Din hjälm?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Mr_Philip skrev:
...Samma sak med Mc hjälmar de har vinge för att man ska kunna ligga så mycket mot tanken och inte blåsa av pga av vindtrycket, okej man blåser nog inte av om man har en hjälm utan men visst blir det bättre md vinge.

Varför betala 4000-7000kr för en hjälm som är lika bra som en moppe hjälm lite bättre ventilation, och så är den gjort av ett lättare och säkrare matrial, visst den är säkrare men ändo....

Så du menar på fullt allvar att när man kommer upp i lite hastighet så kan man "flyga av" mcn om man saknar en liten vinge?
Skillnaden mellan en billig plast hjälm (moped sort) och en "dyr" (flera skal, med lätta & tåliga material) är enorm.

/Edit: Kör förresten med en AGV demon (tror den har något mer "tillägsnamn") med fuzzhat. När jag kommer upp i över 70km/h får jag krampa mig fast i mcn för att inte blåsa av pga. det höga lufttrycket som fuzzhaten orsakar...
 
Last edited:

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Mr_Philip skrev:
En vinge tar bort lyftkraften eller vad fan det heter! Det är ju samma sak som en bil, en sportbil har vinge för att vid hög ligga så nära som marken som möjligt den tryck ner mot marken ta t ex en F1 bil den har vinge både fram och bak f¨r att ligga så nära marken som möjligt och inte flyga upp i luften mid kög fart.

Samma sak med Mc hjälmar de har vinge för att man ska kunna ligga så mycket mot tanken och inte blåsa av pga av vindtrycket, okej man blåser nog inte av om man har en hjälm utan men visst blir det bättre md vinge.

Skinställ har puckel för att minsta luftmotståndet och så blir det bättre aerodynamik. Har även hört att de förvarar vätska under race.

Alla bra race ställ har puckel tror inte många som tävlar seriöst har ett ställ utan puckel, och TROR de flesta har vinge på hjälmen.

Varför betala 4000-7000kr för en hjälm som är lika bra som en moppe hjälm lite bättre ventilation, och så är den gjort av ett lättare och säkrare matrial, visst den är säkrare men ändo.

Era hjälmar är as frächa men dåligt av tillverkarna att sätta så högt pris men ändo inte fixa till den lite, med vinge och sådant.

du har bra koll på hjälmar hör jag. Köp du moppehjälm så skall vi se vem som vurpar, en hjälm för 5000+ är väldigt bra testad för att klara krasher.´Billigare hjälmar har tendens att gå sönder och "spricka" vid en krasch eller nedslag i marken eller vad man säga. En Arai vet jag iaf. klarar flera nedslag utan att gå sönder. Är man inte villig att betala 5000-8000 för en hjälm som kan rädda livet på en så skall man ju ta sig en funderare.

Sen skall du nog se att det inte gör så himla mkt med vingar, vill inte vara sånn men tror inte varvtiderna förbättras avsevärt. klart det blir stabilare men om du vill åka fort så skall du nog lägga tiden på träning inte till inköp av puckel och vingar.

/Fredrik
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mr_Philip skrev:
En vinge tar bort lyftkraften eller vad fan det heter! Det är ju samma sak som en bil, en sportbil har vinge för att vid hög ligga så nära som marken som möjligt den tryck ner mot marken ta t ex en F1 bil den har vinge både fram och bak f¨r att ligga så nära marken som möjligt och inte flyga upp i luften mid kög fart.

Samma sak med Mc hjälmar de har vinge för att man ska kunna ligga så mycket mot tanken och inte blåsa av pga av vindtrycket, okej man blåser nog inte av om man har en hjälm utan men visst blir det bättre md vinge.

Skinställ har puckel för att minsta luftmotståndet och så blir det bättre aerodynamik. Har även hört att de förvarar vätska under race.

Alla bra race ställ har puckel tror inte många som tävlar seriöst har ett ställ utan puckel, och TROR de flesta har vinge på hjälmen.

Varför betala 4000-7000kr för en hjälm som är lika bra som en moppe hjälm lite bättre ventilation, och så är den gjort av ett lättare och säkrare matrial, visst den är säkrare men ändo.

Era hjälmar är as frächa men dåligt av tillverkarna att sätta så högt pris men ändo inte fixa till den lite, med vinge och sådant.
Du har fortfarande inte läst på. Downforce på huvet? Är du på riktigt? Puckeln på skinnställ är för aerodynamik, så långt har du rätt, men nån vätska har man inte i den puckeln. Kameler har vätska i sin puckel, kanske det som förvirrar dej. Jag vet en hel del som tävlar seriöst utan puckel på stället och vinge på hjälmen. Design! Där har du den stora grejen med vingen! Inte aerodynamik, i så fall skulle vingen vara mycket större. Själv har jag betalat 5k för en säker hjälm pga låg vikt, bra stötupptagning, möjlighet att tvätta fodret osv, inte för att ha den att titta på. Att man skulle behöva en vinge för att inte blåsa av när man trycker sej mot tanken är bara löjligt. Hör du inte själv hur du gör bort dej?
 

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Ort
S-Tälje
Hoj
EX. Yamaha R6
kosmic skrev:
du har bra koll på hjälmar hör jag. Köp du moppehjälm så skall vi se vem som vurpar, en hjälm för 5000+ är väldigt bra testad för att klara krasher.´Billigare hjälmar har tendens att gå sönder och "spricka" vid en krasch eller nedslag i marken eller vad man säga. En Arai vet jag iaf. klarar flera nedslag utan att gå sönder. Är man inte villig att betala 5000-8000 för en hjälm som kan rädda livet på en så skall man ju ta sig en funderare.

Sen skall du nog se att det inte gör så himla mkt med vingar, vill inte vara sånn men tror inte varvtiderna förbättras avsevärt. klart det blir stabilare men om du vill åka fort så skall du nog lägga tiden på träning inte till inköp av puckel och vingar.

/Fredrik

Är det inte meningen att hjälmen SKA gå sönder och spricka vid en krash så den tar "suger" åt sig kraften från stöten??? Eller har jag läst på fel??? :va

Om du vill ha en hjälm som inte går sönder så satsa på en plasthjälm isåfall...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Xerious skrev:
Är det inte meningen att hjälmen SKA gå sönder och spricka vid en krash så den tar "suger" åt sig kraften från stöten??? Eller har jag läst på fel??? :va

Om du vill ha en hjälm som inte går sönder så satsa på en plasthjälm isåfall...
Nej, hjälmen ska inte gå sönder vid kraschen. Den ska absorbera, men utan att gå sönder. Det är orsaken till att man ska kasta sin hjälm även efter en lätt marksyning. Hjälmen är en förbrukningsvara.
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Nr:18 skrev:
Nej, hjälmen ska inte gå sönder vid kraschen. Den ska absorbera, men utan att gå sönder. Det är orsaken till att man ska kasta sin hjälm även efter en lätt marksyning. Hjälmen är en förbrukningsvara.

Men det beror ju på hur man definierar "gå sönder" en hjälm som inte bör användas pga att den är trasig har enligt mig gått sönder. Sedan att skalet (skalen) är hela och skadan sitter i isoleringen (lr vad det kallas) tycker inte jag spelar någon roll. Sorry att det blev OT.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vastrix skrev:
Men det beror ju på hur man definierar "gå sönder" en hjälm som inte bör användas pga att den är trasig har enligt mig gått sönder. Sedan att skalet (skalen) är hela och skadan sitter i isoleringen (lr vad det kallas) tycker inte jag spelar någon roll. Sorry att det blev OT.
Jag tolkar "gå sönder" som att skalet spricker. Det ska det inte göra. Då kan det bli värre skador på det som finns inuti hjälmen.
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Jag har en alldeles ny sån här som ersättare för min krashade shoei.
Valde just den här hjälmen för att det va den enda som satt riktigt bra :tummenupp
 

Bifogat

  • 90_img_prodotto_medium.jpg
    90_img_prodotto_medium.jpg
    12.4 KB · Visningar: 1,618

Mr_Philip

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Sverige, Uppsala..
Hoj
Nada..
Nr:18 skrev:
Du har fortfarande inte läst på. Downforce på huvet? Är du på riktigt? Puckeln på skinnställ är för aerodynamik, så långt har du rätt, men nån vätska har man inte i den puckeln. Kameler har vätska i sin puckel, kanske det som förvirrar dej. Jag vet en hel del som tävlar seriöst utan puckel på stället och vinge på hjälmen. Design! Där har du den stora grejen med vingen! Inte aerodynamik, i så fall skulle vingen vara mycket större. Själv har jag betalat 5k för en säker hjälm pga låg vikt, bra stötupptagning, möjlighet att tvätta fodret osv, inte för att ha den att titta på. Att man skulle behöva en vinge för att inte blåsa av när man trycker sej mot tanken är bara löjligt. Hör du inte själv hur du gör bort dej?

Jag har aldrig sagt att man flyger av om man inte har vinge, men det brde bli lite mindre luftmotstånd emn jag är säkert ute och cyklar läste på bike.se om det där med vingen tar tillbaka det.

Jag läste här på sporthoj.com att förarna i Moto GP hade vätska i sin puckel. Inte att de köptre ett ställ med puckel för att ha dricka i det utan att när det ändo fanns så passade de på att stoppa i vätska i det, om de skulle bli törstiga.
Men det är säkert fel.

Du verkar vara en kunnig man så jag ska inte ifråga sätta dig mer.
 

KIRE

Guest
Mr_Philip skrev:
Inget illa menat men har sett era hjälmar och en del kostar över 5000:- har jag för mig och de verkar bara vara skit! De har ingen bra aerodynamik de har för fasen inte ens en vinge där bak

Men snälla. Jag förstår att du kan ha en billig plasthjälm när du åker BMX och tillber Ghostrider. Men för dom som åker i högre hastigheter är det ett måste att
använda någon av dom bästa hjälmarna på marknaden. Hjälmen kan trots allt rädda livet så det är inte något smart ställe att dra ned på utgifterna på.
Om det nu hade varit så bra med en vinge ja då hade ju dom bästa hjälmarna haft det. Bara en designgrej för att lura småpojkar i mopedåldern :tungan :tummenupp :D
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Självklart har hjälmens aerodynamik och eventuella ''vingar och roder'' betydelse för hur stabil hjälmen är i hög fart :va men det lär ju knappast påverka farten... :fyllisar
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Xerious skrev:
Är det inte meningen att hjälmen SKA gå sönder och spricka vid en krash så den tar "suger" åt sig kraften från stöten??? Eller har jag läst på fel??? :va

Om du vill ha en hjälm som inte går sönder så satsa på en plasthjälm isåfall...

Lyssna på nr:18, så jag menar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mr_Philip skrev:
Du verkar vara en kunnig man så jag ska inte ifråga sätta dig mer.
Ifrågasätt ännu mer! Det är inte automatiskt sant för att du sett det på ett forum. Sanningar som verkar otroliga är det för det mesta.
 

Mr_Philip

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Ort
Sverige, Uppsala..
Hoj
Nada..
Lasker skrev:
Självklart har hjälmens aerodynamik och eventuella ''vingar och roder'' betydelse för hur stabil hjälmen är i hög fart :va men det lär ju knappast påverka farten... :fyllisar

Jag har inte sagt att man åker snabbare håller med Lasker att den borde bli stabilare i högre farter.

Men ska hålla mig till fakta från de mest kunniga annars blir det ett jävla liv här.

KIRE : Och nej jag åker inte bara bmx jag har en moppe med och ska skaffa mc så småning om då kan vi rejsa om du vill så får du se att "bmx nissar" också kan vara grymma på att hantera hoj. :gnissla
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Lasker skrev:
Självklart har hjälmens aerodynamik och eventuella ''vingar och roder'' betydelse för hur stabil hjälmen är i hög fart :va men det lär ju knappast påverka farten... :fyllisar
Att det påverkar stabiliteten kan jag hålla med om, men inte att det skulle ge nån nämnbar downforce. Finns ingen anledning att man skulle vilja ha downforce på huvet.
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Lasker skrev:
Självklart har hjälmens aerodynamik och eventuella ''vingar och roder'' betydelse för hur stabil hjälmen är i hög fart :va men det lär ju knappast påverka farten... :fyllisar

Klart, men den betydelsen är ganska minimal för alla utan typ GP-gubbarna kanske.

En sak dock som jag tänkt på är varför bilracinghjälmar har vingar? Jag har tävlat mkt innan å då var det väldigt vanligt med vingar (top- eller sidewing, tänker nu på Arai). Kollar man på F1-förarna är det samma sak. Nästa alla kör med vinge, när jag körde FF Zetec på anderstorp märke jag hur jag stördes lite när man kom upp i fart på långa rakan, med det börja vid 190-200km/h. Måste väl ha att göra med att man ligger bakom kåpglaset på hoj antar jag?
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Att inte ha vingar på mc hjälm är nog av säkerhets skäl slår man i backen så kan det ju få konstiga effekter, är nog bäst med en relativt slät hjälm.
Utan en massa vingar och skit som bromsar huvets rörelser i olika riktningar.

Medans om man åker bil så är det ju sällan man slår skallen direkt i marken :va

Hmmm....undra om ja fick fram vad jag menade krångligt de här.
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
jag fattar och håller med delvis, det lär ju inte ha att göra med att man kraschar, det är bara en lite kolfiber bit som inte lär göra någon större skada vid krasch. Dock kan jag hålla med om att det kanske stör mer än gynnar vid körning pga att huvet har olika vinklar vid kurvtagning osv.

tack! :)
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Min Nitro N600-V hjälm. Sitter skitbra. Iridiumvisir på :yoparty
 

Bifogat

  • Picture 018.jpg
    Picture 018.jpg
    13.6 KB · Visningar: 309
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top