ISLE Of MAN - racerapport!

kiddec

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Ronneby
Hoj
-80 Ducati MHRnr484 , -72 Laverda 750SF
Helt underbar läsning.Jag har sagt det förr och säger det igen. "Du är lika grym som skribent som på banan"!:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
:tummenupp



Kanske det, eller rent av boka helgen kring lördagen den 10 januari 2015 för en liten utflykt...;)

Som jag nämnde avslutningsvis i romanen (läs: inlägget) om TT-starten så tror jag att vi har en riktigt jäkla ball grej på gång för alla er som visat intresse för den här tråden, men det återstår några små redigeringsdetaljer innan vi har ett helt färdigt koncept klart.

Det läggs dock sista handen vid detta i helgen och presenteras därför i sin helhet av mig här på tråden under måndag eller tisdag så jag ska inte gå händelserna i förväg redan nu...:crash

På återhörande!
/Björn

Nej...! Inte på måndag eller tisdag! Jag åker till Löndön på måndag och kommer hem sent på fredag. Kan du inte avslöja vad det här gäller nästa helg istället? :gråta

Jag förstår om du inte vill vänta bara för min skull, men kan jag i sådana fall få anmäla mitt intresse för vad det än gäller redan nu? Föredrag, middag, prygling eller stegling, det spelar ingen roll! :fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Nej...! Inte på måndag eller tisdag! Jag åker till Löndön på måndag och kommer hem sent på fredag. Kan du inte avslöja vad det här gäller nästa helg istället? :gråta

Jag förstår om du inte vill vänta bara för min skull, men kan jag i sådana fall få anmäla mitt intresse för vad det än gäller redan nu? Föredrag, middag, prygling eller stegling, det spelar ingen roll! :fakta

Du kan vara lugn, det kommer att ordna sig för dig också... ;)

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
På planet till Löndön. Sitter på Mount Everest-höjd någonstans över Nordsjön. Har fixat WiFi. Kollar om något nytt har skrivits. Konstaterar krasst att jag är störd. På riktigt. :dummer
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Inbjudan till Isle of Man-afton i Örebro 2015-01-10!

Då så...

Det är med glädje och en hel del spänd förväntan som jag offentliggör, vad jag hoppas och tror att många av er som läser detta, kommer att rangordna som en av vinterns absoluta höjdpunkter i väntan på vårens antågande!:tummenupp

Välkommen.jpgVälkommen2.jpg
Klicka på de båda bilderna ovanför för att förstora dem och därigenom kunna läsa texten



Först och främst vill jag börja med att ära dem som äras bör. Även om jag funnits med som bollplank och medarrangör sedan det här projektet gick från fantasi till verklighet, någon gång strax efter att vi kom hem från Isle of Man i september, så är det andra som gjort grovarbetet för att överhuvudtaget göra den här idén genomförbar.

Peter, Iréne, Silja, Pelle och flera andra har nätverkat, lokalbokat, bildgranskat, gjort historieresearch och allt annat som krävts för att kunna förverkliga vår idé på ett så genomarbetat sätt som möjligt.

Vad går då upplägget ut på? Tanken har kort och gott varit att anordna en riktigt minnesvärd Isle of Man-afton på hemmaplan för alla svenskar som någon gång varit på ön, eller som aldrig haft möjlighet att ta sig dit men som ännu inte släppt den drömmen.

Grundriktlinjerna bestod först och främst av att ta hjälp från dem som besitter gedigen erfarenhet och kunskap kring det mer än hundraåriga motorcykeltävlandet på ön. Bland dem kan nämnas personer som fotograf Iréne Gunnarsson Sjödahl, som själv fotat och filmat över 50 tävlingar på Isle of Man men som även är känd som maka till svenske TT-föraren Esso Gunnarsson, samt kalenderbitaren Jan-Åke "Silja" Siljeström vars statistiska kunskaper kring ön torde vara oöverträffade.

Nästa steg blev att försöka kartlägga och bjuda in så många som möjligt av de svenskar som någon gång tävlat på Isle of Man i syfte att ge dem en chans att bevista tillställningen och återuppleva en av sina tävlingskarriärers absoluta höjdpunkter, samt en möjlighet för dem att utbyta självupplevda anekdoter med varandra och oss andra under avspända former. Om jag fått det rätt förklarat för mig så har gänget bakom kartläggningen hittills spårat ett 50-tal svenskar som tävlat på ön, varav den förste lär ha varit där redan 1928. Alla har vi dock inte lyckats hitta adress och kontaktuppgifter till. Därför vill jag passa på att rikta en uppmaning till er som kanske känner någon som tävlat på ön, att förhöra er om i fall denne person verkligen fått en personlig inbjudan. Annars är denne "ex-TT- or MGP-rider" hjärtligt välkommen att höra av sig till Peter Karlsson på inbjudan för att på så sätt få förtur till platserna. Min avsikt är att vi ska kunna presentera några av förarna här i tråden i egna inlägg så småningom men redan nu kan nämnas att den framgångsrikaste svenske TT-föraren genom tiderna, Börje Jansson med sin två andraplatser i TT, har varit mycket hjälpsam med att dela med sig av sitt arkivmaterial i form av bilder och filmer.

Det tredje steget är det som vi är i färd med nu, nämligen att bjuda ut kvarvarande platser till den intresserade allmänheten som kan tänkas finna nöje i att mingla, umgås och ta del av alla Isle of Man-episoder under kvällen, oavsett om det råkar vara i föredragsform eller över desserten med bordsgrannen.

Även om tyngdpunkten under aftonen så klart kommer att ligga på Isle of Man-racing och allt som kan förknippas med detta, så kommer möjligheten finnas att dessutom ta del av en stor mängd unikt svenskt road racing-arv från 1900-talet. En tid då vi hade svenska förare som regelbundet deltog i internationella storlopp runt om i världen och som på så sätt försörjde sig genom sin racing. Några av de mer kända svenska förarna och tillika författarna från den tiden, Leif Rosell och Ingemar "Dalton" Bengtson, har lovat hedra oss med sin närvaro. De kanske inte alltid tillhörde de snabbaste på banan men de tävlade mot de bästa och dokumenterade allt med egna ögon och när det gäller att återberätta historierna från racingens guldålder så tillhör de båda den absoluta världseliten, tro mig...;) Den besökare som kan sin road racing-historia kommer dessutom att kunna identifiera flera svenska Superbike och GP-förare från 70-, 80- och 90-talen bland kvällens gäster.

Som grädde på moset har vi fått kontakt med några svenska road racing-motorcykelsamlare, som insett vilken kulturgärning vi ger oss på genom att försöka ro den här aftonen i land, och som på stående fot därför erbjudit sig att låna ut RR-hojar som vi ska kunna ställa ut för att skapa den rätta atmosfären på hotellet.

Å just det, hotellet som hela evenemanget kommer att äga rum på är det traditionstyngda och anrika Elite hotell i centrala Örebro. De har varit mycket välvilligt inställda till hela idén sedan begynnelsen och har lovat göra sitt bästa för att tillgodose våra önskemål under kvällen.

Vi hoppas och tror att aftonen har potential att bli något oförglömligt för alla som har ett intresse för svensk road racing-historia i allmänhet och Isle of Man i synnerhet. Den enda begränsningen utgörs av att matsalen på hotellet enbart rymmer 200 gäster och därför är det tyvärr bara de 200 personer som först anmäler sig som kommer att kunna erbjudas biljetter till kvällen. Även om jag och folket runt omkring mig har för vana att undvika att ta ut segrar i förskott, så är det något som säger mig att det nog finns potential för att evenemanget riskerar att bli utsålt med tanke på det starka Isle of Man-intresse som visat sig finnas runt om i stugorna. Speciellt när jag betänker att det bara tog ca. 2 veckor att sälja ut de 50 platserna i supporterbussen till årets Manx GP och att den resan släpptes mer än ett halvår innan avresa...:)

Nåväl, med det sista stycket vill jag egentligen bara ha sagt att man nog inte ska vänta för länge med att bestämma sig för att kunna vara helt säker på sin plats på gästlistan. En sak är i alla fall helt klar: Oss veterligen har det aldrig gjorts något sådant här med Isle of Man-inriktning i Sverige förut, och med tanke på allt arbete som krävs för att förverkliga den här visionen, så är min gissning att det kommer dröja länge innan någon försöker sig på något likande igen.:näsblod

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag kommer! Självklart!

Jag vill bara påpeka att det inte är jag som är den Peter som har rott ihop det här. Ära och heder till rätt Peter!

/PeteR1 från ett regnigt London på stulen WiFi-uppkoppling
 

goran4

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2011
Ort
fellingsbro
Hoj
87 yamaha tzr250
detta får ej missas.jag och frugan tar helgen som en julklapp till oss båda.Har.bokat fredag o lördag på hotellet
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har fått två vänner att anmäla sig också. Ju fler vi är tillsammans... :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Har mailat anmälan.
Strålande kul! Då ses vi där.:tummenupp

detta får ej missas.jag och frugan tar helgen som en julklapp till oss båda.Har.bokat fredag o lördag på hotellet
Hmm... briljant idé att ge bort en IoM-afton som julklapp!:D
Jag kommer sannolikt också att försöka finnas på plats redan från fredagen men det hänger lite på hur jag får ihop det med semesterdagarna för första kvartalet. Det är mycket som ska hinnas med i vår och målet är att både hinna försäsongsträna på sydligare breddgrader samt avlägga en weekend-visit på Isle of Man för att vidmakthålla bankännedom och knyta kontakter.

Jag har fått två vänner att anmäla sig också. Ju fler vi är tillsammans... :)
Way to go, PeterR1!:tummenupp Jag pratade med arrangörs-Peter (Karlsson) härom dagen och anmälningarna har redan börjat trilla in i en jämn ström. Glädjande är också att det verkar vara många andra på gästlistan som vi inte känner sedan tidigare, men som tagit chansen att komma till Örebro för att uppleva och låta sig inspireras av Isle of Man-atmosfären när det nu för första gången arrangeras något sådant här på hemmaplan.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Väldans jobbigt att släpa med en plastbit med ett klistermärke men annars hade det bara varit ännu en vanlig bild....:tungan
View attachment 412816

Tjusig bild med framskärmen på din Trajja i förgrunden och järnvägsövergången vid Bungalow i bakgrunden!:rock

Hoppas bara att orsaken till ditt stopp på platsen inte föranleddes av den blå/gula bilen på parkeringen...:7peta;)

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det är dags att berätta lite om den planerade Isle of Man-träffen i Örebro den 10/1 nästa år. Inbjudan finns här på tråden på inslag 1428 skrivet av bg. Anmälningarna strömmar in och man måste nog anmäla sig snart för att vara säker på att få plats. Kontakta Peter Karlsson med mail eller SMS för att anmäla er: (Telefonsamtal endast efter kl. 16.00). peterportimao@gmail.com eller 070-299 79 90.

Vi har hittat flera än 50 svenska förare och "burkslavar" som har tävlat på Isle of Man i The TT eller MGP genom åren och alla blir inbjudna. De flesta har vi koll på men en har visat sig vara lite för knepig för oss att få tag på. Så nu behöver vi hjälp av detektiven allmänheten, alltså ni medlemmar här på tråden och era bekanta.

Vi letar efter en sidvagnsåkare som burkade åt Andres Olt på Isle of Man 1982 och 1983. Han heter Jan Johansson och han har bott i Köping. Om någon har kontaktuppgifter till Jan, e-mail, telefonnummer eller postadress så är vi tacksamma att få dem. Vi skall inte skriva kontaktuppgifter här på tråden så var snälla och maila till mig: silja1942@hotmail.com

Vår planering går bra och vi tror att det blir en intressant lördag här i Örebro i början av januari. Programmet innehåller både racinghistoria och racing idag med massor av bilder, filmer och annat intressant. Jag hoppas att få se ett glatt och intresserat gäng på Elite Stora Hotellet den 10/1 2015! Välkomna!
Silja.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det är dags att berätta lite om den planerade Isle of Man-träffen i Örebro den 10/1 nästa år. Inbjudan finns här på tråden på inslag 1428 skrivet av bg. Anmälningarna strömmar in och man måste nog anmäla sig snart för att vara säker på att få plats. Kontakta Peter Karlsson med mail eller SMS för att anmäla er: (Telefonsamtal endast efter kl. 16.00). peterportimao@gmail.com eller 070-299 79 90.

Vi har hittat flera än 50 svenska förare och "burkslavar" som har tävlat på Isle of Man i The TT eller MGP genom åren och alla blir inbjudna. De flesta har vi koll på men en har visat sig vara lite för knepig för oss att få tag på. Så nu behöver vi hjälp av detektiven allmänheten, alltså ni medlemmar här på tråden och era bekanta.

Vi letar efter en sidvagnsåkare som burkade åt Andres Olt på Isle of Man 1982 och 1983. Han heter Jan Johansson och han har bott i Köping. Om någon har kontaktuppgifter till Jan, e-mail, telefonnummer eller postadress så är vi tacksamma att få dem. Vi skall inte skriva kontaktuppgifter här på tråden så var snälla och maila till mig: silja1942@hotmail.com

Vår planering går bra och vi tror att det blir en intressant lördag här i Örebro i början av januari. Programmet innehåller både racinghistoria och racing idag med massor av bilder, filmer och annat intressant. Jag hoppas att få se ett glatt och intresserat gäng på Elite Stora Hotellet den 10/1 2015! Välkomna!
Silja.

Fantastiskt fint jobbat Silja m.fl.:tummenupp Den här vintern tror jag bestämt att julafton kommer att infinna sig den 10 januari istället för 24/12 för oss med Isle of Man-intresse.;) Jag insåg hur mycket det finns att lära om svensk IoM-historia när jag pratade med Peter för någon vecka sedan och han berättade att ni under era efterforskningar funnit en svensk tjej som verkar ha tävlat på ön under 90-talet! Det hade jag inte en aning om.
Coolt:rock

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top