ISLE Of MAN - racerapport!

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
10 meter långa spår efter kåpor som släpade i marken längst ned i backen vittnade om att fjädringen gick i botten. Anar att t.o.m hjälmen var extra tung. Lite upp för backen fanns svacka där hojarna gick på powerwheelie (syns tyvärr dåligt på filmen) innan krönet. Fick man inte lite "vinballe" av detta, så är man nog död…. :banana

Notis, i boken om Ago syns han dundra just genom Bray Hill med oljetråget på MV Agustan släpandes i marken, t.o.m däcken var ihoppressade. Riktigt läcker bild.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag surfade runt lite och hittade en artikel från Performance Bike Augusti 2005.
Gus Scott beskriver ett 115 mph varv runt the Mountain Course under sitt första TT.

24 timmar efter att texten gjordes dog han och en marschal vid Kirk Michael.

"As I funnel towards the start line in a big group, pushing my bike slowly forward, it's weird but I'm calm. I was so nervous on the ferry over, thinking, 'Is this going to be one of those one-way trips?'

Det är en konstig känsla att läsa det här med vetskapen att han bara fick ett och ett halvt varv till.

Bloggen där jag hittade texten var inte särskilt work-safe, men här är en PDF med texten
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Sista kvällen på Isle of Man. Imorgon går färjan kl 08:30 och på fredag kväll är vi åter i Sverige. Har haft några dagars semester här eftersom det är så knepigt med båtbiljetter. Sitter och skriver det här på mobilen på ett öppet nätverk men när jag är hemma så ska jag sätta mig i lugn och ro och sortera bland alla bilder oc h försöka strukturera upp mina intryck från ön. Vi måste ju fördriva tiden fram till TT i vår på ett bra sätt här på tråden, eller hur? ;) På återhörande! /Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ta den tid du behöver, Björn! Vi kommer att vänta här, förvisso en smula otåligt (precis som Mick Tålbot), men låt intrycken sjunka undan, ta hand om dig och familjen. Sedan, när du är redo, så får du dra alla historier och visa alla bilder för oss som inte kan eller vågar göra det du gör. För oss som lever ut våra fantasier genom dig och sitter hemma i vår trygga soffa och svettas med maxpuls när vi följer dig på dina äventyr.
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
10 meter långa spår efter kåpor som släpade i marken längst ned i backen vittnade om att fjädringen gick i botten. Anar att t.o.m hjälmen var extra tung. Lite upp för backen fanns svacka där hojarna gick på powerwheelie (syns tyvärr dåligt på filmen) innan krönet. Fick man inte lite "vinballe" av detta, så är man nog död…. :banana

Notis, i boken om Ago syns han dundra just genom Bray Hill med oljetråget på MV Agustan släpandes i marken, t.o.m däcken var ihoppressade. Riktigt läcker bild.

Björn har ju pratat en del om Bray Hill och vilken utmaning det är tidigare i tråden.
Jucatis inlägg fick mig att leta lite till på "tuben" och jag hittade faktiskt en film som jag inte sett innan här i tråden. (rätta mig om jag har fel!) Det är just från Bray Hill och en lite annorlunda vinkel. Inte den bästa filmen men man ser rätt tydligt då filmaren lyckats med att få in lite slow motion i det hela. Det är rejäla krafter i rörelse som inget hellre vill än att trycka ihop cykeln och få föraren ur spel om hen inte är rejält fokuserad.
4.33 in i filmen hör man hur kåpan släpar i asfalten.

Filmen är inte från i år utan från Manx GP 2012, den 25/8. Newcomers A loppet tror jag det är.
Gissa vilken cykel som syns sist i filmen??:)
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Jag vill minnas att alla dessa fick pris, då även Sarah Boyes var uppe på scenen (sista plats).
Men jag såg kanske lite dåligt från läktaren ;)
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
I väntan på att Björn ska komma hem och hinna skriva och berätta om sina upplevelser delar jag lite av mina upplevelser med er.

Här kommer en film på när han gjorde sitt depåstop under Senior racet, dvs efter varv 2
Notera gärna det svenska jublet när han lämnar depån. Mäktigt! :Bugar

https://www.youtube.com/watch?v=PZATlqcGTnU
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
I väntan på att Björn ska komma hem och hinna skriva och berätta om sina upplevelser delar jag lite av mina upplevelser med er.

Här kommer en film på när han gjorde sitt depåstop under Senior racet, dvs efter varv 2
Notera gärna det svenska jublet när han lämnar depån. Mäktigt! :Bugar

https://www.youtube.com/watch?v=PZATlqcGTnU

Det var en härlig och ljudlig stämmning på läktaren.:)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Nu har jag träffat Peter här i Örebro. Vi hade ett långt och givande samtal i sensommarsolen. Det är spännande saker på gång här till vintern! Då ses vi. Jag har tagit en selfie. Det är ju populärt numera. Tack för tröjan och en plastpåse med programmet för MGP 2014. Jag önskar jag hade varit med men pensionen räcker inte till sådana utsvävningar som resor till Isle of Man. Troligen aldrig mera. Tack alla och var så säkra, jag kommer att höra av mig igen här på tråden! Vänliga hälsningar, Silja.
Selfie.jpg
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Nu har jag träffat Peter här i Örebro. Vi hade ett långt och givande samtal i sensommarsolen. Det är spännande saker på gång här till vintern! Då ses vi. Jag har tagit en selfie. Det är ju populärt numera. Tack för tröjan och en plastpåse med programmet för MGP 2014. Jag önskar jag hade varit med men pensionen räcker inte till sådana utsvävningar som resor till Isle of Man. Troligen aldrig mera. Tack alla och var så säkra, jag kommer att höra av mig igen här på tråden! Vänliga hälsningar, Silja.
View attachment 410683
Tack själv Silja, det har varit kul och lärorikt att få ta del av dina kunskaper om ön och racingen!
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Tack Silja för alla fina uppdateringar du gjort här på tråden. Du har haft sån koll så du har vetat saker innan vi som satt på Grandstad visste det :Bugar

Eftersom mediabevakningen var lite begränsad under prisutdelningen på Vila Marina bifogar jag här en film till er som inte kunde vara med på plats på Björn när han hämtar priset för sin 12:e placering i junior racet

Han ser ganska nöjd ut tycker jag ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=-EVtgqaquzQ
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Tack Silja för alla fina uppdateringar du gjort här på tråden. Du har haft sån koll så du har vetat saker innan vi som satt på Grandstad visste det :Bugar

Eftersom mediabevakningen var lite begränsad under prisutdelningen på Vila Marina bifogar jag här en film till er som inte kunde vara med på plats på Björn när han hämtar priset för sin 12:e placering i junior racet

Han ser ganska nöjd ut tycker jag ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=-EVtgqaquzQ


Det ska han vara, det var en fröjd att se honom köra:Bugar:Bugar:Bugar
två 12:e platser på MGP är en god anledning till att vara nöjd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top