ISLE Of MAN - racerapport!

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Suveränt!
Då ska vi se vad det kan göra inför the Senior med ett bra race i kroppen.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Så här ser historien ut före dagens race. Mats Nilsson är snabbast ett tag till. Kanske till fredag???
Mats Nilsson (race time, helt race) 120.5 mph TT 2009
Christer Miinin (race time, helt race) 115.1 mph TT 2007
Björn Gunnarsson (race time, helt race) 109.7 mph (MGP 2012)
EDIT: Idag 27/8 2014 blev Björn Gunnarssons snittfart för hela racet 113.388, betydligt fortare än 2012 men fortfarande 3:e svensk. Christer Miinin var på en 1000cc men Mats Nilsson har kört fort både på 1000cc och 600cc enligt databasen: http://www.iomtt.com/TT-Database/Events/Races.aspx?meet_code=ALL&ride_id=8625
Som ni ser så har Mats Nilssons speed justerats till 120.8 mph.
Hela databasen (TT & MGP) finns här: http://www.iomtt.com/TT-Database.aspx
Här är resultatlistan för Junior 27/8 2014:
Result.jpg
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Vad hände med finnen, Tapio Mustonen?
Han har ju presterat tider liknande Björns o ibland bättre på träningen men i racet halkade han ner ordentligt.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tischan börjar bli lite slutspelssunkig, kan ju inte tvätta den innan BG är tryggt hemma med sina (förhoppningsvis) två replikor.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Hur många var det som startade?
Det var 87 idag i Junior. Det finns ju en gräns för hur många som kan starta. Det nu gällande varvrekordet har Bruce Anstey på the Dainese Superbike Race, 31/5 2014.
Tid: 17.06.682.
Snittfart: 132.298 m.p.h. eller 212,43 km/t på en 1000cc BA 2014 Honda CBR1000RR.
Förarna startar en och en med 10 sekunders mellanrum. Förr startade man två och två men det är för farligt med nutidens farter. Det betyder 6 per minut. Då det gått 17 minuter efter första start så måste ju startlinjen vara tom för de första varvningarna. 6x17=102. Där ungefär går maxgränsen för antalet startande i ett race. I början av 1970-talet då jag var där första gångerna startade man två och två med avstängd motor. Man sprang igång hojarna och på så vis så hände det sällan att det var två i bredd nerför Bray Hill där det går hiskligt fort nu för tiden. Närmare 300 km/t med 1000-kubikarna.
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Vad tror ni? Jag tycker att det låter som de flesta moderna hojar idag startar på tvåans växel. För mina öron låter det som en mycket hög etta eftersom de slirar ganska länge på kopplingen innan de släpper ut handtaget helt och då är det förhållandevis låga vartal. Kan det vara så att många startar på tvåan? :va
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ja..det startas en hel del på tvåan. Vet inte om deras hojar är annorlunda växlade för en modern 1000 gör ju runt 150-160 på ettan.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Grattis som fan Björn!
Grymt fint kört! Följde dig med andakt precis som 2012, men nu slapp man andningsuppehållet man fick för två år sedan..:(
Blev en väldigt trevlig lång-lunch i solen idag stirrandes på livetiming;en med telefonen kopplad till portabel radio:).
Har en fundering, vet att du har en historik med #49. Jag kanske räknar/tänker fel men gjorde du 24st omkörningar? Borde väl finnas några sekunder att hämta genom att starta på kvalplats?

Kan bara instämma med kommentatorn på Manx Radio ”GREAT RIDE!” :rock
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jävligt bra gjort.
Min kollega undrade vad jag sysslade med när jag kastade luren upp och ner och kollade livetimingen.

Du är klart en av de svenska hjulens hjältar!!!!!!

Väntar spänt på att få se bilder och ombordvarv i soffan med en wirre i näven efter en god middag och du berättar om hur det var denna gången.
 

CBX1000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2012
Ort
Strax söder om Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 09 Tracer
Ett sånt spännande race! Man kunde ju inte sitta stilla i stolen. Jag är stolt över att vara svensk idag!Tror inte du anar hur många som tagit långlunch för att koppla upp sig på ManxRadio och Live timing för att följa dig längs "the mountain course". Jag ser fram emot nästa race. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Han som vann junior hade 4 mekaniker som jobbade på hojen vid depåstoppet. Är max 3st som är tillåtet. Nu noterade inte funktionärerna det utan bara andra utanför. Annars hade han nog blivit diskad.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Otroligt bra kört, Björn! :Bugar

Och tack för rapporteringen! Nu andas vi lite till nästa race...
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack!!!

Tack för alla era gratulationer! Ni ska veta att det verkligen värmer gott i bröstet:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Efter en träningsvecka där jag p.g.a. diverse yttre faktorer inte riktigt fick fram det jag visste att jag hade möjlighet att prestera iform av varvtider, så föll äntligen alla bitar på plats i racet.
Bäst när det gällde, helt enkelt!:banana

12:e platsen var en stor fjäder i hatten för mig och teamet men det viktigaste för framtiden var ändå varviden på 116, 2 MPH som borde innebära att en TT-start till våren kan vara inom räckhåll.

Hinner inte skriva mer nu men återkommer med en utförligare racerapport när tid ges efter hemkomst till Sverige. Ville bara titta in och säga hej!

På återhörande!
/Björn

P.S. Kunde inte undgå att se att den här tråden nyss passerat 200 000 visningar sedan jag startade den för ganska precis 2 år sedan.
Coolt, eller hur?:tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

12:e platsen var en stor fjäder i hatten för mig och teamet men det viktigaste för framtiden var ändå varviden på 116, 2 MPH som borde innebära att en TT-start till våren kan vara inom räckhåll.

...

Om du får till en TT-start nästa vår måste du säga till i god tid så jag hinner söka ledigt på jobbet. En sån sak skall det mycket till för att jag skall missa!

Vila, tanka och ladda batterierna ordentligt. Vi är många som håller tummar och tår här hemma! :hej

...

200 000 visningar / (365*2) = ca 274 visningar per dag, varje dag hela året, bägge åren.

Det kan ju vara så att det är nio andra som liksom jag känner sig tvungna att kika in här 25-30 gånger per dag för att se om det har hänt något.

Eller så är det bara jag... :3freak
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla era gratulationer! Ni ska veta att det verkligen värmer gott i bröstet:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Efter en träningsvecka där jag p.g.a. diverse yttre faktorer inte riktigt fick fram det jag visste att jag hade möjlighet att prestera iform av varvtider, så föll äntligen alla bitar på plats i racet.
Bäst när det gällde, helt enkelt!:banana

12:e platsen var en stor fjäder i hatten för mig och teamet men det viktigaste för framtiden var ändå varviden på 116, 2 MPH som borde innebära att en TT-start till våren kan vara inom räckhåll.

Hinner inte skriva mer nu men återkommer med en utförligare racerapport när tid ges efter hemkomst till Sverige. Ville bara titta in och säga hej!

På återhörande!
/Björn

P.S. Kunde inte undgå att se att den här tråden nyss passerat 200 000 visningar sedan jag startade den för ganska precis 2 år sedan.
Coolt, eller hur?:tummenupp

Håller tummarna för att du ska få till en start i TT nästa år! :tummenupp
Bra jobbat!
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Tittade in i depån idag. Full fart på mekanikerna som pysslade med hojen inför morgondagens race :)

/ Richard
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top