ISLE Of MAN - racerapport!

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Typ live från prisutdelningen.
Bara någon minut gamnalt.uploadfromtaptalk1409344365448.jpg
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Björn körde fantastiskt och det var ett jäkla drag på oss i publiken,så det blev ett riktigt antiklimax när loppet rödflaggades. Tankarna går till dom drabbade och deras anhöriga.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Det känns vemodigt, så här på sista kvällen på ön. Det har varit en fantastisk tid här.
jag fattar inte att jag inte åkt hit tidigare. Man har ju tittat på massor med onboardfilmer på nätet,men man måste se banan på plats för att riktigt fatta hur svårt det är att köra banan.

Stämningen i gruppen har vait riktigt skön.
Peter och Lena som har arrangerat resan, ska ha en stor eloge för det enorma arbete som dom lagt ner för att göra denna resa så fantastisk och minnesvärd.
 

Perry Eriksson

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
SUZUKI DR350S -91
Ok, det är bra Björn. Få se nu....... den 16 september kör vi igång med bromsövningar på Landvetter flygfält...... :tummenupp

/Perry
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
En bild på Björn från idag fredag. Det är alltså Senior MGP vid Creg-ny-Baa. Det är Kate's Cottage som syns i bakgrunden. För de botaniskt intresserade kan jag meddela att de lila blommorna är ljung som blommar på kullarna på hela Isle of Man så här års! Mycket vackert. Åk dit!
View attachment 410494
Klick=större bild.
Den här kameravinkeln är troligen den mest kända ifrån Isle of Man. Det har säkert tagits mera än 1 000 000 bilder här genom åren. Jag har förstås varit där själv några gånger. Senast på 100-årsjubileet för the TT i juni 2007. Då tog jag den här bilden på John Surtees på en 500cc MV Agusta-fyra. Då var John 73 år och det var Parade of Champions. John Surtees är den ende som har varit världsmästare i både Formel 1 och på motorcykel!
JohnSurteesMVAugusta500-4.jpg
Klick=större bild.
Som ni ser så är det en annan asfalt på bilden på Björn. Shell Grip Tarmac som fanns 2007 byttes ut inför the TT 2014. "Grippet" var kanske utslitet???

Här är John McGuinness på samma ställe 2007. Det är på det varv då John för första gången bröt 130 m.p.h.-vallen med 130.354 m.p.h. i snitt på ett varv och blev historisk. Farten genom svängen vid Creg-ny-Baa är cirka 100 km/t.
JohnMcGuinness.jpg
Det är förstås min skrivbordsbild i Macen.
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Björn är helt ok och omkramad :)
Puss å kram
// Karin

Kom nu bara inte och försök hävda någon sorts ensamrätt på det där.
Vi är nog inte så få som vill krama Björn!
Pussarna däremot, får du ingen konkurrens om..
:7peta
:krama

Stort grattis till Björn och alla i teamet!!
:Bugar
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Prisutdelningen i Villa Marina, Douglas, Isle of Man. Fredag 29/8 2014! :tummenupp
Prize giving1.jpg Prize giving2.jpg
Samplat från nätet. Klick=större bild.
 

scotten

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Målsryd
Hoj
BMW Adventure
Stort Grattis Björn! Du är Grym din lille skit! Grillfest väntar i september i Målsryd o finslipningen av fordonsplats kör vi igång i April rint Lygnern, bara så du vet vad du har framför dig:hej
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Så jävla grymt!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Vilken fantastisk prestation Björn, jag har ju länge haft planer på att åka ner & kolla på TT't & om du startar 2015 så finns det ju inget att fundera på, då är det bara att åka!! :fakta

Så jag hopppas att dina researrangörer 5-dubblar antalet platser inför nästa resa, vi är nog väldigt många som vill komma & se Sveriges snabbaste polis köra det hårigaste RRR loppet på planeten jorden... :)

Så nu kommer alla hojåkare som känner igen Björn vilja ha en autograf & ta en selfie med Björn då man blir stoppad... blir ju lite lättare att smälta dom ev böterna då, kanske... :D
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Jag instämmer med hyllningskörerna!
Stort grattis Björn! Det var verkligen fin körning du levererat. Får inte glömma övrig personal heller som gjort att allt gått så bra. Verkligen bra jobbat att få ordning på hojens beteende med så kort varsel!
Senior Manx var bland det mest spännande i racingväg jag lyssnat på och följt via datorer och andra tekniska mojänger.
Har scannat igenom youtube idag, finns tyvärr inte mycket nytt utlagt men hittade denna:
Orkar man inte titta igenom hela så kan man hoppa till 5.33 samt 17.54 så händer det nåt kul:)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Roligt att se videobilder från Junior MGP. Sök på YouTube då och då. Det brukar komma en hel del efter en tid.

Vid 5.33 i filmen ovanför står kameran efter utgången av Signpost Corner, vid Bedstead som är en vänster. Det var där Björn vurpade i Senior 2012. Det är vid 41.05 i min guidade film. Vid 17.54 i filmen ovanför är kameran vid ingången till Governor's Bridge. Det är vid 41.42 i min film. Matte är väl inte mitt bästa ämne men jag har räknat ut att Björn körde fyra varv inklusive depåstopp 2.40 snabbare på Junior 2014 om man jämför med Junior 2012. Fyra varv är nästan 24.3 mil. Mycket bra kört!

goodwork.gif

Hur långt hinner man på 2.40 med t.ex. 160 km/t = 100 m.p.h. i snitt? Svar: cirka 6 km. Alltså 1/10 varv. Ganska mycket bättre tid med andra ord!
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hastigheten som visas på ttlive, är det snittfart eller farten man har när man passerar?
Jag har nu konsulterat expertis på Isle of Man och jag hade fel när det gäller Live Timing. Längst till höger anges hastigheten vid passage på de två ställena för speed trap. I de övriga kolumnerna (t.ex. Bungalow och Ramsey) noteras fart och tid för ett helt varv från samma punkt på föregående varv. Sorry om jag ställt till det i era hjärnor...

EDIT! Det finns ju experter och EXPERTER. Nu har jag fått mail från Duke Video som administrerar Live Timing. Närmare bestämt från Adam Duke som jag tror är sonson till den legendariske Geoff Duke som startade en firma med filmer om racing för många år sedan och den ligger på Isle of Man. Geoff är fortfarande i livet och han fyllde 80 år härom året. Adam skriver så här "The lap times and speeds that you see at each sector location are always calculated based on the amount of time taken and distance travelled on that lap as measured from the start line to the specific sector location." Alltså precis som jag själv skrev här på tråden i #1324 på sidan 45. Det är det som gäller. Punkt och slut! Så här skrev jag: "Då man passerar banans två speed traps så är det farten man har då man passerar som noteras i livetiming. Övriga noteringar i livetiming är snittfarter på innevarande varv då man passerar respektive punkt på banan. Snittfarten mäts alltså från startlinjen till punkten där mätningen sker och det görs med ny start på varje varv man avverkar."
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top