ISLE Of MAN - racerapport!

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Lycka till Björn,kör hårt..."men med insidan"..!
/Johan
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Då vet vi hur det gick med killen som krashade i början av gårdsdagens träning så den fick avbrytas. Det var en lokal öbo, Steve Osbourne, 60 år som har tävlat regelbundet sedan han var 16 på olika banor i UK och hemma på Isle og Man, f.ex. i "Southern 100" loppet. Mest på klassiska cyklar. Igår krashade han strax innan Quarterbridge. Hans fløgs till sjukhuset, men dog senare på kvällen.

Jag försöker att skjuta det åt sidan i mitt huvud, och hoppas att den obevekliga statistiken har skördat sitt offer i år, och skonar dom andra deltagarna resten av veckan.

Nu glädjer jag mig åt att årets Manx GP startar om cirka 10 minuter, med klassen "Newcommers A" och Björns första lopp denna vecka. Jag har startat dagens live radio på manxradiott365.com och föjer spänt med. Björn startar snart....

SPÄNNANDE.................. :)
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
5 minuter innan start. Radiokillen går i startområden och snakkar med folk, bl.a. detagarna.....

Killen med #3 startar först. Han är klar och glad att starta först. Verkar som Björn står bakom. Radiokillen vågar inte snacka med Björn, orolig för språkproblem. Bra, så får han lugn och ro till att koncentrera sig. Radiokillen går vidare till #5 och intervjuvar honom istället. Skönt att höra att Björn står på startplattan och är klar.

Starten försenas 15 minuter, pga låg siktbarhet (dimma) uppe i bergen.

Spännande. Jag kan inte sitta still.....


Edit: Nu har dom korrigerat. Starten går i nummerordning, dvs killen med #1 startar först osv. Dvs Björn startar fjärde man, om och när starten går. Dom släpper deltagarna med 10 sekunders intervall. Så Björn får 3 killar att jaga i början av loppet.
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Update. Starten uppskjuts ytterligare 15 minuter pga dimma i bergen som förhindrar räddningshelikoptern att arbeta. Klokkan 18 (kl19 svensk tid) väntas ett avgörande vad dom gör med starten....

Update kl 18: (kl19 Sverige)
Fortfarande dimma i bergen, men helikoptern är uppe för att kolla landningsplatserna. Ny uppskjutning 30 minuter mera. Dom hoppas starta kl 18:30 (19:30 Sverige).

Update kl 18:30 (kl19:30 Sverige)
Ok, loppet är startat. Björn är ute på banan. Go, go, go...
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
"One to look out for" enligt radio-kommentatorn. Coolt! :Bugar
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Update kl 18:40 (19:40 Sverige)
Rapport från Glen Helen, våt väg och många tar det försiktigt. Björn ligger på 17 plats. Han vet att man inte vinner genom att satsa allt i första kurvan.

Update kl 18:54 (19:54 Sve)
Dom första cyklarna har genomfört första varvet. Några kör igenom, andra väljer att ta ett pitstop (tanka?). Björn kommer in i pit kl 18:54 lokal tid efter första varvet. Antager att han inte behöver stoppa efter andra varvet. Det droppar lite regndroppar på komentatorn på startrakan.

Blir svårt att jämföra placeringar på andra varvet. Några stoppar för tankning efter 1 varv, andra stoppar efter 2 varv. Så först på 3'e och sista varvet har alla gjort ett stopp, och kan jämföras.

Update kl 19:26 (20:26 Sve)
Svårt för radio komentatorerna. Dom ska hålla reda på 3 olika klasser samtidigt. Men Björn är utanför top 10 efter andra varvet. 3'e varvet är igång. Björns målsättning: att genomföra.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är det någon tv-bevakning överhuvudtaget? Nåt så man kan se lite?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Björn är inte i topp 10 inne på tredje varvet
edit:
Kommentatorn i Ramsay är inte helt lätt att återge i skrift/ ledarordning :D

Låter inte som Björn är med i topp 12

första förarna går i mål nu
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Update 19:36 (20:36 Sverige)
Kamil Holan från Tjekkiet kommer in som vinnare av Newcommers A klassen cirka 1,5 minuter innan tvåan Andrew Soar. Vi väntar på Björn.

Kamil: "It was slippery, so I tried to take it easy in the mountains, also with the fog. At the refilling of the tank, my father said I should try to push as next guys were comming. But on the mountains I got some slides and was careful. It's fantastic."

Update 19:46
Flera förare, genomgående kommentarer: "Very slippery." och "Lot of fog on the last lap."
Vi väntar på info om Björn.
Nyaste förare: "Fog was just horrible. I have never gone that fast in fog before. Hope not to do it again."

Update 20:00 (21:00 Sverige)
Radiokillarna snackar bara om topplaceringarna i dom 3 olika klasserna. Och interviewar toppkillarna hela tiden. Ingen info om dom andra förarna. Och inga resultatlistor på Manx websidan. Behövs tydligen lite tid och tålmodighet...

Update kl 20:14 (21:14)
Radio har just läst upp resultaten. Newcommers A, 22 stk kom i mål, hörde inte Björns namn eller nummer. Det verkar som Björn inte kom i mål. Men inga olyckor rapporterade, så det är nog teknisk eller säkerhetsproblem med våta, skitiga vägar och dimma. Vi får vänta på officiella resultatlistor.

Björn har 2 mer försök. Junior race (600cc) på måndag, och Senior race (1000cc) på fredag. Han har i alla fall mer erfarenhet nu.
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Varför ser man inte Björn på MGP Live...soppatorsk?

Verkar brutit på andra varvet om man tittar på resultat varv för varv.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Besvikelse upphöjt till 1000!

Jag skriver följande rader i affekt så ni får ta dem för vad de är… men jag är så in i helvete förbannad just nu.

De senaste dagarna har varit fantastiska med snabbare varv för varje gång jag varit ute på banan. Jag säger inte att jag skulle vunnit dagens race men jag tror att jag skulle haft goda förutsättningar att kunna hamna på pallen i alla fall.

Jag fick dock hela dagen förstörd av en kass styrdämpare. Sug på den! Du har ägnat ett år av ditt liv åt förberedelser inför ditt livs största händelse. Du har kvalat tillräckligt bra för att faktiskt ha en chans att hamna på pallen på Isle of Man och allt går käpprätt åt helvete p.g.a. att man blivit blåst av någon jävla idiot som sålt på oss en styrdämpare med löfte om att den skulle vara ny.

För att göra en lång historia kort så var ett utav mina grundkriterier inför den här satsningen att jag skulle ha en bra styrdämpare och friska fjädringskomponenter eftersom ett bra chassi är en förutsättning för inte bara kunna göra ett bra resultat utan för att, let´s face it, överleva på den här ön! Alla som inte tror mig kan själva googla fram vad en trasig styrdämpare kan ställa till med genom att skriva in ”Bray hill crasch” på youtube. Den kraschen förorsakades av en undermålig styrdämpare.

Min teamchef, Henrik Nordgren, är 100% tillförlitlig i alla lägen. Jag har känt honom sedan jag började med racing för 15 år sedan och han var 100% seriös som förare och jag vet att han sliter som ett djur för att få det att bli så bra som möjligt för alla förare som kör i hans färger. Henrik berättade för mig i våras att det skulle monteras en GPR styrdämpare på min hoj, eftersom det är en erkänt bra styrdämpare, och att den skulle vara ny. Jag har nu insett att denna styrdämpare varit långt ifrån ny när den monterades på min hoj. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av GPR:s styrdämpare har jag kört med styrdämparen i ett läge där den har fungerat någorlunda men jag borde ha reagerat på att den varit åtskruvad i drygt 2/3-delar av slaget.

Ytterligare en varning borde vi fått när en uppmärksam mekaniker kunde hjälpa oss med att fastställa att det var luft i styrdämparen innan avfärden från Sverige. Styrdämparen luftades och det kunde då dessutom konstateras att oljan i den var långt ifrån ny.

Under tränigarna här har jag försökt att hitta ett fungerande läge på styrdämparen men haft bekymmer med att den antingen varit lite för fladdrig eller också förorsakat mutterkörning i de långsamma kurvorna som Goveners och Ramsey hairpin.

I samband dagens besiktning, hojen besiktigas inför varje race, fick vi dock nedslag på att styrdämparen läckte olja i framkant. Sagt och gjort så revs dämparen av och vi fick tag på en GPR-reparatör bara för att konstatera att styrdämparen är kass invändigt.

Människorna här på ön är helt fantastiska och snabbt hade man fixat fram en frisk lika dan GPR-dämpare från ett annat Honda-team som monterades i befintligt fäste. Direkt efter monteringen blev jag tvungen att släppa en massa klick på inställningarna för att få samma styvhet på dämparen. Återigen ett tecken på att den gamla dämparen varit sjuk från det att den monterades i våras.

Nåväl, efter en fördröjd start kastade jag mig äntligen ut för Bray Hill men kunde redan vid Quarter bridge konstatera att något var fel. Vid Braddan bridge justerade jag dämparn första gången några klick mot lösare. Efter att ha varit nära att köra ihjäl mig in i Westwood vid 13:e milestone för att det kändes som om någon dragit åt dämparen så att hojen vägrade svänga in i kurvan, så fick jag slå av avsevärt på tempot. Jag försökte köra vidare så gott det gick men hojen blev bara märkligare och märkligare i uppträdandet. Efter att ha varit nära att köra ihjäl mig ytterligare två gånger över berget eftersom jag nu så gott som enbart kunde styra hojen genom att kasta in överkroppen i kurvorna och på så sätt få hojen att svänga, lyckades jag ta mig tillbaka till depån. Jag vrålade åt mekanikerna att ta bort styrdämparen helt och begav mig ut på mitt andra varv i ett tröstlöst försök att försöka rädda en silverreplika trots allt. Med ett fruktasvärt styrwobbel som skickade mig ur kurs redan innan jag var framme vid Bray Hill, fick jag bittert inse att hojen skulle vara fullständigt okörbar varvet runt utan strydämpare och jag fann för gott att bryta vid Quarter bridge.

Sedan höll jag dessutom på att köra ihjäl mig en 5:e gång när jag i ren frustration körde tillbaka hojen genom smågatorna (jo det är faktiskt helt lagligt att göra det upptill 2 timmar efter avslutad tävling) och glömde bort att det råder vänstertrafik här vilket renderade i ett tight möte runt en husknut.

Tillbaka i depån fick jag svar på vad som gjort hojen okörbar på banan. Den nya styrdämparen var perfekt men den var inte kompatibel med fästet. I hastigheten upptäcktes inte detta vid monteringen och styrdämparens aluminiumhus slets därför ner mot aluminiumgaffeln på fästet och gav succesivt en allt trögare styrningen tills det till slut kändes som om någon kopplat in styrlåset.

Jag har nog aldrig varit mer arg, bitter och besviken i hela mitt liv än vad jag är just nu!!! Från min synvinkel och i den sinnesstämnnig jag befinner mig nu så är roten till allt det onda den jävla styrdämparen som haft monterad på min hoj under säsongen. Självklart är jag mest av allt förbannad på mig själv för att jag inte reagerat tidigare på styrdämparen inte varit frisk trots att jag anat symtomen förut. Jag lider dessutom med hela mitt team som jobbar fantastiskt fint här på ön för att ge mig de bästa tänkbara förutsättningarna. Jag lider med Henrik Nordgren, min teamchef som jag vet aldrig skulle ljuga mig rakt upp i ansiktet om att stydämparen var ny och vars teamfärger släpats i smutsen och ställts i dålig dager. Allt detta p.g.a. en ännu oidentifierad gärningsman sålt på oss en styrdämpare under förspegling att den varit ny. Jag är inte den våldsamma typen men en sak är säker. När jag är hemma i Sverige så ska jag gå till botten med var denna styrdämpare har sitt ursprung. Någon är skyldig mig en stor fet jävla ursäkt och den ska levereas till mig mellan fyra ögon om jag så ska åka över hela landet i vinter! Jo, jag vet att det är köparens undersökningsplikt men att sälja skit under förespegling att det är nytt kunde fått riktigt otäcka konsekvenser idag!

I morgon är det en ny dag och förhoppningsvis är jag på bättre humör då. På tisdag är det dags för mitt nästa race, nämligen junior. Jag kommer inte alls att ha samma förutsättningar till en topp-placering då eftersom jag ställs mot förare som har många år erfarenhet av banan i detta race, men jag kan i alla fall lova att jag kommer gasa hårdare än någonsin!

På återhörande!
/Björn
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ta det nu jäkligt (försiktigt), du verkar ha gått in i detta med en lagom blandning av vilja och förnuft. Bra presterat hittills trots styrdämparen. Skitsurt men låt det inte ta livet av dig.
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Nää fy fan vilket jävla skit Björn!!!!!
Men försök att ta det lugnt och sov på saken...
/Johan
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Åhhh, jag är helt jävla shocked över dina ord. Styrdämpare alltså, jag har en på min hoj men har aldrig reflekterat över den, betyder den alltså så jävla mkt? Du, Björn ta det lite lugnt om du nu ska köra ikapp, vi vill ha hem dig i ett stycke.
 

Lena Beyron

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös!
Björn, med Din omvittnade kompetens som MC-förare, med Din oerhörda fyskiska och mentala styrka, med Ditt FÖRNUFT tog Du Dig till mål/depån; DETTA ÄR STÖRST.
"Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst" /Karin Boye.
Vi är många som lever våra Liv ohungriga, otörstiga och med inte alltför geniala drömmar.
Björn, Du är hungrig, törstig, nyfiken med DRÖMMAR SOM DU UPPFYLLER; DETTA ÄR SÅ STORT.
Just nu känner Du en frustration som vi alla omkring Dig så innerligt förstår - MEN BJÖRN DU ÄR OCH DETTA ÄR STÖRST.
Vi önskar DIG och Ditt strååålande TEAM EN LYSANDE FRAMGÅNG under resten av Er vistelse på ön
Ps Kristoffer; Tusen TACK för Din värdefulla rapportering
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Nä men dra åt helvete!!!

Jag förstår att du är oerhört besviken just nu & vi som följer dina enastående bedrifter hade ju hoppats få se dig överst på pallen i dagens race, men med tanke på det du berättat så är vi alla tacksamma att du fortfarande finns bland oss & kan gasa vidare i nästa race...

Så låt inte detta sabba resten av ditt livs största upplevelse, du har ju 2 race kvar & som sagt, vi vill ha hem dig i ett stycke!!

Lycka till på tisdag!!

/Sladdfantomen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top