ISLE Of MAN - racerapport!

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Här kommer tre tips på vad man bör besöka då man vistas på IoM i TT-tider.

1. Purple Helmets på Onchan Park, måndag 8/6 18.30. Grindarna öppnas 17.30 kom i tid! MÅSTE SES! Entré £8.00. Promenadavstånd från Douglas norrut. (Uppförsbacke!) https://www.youtube.com/watch?v=qJyzxHGM2YE

2. Ramsey Sprint, tisdag 9/6 10.00-17.00. På promenaden vid havet i Ramsey. Dragrace på MC. 1/8 mile för vem som helst. Alla som betalar startavgift får köra med elektronisk tidtagning. Tag busslinje 5 eller 6 eller tåg dit från Douglas. http://www.iomguide.com/races/sprint/ramsey-sprint.php

3. Roads Closed, 4-12/6 10.00-17.00. Utställning av MC-fotografier i St. Ninian's kyrka, nära start och mål, riktning Bray Hill. http://www.roadsclosed.org/

Dessutom så är det massor av annat kul på strandpromenaden nära Villa Marina på kvällarna. Bra ställe att stå på är uppe i trädgården vid Villa Marina (på taket till affärerna). Missa inte heller Bushy's öltält med underhållning och god lokal öl. Det är också på strandpromenaden men närmare färjeterminalen.

Å så är det musik på många ställen inte bara i Douglas. Det hörs var det är...
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Dom hittar den knappt själva ibland. Men om man ringer så kommer det ett intyg på posten med underskrift och stämpel. Du kan alltså inte skriva ut den själv. På FK 6395 som man får i år står det att man SKALL visa upp intyget tillsammans med pass för vårdgivaren. Bäst att ha med, speciellt om man åker hoj dit. Många faror lurar, inte minst vänstertrafiken.

Ja, det är fan bäst att ha alla viktiga papper på sig 24/7.
Jävligt sjysst att du upplyste om detta!:Bugar
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Bara några veckor kvar innan vi åker med BG Airways till ön. Fan vad man längtar.:fakta
Mina jobbarpolare är redan less på allt mitt prat om IoM, så dom längtar också. Vad dom inte har tänkt på är att jag förmodligen kommer prata ännu mer om IoM när jag kommer hem:)

Och jag är ju ändå ganska tystlåten.:D

Ungefär som på mitt jobb då, och där är vi 2 som åker tillsammans...

Vågar knappt köra nu innan för att inte riskera lappen/olycka/crash

Är knappt jag vågar spela fotboll
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Ungefär som på mitt jobb då, och där är vi 2 som åker tillsammans...

Vågar knappt köra nu innan för att inte riskera lappen/olycka/crash

Är knappt jag vågar spela fotboll

Fotboll är ju livsfarligt.:fakta det där gröna är halt som fan, och dom vita linjerna snubblar man på. ( har jag sett på TV):)

Det måste vara döfränt att köra hoj dit. Måste nog göra det någon gång.

Kom fram och säg hej till oss i supporterskaran, när du ser oss på ön.
Kör lugnt och njut av turen.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ja, det är fan bäst att ha alla viktiga papper på sig 24/7.
Jävligt sjysst att du upplyste om detta!:Bugar
Tack ingen orsak. Men kom ihåg att ta med EU-kortet från Försäkringskassan, för det gäller då ni passerar England. Intyget behövs endast på Isle of Man!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är inget krav på något tempo överhuvudtaget men farten är fri och vägen över berget enkelriktad..."- you do the math!":kär

Det finns åskådare som åker dit år efter år för att jaga tiondelar över berget och förbättra sin linjer. Det finns dock gott om utrymme för dem som vill hålla ett lägre tempo och så länge man slickar vänsterkanten är det ingen fara. Skulle man dock få en ingivelse att köra om en bil eller något annat farthinder gör man klokt i att kolla NOGA i backspegeln innan man kastar sig ut till höger eftersom det kan komma en projektil i 250 blås där. Detta är inte sagt för att avskräcka någon men jag vill ju gärna ha hela supporterskaran med tillbaka på planet till Sverige igen.:krama

På återhörande!
/Björn

Fri fart betyder inte att man får köra så fort det går utan att man själv bestämmer en "säker" hastighet efter egen bedömning. Polisväsendet är mycket bestämd på den punkten.

När det finns hastighetsbegränsningar så brukar det inte ses mellan fingrarna...

Men, som alla vet, så är tävling och landsvägskörning inte samma sak. Även om det sker på samma ställe. :7peta
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tack ingen orsak. Men kom ihåg att ta med EU-kortet från Försäkringskassan, för det gäller då ni passerar England. Intyget behövs endast på Isle of Man!

Jo, det har jag listat ut. Ska dubbelkolla med försäkringen på hojen också, det gröna kortet är fixat, men det var innan jag hade koll på att Iom är utanför EU.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Fotboll är ju livsfarligt.:fakta det där gröna är halt som fan, och dom vita linjerna snubblar man på. ( har jag sett på TV):)

Det måste vara döfränt att köra hoj dit. Måste nog göra det någon gång.

Kom fram och säg hej till oss i supporterskaran, när du ser oss på ön.
Kör lugnt och njut av turen.

Och dom där fotbollsspelarna som far fram som torpeder med dobbarna först...

Absolut ska jag hälsa om jag ser en busslast med bg-supportrar.
Ni lär känna igen mig om ni ser mig på hojen, vit TL1000R med predator/alien-motiv målat på sidorna, och psychobiker skrivet på bakkutsen
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Och dom där fotbollsspelarna som far fram som torpeder med dobbarna först...

Absolut ska jag hälsa om jag ser en busslast med bg-supportrar.
Ni lär känna igen mig om ni ser mig på hojen, vit TL1000R med predator/alien-motiv målat på sidorna, och psychobiker skrivet på bakkutsen

Man måste ha en hel del tur om man skall ses på the TT. Har du varit där förr? Isle of Man är inte så stort. Ytan är något mindre än halva Öland. Men det brukar komma cirka 20.000 motorcyklar, så sannolikheten att man ses är är ganska liten. Men OM så blir det morsning så klart!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jösses - jag har med flid inte läst så mycket här senaste tiden... O´nu blev jag jublande entusiast....

Vi ses därborta på öen! Jag kör närmsta omväg via Dublin, vart vi möte i FEMA 3-4/6, dvs jag lander med hoj, nångång över söndagen 5/6. Har med mig Maria från SMC:s kansli, som kommer till fods :)..

Tyvärr måste jag dra hem igen onsdag eftermiddag - kan inte ta ledigt från kontors jobbet längre.. Men, jag hoppas att träffa BG och SMC gängen..
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Man måste ha en hel del tur om man skall ses på the TT. Har du varit där förr? Isle of Man är inte så stort. Ytan är något mindre än halva Öland. Men det brukar komma cirka 20.000 motorcyklar, så sannolikheten att man ses är är ganska liten. Men OM så blir det morsning så klart!

Jo, det är sant, kommer att vara späckat ned folk och hojar, och känner man inte varandra sen innan så är det inte så lätt heller.
Är första besöket, så nu håller jag på att luska ut så mycket tips så möjligt inför resan. Intyget från FK är beställt, så allt är i princip fixat nu.
Provkörde regnstället igår också, är inte så ofta man blir glad över att det regnar när man ska ut o åka.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
BG, finns det möjlighet till depåbesök även om man inte är deltagare på din supportresa?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
BG, finns det möjlighet till depåbesök även om man inte är deltagare på din supportresa?

Självklart finns det möjlighet till depåbesök. Helst dock inte timmarna innan träning och race eftersom det är mycket annat att koncentrera sig på då. Jag har dessutom lovat att jag ska försöka träffa er som reser med egen MC i SMC:s regi under veckan. Förmodligen på fredagen under träningsveckan i Hailwood center, om det inte dyker upp något obligatoriskt förarmöte eller annat som kastar om min planering då.

En sak som är signifikativt för Isle of Man och racingen där är nämligen att vädrets makter har en hel del att säga till om när det gäller planeingen. Det är inte ovanligt att träningar och tävlingar flyttas, allt från några timmar till några dagar. Flexibilitet är ett honnörsord för alla inblandade!

Peter har ordnat med en hel del aktiviteter för BG-supportrarna och i mån av plats finns det möjlighet att hänga med även för andra svenskar på ön. En sak som jag kan tipsa om direkt är chansen att åka med på ett guidat varv i buss med mig vid mikrofonen. Mer info kommer under morgondagen i ett eget inlägg...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Björn, jag förstår att de' e mycke' nu och då detta skrivs är du kanske redan på väg. Hoppas du får en fin resa! Blev det Gbg-Immingham eller över kanalen? Jag misstänker att uppdateringen av den här sajten satte käppar i hjulet för den utlovade infon som skulle komma för ett par da'r se'n. Hoppas att den kommer så fort du hinner!
Vi ses!
 
Last edited:

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Jag kan varmt rekommendera alla som har IoM TT appen att uppdatera den genast och köpa till Live Timing för 16.50kr. Man får bl a Live timing som blir bra att kombinera med Manx Radio. Där är även en video där man berättar väldigt ingående om alla kurvor bromspunkter ojämn asfalt mm mm under tiden som man ser racehojen köra varvet. Finns även mycket annat kul att läsa. :tummenupp
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag hade nöjet att se ett pre-ex av MC Folket, som väl kommer i brevlådorna i början av nästa vecka - fin artikel med BG :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Björn, då racingen ligger på halvfart, nu kan jag ohejdat heja på dig därborta på ön! Håller alla tummar att det gårt FINT för dig, och så sätter vi oss och kollar på "Land speed records" i höst/vinter!
TJO!!!!
#22 Mozz
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top