ISLE Of MAN - racerapport!

ateland

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2014
Ort
Kode
Hoj
Kawasaki Z800e, vren -15
Konstigt för på sidan före den här, som har nummer 57 på posterna #1702 och #1703 finns det du frågade efter.

Jag kan också tala om att både SVT Sport och TV4 Sport blev erbjudna att träffa Björn i Anderstorp innan han for västerut. SVT tackade nej och TV4 svarade aldrig. Intresse eller tid=0 alltså. Men om någon förare råkar ut för en olycka så återkommer de troligen. Men då tackar jag (och alla vi andra hoppas jag) nej!

För dem som planerar att titta här hemma på racesammandragen på kvällarna i engelsk TV med hjälp av deras play-kanaler så går det inte utan lite besvär. De är låsta för titt utanför GB. Men det finns en lösning! MediaHint! Kostar knappt $ 4 i månaden. Hämtas här: https://mediahint.com/
Ah, har nog bara missat infon som du påpeka.

Finns ett gratis alternativ. Fungerar som tillägg i chrome vid namn "Hola" borde fungera prima här liksom vid netflix mdfl
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Bilder från gårdagens träning

11059445_897020643697545_7956413001036319151_n.jpg



11109010_897020653697544_8617849577296887942_n.jpg
Den "flygande Björnen" :D
Tror jag ska visa honom en bild på en cross när han kommer hem och förklara skillnaden och de olika användningsområdena :7peta
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Mycket talar för att det inte blir någon träning i morgon måndag. Meteorologerna varnar för mycket starka vindar, över 25 m/sek och då blir det för farligt att köra. Björn, ge tältpinnarna en omgång till med hammar'n!

http://www.ttwebsite.com/forums/showthread.php?tid=19802

Kanske, kanske om det mojnar mot kvällen. Träningspasset börjar 18.20 lokal tid + en timme för svensk.

Lyssna på Manx Radio AM! http://www.manxradio.com/
Klicka på LISTEN LIVE och sedan på Listen to AM!

Det finns en gratisapp till mobilen. Manx Radio AM.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
http://www.yr.no/sted/Man/Annet/Douglas/langtidsvarsel.html


Den där läsningen kändes ju inte så värst upplyftande :3freak
Det är ju snudd på att man måste packa ner vinterjackan...
Mössa och vantar är i vart fall ett absolut måste!!!.... och ett par långkalsonger i JUNI!!!!! :4skrika :4skrika :4skrika

Pratade med min far idag och enl honom får man gå tillbaka till 1955 för att hitta ett år med samma bedrövliga vårväder.
Jag hade nog också packat väskan full med ullfrotte och vinterjacka. :)
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Återstår att se vad det här får för inverkan på Björns planerade träning på måndag...

STATEMENT FROM TT CLERK OF THE COURSE

Isle of Man TT Races Clerk of the Course Gary Thompson MBE is planning to review Monday evening’s second qualifying campaign following advice from the Isle of Man Meteorological Centre.


An announcement as to whether the session will go ahead will be made on Monday 1st June at around 2pm.

The session is set to get underway at 6.20pm with roads beginning to close on the Course beginning with the Mountain Road from 5.00pm. However, there are advance reports of high winds and heavy rain in late afternoon.

Gary Thompson commented:

“At the moment there is every indication that the weather isn’t looking good. We want to give people plenty of notice so we will review in the morning and make an announcement at around 2pm dependent on conditions at the time. I will be in constant contact with the Meteorological Office at Ronaldsway – who incidentally were spot on with last night’s forecast when we had to curtail the session towards the end of the Lightweight TT session.”

Note that as heavy rain is anticipated, the Nobles Park Car Park will not be opening at all tomorrow to protect the ground to ensure that it can operate later in the week."
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Första TT-träningen avklarad!

IMG_3703.jpg

Igår fick jag äntligen genomföra första TT-träningen på Mountain Course. Det var supertwinen som jag kör för DP Coldplaning/TC Racing som var aktuell. Frånsett träningen på Jurby som jag skrev om häromdagen har jag aldrig kört en sådan hoj förr. Under förmiddagen hade vi ägnat några timmar åt att ta reda på om vi skulle åka på 160/60-17 eller 180/55-17 bakdäck. Teamet har kört på ett annat däcksmärke tidigare och hade inte mycket data för mig att gå på, men efter att ha frågat runt i depån valde jag det smalare men lite mer snabbstyrda 160 mm breda däcket.

Under träningen startar man två och två med 10 sekunders mellanrum (till skillnad från på racen där man startar ensam) och det slumpade sig så att jag fick starta i par med min finske kompis Tuukka Korhonen. Jag hann först ut genom grinden som leder ut på banan och var övertygad om att Tuukka snart skulle komma flåsandes bakifrån. Tyvärr hade han fått kopplingshaveri redan på väg ut från depån men det fick jag inte reda på förrän efter träningens slut.

Det kändes självklart lite udda och bockigt att ge sig ut på första varvet men jag hade stor nytta av träningen på Jurby som vi genomfört. Motorn drog fint och fartkänslan var som vanligt fenomenal första gången nerför Bray Hill. Genom den långa vänstern ut ur Union Mills kunde jag känna att framgaffeln var i styvaste laget i förhållande till bakstötdämparen eftersom hojen ormade sig genom kompressionen där. I övrigt handlade första varvet mest om att lära sig hitta rätt bland växlarna genom kurvorna. Som jag tidigare skrev så är det ganska långa steg mellan växlarna och framför allt i nedväxlingarna var jag tvungen att vara försiktig eftersom twinen saknar slirkoppling och därför gärna vill låsa upp bakhjulet om man slarvar med mellangasen.

Jag körde om ett par förare som startat före mig men vid Ramsey efter halva varvet blev jag upphunnen av tjecken Michal Dokupil som seedats med startnummer 16 i supertwin. Så dags började jag dock känna mig lite hemma på hojen och kunde ta rygg på honom. Jag hade lite bättre spår genom Verandah på berget och kunde köra om Dokupil på nytt. När jag passerade start och mål beslöt jag mig för att inte gå i depå och tanka efter första varvet som jag ursprungligen tänkt. Himlen hade nämligen börjat mörkna och regnet hängde i luften. I bromsningen ner mot Quarter bridge kom tjecken tillbaka och resten av varvet turades vi om att dra.

Efter andra varvet blev vi avflaggade eftersom det börjat regna på berget men jag lyckades i alla fall köra in på en 18 plats och om vi läst träningstiderna rätt med en snittfart av 109.18 MPH. Det var ett betydligt bättre resultat än vad jag förväntat mig med tanke på att det var min första körning på en ny hoj. Samtidigt tror jag att många toppförare i klassen tog det lite lugnare och kanske ägnade sig åt att köra in nya motorer osv. Det är 71 förare anmälda i klassen och jag är rankad med startnummer 47 vilket betyder att jag egentligen inte borde ha så mycket med de topp-20 rankade förarna att göra när de väl kommit upp i fart längre fram under träningsveckan.

Summa summarum en bra träningskväll och imorgon ska vi se vad vi kan göra åt balansen i hojen. Antingen måste vi mjuka upp fronten eller styva upp bakfjädringen. Idag har vi haft ledigt och i förmiddags gjorde jag 2 varv med danske Robin Harms i hans bil. Han är en av de mest meriterade nu aktiva skandinaviska förarna, men är här som newcommer. Förhoppningsvis kunde jag dela med mig av en del tips som han kommer att ha nytta av under nästa träning. Under eftermiddagen har vi varit nere på Billown circuit på södra delen av Isle of Man. Det är en annan landsvägsbana där bl.a. Southern 100 brukar avgöras i början av juli. Nu avgjordes dock classic racing tävlingarna ”Pre TT Classic” på denna bana.

Imorgon kväll är det tänkt att det ska vara första träningen för de stora klasserna på 600 och 1000 cc. Förhoppningsvis får jag göra debut med Hondan då. Tyvärr ser inte väderprognosen allt för ljus ut men ”den som lever får se”, som det brukar heta.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
BG:
Jag kan inte minnas att jag har sett dig med annat än klart visir och jag är osäker på om jag någonsin sett någon RRR-förare med annat än klart (eller rött) visir. Beror det på att ni vill låta ögonen jobba fritt när ni passerar mellan ljusa och skuggiga partier, eller beror det på att mörka visir är förbjudna på allmän väg i Storbritannien/IoM/Irland, eller är det en kombination?

Lite frågar jag av nyfikenhet, lite frågar jag så jag vet om jag skall byta ut mitt mörktonade visir på hjälmen som får följa med till IoM. Jag vill ju inte bli avplockad för att ha brutit mot visirlagar...
Stämmer bra Peter! Det handlar om stora ljusvariationer mellan solbelysta och skuggiga partier. Det blir som att köra in i en kolsäck under någon tiondel när man kommer in i alléerna innan ögat hunnit ställa om. Dessutom kan en solig träning snabbt övergå i regn och dimma på andra sidan ön. Det är dock inte förbjudet att köra med kolsvart visir under träning och race om man tror sig gynnas av det.

Björn sändningarna från itv brukar jag få hem rätt omgående.
Tack för beskedet! Då räknar jag med att du försöker spara ner så många av tränings och race-sändningarna som möjligt åt mig. Egentligen är jag nästan mest intresserade av vad som sägs och visas från träningsveckan eftersom racen brukar vara ganska bra sammanfattade på Duke-DVD:erna ändå.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Creg-ny-Baa.jpg
Björn vid Creg-ny-Baa första träningen på Kawasakin på lördagen.
 

Olssonz

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2014
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX6R & Yamaha WR450F
Kul att träningarna har kommit igång. Det ska bli mycket spännande att följa dina äventyr på ön även i år. Lycka till! :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
http://www.yr.no/sted/Man/Annet/Douglas/langtidsvarsel.html


Den där läsningen kändes ju inte så värst upplyftande :3freak
Det är ju snudd på att man måste packa ner vinterjackan...
Mössa och vantar är i vart fall ett absolut måste!!!.... och ett par långkalsonger i JUNI!!!!! :4skrika :4skrika :4skrika

BG-mössa, såklart! :7peta

Stämmer bra Peter! Det handlar om stora ljusvariationer mellan solbelysta och skuggiga partier. Det blir som att köra in i en kolsäck under någon tiondel när man kommer in i alléerna innan ögat hunnit ställa om. Dessutom kan en solig träning snabbt övergå i regn och dimma på andra sidan ön. Det är dock inte förbjudet att köra med kolsvart visir under träning och race om man tror sig gynnas av det.


Tack för beskedet! Då räknar jag med att du försöker spara ner så många av tränings och race-sändningarna som möjligt åt mig. Egentligen är jag nästan mest intresserade av vad som sägs och visas från träningsveckan eftersom racen brukar vara ganska bra sammanfattade på Duke-DVD:erna ändå.

På återhörande!
/Björn

Tack! Klart visir it is. Bättre att se bra ut än att se cool ut. ;)

Förresten, kommer du att köra med en helsvart XR-1100 i år? Förut har du ju kört med den mattsvarta med gula ränder. Fast den helsvarta kanske bara är träningshjälmen...?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
#1662 på sidan 56 innehåller en info som blivit ändrad. SKALL VARA: Purple Helmets på Onchan Park, söndag 7/6 18.30. Grindarna öppnas 17.30 kom i tid! MÅSTE SES! Entré £8.00. Promenadavstånd från Douglas norrut. (Uppförsbacke!)
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu är det bekräftat enligt Manx Radio. Ingen träning i kväll måndag. Orsak dåligt väder.
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Jag pratade lite med Björn tidigare idag (strax efter lunch). Då hade de inte fattat något beslut ännu, men det hade pratas om kraftiga vindar så jag förmodar att de får ägna kvällen åt att slå ner tältspik och lyssna på en fladdrande tältduk, istället för att vrida på gashandtag och höra på härligt motorbuller.

Hoppas det lugnar sig till onsdagkväll när mitt plan ska landa... :zpy


För er som planerat att spendera kvällen vid radion/datorn och lyssna på träningen och nu känner att kvällen är förstörd så finns det en liten chans att rädda den fortfarande.

Lägg benen på ryggen och kuta ner till närmaste tidningsförsäljare och införskaffa där senaste numret av Allt om MC.
Där finns ett fem sidor långt, mycket välskrivet reportage om Björn som kanske kan stilla ert Isle of Man behov något. :krama

11011565_897964956936447_6927604107718539865_n.jpg


11391509_897964966936446_7005362140586473024_n.jpg
:kär
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top