ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Lightweight körde sitt träningspass som planerat på lördagskvällen. Träningen avbröts senare p.g.a. dåligt väder. Björn körde in Kawasakin på 27:e plats med varvtiden 20.44.043. Just nu oklart om det var på 1:a eller 2:a varvet. (Mest troligt 1:a varvet.) Kan jämföras med 20.35.304 som var Björns snabbaste tid på andra träningspasset för MGP 2014. Då var det på den välbekanta 600:an. Nu på en ny bekantskap i form av en Kawasaki 650cc twin. Inte dåligt alls! Bådar gott.

Efter att ha läst Björns referat på post #1752 så är det sannolikt att varvtiden 20.44.043 sattes på andra varvet. Jag har kommit fram till att det ger 18:e plats totalt i lightweight-klassen!
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vi håller tummarna för dig, Björn!
Lustigt nog är Michail Dukopil en bekant till en av mina kompisar från tjeckien!

Hälsningar från Skåne!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Väderrapporten i Manx Radio vid midnatt säger att ovädret har dragit över. Troligen kan man köra träningspass tisdag kväll. Men först är det massor av skräp på vägarna som måste rensas bort. Senare i veckan ska det bli sol och varmare enligt meteorologen. På toppen på Snaefell har man mätt upp vindar på över 30 m/sek under eftermiddagen på måndagen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är det någon som har lite mer detaljerad koll på Metzeler Village? Mer exakt vad som finns i tälten.

På hemsidan står att det finns "tent with air bed and lamp". Vad menar de med "air bed"? Att jag behöver ta med sovsäck räknar jag med, men kudde...? Och "lamp", betyder det att det finns en elkabel indragen så man kan koppla in en adapter och ladda kamerabatterier? Eller är det en fotogen-/batterilykta? Var kan man i sådana fall ladda all elektronik som tas med?

Så många frågor, så lite tid...
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Är det någon som har lite mer detaljerad koll på Metzeler Village? Mer exakt vad som finns i tälten.

På hemsidan står att det finns "tent with air bed and lamp". Vad menar de med "air bed"? Att jag behöver ta med sovsäck räknar jag med, men kudde...? Och "lamp", betyder det att det finns en elkabel indragen så man kan koppla in en adapter och ladda kamerabatterier? Eller är det en fotogen-/batterilykta? Var kan man i sådana fall ladda all elektronik som tas med?

Så många frågor, så lite tid...

Jag har tyvärr lika dålig koll som du. Jag är på ön på onsdagkväll så på torsdag skulle jag ha möjlighet att snoka lite om det kan vara till någon hjälp?

Ska försöka forska lite innan också med mina kontakter på ön.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Är det någon som har lite mer detaljerad koll på Metzeler Village? Mer exakt vad som finns i tälten.

På hemsidan står att det finns "tent with air bed and lamp". Vad menar de med "air bed"? Att jag behöver ta med sovsäck räknar jag med, men kudde...? Och "lamp", betyder det att det finns en elkabel indragen så man kan koppla in en adapter och ladda kamerabatterier? Eller är det en fotogen-/batterilykta? Var kan man i sådana fall ladda all elektronik som tas med?

Så många frågor, så lite tid...

Som säkert alla förstår så har ju Peter en hel del att tänka på i dessa dagar. Vi bor ju i samma stad, Örebro, och jag har kontakt med Peter dagligen. Jag vet att PeteR1 har fått svar i separat mail från Peter. Om flera har liknande frågor som PeteR1 så hör ni av er till Peter, researrangören.

Peter lovar alla som har frågor om IoM-resan att ta reda på svaren och återkomma så fort han hinner.

Självklart så måste det ju finnas el tillgängligt. Oklart för mig exakt var. Men vad jag är säker på är att man MÅSTE ha en adapter för el. Engelska vägguttag är inte alls som svenska. El-adaptrar finns t.ex. på Clas i Sjön och liknande ställen. Pris cirka 80:-.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Risk för skurar på IoM i kväll tisdag. Kanske inställd träning igen. Men resten av veckan verkar det bli en väderförbättring. Varmare och sol då och då. Verkar inte vara någon fara med vädret för första racedagen på lördag. (Som det ser ut just nu alltså.) Å ta, ta, ta, taaa!! Jorka är framme! med Kawan i sin Dodge!

20140503_192931.jpg

Jorka.JPG
Å då ser han så här nöjd ut. Den här bilden är några år gammal. Tagen på strandpromenaden i Douglas!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har tyvärr lika dålig koll som du. Jag är på ön på onsdagkväll så på torsdag skulle jag ha möjlighet att snoka lite om det kan vara till någon hjälp?

Ska försöka forska lite innan också med mina kontakter på ön.

:Bugar

Som säkert alla förstår så har ju Peter en hel del att tänka på i dessa dagar. Vi bor ju i samma stad, Örebro, och jag har kontakt med Peter dagligen. Jag vet att PeteR1 har fått svar i separat mail från Peter. Om flera har liknande frågor som PeteR1 så hör ni av er till Peter, researrangören.

Peter lovar alla som har frågor om IoM-resan att ta reda på svaren och återkomma så fort han hinner.

Självklart så måste det ju finnas el tillgängligt. Oklart för mig exakt var. Men vad jag är säker på är att man MÅSTE ha en adapter för el. Engelska vägguttag är inte alls som svenska. El-adaptrar finns t.ex. på Clas i Sjön och liknande ställen. Pris cirka 80:-.

Budet från Peter den Store (som nog kan intressera fler) är i korthet:
* Ta med sovsäck och kudde.
* Lampan i tältet är sannolikt batteridriven.
* Metzeler Village har uppbyggda lounger med el där man kan hänga och ladda.
* BG-maffian kommer att ha tillgång till två hus där det finns el.

Sista punkten lät lite kryptisk, men den som äter lever får se.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tisdag 2/6 18.20. En timme före den planerade träningen. Regnskuren i Douglas har upphört men det blåser 15 m/sek på berget. Det finns hopp om träning och vägarna är avstängda! Allt enligt Manx Radio. Bekräftat nu att det blir träning men utan tidtagning på grund av vädret (mest beroende på hård vind).
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Björn har startat på 600:an. Live timing är igång. Transpondrarna registreras vid passering men inga tider. Speed traps skall funka enligt Manx Radio.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
McGuinness över 300 km/t på Sulbyrakan! 300.95!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Björn har passerat Sulby trap. ingen fart registrerad. Men han har definitivt passerat.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
BG har kört ett varv.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
BG har kört ett varv. 240 km/t över mållinjen.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det ser ut på live timing som BG har stannat efter ett varv.
Han skall troligen köra Kawan och den träningen skall starta 20.10 svensk tid.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
BG på 600:an 228 km/t i Sulby speed trap. Uppenbarligen långt ifrån full gas på första och enda varvet på den hojen i kväll.

PS. Det blev ett var till med något lägre fart. i SST. DS.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top