. :tummenupp
Är livrädd för just förgasarbiten eftersom jag helt enkelt inte förstår mig på dem tillräckligt bra.

Påminner mig även om att jag måste fästa min bensinkran, just nu hänger den endast i slangarna. Kanske inte så bra i långa loppet.
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Jag har en uppsättning fästen som jag inte behöver från mitt "Mad beaver air filter kit"

//Tommy
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Det där med moderna hjul på en gammal RD eller RG är verkligen skit fräckt!
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Bara bonusen att kunna välja vilka däck som helst nu är en ren befrielse:Bugar
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Nytt material monterat :)
Efter kranen började jag jobbet med slangdragningen för soppa & vakuum. Slangar inhandlades i olika storlekar plus en sats med T-, L- & Y-kopplingar att skarva ihop det hela med. Och med lite hjälp av diverse andra bensinslangar som jag har haft liggande så blev det ett par timmars funderande och ”fnul” med slangdragning i alla möjliga & omöjliga riktningar och konstellationer. Man vill ju att dragningen ska bli så naturlig som möjligt. Det finns ju inga manualer eller beskrivningar till såna’ här saker i ämnet, endast erfarenhet och en stor portion sunt förnuft (läs tur). Fortsättningsvis så tog det bara ett antal monteringar & demonteringar till innan jag såg ljuset i tunneln och kunde få till ett hyggligt slutresultat. Jag passade på att sätta in snabbkopplingar med avstängningsfunktion på bensinslangen, en för varje sida, så att jag snabb kan stänga av soppan till den sida jag ska skruva förgasare på eller ta bort för t.ex. service.

Quick Release Fuel Line Coupler.png

Allt ser så enkelt och självklart ut nu när jag tittar på slutresultatet av slangdragningen, men vägen dit var inte på något sätt raka spåret. På slangarna saknas nu bara ett ”sista” gäng slangklämmor så är den saken ”biff”.

Höger sida.
DSC00241.JPG DSC00238.JPG PICT1317.jpg

Vänster sida.

DSC00246.JPG PICT1378.jpg

Jag fick en timme ”till” över igår, så då angrep jag en sak som kanske kan ha stor betydelse för maskinens hälsa i framtiden. Jag gjorde ett extra skydd för kylaren i form av en perforerad plåtbit fastsatt på kylargallret mot direktsprut och stenskott ifrån framdäcket. Det går ju att förlänga ”stänkan” med en läpp/stänklapp av något slag men då tappar man lite av helhets intrycket av en ”snabb hoj”, tycker jag. En stänklapp kan man sätta på ett touringlok eller en trehjulig handikappmoped men inte på en räser, eller hur!
R1:ans stänkskärm går nämligen inte lika långt ner som RD:ns. Det skiljer ~ 12-13cm i bakkant i längd mellan de två. Jag hoppas att plåtbiten kommer att göra någon nytta och ta första smällen, så man slipper eventuellt bli stående efter vägkanten med en läckande kylare.
Den syns knappt inte heller när den sitter på plats framför kylaren (om man inte vet om den).
Ursprungs materialet kommer ifrån en skärm till en vägglampett som har suttit i en korridor och lite svart sprayfärg på blev det helt okey. =D Man tager vad man haver sade Kajsa-Varg.

DSC00222.JPG PICT1350.jpg

Ni har säkert sett något orangefärgat titta fram i bakgrunden på en del bilder. Jag kunde nämligen inte hejda mig i min slangdragning när det blev lite” luftigare” under tanken, så det ”spillde” över och blev ett kit med färgglada slangar ifrån Samco som monterades av bara farten. Röda slangar hade kanske varit mer politiskt korrekt men jag ville ha en färg som lyser upp och bryter av lite. Jag fundera ett tag på gult för att matcha de gula fälgstripsen :7peta :D men fastnade för de apelsinfärgade :yoparty
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Lite nytt!
Efter slangarna så var det dags för att lägga en ”kabel”, förlåt dra en kabel! Om slangdragningen var krånglig så var det här ett snäpp värre. Det var lättare sagt än gjort. Vajer med hölje, änd-, löd- och skruvnipplar inhandlades på Lelles i Uppsala för överkomligt pris. Hem å skruva’.
Det finns flera lösningar på vajer problemet upptäckte jag efter en stunds gnuggande av geniknölarna...:confused::va
Jag kom rätt fort fram till att de ”bara” fanns 7 stycken tänkbara/gångbara alternativ (enligt min mening) till dragning med splitter. Sen finns det ju andra lösningar med hävarmar, draghjul och dylikt men det kräver också en helt annan maskinpark mot det jag har tillgång till. Se exemplen jag kom fram till på den lilla vajerskissen.

Dragning av gasvajer.png

Original vajern är ju uppdelad i 1 till 3 (höger & vänster sida + oljepumpen) men den ”nya” uppsättningen av förgasare kräver att varje enskild förgasare har sin egen vajer. Dvs. 4+1 eftersom jag har tänkt ha kvar oljepumpen för 2-taktsoljan och inte blanda direkt i tanken. Summa summarum så blir det en splitter på 1 till 5 egentligen men några sådana finns det inte att köpa över disk. (Alt 4 på min vajerskiss)
Så det blir kanske till att köpa en 1 till 4 splitter ifrån England och ett Domino handtag med dubbla vajerutgångar. (Alt 5 på min vajerskiss). Vi får se vilken lösning det blir framöver.

Twin Pull Quick Action Throttle.jpg

Ett annat alternativ finns om man skaffar ett handtag med 4 vajerutgångar (skit dyrt men finns!) och lägga till en splitter med 1 till 2 för pumpen. (Alt 7 på min vajerskiss). Suzuki har sådana handtag till sina gamla 500:a produktionsracers, typ RGB 500 m.fl. Det finns nytillverkade replikor i magnesium för omkring £280 utan frakt ifrån England.

RGV500 RGV 500 RG500 RG 500 4 Pull Magnesium Throttle Assy1.JPG RGV500 RGV 500 RG500 RG 500 4 Pull Magnesium Throttle Assy3.jpg RGV500 RGV 500 RG500 RG 500 4 Pull Magnesium Throttle Assy.JPG RGV500 RGV 500 RG500 RG 500 4 Pull Magnesium Throttle Assy2.jpg

Det ska väl inte vara så svårt egentligen att tillverka en 1 till 5 splitter själv. Billigast och roligast blir det om man kan göra det mesta själv tycker jag, men vi får se hur det blir med den saken framöver.
- Just nu har jag gjort en ”Cheap-Charlie lösning” med att ta delar och vajersplitters ifrån gamla RD500 kablar och satt ihop dessa med lite nytt. Vi får se hur bra det funkar eller inte! (Alt 3 på min vajerskiss).
 

Tjippen

Slide in, Burn out!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha R1 -09, Yamaha R6 -08, KTM 450 SMR -06 Yamarin 59DC -06 Volvo V70II -08
Riktigt inspirerande! Jag kommer och hälsar på för detaljstudie!
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Min ”Cheap-Charlie lösning” med att ta delar och vajersplitters ifrån gamla RD500 kablar mm blev inte direkt någon höjdare.:död Friktionen ifrån 3 stycken splitters + 4 stycken returfjädrar blev alldeles för tung jobbat för att vara realistiskt att köra med. Tillbaka till ritbordet dvs ut och leta mer info på nätet.
Jag måste åxå komma med en rättelse…det finns visst vajersplitter 1 till 5! Jag hade fel. Ber om ursäkt för det. Efter X-timmars surfande, hittade jag att Suzuki RG500:s gasvajer har en splitter 1 till 5 original. (Alt 4 på min vajerskiss)
Typiskt att just klass konkurrenten har en sådan… Det känns lite granna som att gå över ån för att hämta vatten.:rolleyes:
- Så nu har jag krupit till korset och beställt en RG500:a vajer på www.wemoto.com.:tummenupp Vi får se när den dyker upp.:)
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
RG500:a vajern dök upp till månadsskiftet men jag har haft lite annat för mig så det blev inte att sätta igång å meka med en gång. Det tog sen ett antal timmar att fundera ut bästa vägen att dra varje enskild vajer samt kapa och justera in längden på varje hölje kontra vajer till alla förgasare. (Nipplar ska lödas på vajer ändar etc.)
En annan liten detalj som underlättade lite var ”nya lock” på alla förgasarna med 45° vajeranslutningar. Annars hade några fått en för skarp radie/böj för vajern vilket ökade motståndet och på sikt också slitit ner den onödigt fort. När den saken var klar, inriktade jag mig på 1:a delen av kabeln mellan splittern och gashandtaget. Vajern var något lite för lång men jag tillverkade en ”extra” vajer justering som utgår ifrån satelliten, som hjälper till att ta bort det problemet. Glömde i all hast att ta en bild på den men några bilder på vajrarna & splittern blev de’ iallafall.
Jag har ”torr gasat” ett antal gånger nu… motståndet ifrån hela förgaseriet med vajrar & splitter är halverat emot första försöket med 3 stycken splitters. Motståndet i gasrullen känns nu i stort sett likvärdigt med original (vad jag kan minnas eller så har jag taskigt muskelminne i höger eller om det var vänstern?). Vi får se hur det känns efter ett par mils testkörning men det kommer att bli en senare fråga. (Jag hoppas att det hinns med innan det ”vita” börjar falla uppifrån.) Nu är det bara lite finputs/smådetaljer kvar att fixa sen börjar det roliga med att bestycka och justera in förgasarna.:)

PICT1407.jpg PICT1409.jpg PICT1410.jpg

Jag hade ett set med 4st klockor tidigare till förgasarsynkning men var snäll nog och lånade ut dem till en kompis som i sin tu har lånat ut dem vidare = borta med vinden. :mad:
Jag skulle ha haft bra användning för dem framöver vet jag… men en kväll var jag inne i på you tube och fick ett infall att kika på förgasarsynkning där. Hipp-som-happ så kom sidor upp med ”DIY” (Do it your self) på en det ena och än på det andra, som t.ex en egen hemmagjord förgasarsynkningsverktyg/klocka. Happy days, tänkte jag. Det är bara att införskaffa lite slang och ett gäng buntband och sätta igång. 1½ timme tog det att knåpa ihop det hela och hälla i lite 2-takts olja. 10 meter av 6mm slang & 1 påse buntband blev 60pix på Biltema + en gammal skåpdörr blev ett rätt bra kit!:D

DSC00235.JPG
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Om någon undrar över varför slangen är dragen med en rund ”sling” mellan varje ”stående slang”, så gjorde jag det för att kunna sätta dit en klämma/tving vid behov. Allt för att kunna stänga av flödet i en viss del, så att jag även kan använda den på motorer med 2 och 3 förgasare.:tummenupp Det finns kamrater som behöver hjälp då och då, och då är det bra att kunna vara lite flexibel.:)
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Läste en artikel i en utmärkt engelsk tidskrift som heter ”Practical sportsbikes” angående firande av 30års jubileum för Yamahas V4:eek:r.:yoparty
Tidningen går dessutom alldeles utmärkt att prenumerera på och kan varmt rekommenderas till alla som gillar hojar med några 10-talet år på ”nacken”. Läs bifogad artikel. Det kan vara en kul grej att delta i:D

RD500 001.jpg RD500 002.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: JEJ

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Läste en artikel i en utmärkt engelsk tidskrift som heter ”Practical sportsbikes” angående firande av 30års jubileum för Yamahas V4:eek:r.:yoparty
Tidningen går dessutom alldeles utmärkt att prenumerera på och kan varmt rekommenderas till alla som gillar hojar med några 10-talet år på ”nacken”. Läs bifogad artikel. Det kan vara en kul grej att delta i:D

View attachment 393678 View attachment 393679

30:års jubileum, det måste jag nog försöka vara med på :), hjälp till adress var jag kan läsa mer om detta. Mvh Tony

_DSC7474 kopia sh.jpg _DSC7503 kopia sh.jpg_DSC7550 sh.jpg _DSC7555 sh.jpg
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Toyman: Det är främst inne på RZRD500.com som det snackats om ett jubileumsmöte, så den lilla info som finns hittas bäst där.
Är själv sugen på att åka över med min cykel.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Min rd500 fyller 30 år 140606 när fyller era år..?? Var blir festen:)
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Min har sin födelsedag den 22 augusti nästa år. Då ska det skålas i 2T-olja:fyllisar:lol
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Kanske ska börja fixa min..men hinner inte till nästa år..när fyller dom 40 år??...ler
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top