ISLE Of MAN - racerapport!

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
På väg hem från Öland mötte jag några straxt innan bron och jag tyckte föraren hade BG-hood på sig. Vem var det? Måste varit lite efter fem.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Sista kvällen på Isle of Man. Imorgon går färjan kl 08:30 och på fredag kväll är vi åter i Sverige. Har haft några dagars semester här eftersom det är så knepigt med båtbiljetter. Sitter och skriver det här på mobilen på ett öppet nätverk men när jag är hemma så ska jag sätta mig i lugn och ro och sortera bland alla bilder oc h försöka strukturera upp mina intryck från ön. Vi måste ju fördriva tiden fram till TT i vår på ett bra sätt här på tråden, eller hur? ;) På återhörande! /Björn


Hej Björn. Tack! Spännande möten! Några bilder..... pocketkamera.... ;-)

IMG_4224 (1280x960).jpg IMG_4225 (1280x960).jpg IMG_4226 (1280x960).jpg IMG_4231 (1280x960).jpg IMG_4233 (1280x960).jpg IMG_4234 (1280x960).jpg
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Håller tummarna för att det blir något föredrag i samband med mc-mässan som man kan besöka. :tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hemkommen från Isle of Man!

Då är jag åter på svensk mark sedan några dagar. Vi anlände med färjan till Esbjerg i Danmark i fredags eftermiddag och någon timme efter midnatt lördags morse kunde jag äntligen gå och lägga mig i min egen säng för första gången på ganska exakt en månad.

Nu blev ju inte vilan så lång (4 timmars sömn närmare bestämt:näsblod) eftersom jag hade tajmat hemkomsten så att den skulle passa med arbetsschemat. Det gäller ju att spara så många semesterdagar som möjligt för att kunna vara ledig i samband med racingen.

Idag har jag varit ledig och tagit mig tid att läsa ikapp här i tråden. Ni anar inte hur kul det är att se hela äventyret spelas upp ytterligare en gång, fast den här gången från sidlinjen. En stor eloge till alla er som tagit er tid att bidraga med massa nya infallsvinklar genom att ni ventilerat era funderingar, postat era filmer och delat med er av informationen ni snokat fram på allehanda obskyra web-sidor.:Bugar Det blev precis så bra som jag hoppades i inledningen av resan. Era inlägg har också inneburit att jag fått upp ögonen för saker som jag kan ägna lite uppmärksamhet åt att förtydliga och reda ut i kommande texter.

Imorgon har jag dock ett arbetspass kvar på jobbet och imorgon kväll bär det sedan åstad till Danmark på nytt och årets sista racingtävling för min del. Det är nämligen EM-deltävling på Jyllandsringen i Classic Racing och danskarna brukar vara duktiga på att ställa till en rejäl fest under sin tävlingshelg. Det kan väl närmast jämföras med årsracet på Linköping som är den publikmässigt största classicRR tävlingen i Sverige. Fast tyvärr utan de andra MC-grenarna cross, trail och speedway. I gengäld är öltälten desto större enligt gammal god dansk tradition. Dessutom är danskarna duktiga (förmodligen p.g.a. sina knäppa beskattningsregeler) på att hålla liv i gamla udda mc-modeller som man aldrig ser någon annanstans än på publikparkeringen under den danska deltävlingen.

Karusellen 2013.jpg

Veckans utflyktstips blir därför att ta sig till Silkeborg i Danmark för att titta på Classic racing till kommande helg. Så här i slutet av MC-säsongen gäller det att ta vara på alla ursäkter som finns för att hinna med en hojsemester i miniformat!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Hittade denna halvtimmes dokumentär om Isle of Man TT från 1997 på svt play...vet inte om den varit uppe tidigare men den är rätt bra. http://www.oppetarkiv.se/video/2014709

Kollade på den kväll, riktigt bra för att vara SVT. Följde upp den med The Road Racers.
Underbar blandning av skitiga skinnställ, tvåtaktsrök och polisonger, allt till tonerna av countrymusik och Ulsterdialekt. Jag önskar bara att filmteamet hade följt med Joey Dunlop till Ön.
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Hittade denna halvtimmes dokumentär om Isle of Man TT från 1997 på svt play...vet inte om den varit uppe tidigare men den är rätt bra. http://www.oppetarkiv.se/video/2014709

Lite kul precis efter 16.50 in på filmen, då hör man namnet "Björn Gunnarsson" (även fast det är Gunnarsson som säger Björn och någon annan som säger Gunnarsson).
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Lite kul precis efter 16.50 in på filmen, då hör man namnet "Björn Gunnarsson" (även fast det är Gunnarsson som säger Björn och någon annan som säger Gunnarsson).
??? Fattar inte riktigt...
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Hittade en liten filmsnutt på tuben. Kul att se alla fina hojar och starter.
Tröttnar ni eller har ont om tid, gå fram till 8.00 min så får ni se vad som händer :)

 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Isle of Man Manx GP 27 augusti 2014.

Några bilder till. Vår Isle of Man knutte. Mr Björn! Fixade så Svenska flaggan kom upp i startområdet! :tummenupp

IMG_4237 (1280x960).jpg IMG_4243 (1280x960).jpg IMG_4244 (1280x960).jpg IMG_4245 (1280x960).jpg IMG_4246 (1280x960).jpg IMG_4247 (1280x960).jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I väntan på att Björn får ihop film från årets tävlingar kan kanske den här vara intressant att titta på när höstmörkret börjar närma sig!:)

Den här är från 2013 och har således inte Björn med men ger en känsla av hur det är att köra fyra varv. När Björn visade varvet i bussen var det många som hade svårt att koncentrera sig hela tiden, och det var bara ett varv...

https://www.youtube.com/watch?v=Io686tw5REI

Motorcykeln framför, med finska flaggan, körs av Tapio Mustonen som körde samtidigt som Björn i år.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Classic Road Racing, Jyllandsringen 13-14/9-14

Jag tänker frångå kronologin en smula och rapportera från förra helgens tävlingar i Classic innan jag återvänder till Isle of Man...

Säsongen hade så här långt helt fokuserats kring Manx GP och Isle of Man. Det har inneburit att Ingmars Seeley G50 har fått vila sig i form i väntan på lite uppmärksamhet. När nu IoM-äventyret var fullbordat innebar det att det fanns tid för att återvända till Classic-rötterna och EM-deltävlingen på Jyllandsringen förra helgen.

För er som inte varit med och läst i tråden sedan begynnelsen bör det kanske nämnas att jag parallellt med mitt moderna tävlande emellanåt också gör inhopp i Classic road racing på en lånad Matchless G50 i ett Seeley-chassi. En encylindrig 500cc fyrtaktsstånka som var ett av de sista privatföraralternativen i MotoGP innan tvåtaktarnas dominans inleddes på allvar i början på 70-talet.

Den här helgen innefattade ingen fredagsträning utan danskarna hade planerat två tidsträningar för varje klass på lördag förmiddag och därefter ett tävlingsheat under eftermiddagen. Söndagens program var sedan en exakt kopia av lördagen. Eftersom jag aldrig kört den knixiga banan i sin nuvarande form tog jag chansen att dessutom anmäla mig i Supermono-klassen med Seeleyn. Supermono är en modern racerklass (som körs som supportklass till Nordisk Classic Racing på samma helger) vars huvudsakliga begränsning består i att enbart encylindriga fyrtaktsmotorer får användas. Det innebär i sin tur att även min Seeleyreplika från 1969 kvalar in i reglementet och även om den normalt inte har effekten för att vara med uppe och slåss i täten så ger det mig lite mer körtid och oftast en och annan rolig duell med de moderna stånkorna.

Lördagsmorgonen bjöd dock på dimmigt väder och hela programmet försköts framåt en timme, vilket i sin tur innebar att varje klass enbart fick en tidsträning var. Jag lyckades trots begränsad bankännedom först kvala in som åttonde man i Supermono. Under den efterföljande tidsträningen för 500cc hann jag inte särskilt många varv innan vänster clip on-styre brast och gick av under en hård inbromsning på bortre delen av banan. Det är något av en MC-förares värsta mardröm eftersom styret är den absolut viktigaste kontaktytan man har för att kontrollera en hoj. Turligt nog skedde incidenten inte i någon av de snabbare sektionerna på banan och jag lyckades halvliggandes över tanken få ner farten hjälpligt innan asfalten tog slut framför mig. I gräset utanför bankanten tog det dock inte många meter innan jag stod på öronen, men lyckligtvis utan större skador på man eller maskin tack vare den låga farten. Varvtiden på varvet innan hade dock räckt för att placera mig i pole position med några tiondelar.

SHliten3.jpg
Bild på den trasiga styrhalvan. Brottet kan anas i överkant på bilden. Styret är aldrig tidigare kraschat på men har suttit på sedan 2008 och vi gissar att aluminiumet mattats med åren

För att hinna få ihop hojen (byta styren m.m.) tog vi beslutet att stå över Supermono-tävlingen för att istället kunna ställa upp i huvudklassen 500cc någon timme senare. Tävlingen i 500 avlöpte utan mankemang och jag kunde till sist vinna med 6 sekunder före finske Jouni Lehtimäki och tredjeplacerade Lars Sandberg.

SH-liten.jpgSHliten2.jpg
Prisutdelning i ett fullsatt öltält på lördagskvällen. Classic Road Racing brukar dra mycket publik och danskarna hade nog lyckats locka ett par tusen åskådare till läktarna på lördagen men söndagens ostadigare väderprognos gjorde att det var lite glesare på läktarna.

Söndagen började i gråmulet väder men åtminstone utan dimma vilket betydde att tidsschemat kunde följas. Med tiden 1:19:4 i båda klasserna kvalade jag åter in på pole i 500cc och som tre i Supermono. Det är ovanligt att jag har en chans att hävda mig så bra i Supermono-klassen men det kunde nog tillskrivas den knixiga och tekniska bansträckningen som premierade bra spårval framför ren motoreffekt.

SHliten4.jpg
Tredje plats i första startled i Supermono...

Supermonoracet inledde söndagseftermiddagens tävlande för mig och jag var ganska inspirerad av att få stå i första startled med gammelhojen. Med 11 cm breda mönstrade däck fram och bak, fjädring utan justermån att tala om och en luftkyld stånka med dryga 50 hästar på bakhjulet blir det lite "David mot Goliat-känsla" och dylika situationer brukar ju alltid kunna utgöra lite extra tändvätska. Med 20-30 hästars effekthandikapp räckte jag inte riktigt till i starten och var 5:a in i första böj. Efter ett par varv hade jag kört upp mig till 2:a när det började regna allt mer. Ledaren Michael Möller Pedersen highsidade ut ur en av vänsterkurvorna och tre kurvor senare var det min tur. Trots att jag backat av en aning på tempot ställde bakänden ut i sladd och innan jag visste ordet av flög jag handlöst över styret. Försmädligt att göra en sådan fadäs i ledning så klart men den som inget vågar, vinner heller aldrig något som det brukar heta.

https://www.youtube.com/watch?v=4UkqNJ1EFSE&list=UUKrj_NUZW1rT7vM1rm1S4ow
Klippet börjar med en provstart. 2:30 min in i filmen går den riktiga starten och 6:35 tar min tävling abrupt slut...:näsblod

Ett sargat vänsterknä och en spricka i vänster pekfinger, förutom några blåmärken här och där visade sig vara resultatet när det värsta adrenalinet gått ur kroppen. Tur det var sista tävlingen för säsongen och att man nu har en hel höst på sig att komma i form igen...:brynad

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hittade en liten filmsnutt på tuben. Kul att se alla fina hojar och starter.
Tröttnar ni eller har ont om tid, gå fram till 8.00 min så får ni se vad som händer :)


Du är fenomenal på att hitta filmklipp från ön CBX1000...:tummenupp

Isle of Man Manx GP 27 augusti 2014.

Några bilder till. Vår Isle of Man knutte. Mr Björn! Fixade så Svenska flaggan kom upp i startområdet! :tummenupp

View attachment 411286 View attachment 411287 View attachment 411288 View attachment 411289 View attachment 411290 View attachment 411291

Tack för att du delar med dig av bilderna du tog när du var på plats på Isle of Man, Toyman! Jag har fått problem med att lägga upp bilder på SH av någon anledning. Det har aldrig varit något bekymmer tidigare att lägga upp bilder på mindre än 5MB men nu måste jag av någon anledning krympa varje bild för sig i paint trots att de inte är större än 1,5-2,0MB. Det tar en faslig tid att skapa SH-kloner i miniformat av varje bild man vill publicera och gör i förlängningen att man drar sig för att lägga upp bilder. Problemet uppstod på IoM första gången och jag inbillade mig då att det berodde på uselt WiFi i depån men fenomenet verkar kvarstå trots tillgång till en lina på 20MB/sekund...:va

När jag har datorproblem brukar det oftast handla om SBT (=skit bakom tangentbordet) så nu är frågan alltså vad jag gör för fel???:confused:

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mitt i allt elände är det ju skönt att det var vänster clip-on som gick av och inte höger. High sidern var inte rolig att se, men du är ju uppe och går och har sinnesnärvaro nog att hjälpa till med hojen i alla fall. Skönt också att du verkar ha klarat dig med "små" blessyrer. Fast nu väljer jag i och för sig att läsa in min egen definition på "sargat" och "spricka"... :3freak
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
I väntan på att Björn får ihop film från årets tävlingar kan kanske den här vara intressant att titta på när höstmörkret börjar närma sig!:)

Den här är från 2013 och har således inte Björn med men ger en känsla av hur det är att köra fyra varv. När Björn visade varvet i bussen var det många som hade svårt att koncentrera sig hela tiden, och det var bara ett varv...

https://www.youtube.com/watch?v=Io686tw5REI

Motorcykeln framför, med finska flaggan, körs av Tapio Mustonen som körde samtidigt som Björn i år.

Det är helt klart roligare att titta på onboardfilmer, när man själv har åkt banan, även fast det bara var i buss och bil.:) Och tack vare Björns utomordentliga genomgång:Bugar så känner man igen platser längs banan.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
JO, då tager vi några få depåbilder på hojen också! Björns!

IMG_4248 (1280x960).jpg IMG_4258 (1280x960).jpg IMG_4259 (1280x960).jpg IMG_4260 (1280x960).jpg IMG_4261 (1280x960).jpg IMG_4232 (1280x960).jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top