ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Road Racing News

Mer att läsa här.

http://roadracingnews.co.uk/tc-racing-announce-lightweight-tt-rider-line-up/

Det ska bli så grymt att följa detta på plats.
Längtar till Juni och att få komma tillbaka till ön, och få uppleva racingen och den härliga atmosfären.:)

Det var som tusan! Det där har inte ens jag sett ännu. Det var ju i och för sig inte lite de bredde på i den texten...:rodnar Jag som bara är en vanlig sporthoj.com:are.;)

Tack ändå för länken!

Tog mig friheten att kopiera in texten från road racing news nedan.

På återhörande!
/Björn

The DP coldplaning/TC racing team have announced their plans for this years lightweight TT.

Fourth place finisher in 2014 superstock TT David Johnson is confirmed to compete on one of the teams ER6 Kawasaki’s.

IMG_5909.jpg


In 2014 Davo recorded highly creditable 12th place finish in lightweight race following a highly accomplished performance.

Team mate to the rider who has lapped in the 129 mph bracket on the mountain course will be Bjorn Gunnarsson. Bjorn who made his Manx Grand Prix debut in 2012 impressed hugely at the 2014 Manx GP.

Junior race saw him competing on Nordgren racing CBR 600 Honda, following a great all round performance Bjorn clinched 12th place finish.

Senior race saw another 12th position recorded as the talented rider from Sweden ended his years action on the island in positive fashion.

IMG_5633.jpg


DP coldplaning/TC racing team manager Mick Charnock is pleased to be working with Bjorn and David in the 2015 lightweight TT.

The popular team has a good record in lightweight class, in 2012 Cameron Donald piloting the teams ER6 Kawasaki secured strong fourth place finish, in 2013 Cameron finished in seventh position.

Expectations are high for DP coldplaning/TC racing that there’s every chance they could be in the running for more top class results.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Försäsongsträning!

DSC_0568.jpg

Thrillseekers som vi är hade vi såklart bokat resan till försäsongsträningen i Spanien med Norwegian...:rolleyes: Det var lite nervöst om planet skulle dyka upp på Kastrup i morse eller om vi skulle bli tvungna att fortsätta på egen hand med bilen i 240 mil för att hinna ner till Cartagena till första passet på måndag morgon. Bilden är tagen när planet taxar in till gate. Visserligen en kvart för sent men sånt har man lätt överseende med mitt under brinnande flygstrejk...

Hoj m.m. skickades med Greven på lastbil förra helgen.

Just nu sitter vi på 10 000 meters höjd och med wifi i planet finns det utrymme för en uppdatering i realtid. Vi har 1 timme och 8 minuter kvar till landning i Alicante och där nere råder just nu 18 grader och sol enligt färddatorn. Ska bli kul att komma igång med säsongsstarten.:tummenupp

Ha så trevligt i Sverige tills vidare så lovar jag att höra av mig med en träningsrapport när tillfälle ges...;)

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Cartagena

Idag har vi hunnit stifta bekantskap med banan för första gången. Den ligger i utkanten av stan och det tog några felkörningar innan vi hittat fram till depån.

DSC_0571.jpgDSC_0572.jpg
När vi anlände hade British Superbike (BSB) testdag och det var full aktivitet ute på banan. TYCO-BMW, Qattroplant-Kawasaki m.fl. var där. Jag ska inte påstå att jag har särskilt bra koll på hur alla de där BSB-gossarna ser ut under hjälmen så det var säkert en och annan storhet som passerade i depåområdet utan att jag la märke till det. För er som är IoM-frälsta kan jag dock rapporetera att jag sprang på Ian Hutchinson på banans restaurang. Han är ju som bekant den ende som vunnit alla soloklasser i TT under ett och samma år (2010).

Vi fick tillgång till depån vid 18-tiden ikväll och resten av aftonen har gått åt till lasta ur grejerna ur Grevens trailer och att göra sig hemmastadda i våra tilldelade depåboxar som vi ska disponera under veckan.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Björn:
Filip Backlund är på Cartagena nu. Honom borde du väl känna igen? Kolla om ni kan byta hoj ett pass. ;)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Träningsrapport från Cartagena!

Efter hemkomsten från träningslägret på Cartagena i Spanien som ägde rum under förra veckan kommer här sent om sider en liten summering...

Vi möttes av strålande sol och 18-20 grader varmt under hela veckan på banan som ligger någon timmes bilfärd nedanför Alicantes flygplats i sydöstra Spanien. Som jag tidigare rapporterat undkom vi tacksamt nog Norwegian-strejken och slapp genomlida 240 mil i bil som vi ett tag befarat.

DSC_0569.jpg
Utsikt över utgången på start&mål-rakan. Varför har vi inte fler svenska banor med palmer på innerplan...:gnissla

Målet med veckan var främst att skaka av sig den värsta ringrosten efter vinterns uppehåll och jobba upp åk-konditionen (som ju är en färskvara) genom många men lågintensiva pass i sadeln. Beredduppgiften rymde en förhoppning om att någonstans också försöka komma ett stycke ytterligare närmare sanningen med fjädringsinställningarna. Den minnesgode läsaren minns kanske att chassiproblemen gick som något av en röd tråd genom hela förra säsongen och även om vi succesivt gjorde framsteg blev jag aldrig riktigt nöjd med tilliten till hojen. Problemen rörde huvudsakligen högfartsstabilitet men var av en sådan art att det egentligen inte utgjorde något bekymmer på vanliga banor eftersom man sällan är uppe och nosar på dessa farter där. Det betydde i sin tur svårigheter för oss att testa ut chassit innan ankomsten till Isle of Man i somras, då den banan helt enkelt saknar motstycke i världen. Efter hand lärde jag mig dock att provocera fram problemen och känna skillnader i inställningar även i lägre farter på vanliga banor.

Cartagena har en förhållandevis långsam och tight sträckning för att var kontinetal och påminner istället mer om den bantyp vi har här hemma i Sverige. Inte optimal för högfartstester med andra ord. Denna nackdel kompenserades dock med råge av den fina support som Grevens Racing Adventures erbjöd på plats med kostandsfri hjälp från erkända namn ur den svenska road racing-scenen som bland andra den gamle svenske mästaren i Superbike Anders "Petjo" Lilja och fjädringsteknikern Jocke Jansson. Vi privatförare har normalt begränsade möjligheter att fullt ut bemästra den svartkonst det innebär att optimera ett chassi under en tävlingshelg. Att konstatera att man har bekymmer med fjädringens uppträdande eller däcksslitage är relativt simpelt. Att däremot veta vilka variabler som måste ändras kräver, förutom en massa dyra specialverktyg, oceaner av noggrannhet och en erfarenhet som bara kan tillskansas genom praktisk erfarenhet från racingdepåerna. Roadracing är ju i mångt och mycket en erfarenhetssport där det i slutänden är detaljer som avgör, oavsett om det är frågan om körteknik eller maskinpreparering.

Därför var det oerhört tacksamt att ha ett bollplank i form av en erfaren förare som Petjo som till slut lyckades övertyga mig om att våga ta ut svängarna när det gällde att frångå mina grundinställningar från förra säsongen. Lägg till det en fjädringsguru som Jocke som inte bara hade alla verktyg med sig för att kunna plocka isär komponenterna och shimsa om mellan körpassen, utan minst lika viktigt: på ett illustrativt och pedagogiskt sätt kunde förklara vad de olika förändringarna gav för påverkan på den komplexa helhet som ett MC-chassi utgör för oss lekmän. Jag fick en hel del nya praktiska lärdomar under dessa fem dagar, och att det någon dag inte blev mer än två av sex möjliga pass ute på banan för mig på grund av att vissa justeringar tog längre tid att utföra, kändes verkligen inte som någon förlust i sammanhanget.

DSC_0581.jpg
Jocke i färd med att svinga trollspöt över returdämpningen i mitt ena gaffelben...

Med reservation för att Cartagena som sagt inte bjuder på möjligheten att sträcka ut i full fart i någon större omfattning, så känner jag mig ändå fullständigt övertygad om att vi tog ett stort kliv mot en körbarare cykel under Spanien-veckan. Nästa körtillfälle blir i mitten på april på den 6 km länga och betydligt snabbare Slovakia Ring. Då ska det bli spännande att jämföra loggboken från förra årets träningsläger i Slovakien med hur chassit upplevs efter våra nya ändringar. Dessförinnan blir det dock en utflykt till Isle of Man i slutet på kommande vecka i syfte att smörja upp TT-arrangörena, träffa mitt nya Supertwin-team och självklart lägga så många varv som möjligt på The Mountain Course med hyrbilen. Om det upplevs som lite klent med uppdateringar i tråden emellanåt så beror det på att jag försöker hinna med ett heltidsjobb också mellan racing-resorna...:hihi

Tack till Jan Greven och alla andra deltagare på Cartagena för en bra vecka och väl mött på de svenska banorna i sommar!:tummenupp

DSC_0585.jpg
Träningslägrets mest kompromisslösa hojar innehades av våra boxgrannar Leif, Lars och Pär i form av en Yamaha TZ250 och en TZ350. Det är något visst med riktiga racerhojar som konstruerats enkom för att gå så fort som möjligt runt en racerbana till skillnad från de modifierade landsvägshojar (fulla av eftergifter för passagerare, packning och annat som dess konstruktörer varit tvungna att ta hänsyn till på ritbordet) som dagens racing utgörs av, eller hur?

På återhörande!
/Björn
 

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
Helt rätt.
Landsvägshojar i all ära men en racer är alltid EN RIKTIG RACER.
TH
Nu med riktig racer:rock
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Då var det dags för nästa delmoment i TT-förberedelserna. Sitter på Landvetter och väntar på att lyfta mot Isle of man. Amsterdams flygplats utslagen pga strömlöshet med stora förseningar som följd. Fick bokat om via manchester istället och om inget mer strular hinner jag dit innan midnatt. Målet med resan är att ytterligare förbättra bankännedomen och träffa lite nyckelpersoner. Återkommer med rapport vid tillfälle.

På återhörande!
/Björn
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Björn befinner sig just nu på Isle of Man för förberedelser inför sommaren.
Han har lite problem med att uppdatera här på SH så därför vidarebefordrar jag det här meddelandet som finns på Facebook åt honom så ni inte känner er bortglömda här :)


Anlände till Isle of Man sent i fredags efter en del flygstrul pga att Amsterdams flygplats blivit strömlös. Helgen har ägnats åt att lägga varv på banan med hyrbilen. Idag fick jag stifta bekantskap med den supertwin som jag ska köra för dp coldplanning-teamet, baserade på IoM. Ser mycket välbyggd och det ska bli spännande att se hur den går i vår. Första provkörningen sker sannolikt på Jurby veckan innan träningarna börjar inför TT. Eftersom bilduppdateringen krånglar på sporthoj.com för tillfället får bilden publiceras här istället

På återhörande!
/Björn
11099997_867650636634546_5739720514430933320_n.jpg
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Rekognoseringsresan till IoM.

Dags att dela med mig av upplevelserna från min rekognoseringsresa till Isle of Man som jag kom hem ifrån under förra helgen.

Som jag nämnde i ett inlägg när jag satt och väntade på Landvetter flygplats inför utresan, så hade Amsterdams flygplats drabbats av ett strömavbrott i kollosalformat, något som kullkastade mina resplaner eftersom jag skulle missa mitt anslutningsflyg från Amsterdam. Nu löste det sig galant ändå och jag fick istället flyga direkt från Göteborg till Manchester och sedan vidare till Isle of Man. Eftersom det inte går så många flyg till IoM så är det inte osannolikt att man tvingas övernatta på brittiska fastlandet när man blir försenad på detta sätt. Jag hade emellertid tur denna gång och kunde landa redan samma kväll på Ronaldsway Airport som flygplatsen heter (belägen på södra delen av IoM).

Det är en lika överväldigande upplevelse varje gång man kommer till IoM där racingen genomsyrar det mesta. Jag har visserligen gjort en handfull rekognoseringsresor vid det här laget (vid sidan om deltagandet i Manx GP 2012 och 2014) och tycker mig fått en hygglig inblick i hur saker fungerar där borta. Men känslan av spänd förväntan är fortfarande den samma varje gång jag kommer dit.

Efter att ha hämtat ut en luggsliten Nissan Micra på hyrfirman Athol cars styrde jag kosan upp mot huvudstaden Douglas där jag skulle vara inneboende hos mina vänner Liz och John. Klockan var strax innan midnatt när jag klev över tröskeln men det blev ett kärt återseende. Eftersom jag åkt direkt till Landvetter efter att ha slutat nattpasset på jobbet samma morgon, hade jag varit vaken i över 36 timmar och blev av förklarliga skäl inte alltför långvarig innan jag stupade i säng.


DSC_0653.jpg
Starka vindar och snö på marken in i den beryktade Verandah-krurvan med 4 apex att hålla ordning på. Tas fullt på femmans växel med en supersport eller superbike-hoj...

Följande dag var det visserligen starka vindar över bergsetappen av det sex mil långa banvarvet men sikten var bra och jag satsade därför på kvantitet och han avverka 5 varv. Sträckningen av The Mountain Course eller (TT-course som vissa säger) har visserligen varit den samma sedan 1911 men beläggning m.m. är i ständig förvandling och det kan inte understrykas hur mycket tid som måste läggas ner för att känna sig bekväm med vägbanans alla cambervinklar, knutor och gropar. Nytt för i år är bl.a. omasfalteringen av Keppel Gate- kurvorna.

Dagen efter fick jag stifta bekantskap med den Supertwin hoj jag ska köra i årets TT för DP Coldplaning/TC Racing-teamet i teamchefen Mick Charnocks garage. Hojen såg till det yttre väldigt välbyggd ut och Mick berättade att det mesta var nytt invändigt i motorn. Den saknar visserligen 10-15 hästar på bakhjulet i jämförelse med de värsta Supertwin-motorerna men kommer förhoppningsvis att ge mig problemfria varv på banan i sommar och utgör dessutom en livlina till en extra TT-start om min egen Honda CBR600 skulle råka gå sönder bortom all räddning innan tävlingsveckan infaller.


20150330_133936.jpg
Milky gör tummen upp efter vårt varv i hyrbilen...

Måndagen den 30 april mötte jag upp Richard "Milky" Quayle vid grandstand för att få ett guidat varv med denne mytomspunne herre. Milky är infödd Manx-bo och en av få som faktiskt lyckats vinna en TT-tävling (i Lightweigt 400cc vilket skedde 2002). För den breda allmänheten är han dock mest känd för sin krasch på en GSXR1000 året efter i Ballaspur-vänstern när han kom för nära gräsbanken med axeln och slets av hojen som ett resultat av detta. Kraschen har vevats ett antal gånger i olika tv- och filminslag och var slutpunkten för Milkys karriär. Richard jobbar numera som förarrepresentant i TT-organisationen och hjälper bl.a. rookies som mig själv att hitta runt snabbaste vägen runt banan. Milky var fullständigt besjälad av uppgiften och det blev många anekdoter och en hel del skratt.

https://www.youtube.com/watch?v=-Nzq2GorVH4

Milky och jag hade kort sagt en givande förmiddag innan jag bjöds på en fantastisk middag hos svenskättade Eva och hennes make Dave som är bofasta på Isle of Man sedan ett antal år tillbaka och som jag lärt känna under mina vistelser där borta. Timmen blev sen innan vi jag lämnade deras bostad på södra delen av ön och när jag ändå var själv på vägarna mitt i natten passade jag på att lägga ytterligare ett varv runt banan. Nattkörningar är ett gammalt klassiskt knep som använts i alla tider för att lära känna Mountain Course. Fördelen är att man lättare ser ojämnheterna i strålkastarljuset och dessutom kan man utnyttja idealspåret på ett helt annat sätt eftersom man får förvarning från mötande bilars ljus på ett sätt som man inte får dagtid runt alla de blinda kurvorna.

Resten av veckan fortsatte i samma stil och sista dagen innan avresa unnade jag mig lite sightseeing i Peel på muséumet House of Manannan, där det pågick en utställning om Irländska TT-förare genom tiderna. Dunlop-dynastin är den mest kända så klart men även storheter som Phillip McCallen och Brian Reid har gjort avtryck i historieböckerna. Jag får säkert anledning att återkomma till en del av den "memorabilia" som fanns i montrarna där.

DSC_0675.jpg
Norman Brown Jr körde Suzuki RG 500:an (till vänster på bilden) till seger i Senior vid sin TT-debut 1982. Han spåddes en lysande framtid och satte nytt absolut varvrekord på Mountain course året efter, bara för att ironiskt nog förolyckas några månader senare vid Storbritanniens GP på Silverstone, allmänt ansedd som en av de säkraste banorna vid den här tiden.

Nästa punkt på programmet i TT-förberedelserna är avresa i eftermiddag till Slovakia Ring i Slovakien där vi ska fortsätta med testerna av vår Honda CBR600RR som vi påbörjade i spanska Cartagena i mars.

På återhörande!
/Björn

P.S. Det finns fortfarande platser kvar på vårt direktchartrade flygplan från Arlanda till Isle of Man under TT i sommar för den som kan och vill. Det har dessutom ljusnat en hel del på boendefronten så den eller de som har behov av fasta väggar för att sova gott behöver bara höra av sig till Peter i den blå länken nedanför detta inlägg så inventerar han beståndet av sängar på ön. D.S.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tack Björn för en gedigen rapport från roadracingens mecca på denna jord! Kul att du träffade "Milky" som jag har haft en del kontakter med via e-mail men aldrig träffat "in real life" ...(hittills)... Tack också för uppdateringen om "Keppel Gate". Förut var det en speciell färg på asfalten där. Den kallas "Shell Grip Tarmac". Nu har jag, så klart, uppdaterat om den nylagda asfalten på "TT course knowledge" som finns här: http://siljasttknowledge.blogspot.se/

Bifogar en bild på John Mc Guinness eller Mc Pint, som vissa säger, som jag tog 2007 vid "Keppel Gate". Det är 600cc race.
03JohnMcGuinness.JPG

En till vid samma ställe på Guy Martin, Martin Finnegan och Adrian Archibald som jag också tog 2007 på 100-årsjubileet "Centenary TT". Det är på träning före "Senior TT".
08GMartin_04MFinnegan_02AArchibald.JPG

Flera bilder från "Centenary TT" 2007 finns här:
http://siljascentenarypics.blogspot.se/
Där finns några bilder på Gary Carswell som tragiskt omkom senaste veckoslutet på träningskörning vid Jurby, det gamla flygfältet, på nordvästra delen av Isle Of Man.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Idag är det EN månad kvar tills träningen börjar på Isle of Man. Ingen har skrivit på den här tråden på två veckor. Hur är det egentligen med intresset för tävlingarna därborta på "motorcyklarnas ö"?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Stort!
Vi väntar bara med spänning i tysthet på fler rapporter och hoppas att få se bilder på polisonger i motljus

Jag har förberett mig genom att köpa en ny hjälm och lite svart vinyl och kurat skymning med handarbete.
f1gm09.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Idag är det EN månad kvar tills träningen börjar på Isle of Man. Ingen har skrivit på den här tråden på två veckor. Hur är det egentligen med intresset för tävlingarna därborta på "motorcyklarnas ö"?

Visst finns intresset sedan om det tillför tråden något är en annan sak! :rolleyes:

20140714_195336.jpg

Men trevligt att du försöker hålla intresset uppe. :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top