ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Road - Höstens filmtips!

Jag har inte sett den själv ännu men för den som är intresserad av real road racing så är den här rullen med största sannolikhet synnerligen sevärd.

I min värld så är filmen "The Road Racers" av David Wallace den ultimata filmen, oavsett kategori. Jag presenterade den i denna tråds första inlägg för drygt två år sedan som en av huvudanledningarna till varför jag länge drömt om att få tävla på Isle of Man.

Om det är någon film som har potential att kunna ses som en uppföljare till "The Road Racers" (som släpptes 1980 om jag inte missminner mig) så borde det vara den rykande färska "Road", som enligt uppgift behandlar både första (Joey och Robert) och andra (Michael och William) generationens brödrapar i Dunlop-dynastin...:Bugar


https://www.youtube.com/watch?v=e8km-YQKb2E#t=31

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag har inte sett den själv ännu men för den som är intresserad av real road racing så är den här rullen med största sannolikhet synnerligen sevärd.

I min värld så är filmen "The Road Racers" av David Wallace den ultimata filmen, oavsett kategori. Jag presenterade den i denna tråds första inlägg för drygt två år sedan som en av huvudanledningarna till varför jag länge drömt om att få tävla på Isle of Man.

Om det är någon film som har potential att kunna ses som en uppföljare till "The Road Racers" (som släpptes 1980 om jag inte missminner mig) så borde det vara den rykande färska "Road", som enligt uppgift behandlar både första (Joey och Robert) och andra (Michael och William) generationens brödrapar i Dunlop-dynastin...:Bugar


https://www.youtube.com/watch?v=e8km-YQKb2E#t=31

På återhörande!
/Björn

Jag håller med, den är en liten guldklimp! Och Road är beställd :tummenupp

Såg den igår klart sevärd dock så slår den inte The road raders.
Mer en längre och utökad version av The tribute to joey dunlop med Robert och hans söner.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag älskar Frank Kennedys fantastiska gips, men det märkligaste är att jag får ett sånt begär, inte att bränna satan och skrämma kor i sken på väg till Moheda på en trimmad tvåtaktare, vilket kanske hade varit naturligt, utan att köpa en Transit-buss. Jag menar wtf!? Är det Kirunas HBT-satsning som spökar? Varför i herrans namn skulle jag behöva en transa?
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
TT-starten våren 2015 är klar...

...eller åtminstone så klar den kan bli innan TT-organisationen presenterar den officiella deltagarlistan någon gång runt månadskiftet april/maj.:tummenupp

header2015.jpg


Bakgrunden är följande:

Vissa målsättningar som man vill uppnå i livet kan man bestämma mer eller mindre helt efter eget huvud, som t.ex. att lösa ett medlemskap i Friskis & Svettis eller delta i en charterresa till Mallorca. Vid andra aktiviteter saknas det fullständigt relevans för hur innerligt gärna man själv än vill deltaga, man är istället helt utlämnad till huruvida andra tycker att man gjort sig förtjänt av att få vara med eller inte. Det kan handla om att spela en VM-final i fotboll för den fotbollsintresserade eller följa med på en månlandning i NASA:s regi för någon annan (för att dra några extrema typfall).

I min lätt inskränkta värld (det är väl ingen idé att försöka hymla med den saken:näsblod) så skulle båda ovanstående exempel lätt toppas av ett starttillstånd i TT-tävlingarna på Isle of Man. Precis som att VM-finalen i fotboll är den främsta matchen att deltaga i för utövarna av den sporten, är Tourist Trophy-racen på ön i irländska sjön tävlingarnas tävling för den professionella real road racing-eliten. När jag efter min svåra fotskada hösten 2012 gick ut i roadracingmagasinet Highsider och berättade att jag hade en långsiktig plan om att återvända till Manx GP till 2014 med slutmålet att köra TT 2015 kändes det avlägset.

Inte nog med att Isle of Man-satsningar kräver osedvanligt lång framhållning. Jag var också väl medveten om att det inte var upp till mig själv att besluta om jag skulle få köra TT eller ej. Som jag nämnt i tidigare inlägg har det skett en ganska genomgripande professionalisering av TT-tävlingarna under de senaste 10 åren. Det är idag en mångmiljonindustri som når över hela världen och om kommersialiseringen enbart är av godo kan diskuteras. De flesta är dock överens om att det var en nödvändighet att låta marknadskrafterna få större spelrum om landsvägsracingen på Isle of Man överhuvudtaget skulle överleva. Det är inte alla som minns att för bara ca. 10 år sedan fanns det starka tongångar som ville göra gällande att TT-organisationen skulle tillåtas hålla på över 100-års jubileet 2007, men att tävlingarna sedan skulle tvingas ner i graven för gott.

Racingen på The Mountain Course (landsvägsbanan som TT och Manx GP bedrivs på) förefaller i dagsläget vara starkare rustad än vad den någonsin varit sedan den blev av med VM-statusen i mitten på 70-talet. Efter vad jag förstår kan förtjänsten för detta delas lika mellan medieutveckligen som ökat tillgängligheten världen över genom youtube m.m. och ett hårt arbete från de styrande topparna i TT-organsiationen som numera har sina arbetsrum i direkt anslutning till ministrar och tjänstemän i regeringskanslit på Isle of Man. Påståendet ovan kanske bäst understryks av att det sedan en tid tillbaka till och med diskuterats möjligheten att upphäva det uråldriga förbudet mot landsvägsracing på det engelska fastlandet, eftersom engelsmänen upptäckt vilket intresse real road racing genererar och nu också vill ha en del av kakan.

Detta må vara av godo för sportens överlevnad som helhet och för alla fans världen över, men för en svensk road racing-amatör som mig så innebär det att det ställs betydligt högre krav för att överhuvudtaget beviljas ett starttillstånd i TT. Det räcker inte längre bara med att själv tycka att man är en jäkel på att köra hoj. Numera måste man kunna backa upp påståendet med resultat och dessutom bevisa att man är medialt intressant på ett sätt som ytterligare kan stärka TT-tävlingarnas varumärke globalt. Som kuriosa kan nämnas att Manx Grand Prix-tävlingarna istället har klivit in och fyllt tomrummet under proffsnivån för oss amatörer, och även om "hypen" kring Isle of Man lett till att startfälten är överfulla även på Manx, så axlar MGP-eventet ansvaret som lillebror genom att vinnlägga sig om att ta väl hand om alla nybörjare och de amatörer som tävlat I MGP under 10,20 eller 30 år för sitt höga nöjes skull, men som aldrig brytt sig om att sikta mot stjärnorna i TT-racen.

Puuuh... det var en lång utveckling av bakgrunden, men då jag fått en och annan gliring över att jag inte haft möjlighet att uppdatera i tråden på länge så hoppas jag att jag härmed lyckats gottgöra alla nyhetstörstande med sysselsättning nog att tröska sig igenom ovanstående. Ni andra kan börja läsa från och med här...:tungan

bjorn_gunnarsson_isle_of_man_manx_gp_by_dsl_fzr-d6oxle5.jpg


För min del innebär det konkret att jag valt att gå den långa vägen genom att försöka bevisa mig värdig en TT-start och skaffa bankännedom under deltagandet i två Manx Grand Prix (-12 och -14). Efter mina insatser på Isle of Man i år fick jag höra från lokala förmågor med inblick i hur spelet bakom kulisserna fungerar i TT-organisationen, att jag haft ögonen på mig och att jag i högsta grad bedömdes vara kvalificerad att ta steget upp bland de stora gossarna i TT-tävlingen.

Ett glädjande och uppmuntrande besked förvisso, men inget kommer av sig självt och TT-arrangörerna har ingen anledning att krusa någon, åtminstone ingen som inte har ett fast startnummer i Moto GP eller BSB. Tack vare mina kontakter på ön fick jag lära mig att rätt väg att gå därför var att skriva ett personligt brev till hövdingen över hela TT-apparaten, Paul Phillips, under hösten innan anmälan till TT officiellt öppnar vid årsskiftet. Sagt och gjort, när inspirationen infann sig en ledig dag för ett tag sen, ägnade jag 6 timmar åt att fila ihop en presentation på engelska som om det vore vilken jobbansökan som helst. (Prata engelska är en sak, att skriva på ett sätt så att det inte framstår som att man aspirerar på en vårdplats på öns dårhus är något helt annat...:huvet)

Igår anlände så ett efterlängtat, mycket artigt och välformulerat svar från Mr Phillips himself, där essensen var denna:

"Whilst we can give no cast iron commitments regarding TT entries before they close, I think you should be reasonably confident that your entry for TT 2015 will be successful. Entries will open around the turn of the year and close by the end of February.

If you need anything else in the mean time please get in touch

Regards
Paul
".

Att arrangörerna inte officiellt kan frångå urvalsprocessen bland alla ansökanden genom att i skrift lova vissa förare företräde framför andra innan det beslutats genom ordinarie kanaler var knappast att vänta. Speciellt inte för en rookie som mig. Jag har emellertid fått konfirmerat från källor som har större vana än mig från att läsa mellan raderna i de här sammanhangen, att om inte hela Moto GP-cirkusen plötsligt får för sig att köra TT i vår så kommer jag att beviljas starttillstånd i TT 2015!
:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana

Nu är jag den siste att glömma bort att det fortfarande krävs många "stolpe in" innan jag verkligen står på startlinjen i vår. Det förutsätter en lyckad och skadefri försäsong, en hel och välpreparerad Honda CBR600, att jag klarar kvalgränsen som är betydligt tuffare satt än under Manx och över hela spektaklet svävar som alltid kravet om att jag måste få det hela att gå ihop ekonomiskt.

Icke desto mindre är Paul Phillips förhandsbesked, om inte en "milestone" så åtminstone en kilometerstolpe på väg mot löftet om att jag/vi(i teamet)/ni(som hjälper till med allt från ryggdunkningar till föreläsningsförfrågningar och tröjköp), går en kul och spännande vår till mötes!:tummenupp

På återhörande!
/Björn

P.S. I början på nästa vecka kommer jag att här i tråden officiellt presentera vad jag hoppas och tror kommer var vinterns stora händelse för alla som har minsta intresse av road racing i allmänhet och Isle of Man i synnerhet. Missa inte det!:) D.S.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Vet knappt vad jag ska skriva Björn, det är grymt! Bara att höra av dig om du är sugen på en teckning version 2.0, och jag hoppas att vi ses snart igen :) Jag och pappa ska visst till Isle of Man till våren ;)
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Vet knappt vad jag ska skriva Björn, det är grymt! Bara att höra av dig om du är sugen på en teckning version 2.0, och jag hoppas att vi ses snart igen :) Jag och pappa ska visst till Isle of Man till våren ;)

Tack DSL-R1!:tungan
Jag är fortfarande in bildinsamlingsfasen från fotograferna på ön och från deltagarna på bussresan men du får mer än gärna producera något likande igen när jag väl samlat ihop allt material...:bow

På återhörande!
/Björn
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tack DSL-R1!:tungan
Jag är fortfarande in bildinsamlingsfasen från fotograferna på ön och från deltagarna på bussresan men du får mer än gärna producera något likande igen när jag väl samlat ihop allt material...:bow

På återhörande!
/Björn

Haha, låter bra det! You've got answer on your pm ;)

/DSL-R1
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:tummenupp Äntligen ett livstecken från dej:). och ett vad det verkar väldigt positivt svar från arrangören.


Din extremt fina körning samt din stora hängivna supporterskara, gjorde nog stort intryck på arrangören. så självklart så får du starttillstånd. :)

Har redan anmält mitt intresse för en ny supporterresa, och klargjort för chefen att jag har semester då.
Resan till GP:t var nog den fränaste semesterresan jag gjort. Så en resa till TT:t måste ju bli ännu fränare.
 

Evil Twin

Guest
"Whilst we can give no cast iron commitments regarding TT entries before they close, I think you should be reasonably confident that your entry for TT 2015 will be successful. Entries will open around the turn of the year and close by the end of February."
.

Precis gått och blivit förkyld i höstrusket :huvet, men humöret gick upp i topp efter att ha läst detta! :banana
Grymt jobbat Björn!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
:tummenupp Äntligen ett livstecken från dej:). och ett vad det verkar väldigt positivt svar från arrangören.


Din extremt fina körning samt din stora hängivna supporterskara, gjorde nog stort intryck på arrangören. så självklart så får du starttillstånd. :)

Har redan anmält mitt intresse för en ny supporterresa, och klargjort för chefen att jag har semester då.
Resan till GP:t var nog den fränaste semesterresan jag gjort. Så en resa till TT:t måste ju bli ännu fränare.

Haha... Du är inte den ende som frågat efter statusuppdateringar från mig i tråden och jag får väl tacka för att gliringarna allesammans varit av den välvilligt omtänksamma typen.:hihi

Det handlar inte bara om den för alla racerförare så välkända posttraumatiskaefterracesäsongs-depressionen som alltid infinner sig efter årets sista tävling och som får en att vilja dra en filt över huvudet i väntan på nästa säsongsupptakt...:D Det har mer varit en fråga om att det varit ganska mycket som blivit ganska eftersatt under våren och sommarens MC-körande, och som nu under någon månads tid har varit tvunget att hinnas ikapp med. Du vet hus, jobb och andra sådana där trivialiteter som folk "ute i stora världen, asså den stora världen utanför"...Isle of Man, vår motsvarighet till Sundbyberg, måste befatta sig med. Jag är kort sagt i färd med ett temporärt studiebesök ute i verkligheten nu i höst, innan det åter blir dags att stänga in sig i "IoM-bubblan" igen efter årsskiftet...:tungan

Tråden ligger dock och skaver i det dåliga samvetet och det ska allt hinnas med en och annan uppdatering här även i höst när jag har något nytt att komma med. Eftersom du var med på bussresan kan jag berätta att vi snart förhoppningsvis fått ihop det med det där molnet (eller vad det nu kallas:rolleyes:) som ni bussresenärer ska kunna dela med er av era bilder till varandra i. Det var inte helt lätt att ordna så att det fungerar med alla datorer och programvaror visade det sig...:huvet

En sak har du helt rätt i och det är, precis som jag skrev till er innan ni hunnit av bussen på väg tillbaka till Sverige, att den uppmärksamhet ni supportrar väckte på ön i augusti definitivt bidragit till underlätta min resa mot TT i vår!:tummenupp

Kul att du, även när du hunnit smälta intrycken så här någon månad efter hemkomsten, fortfarande är så översvallande positiv till bussreseupplevelsen! Det jobbas som sagt på en repris till våren dit ni som var med till Manx i år kommer att få en förhandsinbjudan. Resterande platser bjuds sen ut till resterande intresserade, men det tar vi här i tråden när det blir aktuellt i sinom tid...

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Precis gått och blivit förkyld i höstrusket :huvet, men humöret gick upp i topp efter att ha läst detta! :banana
Grymt jobbat Björn!

:tummenupp

WHOOPIE!
Dags att köpa ny tischa med andra ord! :banana

Kanske det, eller rent av boka helgen kring lördagen den 10 januari 2015 för en liten utflykt...;)

Som jag nämnde avslutningsvis i romanen (läs: inlägget) om TT-starten så tror jag att vi har en riktigt jäkla ball grej på gång för alla er som visat intresse för den här tråden, men det återstår några små redigeringsdetaljer innan vi har ett helt färdigt koncept klart.

Det läggs dock sista handen vid detta i helgen och presenteras därför i sin helhet av mig här på tråden under måndag eller tisdag så jag ska inte gå händelserna i förväg redan nu...:crash

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Haha... Du är inte den ende som frågat efter statusuppdateringar från mig i tråden och jag får väl tacka för att gliringarna allesammans varit av den välvilligt omtänksamma typen.:hihi

Det handlar inte bara om den för alla racerförare så välkända posttraumatiskaefterracesäsongs-depressionen som alltid infinner sig efter årets sista tävling och som får en att vilja dra en filt över huvudet i väntan på nästa säsongsupptakt...:D Det har mer varit en fråga om att det varit ganska mycket som blivit ganska eftersatt under våren och sommarens MC-körande, och som nu under någon månads tid har varit tvunget att hinnas ikapp med. Du vet hus, jobb och andra sådana där trivialiteter som folk "ute i stora världen, asså den stora världen utanför"...Isle of Man, vår motsvarighet till Sundbyberg, måste befatta sig med. Jag är kort sagt i färd med ett temporärt studiebesök ute i verkligheten nu i höst, innan det åter blir dags att stänga in sig i "IoM-bubblan" igen efter årsskiftet...:tungan

Tråden ligger dock och skaver i det dåliga samvetet och det ska allt hinnas med en och annan uppdatering här även i höst när jag har något nytt att komma med. Eftersom du var med på bussresan kan jag berätta att vi snart förhoppningsvis fått ihop det med det där molnet (eller vad det nu kallas:rolleyes:) som ni bussresenärer ska kunna dela med er av era bilder till varandra i. Det var inte helt lätt att ordna så att det fungerar med alla datorer och programvaror visade det sig...:huvet

En sak har du helt rätt i och det är, precis som jag skrev till er innan ni hunnit av bussen på väg tillbaka till Sverige, att den uppmärksamhet ni supportrar väckte på ön i augusti definitivt bidragit till underlätta min resa mot TT i vår!:tummenupp

Kul att du, även när du hunnit smälta intrycken så här någon månad efter hemkomsten, fortfarande är så översvallande positiv till bussreseupplevelsen! Det jobbas som sagt på en repris till våren dit ni som var med till Manx i år kommer att få en förhandsinbjudan. Resterande platser bjuds sen ut till resterande intresserade, men det tar vi här i tråden när det blir aktuellt i sinom tid...

På återhörande!
/Björn


Inte behöver du ha dåligt samvete:fakta bara för att jag och säkert flera andra, kollat efter ett inlägg från dej 7-10 gånger om dagen:D

Jag fick också en släng av postIoMtrauma, det var så jäkla kul och Peter och Lena la ner ett enormt arbete,för att allt skulle bli så bra som möjligt. :Bugar

Sen när man kom hem så återgick allt till den vanliga vardagen. Jag saknade verkligen tiden på ön och människorna som var med på resan.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En hel massa bortklippt...

"Whilst we can give no cast iron commitments regarding TT entries before they close, I think you should be reasonably confident that your entry for TT 2015 will be successful. Entries will open around the turn of the year and close by the end of February.

If you need anything else in the mean time please get in touch

Regards
Paul
".

Det här är i omvänd paritet med "that went well didn't it", "did you think of that yourself", "an original idea that was", "perhaps you should rethink this", "so...that's what a straight line looks like?"

"reasonably confident"
brukar betyda "vi har redan snackat med stenhuggaren".:rolleyes:

Ett par tummar till...
:Bugar
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Bokat i alla kalendrar jag har, vad det än är så är jag på!

That´s the spirit I like... ;)

Jag fick också en släng av postIoMtrauma, det var så jäkla kul och Peter och Lena la ner ett enormt arbete,för att allt skulle bli så bra som möjligt. :Bugar

Sen när man kom hem så återgick allt till den vanliga vardagen. Jag saknade verkligen tiden på ön och människorna som var med på resan.

Det var förbanne mig bland det finaste jag läst sedan jag gick och konfirmerade mig...:krama;)

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:tummenupp



Kanske det, eller rent av boka helgen kring lördagen den 10 januari 2015 för en liten utflykt...;)

Som jag nämnde avslutningsvis i romanen (läs: inlägget) om TT-starten så tror jag att vi har en riktigt jäkla ball grej på gång för alla er som visat intresse för den här tråden, men det återstår några små redigeringsdetaljer innan vi har ett helt färdigt koncept klart.

Det läggs dock sista handen vid detta i helgen och presenteras därför i sin helhet av mig här på tråden under måndag eller tisdag så jag ska inte gå händelserna i förväg redan nu...:crash

På återhörande!
/Björn

Har redan bokat in den 10 Januari, jag har fått viss förhandsinformation. Och det kommer att bli så jäkla kul.:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top