Sista nyckeln sönder efter krasch

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Vad säger FB? Sista nyckeln sönder efter krasch

Råkade lägga hojen igår och de blev en del skador på min R1. Bland annat så gick nyckeln gick sönder och det var den ända nyckeln jag hade. Jag har inte den röda nyckeln och jag har heller inte någon kod kvar. Vad säger försäkringsbolaget om det?

De kommer troligtvis få byta hela immobilizern om de ska få igång hojen. Kan dom säga att jag får betala det själv pga jag har slarvat bort koden och den röda nyckeln? Jag har helförsäkring.

Enligt Yamaha center så kostar det 20-25.000kr att byta immobilizern.
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Enklast blir det väl att ringa ditt försäkringsbolag, här på SH blir det bara en massa gissningar.
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Självklart är de så. Men det är stängt nu + jag tror att de kommer att dröja innan jag får svar från de pga att de ska kolla upp massa saker hos Yamaha först. Om de räknar med att byta immobilizern så kommer hojen bli inlöst. Och blir hojen inlöst så kommer jag köpa en ny hoj så fort som. Fan säsongen får inte vara över nu!!!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har du helförsäkring och nyckeln har gått sönder i samband med att du lade hojen, så HELT klart skall detta gå på din försäkring(även om du borde ha fixat med en till nyckel innan detta inträffade, men det är lätt vara efterklok..)det är ju en vagnskaderelaterad sak som gått sönder. Det noteras ner som skada självklart när en skadebesiktning görs, betala självrisken och få hojen lagad eller ersatt.
 
Last edited:

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Har du kvar båda delarna av nyckeln så kan du alltid göra en kopia Kontakta någon av de större låssmederna där du bor och kolla om de har maskin till det (vet att bla Silca RW4-maskinen klarar det). Jag gjorde en extra-nyckel till min gamla R6a (årsm 2003=chip i nyckeln) för ett litet tag sen utan problem. Nyckelämne med chip köper du billigast via ebay, eller så har du stor plånbok och köper ämnet av låssmeden. (Betalade 950 för ämne och allt hos låssmeden.)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är du säker på att den verkligen är så trasig att det inte går att kopiera av koden?
 

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Östergötland
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Kolla ebay . Brukar finnas hela kabelstammar ink ecu + nycklar till ett vettigt pris. // Fredrik
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top