Svemo introducerar Flat Track

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall genast skaffa mig en TZ750 och köra med. Vart finns där banor?
 
Last edited:

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Ser skoj ut, Är det vanliga Crossar man kör med ?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Förstår man inte bättre är det kanske läge att hålla sig ifrån racingforumet. Det enda gemensamma är att man åker ovalbana och sladdar.....

Tydligen tur att man inte är så mycket i racingforumet. :D

De största (enda ?) skillnaderna är väl

Speedway Lagsport, alla åker samma cyklar, 4 på banan

Flat track Enmans, man kan åka på olika cyklar, 8-12 på banan

Annars är det ju lika om man kollar regler.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Enduro och trail är ju nästan samma sak. Man kör omkring över stock och sten och det går långsamt. Eller?

Nja, Enduro är ju uthållighet, helst i gyttja, medan trial är mer att ta sig fram i synnerligen besvärlig terräng utan att sätta i fötterna.


PS. Har inget problem med någon motorsport men lite "same shit but different" är det rätt ofta.


Det man som intresserad lekman kan tycka är att vi redan idag har problem i Sverige med att hålla liv i dom motorsporter som finns och att i det läget lägga till ytterligare en som skall ha del av den lilla kakan som forfarande finns kan vara mindre bra.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En speedwayhoj är ju en jävligt skum skapelse, och sporten har ju mest fans som egentligen inte är intresserade av motorsport i andra sammanhang. Vilket är förståeligt då det saknas en hel del saker på en speedhojhoj jämfört med en motorcykel. Själv tycker jag speedway semi-suger men blir lätt febrig av upphetsning av tanken på flattrack.

Så vad skiljer? Typ bromsar, växellåda, bränsle, motortyp, fjädring ( vilket saknas i det ena fallet ) körstil, reglemente och lite till.

Jättetufft ju, kul att svemo satsar på ngt nytt. Hoppas det inte BARA blir Honda crossar nu bara, utan mer udda hojar också:banana
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nja, Enduro är ju uthållighet, helst i gyttja, medan trial är mer att ta sig fram i synnerligen besvärlig terräng utan att sätta i fötterna.


PS. Har inget problem med någon motorsport men lite "same shit but different" är det rätt ofta.


Det man som intresserad lekman kan tycka är att vi redan idag har problem i Sverige med att hålla liv i dom motorsporter som finns och att i det läget lägga till ytterligare en som skall ha del av den lilla kakan som forfarande finns kan vara mindre bra.

Likheten mellan trail och enduro är ungefär lika stor som den mellan speedway och flattrack. Det vore lite ignorant att kalla trail för enduro fast lite långsammare. Är man inte mer insatt i de olika grenarna är det kanske inte läge att uttala sig tvärsäkert.

Sist jag kollade var motorsporten till för utövarna. Vill någon köra flattrack och samlar ihop nog med poolare för att få ihop lite race så är det kul för dem. För 10 år sedan var motard en liten skitsport som kördes av ett gäng entusiaster och det ifrågasattes vad de hade i SVEMO att göra.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Former av motorsport som får plats på en arena har bra förutsättningar att fungera bra som publiksport. T.ex nascar, speedway, flat track osv.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Kul att de öppnar ögonen för lite nytt.
Kan det vara så att SVEMO fått tummer ur bara för att Landracing.se redan arrangerat Flattrack-/dirttracktävling och visat att det finns ett intresse... De har inte varit för samarbetsvilliga vid andra event och tävlingar som Landracing.se har lagt fram förslag på. Minns inte om den tävlingen i Eskilstuna gick i samarbete med SVEMO eller SMA så det ska jag låta vara osagt. Men som sagt, jäkligt kul att det ploppar upp.:tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror att det här skulle kunna vara bra träning RR-förare. Ser ut att vara en ganska snäll sport med låg skaderisk som ändå ger en massa hojträning :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Likheten mellan trail och enduro är ungefär lika stor som den mellan speedway och flattrack. Det vore lite ignorant att kalla trail för enduro fast lite långsammare. Är man inte mer insatt i de olika grenarna är det kanske inte läge att uttala sig tvärsäkert.

Sist jag kollade var motorsporten till för utövarna. Vill någon köra flattrack och samlar ihop nog med poolare för att få ihop lite race så är det kul för dem. För 10 år sedan var motard en liten skitsport som kördes av ett gäng entusiaster och det ifrågasattes vad de hade i SVEMO att göra.

Lugn och fin nu. jag har inte gjort några tvärsäkra uttalanden, jag har presenterat en intresserad lekmannaåsikt.


Självklart tyckaer jag att man skall få köra vad som helst men man måste kunna få undra om det är bra för motorsporten att flera likartade grenar slåss om samma sponsorer och mot samma motståndare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top