ISLE Of MAN - racerapport!

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Efter att ha varit nära att köra ihjäl mig ytterligare två gånger över berget eftersom jag nu så gott som enbart kunde styra hojen genom att kasta in överkroppen i kurvorna och på så sätt få hojen att svänga, lyckades jag ta mig tillbaka till depån. Jag vrålade åt mekanikerna att ta bort styrdämparen helt och begav mig ut på mitt andra varv i ett tröstlöst försök att försöka rädda en silverreplika trots allt. Med ett fruktasvärt styrwobbel som skickade mig ur kurs redan innan jag var framme vid Bray Hill, fick jag bittert inse att hojen skulle vara fullständigt okörbar varvet runt utan strydämpare och jag fann för gott att bryta vid Quarter bridge.

...

Jag har nog aldrig varit mer arg, bitter och besviken i hela mitt liv än vad jag är just nu!!! ....

Björn,
Jag lider med dig. Men... jag är så glad. Så glad att du är hel, att du inte har skador, och att du kan få ett nytt race på måndag i Junior GP.

Om man tittar på tiderna från sista genomförda träningen, torsdag 23/8 så ser man:
Pos No. Rider Machine/Entrant Lap Time Speed
1 7 John Simpson* 675cc Triumph/Splitlath Redmond 19:57.845 113.390
2 7 John Simpson* 675cc Triumph/Splitlath Redmond 20:33.162 110.150
3 9 Kamil Holan* 600cc Yamaha/ 20:34.691 110.010
4 4 Bjorn Gunnarsson* 600cc Honda/ 20:50.460 108.620
5 9 Kamil Holan* 600cc Yamaha/ 20:52.567 108.440
6 4 Bjorn Gunnarsson* 600cc Honda/ 20:53.462 108.360
7 1 Andrew Soar* 750cc Suzuki/ 20:56.232 108.120
8 22 Dean Roberts* 600cc Honda/ 20:58.111 107.960
9 19 Thilo Haefele* 600cc Yamaha/ 21:04.684 107.400
10 22 Dean Roberts* 600cc Honda/ 21:11.757 106.800
11 17 Peter Heijmans* 599cc Honda/ 21:15.918 106.460
12 1 Andrew Soar* 750cc Suzuki/ 21:16.658 106.390
13 19 Thilo Haefele* 600cc Yamaha/ 21:23.874 105.800
14 17 Peter Heijmans* 599cc Honda/ 21:25.140 105.690

Och, om man ser loppets resultat ...
1. Kamil Holan
2. Andrew Soar
3. Dean Roberts
4. Peter Heijmans
John Simpson bröt med teknisk problem på 3'e varvet.

... så förstår man att det borde se annorlunda ut.

Så jag var lite orolig när jag hörde på radion att du låg på 17 plats og över en minut bakom ledaren efter ett halvt varv. Något var fel. Sedan att du gik in i pit efter ett varv (borde först tanka efter två varv). Och till slut så var du inte med i slutresultatet. Fan också. Men super tur, du är hel och frisk.

Vet att det var din bästa chans för pallen. Och att det är skit just nu. Men, på måndag kör du Junior racet. Försök inte vinna, kom hem hel. Och du kan fortfarande bli bästa nykomling i racet på måndag, även om du skulle komma i mål på 17 plats. :) Är säker på att ni löser problemet med styrdämparen imorgon.

Sänder alla goda vibrationer och all god karma din väg. Glöm skiten, man kan inte ändra på det nu, och kom ihåg endurance lärdom: bara fortsätt, håll dig på hjulen och på asfalten så får du en bra placering ändå. Ser fram till måndag. Tänk bara positivt.

/Kris
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Bra beslut att bryta. Man kan alltid komma tillbaka en annan dag, med hela prylar för att göra sig rättvisa.
Inte roligt, men se det så att du har faktiskt gjort bra resultat med dåliga grejer, vad kan då bli av det när du nu får ordning på det. Kan bara bli ännu bättre.

Fortsätt köra snyggt...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Neeeeeej, så himla fånigt!!!! Bryta för tekniska ting är sååååå tråkigt! Dock, du VET att du är SNABB, du har två race kvar detta race, och måååååååååånga race framför dig!!! Det blir fint!!!! :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Man får skriva i affekt även om det kan vara jobbigt efteråt och jag tycker du gjorde det med stil.
Hoppas du kan lägga detta bakom dig på rätt sätt och grattis till att du är hel.
Detta är det intressantaste jag läst sedan PG Lundmark åkte Dakar, du verkar vara en fin mix av mediaintressant och snabb. Fortsätt så kanske andra skriver åt dig till slut?
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag skriver följande rader i affekt så ni får ta dem för vad de är…

Jag lider dessutom med hela mitt team som jobbar fantastiskt fint här på ön för att ge mig de bästa tänkbara förutsättningarna. Jag lider med Henrik Nordgren, min teamchef som jag vet aldrig skulle ljuga mig rakt upp i ansiktet om att stydämparen var ny och vars teamfärger släpats i smutsen och ställts i dålig dager.

På återhörande!
/Björn

Men Björn, det vilar ingen skugga över varesig dig som förare eller Nordgrens teamfärger.
(Det är en del av racing, sånt händer. SURT SOM FN, men sant)
Du kör enormt bra och Nordgrens... ja, vad säger man. . Är bland dem bästa i världen att ha att göra med..:Bugar

Vi som följer den här tråden förstår och lider enormt med Er, men som någon skrev ovan: Tack vare bra beslut, kommer det fler chanser.

Borra ner huvudet nu, och njut av upplevelsen att få köra där. :yoparty
och uppdatera GÄRNA tråden så ofta ni kan...

Vi kommer fortsätta följa Er, vara lite avundsjuka.... men framför allt stolta & glada att för Er skull. Ni gör vad många av läsarna till den här tråden bara kan drömma om.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att bryta när det inte funkar är att köra med INSIDAN som Johan31 skrev. Stort. :tummenupp.
Den här typen av styrdämpare med en "fyrkantig" vinge måste vara känslig för axiell belastning på axeln som vrider vingen.
För utsätts axeln för axiell belastning kanske vingen och huset slits
och då måste reglerskruven dras "åt" för hårdare dämpning
för att kompensera för det ökade glappet mellan vinge och huset pga slitage.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Man får skriva i affekt även om det kan vara jobbigt efteråt och jag tycker du gjorde det med stil.
Hoppas du kan lägga detta bakom dig på rätt sätt och grattis till att du är hel.
Detta är det intressantaste jag läst sedan PG Lundmark åkte Dakar, du verkar vara en fin mix av mediaintressant och snabb. Fortsätt så kanske andra skriver åt dig till slut?

Jag brukar att försöka undvika att göra saker i vredesmod men igår var jag bara tvungen att skriva av mig när jag aldrig fick möjlighet att köra av mig på banan. Tror att det åtminstone hjälpte mig att sova lite bättre i natt. Att rejsa på den här ön är verkligen en känslomässig berg- och dalbana. Bara upplevelsen av att passera genom endast en enda av banans 264 kurvor, så nära din mentala gräns som möjligt, ger mer tillbaka än ett helt års racing hemma i Sverige. Proportionerna på ett nederlag blir då per automatik lika stora. Lika mycket eufori som man skänks över hoppet vid Ballacrye, lika mycket frustration kan man känna när man efter en dags förberedelser och en timmes försening på startlinjen i full mundering, får det snopna beskedet att kvällens träning ställts in p.g.a. dimma på berget.

Precis som jag skrev i inledningen av den här tråden så är ju hela tanken med min rapportering härifrån att ni ska få en känsla för vad hela det här äventyret handlar om, från insidan så att säga. Officiella pressmeddelanden är något annat. Jag betalar ju dessutom kalaset ur egen ficka och behöver inte gömma mig bakom formuleringar som "electrical problems" för att få ut lönechecken...:tungan Ni får med andra ord sätta in gårdagskvällens racerapport i sitt sammanhang. Det var precis de tankar och känslor som for genom huvudet efter det nesliga nederlaget igår och jag har inte för avsikt att redigera så här i efterhand. Tack för alla uppmuntrande ord trots allt!

Idag skiner solen över depån och vi är redan igång med att fixa hojen inför morgondagen. Den lånade styrdämparen är monterad enligt konstens alla regler och jag längtar verkligen efter att få komma ut på banan igen.:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Bra Björn,du har många som följer din resa! /Johan
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Att rejsa på den här ön är verkligen en känslomässig berg- och dalbana.
...
Lika mycket eufori som man skänks över hoppet vid Ballacrye, lika mycket frustration kan man känna när man efter en dags förberedelser och en timmes försening på startlinjen i full mundering, får det snopna beskedet att kvällens träning ställts in p.g.a. dimma på berget.
...
Ni får med andra ord sätta in gårdagskvällens racerapport i sitt sammanhang. Det var precis de tankar och känslor som for genom huvudet efter det nesliga nederlaget igår...

Björn,
Tack för att du orkar och har lust att skriva och uppdatera direkt på plats. Och tack för att du också vågar visa dina känslor, både upp och ned. Det är just känslor det hela handlar om. Det är därför vi alla kör mc. Race, trackday, eller bara ner till kiosken. Det är känslor.

Tack också att du valde bryta igår, så att du är hel och klar till imorgon. Vi är många som följer dina äventyr, och vi vill ha mera!!!

Två race kvar, Junior 600 måndag och Senior 1000 fredag.

Bästa tråden ever.

/Kris
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Kalas! Körning idag?

Ingen körning idag då det är Söndag och här är man noga med att skilja på racingtid och kyrkotid. Har precis kommit tillbaka från ett förarmöte där vi fick reda på att morgondagens juniorrace förmodligen skjuts till tisdag p.g.a. usla väderutsikter. Men jag kör hellre på tisdag om vägarna har en chans att torka upp tills dess, än imorgon på blöta.

På återhörande!
Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Race idag kl 14:45 lokal tid om vädergudarna är med oss. Ösregn hela dagen igår och de senaste rapporterna från banan säger att det fortfarande är blött i skogssektionerna. Solen tittar dock fram mellan molnen och vinden är kraftig så det lär torka upp ganska hyggligt till eftermiddagen. Jag chansar på torrdäck om det inte kommer mer regn innan start. Min norske kompis Tor Henning håller oss uppdaterade med vädret från västsidan av ön.

På återhörande!
/Björn
 

erier128

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Mitt i
Hoj
Daytona 675
Mycke spännade tråd, är nog en av få man läst hela. Följde också loppet i lördags på manxradio. Håller tummarna för dig idag!
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
En svensk på Isle of man är ju utan tvekan årets sporthändelse. Håller tummarna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top