ISLE Of MAN - racerapport!

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Vi letar efter en sidvagnsåkare som burkade åt Andres Olt på Isle of Man 1982 och 1983. Han heter Jan Johansson och han har bott i Köping. Om någon har kontaktuppgifter till Jan, e-mail, telefonnummer eller postadress så är vi tacksamma att få dem. Vi skall inte skriva kontaktuppgifter här på tråden så var snälla och maila till mig: silja1942@hotmail.com

Jag slängde ut en fråga till en på jobbet som tävlat som sidvagnsåkare, han kom inte riktigt ihåg allt som om det var igår men han skulle kolla upp lite papper om han kunde hitta något namn - han var dock aktiv mellan 1985-1997 och körde aldrig TT själv men massa annat, sen kasta han ur sig några namn som kanske kunde komma ihåg Olt'es burkare om inte han hittade något.

Hör av mig om jag får något svar av honom
Bor i förresten i Köping om det inte framgick!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag slängde ut en fråga till en på jobbet som tävlat som sidvagnsåkare, han kom inte riktigt ihåg allt som om det var igår men han skulle kolla upp lite papper om han kunde hitta något namn - han var dock aktiv mellan 1985-1997 och körde aldrig TT själv men massa annat, sen kasta han ur sig några namn som kanske kunde komma ihåg Olt'es burkare om inte han hittade något.

Hör av mig om jag får något svar av honom
Bor i förresten i Köping om det inte framgick!

Hoppas att det nappar! Det KAN också vara så att Jan Johansson är en pseudonym. Vi har efter en del detektivarbete hittat några som tävlat, men inte under sitt rätta namn.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Från hockey till racing...

Blev lite paff när jag ringdes upp under veckan som gick av en reporter från Blekinge Läns Tidning, lokaltidningen i mitt gamla uppväxtlän. Ryktet hade nått honom om att jag, som gammal Blekingebo i förskingringen och i egenskap av ende svensk, planerade för en TT-start till våren. Nu ville han göra en grej av detta och tydligen har artikeln idag (141118) publicerats i BLT/Sydöstran.

Conny Janner, som BLT:s motorreporter heter, hade forskat i tidningens arkiv och hittat en del material och bilder som tydligen fanns sparat från den hockeykarriär i Kallinge/Ronneby IF (KRIF) som föregick min racingdito. Samtalet utvecklades till en "promenad nedför minnenas allé" som det brukar heta. Efter att vi lagt på luren var jag tvungen att rota fram mina gamla klippböcker från den tiden och nu kan jag inte låta bli att dela med mig. Det är väl ungefär 15 år sedan jag lämnade Blekinge och det är mycket möjligt att detta inlägg mest är av lokalhistoriskt intresse, men om det till äventyrs skulle råka sladda in några gamla hockey- eller klasskompisar på den här bloggen med anledning av att tidningsartikeln har potential att nå 100000 läsare, så kanske igenkänningsfaktorn blir desto högre.:hej

Med en farsa i flygvapnet bar flyttlasset till F17 i Kallinge i samband med nedläggningen av F11 i Nyköping 1979. Jag var för liten för att ha särskilt många minnen från Sörmland och har därför alltid betraktat mig själv som Bleking. Bopålarna slogs ner på Duvedalsvägen i Kallinge och med ett stenkast till Kockumhallen som ishallen heter blev den snabbt en naturlig hemvist. Vinterhalvårets höjdpunkter kom fort att bli allmänhetens åkning för att inte tala om A-lagsmatcherna i början på 80-talet där man kunde beundra hockeykrigare som Walle Mingotti, Tuben Svensson, Urban Losell, Peter Miketinac m.fl. försvara Kallinges färger mot TAIF, Växjö HC och andra klubbar i regionen.

Snart nog var man tillräckligt stor för att börja skrinna omkring i KRIF:s olika pojklag och i 15-års åldern hade jag förmånen att vara en kugge i en av Blekinges mer framgångrika TV puck-årgångar. Vi gick vidare från gruppspel i Filipstad till slutspel i Norrtälje det året och om jag minns det rätt tror jag att vi nådde TV-sänd åttondelsfinal innan vi slogs ut. I nuläget kan jag inte dra mig till minnes vilket landskap som blev vår baneman, men någonstans har jag i alla fall ett gammalt videoband som ligger och skräpar från SVT med vår sista match inspelad, kommenterad av Arne och Ankan, duon som kommenterade allt från elitserien till Canada Cup och VM på den tiden. Hur coolt är inte det för oss som minns vårt 80-tal...;)

Nåväl, tydligen tyckte KRIF:s A-lagstränare på den tiden, Roffe Nilsson och Tobbe Karlsson, att jag som 15-åring efter TV-pucken hade gjort mig förtjänt av en chans i A-truppen. Det blev början på en intensiv period i mitt liv där jag spelade och tränade med A-pojkar (min egentliga ålderskategori), juniorer och A-lag vilket innebar 6-8 ispass i veckan.

Efter en målrik match mot Gislaved i division 2 där jag gjort mitt första A-lagsmål kom BLT kom på besök och ville göra reportage för en artikelserie över en helsida som hette "Upp till 16 i BLT". Det var en stående programpunkt i tidningen som återkom någon gång i månaden och som syftade till att lyfta fram unga talanger i länet inom sport (och eventuellt kultur men jag kan vara fel ute här??). Det var självklart hedrande men jag minns det som rätt pinsamt och jag gruvade mig inte så lite för vad äldre lagkompisar och klasskarater skulle säga och tycka...:hihi

Nåväl, så här en massa år i efterhand är det ju riktigt kul att reprotaget blev av. Inte bara för att BLT tydligen sparat alla bilderna de tog den där gången och därför kan göra länkningen tillbaka i tiden när de nu vill skriva om min Isle of Man-satsning, utan också för att läsa artikeln för egen del och minnas alla gamla kompisar i Blekinge.

Hur gick det med hockeykarriären då? Well, om jag nu möjligen uppvisade lite talang under mina debutsäsonger i div 2 (vilket kanske borde motsvara dagens division 1 efter devalveringen av seriesystemet för några år sedan?) så avstannade utvecklingen och jag blev med facit i hand aldrig mycket mer än en medioker ytterforward. Efter lumpen var det dags att inse att jag aldrig skulle bli så bra att jag skulle kunna leva på hockeyn. Jag lämnade därför uppväxtorten för studier i Kristianstad parallellt med mitt första jobb, som i sin tur gav mig den nödvändiga inkomstkällan för att växla över till road racingen. "The rest is history"... som man säger och finns redan beskrivet längre bak i den här tråden för den som är nyfiken.

Nu för tiden ägnar jag inte hockeyn särskilt många tankar, men efter samtalet från BLT var jag så klart tvungen att göra lite nostalgiska sökningar på nätet och hittade KRIF:s proffsiga hemsida med videoreferat från matcher m.m. Ishockeyn i min hembyggd verkar vara starkare än någonsin och döm om min förvåning när jag såg att KRIF förefaller ha flera farmarlag i lägre divisioner genom både nystartade Ronneby IK och den gamla fotbollsklubben Hasselstads BK:s hockeygäng. Jag gissar att det är för att kunna förankra och tillgodose den breda hockeykulturen som alltid funnits i kommunen. Dessutom hittade jag flera av mina egna gamla lagkompisar i laguppställningen för KRIF:s oldboys-lag. Det var många namn som jag fortfarande tror mig kunna sätta ett ansikte på och många glada minnen som vaknar till liv. Tack för det!:tummenupp

DSC_0504.jpgBLT 141118.jpg
BLT anno 1991 versus BLT anno 2014

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
NU ÄR DEN KLAR! Min guide på TT-banan på Isle of Man på SVENSKA! Det är ett varv i långsam fart men på avlyst väg. I tävlingsfart i dessa dagar hinner man inte säga nästan någonting om banan och dess omgivningar. Men här bär det iväg på en tvåcylindrig 600cc Scott från 1929! Håll till godo.
http://www.youtube.com/watch?v=_eb51F2ow2E
Ställ in på 720p HD vid kugghjulet nere till höger för bästa möjliga bild. Kugghjulet syns inte förrän filmen har startat. Det går inte att få bort mera av skakningarna, tyvärr.
:) Silja.
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Lite offtopic. Krif har man ju mött några gånger i hockeyrinken under sin uppväxt. Vilken årsmodell är du Björn?

Ps. Nybro slog Krif med 5-3 för vid senaste mötet för några veckor sedan. ;) Ds.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
NU ÄR DEN KLAR! Min guide på TT-banan på Isle of Man på SVENSKA! Det är ett varv i långsam fart men på avlyst väg. I tävlingsfart i dessa dagar hinner man inte säga nästan någonting om banan och dess omgivningar. Men här bär det iväg på en tvåcylindrig 600cc Scott från 1929! Håll till godo.
http://www.youtube.com/watch?v=_eb51F2ow2E
Ställ in på 720p HD vid kugghjulet nere till höger för bästa möjliga bild. Det går inte att få bort mera av skakningarna, tyvärr.
:) Silja.


Som vanligt så är du fantastiskt noggrann och informativ när du delar med dig av dina enorma kunskaper kring Isle of Man och dess landsvägsbana The Mountain Course, Silja!:Bugar

Jag är blir bara mer och mer övertygad om att den TT-afton som vi planerar att genomföra i Örebro den 10 januari, till stora delar tack vare dig, har alla förutsättningar i världen att bli något mycket minnesvärt för alla racingintresserade!:tummenupp

När jag tittar på din film som är filmad från en motorcykel från 1929, under ett paradvarv för historiskt intressanta förare eller motorcyklar, så slås jag framför allt av hur bred banan verkar vara genom dagens fina vidvinkellinser. Ni som varit på plats och med egna ögon bevittnat tävlingsbanans sträckning, håller säkert med om att det är betydligt smalare i verkligheten, eller hur?

Jag får väl passa på att slänga upp mitt eget gamla ombordvarv som också ligger ute på youtube som en liten referens med avseende på hastigheten. Det spelade jag in med min tankkamera när jag körde min första tävling på Isle of Man 2012 och jag hade då en snitthastighet av 180 km/h över de 6 milen som varvet sträcker sig.

https://www.youtube.com/watch?v=lDKegf3Lgk8

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det har kommit indikationer via mail på att Jan Johansson INTE är en pseudonym. Men ännu vet vi inte var han finns. Tips emottages tacksamt!

Han bör vara mellan 60 och 65 år nu. Vid kontroll på ett bra ställe så visar det sig att det finns drygt 90 Jan Johansson födda bara 1950 (alltså 64 år nu) i Sverige. Svårt läge alltså.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lite offtopic. Krif har man ju mött några gånger i hockeyrinken under sin uppväxt. Vilken årsmodell är du Björn?

Ps. Nybro slog Krif med 5-3 för vid senaste mötet för några veckor sedan. ;) Ds.

Spelade TV-pucken 1990, vilket tydligen innebär att man är så gammal att man klassas som "oldboys" i hockeysammanhang.:huvet

Tur att man bytte sport i tid, till en där de främsta stjärnorna är över 40 bast, så att man fortfarande kan räkna sig som ung och lovande...:tungan:banana

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det har kommit indikationer via mail på att Jan Johansson INTE är en pseudonym. Men ännu vet vi inte var han finns. Tips emottages tacksamt!

Han bör vara mellan 60 och 65 år nu. Vid kontroll på ett bra ställe så visar det sig att det finns drygt 90 Jan Johansson födda bara 1950 (alltså 64 år nu) i Sverige. Svårt läge alltså.
Eftersom ni är inne på pseudonym spåret så antar jag att ni inte hittat Andres Olt?
Han borde väl rimligen, kan man väl anta, veta vad burkslaven hette, på riktigt alltså. Pseudonym eller inte?
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Eftersom ni är inne på pseudonym spåret så antar jag att ni inte hittat Andres Olt?
Han borde väl rimligen, kan man väl anta, veta vad burkslaven hette, på riktigt alltså. Pseudonym eller inte?
Jan Johansson verkar inte vara pseudonym. Andres Olt vet vi var han finns men han svarar inte i telefon. Kanske bortrest?
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Deckar'n allmänheten slår både Eniro, Hitta och andra sökvägar. Tack ni som har engagerat er! Mailen går varm! (Får nog montera vattenkylning... Kanske termosifonsystem som på Börje Janssons gamla 125cc Maico.) Vi har några heta tips nu som vi tror på. Ringer ett nummer då det ljusnar. //Silja.
Så här ser ett termosifonsystem ut:
DSC_1139.jpg
Termosifonsystem: (citerat från Vattenfalls hemsida)
"Ett system där värmebäraren cirkulerar av egen kraft i enlighet med principen att en kall vätska är tyngre än en varm. I dessa system krävs följaktligen ingen cirkulationspump."
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag vet inte hur många medlemmar på Sporthoj som har varit inne på hemsidan www.iomtt.com genom åren. Men nu kan jag meddela att det forum som fanns där delvis är stängt sedan eftermiddagen 21/11 2014. Department of Economic Development på Isle of Man har gett order till hemsidans administratör, Duke Marketing Ltd, att göra om så att det inte går att skriva där längre. Det går bara att läsa och ingen vet idag hur lång tid det dröjer innan hela forumet tas bort. Databasen, live timing och allt det andra kommer att finnas kvar såvitt känt just nu. Obegripligt hur Department of Economic Development på Isle of Man tror sig kunna spara pengar på att skrivfunktionen tas bort. Det har redan skapat stor bad will i racingintresserade kretsar i England. Troligen ligger andra orsaker bakom beslutet att stänga av skrivfunktionen.

För att komma till forumets arkiv, som det kallas nu, skall man hålla muspekaren över TT 2015 längst uppe till vänster på sidan. Då kommer en droplist och längst nere där klickar man på Forum Archive för att läsa vad som fanns på forumet då skrivfunktionen stängdes av.

Alla de medlemmar som varit mest aktiva på iomtt.com har flyttat till ett annat forum som finns på http://www.ttwebsite.com Jag rekommenderar alla, som är intresserade av diskussioner och nyheter om Isle of Man och tävlingarna där, att söka medlemskap på ttwebsite.com. Då detta skrivs lördag förmiddag 22/11 är ttwebsite.com avstängt för service. De kommer att öppna igen senare på lördagen 22/11 2014.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top